BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: JOS WRSM, Walter, EileRT

Gebruikersavatar
GertH
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
Type: R1200RT
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Arum

Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door GertH » 12 okt 2017, 09:53


Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2172
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Bert M » 12 okt 2017, 12:39

Portemonnee zegt "gaaf", maar boerenverstand zegt "als dat rubber naar zijn grootje is, zou die kogel zelf dan echt nog wel goed zijn?" :mad:
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Baird » 12 okt 2017, 14:38

Je kunt het eerst proberen met alleen een rubbertje, als je een kant los hebt dan weet hoe soepel de fusé nog is, werkt het dan werkt het :D . Om de kogel er uit te persen heb je iets meer nodig dan een 'houten hamertje', mocht dat achteraf toch nodig zijn dan heb je het nieuwe rubbertje al en kun je alsnog aan de bak :mrgreen:
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)1

nu:
R1150RT TS (2003)2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Ton1959 » 12 okt 2017, 18:40

Bert M schreef:
12 okt 2017, 12:39
Portemonnee zegt "gaaf", maar boerenverstand zegt "als dat rubber naar zijn grootje is, zou die kogel zelf dan echt nog wel goed zijn?" :mad:
Bij auto's ligt het iets anders . Daar word een tijd met een kapotte fuseekogel rubber gereden voordat iemand hem daar op gaat afkeuren. Dan zit er zoveel zand en vuil in die kogel dat je hem wel moet vervangen. Maar ik zou ook denken dat de rubbers eerder kapot gaan bij een GS. Als ze gewoon van de ouderdom kapot gaan zou ik altijd meteen de kogel ook vervangen.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 1997
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door EileRT » 12 okt 2017, 23:20

Ton1959 schreef:
12 okt 2017, 18:40
Bij auto's ligt het iets anders . Daar word een tijd met een kapotte fuseekogel rubber gereden voordat iemand hem daar op gaat afkeuren. Dan zit er zoveel zand en vuil in die kogel dat je hem wel moet vervangen.
Onze auto kwam twee jaar geleden niet door de APK keuring bij de dealer met een kapot rubber van de fuseekogel. Er is een nieuwe originele fuseekogel (met rubber) geplaatst (en ja, daar zijn ook verschillen in).

Terug naar de vraag van topicstarter GertH, ik zou een nieuwe originele fuseekogel (met rubber) laten plaatsen. Ik denk dat de dealer of specialist dat ook zou doen. Als je het zelf doet maak je een eigen beslissing, doorgaans iets meer rekening houdend met je portemonnee.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Ton1959 » 12 okt 2017, 23:57

Het hangt ervan af waardoor het rubber kapot ging. Als er niks klem tussen heeft gezeten maar hij is versleten zou ik kiezen voor een nieuwe kogel en rubber. Als het rubber al een tijdje kapot is dan twijfelde ik geen seconde hierover. Als de rubber beschadigd is door een foutje bij het sleutelen en alleen de rubber is geraakt dan kan je alleen een andere rubber monteren als die leverbaar is.

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2172
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Bert M » 14 okt 2017, 07:37

Ton1959 schreef:
12 okt 2017, 23:57
Het hangt ervan af waardoor het rubber kapot ging. Als er niks klem tussen heeft gezeten maar hij is versleten zou ik kiezen voor een nieuwe kogel en rubber. Als het rubber al een tijdje kapot is dan twijfelde ik geen seconde hierover. Als de rubber beschadigd is door een foutje bij het sleutelen en alleen de rubber is geraakt dan kan je alleen een andere rubber monteren als die leverbaar is.
Ik denk dat die lijn van afwegingen de enige juiste is.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Complete fuseekogel vervangen of alleen maar het rubber

Ongelezen bericht door Ton1959 » 14 okt 2017, 15:28

Bert M schreef:
14 okt 2017, 07:37
Ton1959 schreef:
12 okt 2017, 23:57
Het hangt ervan af waardoor het rubber kapot ging. Als er niks klem tussen heeft gezeten maar hij is versleten zou ik kiezen voor een nieuwe kogel en rubber. Als het rubber al een tijdje kapot is dan twijfelde ik geen seconde hierover. Als de rubber beschadigd is door een foutje bij het sleutelen en alleen de rubber is geraakt dan kan je alleen een andere rubber monteren als die leverbaar is.
Ik denk dat die lijn van afwegingen de enige juiste is.
Tja zelf ben ik niet van de zuinigheid als het om onderhoud gaat. bij auto's zag ik vaak die platte fuseekogel hoezen. Dan zie je waar ze plat geworden zijn de droogtescheuren en als je dan nog een tijdje wacht is het over. Dan vernieuw ik het compleet.

Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten