Rijden met Aceton

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door CCvW »

Beste mederijders,

Zojuist heb een artikel gelezen over rijden op benzine met een toevoeging van 0,15% aan aceton. De claims zijn onder andere een verbeterde loopcultuur, vermogenswinst en minder verbruik. De aceton zorgt dat de benzine beter verdampt en zorgt dus dat de calorische waarde van de benzine beter benut word.

Nadelen kunnen zijn dat aceton de plastic onderdelen week kunnen maken. Benzine is zelf ook een weekmaker, en 0,15% is een kleine hoeveelheid.

Zijn er mensen met ervaring?

Mijn eigen gevoel zegt dat het helpt, maar alleen als de auto/motor al een injectieprobleem heeft. (Vieze injectoren/carburateur) door de aceton word het mengsel vluchtiger en krijgt het een hoger octaangehalte. Het verbrand dus makkelijker en heeft een reinigende werking.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het schijnt te werken maar ik begin er niet aan. Jij mag het best testen hoor niemand stopt je.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Baird »

Graag bronvermelding. Ben benieuwd hoe een octaangetalverhoging bewerkstelligd wordt door een zeer vluchtig product.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Bij dieselrijders is dit ook een bekende mythe, objectief is het nut nooit aangetoond. Een toevoeging van 0.15% (= 30 ml op een tank van 20 liter ...) kan nooit een substantiële verhoging van het octaangetal veroorzaken (tenzij het octaangetal ven pure aceton bijna oneindig is). Eigenschappen van de benzine zullen erg weinig veranderen, ook de 'vluchtigheid' zal echt niet anders worden.
Het effect lijkt vooral "tussen de oren" te zitten.

Maar als je erin gelooft, gewoon doen. Dergelijke kleine hoeveelheden kunnen weinig kwaad.
Voor het reinigen van de injectoren kan je beter af en toe een flesje Wynns in je tank doen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er zitten natuurlijk nadelen aan.
Aceton wil je niet op je lak krijgen
Hoe houd je de mengverhouding constant. Je rijd niet telkens je tank leeg. Ga je dus mengen voor je het in de tank doet? Ik denk een hoop ongemak om wat brandstofkosten te besparen.
Vergroot een vluchtiger mengsel ook niet de kans op pingelen? Wat is het effect op de verbrandingstemperatuur? En wat doet het met al de kunststoffen in je motor?
Maar ja het is natuurlijk net wat je doel is. Wil je een beetje experimenteren dan zou ik zeggen probeer het gewoon. Ik houd het bij de gewone brandstof en goed onderhoud. Als je injectors vervuilt zijn laat je ze gewoon reinigen zou ik zeggen.
doov650

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door doov650 »

Mijn vrouw voegt altijd Euro 95 toe aan haar nagellakremover, dus er zit vast een kern van waarheid in. Het is dus zeker geen broodje aap verhaal!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

:D :D :D
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Baird »

:D :D

Ik wacht nog steeds op de bron van dit verhaal, wetenschappelijke onderbouwing, TNO-rapport, etc
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door CCvW »

Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Beide links verwijzen naar dezelfde "bron", een club of persoon die zich Pure Energy Systems noemt.
In de laatste link staat: "Most fuel molecules are sluggish with respect to their natural frequency. Acetone has an inherent molecular vibration that "stirs up" the fuel molecules, to break the surface tension."
Ik ben een universitair opgeleid chemicus en hier gaan me de haren van overeind staan. Dit is zulke klinkklare nonsens dat ik de rest van het verhaal niet meer geloof.

Er wordt inderdaad soms wel een lager brandstofverbruik geclaimd, maar dat kunnen ook hele andere effecten zijn. Met name in stadsverkeer varieert dat behoorlijk. Een echt effect op lange termijn is naar mijn weten nog nooit door een onafhankelijk instituut aangetoond. En betere gasrespons? Doet me denken aan die keer dat ik V-Power tankte toen dat pas op de markt was. Mijn kinderen die met me mee reden waren zwaar onder de indruk dat de auto daarna veel sneller optrok en feller reed! Het geheim? Ik was het zelf, ik gaf iets feller gas .... :D

Maar geloof gerust al die verhalen en probeer het uit. In dit soort concentraties kan het weinig kwaad, als je het maar goed mengt.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik moet er niet aan denken om aceton in mijn tank te gooien. Als je echt veel zuiniger wil rijden dan moet je een BMW G650GS rijden. Volgens mij is het enige tovermiddel goed onderhoud.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik ben alleen geinteresseerd in jullie meningen. Zelf zou ik het nooit doen. Nieuwe injectors misschien wel. Aceton vind ik te schadelijk.

@PaPinkelman

Is het niet mogelijk dat Aceton op een andere manier helpt?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

In de laatste link staat: "Most fuel molecules are sluggish with respect to their natural frequency. Acetone has an inherent molecular vibration that "stirs up" the fuel molecules, to break the surface tension."

Ha,ha, Big RT Smile
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Baird »

PaPinkelman schreef:knip knip

Acetone has an inherent molecular vibration that "stirs up" the fuel molecules, to break the surface tension.

knip knip
Als dat waar is is het toch zonde om dat molecuul te verbranden, kunnen we beter die vibratie gebruiken om energie mee op te wekken ................
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Bluefinger »

Hallo,

Ik volg al een poos dit http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... 10&t=14141 draadje over toevoeging van TC-W3 olie bij het tanken.
De reacties zijn veelbelovend, zo zou de motor rustiger lopen, de injectoren en de brandstofpomp langer meegaan enz...

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in hun R?
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Je kan ook gewoon tweetakt brandstof tanken, wordt alles veel beter gesmeerd, maar verwacht er geen prestatieverbetering van (eerder het tegendeel) en kijk vooral niet achterom.
O ja, en regelmatig bougies verwisselen/reinigen....
;) ;) ;)

Zoals eerder door mij gemeld: het effect zit vooral tussen de oren....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Rijden met Aceton

Ongelezen bericht door Bluefinger »

PaPinkelman schreef:Je kan ook gewoon tweetakt brandstof tanken, wordt alles veel beter gesmeerd, maar verwacht er geen prestatieverbetering van (eerder het tegendeel) en kijk vooral niet achterom.
O ja, en regelmatig bougies verwisselen/reinigen....
;) ;) ;)

Zoals eerder door mij gemeld: het effect zit vooral tussen de oren....
De bedoeling is om deze olie in een mengverhouding van 1:500 (ca 45ml per tankbeurt) toe te voegen.
De eigenschap van de TC-W3 tweetakt olie voor watersportmotoren is dat deze een reinigende en beschermende werking heeft.
Het roken van de uitlaat is niet aanwezig bij deze mengverhouding :lol:

Omdat er op het forum van de BMW K-serie al sinds 2014 mee wordt geëxperimenteerd, vroeg ik mij af of er ook boxer rijders zijn die dit doen, en hun ervaringen willen delen.
_004
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”