R1200RT 2011 oliekoeler verplaatsen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beaukey
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Nh

R1200RT 2011 oliekoeler verplaatsen

Ongelezen bericht door Beaukey »

De RT heeft een oliekoeler waarbij, door de onderdruk van het scherm, veel warmte naar boven wordt geleid. Het scheelt al een graad of 6 met de buiten temperatuur. Ik zit dus al een tijdje te bedenken hoe ik de warme lucht beter af kan voeren.

Ik denk aan twee methoden:
1. Een muffler maken die de lucht aan de zijkanten wegvoert. Deze zou dan gebruik kunnen maken van de openingen (=onderdruk) van de zijpanelen;
2. De oliekoeler naar beneden verplaatsen.

Nu staat er bij mijn werk een NineT uit dezelfde serie als mijn RT met een bredere en minder diepe oliekoeler als het standaard RD “broodje”. Ik *denk* dat ik die aan de Wunderlich valbeugel kan bevestigen en, sinds het motorblok hetzelfde is, ook de olieleidingen zullen passen.

Vraag: heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de oliekoeler op een RT? Zo ja, met een van bovenstaande ideeën of iets anders?

Beaukey
Inspector Gadget

Re: R1200RT 2011 oliekoeler verplaatsen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben een dergelijk "project" in mijn omzwerving op het internet vooralsnog niet tegengekomen. _001

Misschien is het overwegen waard de overheidsventilator te monteren?
Als je meent dat de temperatuur van de koeling nog meer naar beneden toe moet.
(wat bij de burger-versie van de 1200RT zelfs in de heetste zomers volgens mijn ervaring prima op orden is, in essentie)

Of gaat het jou om de afgestraalde warmte van die oliekoeler naar jouzelf toe?
Daar heb ik nooit eerder over vernomen dat iemand daar klachten over had, maar dan zou je eventueel naar een niet-OEM windscherm kunnen overwegen. Lees, zorgen dat de rijwind (en turbulentie) van de bestuurder (nog meer) vandaan weggeleid wordt.
Of, ook het overwegen waard, een flip-up opzet schermpje boven op je bestaande OEM windscherm.
Hoewel bij de 2010+ modeljaar 1200RT de neus van de motor dusdanig herontwerpen is dat de turbulentie en windafscherming flink verbeterd is.

PS: Bij het verplaatsen van de oliekoeler weet ik niet of de betreffende pomp genoeg druk heeft als je die oliekoeler rigoureus gaat verplaatsen. _001
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ja heb ik maar dan voor mijn R1150RT's:

Originele oliekoeler-achterzijde-cover bij BMW gekocht, wat aluminium auto-ventilatie slangen en de hete koellucht naar de zijkanten geleid.

Ik zit dus niet meer in de heteluchtstroom en er komt alleen koele lucht bovenlangs het stuur achter de ruit. De R1100RT had ook zoiets maar dat past niet op de R1150RT (heeft ander subframe) maar was meer bedoeld voor warme handen in de winter en dat werkte ook niet, wel in de zomer om het niet heet te krijgen.

Wees creatief en het gaat je lukken!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Indeed!
Waar een wil is, is een weg. _004
Het is maar welke oplossing je zoekt & accepteert. :lol:

Voor de volledig vermeld ik ook nog deze oplossing, hoewel niet nodig voor modeljaren 2010+ volgens de niet-OEM fabrikant;
http://www.aeroflowscreens.com/R1200RT/R1200RTAFMK.htm
Als je daar de maatvoeringen van wilt hebben, laat gerust weten dan scan ik 1 van mijn exemplaren in. ;)

En wat ook nog kan, is de overheidsventilator;
IMG_2198.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beaukey

Zie hier de oliekoeler configuratie van de NineT: https://1drv.ms/f/s!AjcUtOY36QhWgSJuCDtMluLDP5B6

@Inspector Gadget:
1. mijn doel is om de uitstroom van de oliekoeler (=warme lucht) niet meer via de onderdruk van het scherm (zowel het originele BMW scherm alswel het grotere Wunderlich scherm) naar boven te laten stromen.
2. Ik snap niet precies het doel van de "overheidsventilator". Ik neem aan dat deze m.n. toegevoegde waarde heeft als er geen rijlucht door de koeler stroomt.

@Baird:
"...Originele oliekoeler-achterzijde-cover bij BMW gekocht" => heb je daar meer gegevens van? De vorm (bevestigings beugels) van de originele koeler doet idd vermoeden dat er componenten op/aan gemonteerd kunnen worden. Dit was mijn eerste idee (totdat ik de NineT zag)
Inspector Gadget

Beaukey schreef:Zie hier de oliekoeler configuratie van de NineT ...
En heb je zelf al (ook) langdurig gereden op de NineT of die inderdaad het uitstroom probleem voor jou niet heeft? _001
Zou zuur zijn als de NineT-methodiek voor jou (ook) geen oplossing biedt, me dunkt.
Beaukey schreef:1. mijn doel is om de uitstroom van de oliekoeler (=warme lucht) niet meer via de onderdruk van het scherm (zowel het originele BMW scherm alswel het grotere Wunderlich scherm) naar boven te laten stromen.
Het is voor het eerst dat ik over dit probleem op de 1200RT hoor, maar dat zegt natuurlijk niets. :$
Wel bedankt voor deze tip, want ik kon nog geen goede reden bedenken om mijn overheidsventilator te laten monteren. ;)
Beaukey schreef: 2. Ik snap niet precies het doel van de "overheidsventilator". Ik neem aan dat deze m.n. toegevoegde waarde heeft als er geen rijlucht door de koeler stroomt.
De overheidsventilator is inderdaad met name bedoelt als de motor stilgezet wordt na een snelle rit maar zal ook tijdens het rijden inschakelen als de temperatuur van de motor hoog(er) oploopt.
Er zijn wel meer motoren (ook niet-BMW) waarbij de ventilator tijdens het rijden (automatisch) kan inschakelen.

De overheidsventilator op de 1200 draait zo'n 3000 ~ 4000 rpm (gok ik, toen ik deze ff op 12 volt aansloot) met een dusdanige behoorlijke luchtverplaatsing, dat ik meen dat je daarmee jou probleem zou kunnen oplossen. En kan je dat zelfs automatiseren op basis van de buitentemperatuur, bijvoorbeeld. Of anders een schakelaar op het stuur.
Dat lijkt mij heel wat minder rigoureuzer en gemakkelijker te doen dan het verplaatsen van de bestaande oliekoeler. _001
Tis maar een suggestie natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 08 okt 2016, 02:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Beaukey

OK, de "overheidsventilator" is dus, wat we vroeger al met brommers, een geforceerde koeling noemen. Ik denk dat die mijn probleem niet op gaat lossen aangezien er toch behoorlijk wat (warme) lucht omhoog gezogen wordt door de onderdruk van het scherm.

Ik zal eens heel voorzichtig gaan vragen wat een oliekoeler + leidingset gaat kosten bij de BMW dealer.... gedaan:

NineT oliekoeler: EUR 255, leidingset: EUR 55 + 99. Weliswaar een hoop geld maar heel waarschijnlijk gaat deze set zonder al te veel hak- en breekwerk passen.

Ik heb een nieuw idee: als er dus een T-klep in de toevoer van de oliekoelers geplaatst kan worden dan kan je de warmte regelen! Dus in de winter de standaard koeler en in de zomer de NineT koeler!

Ik denk dat ik mijn winter project gevonden heb... Dank voor het meedenken en adviezen.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

De NineT is een andere motor en heeft geen of nauwelijks tupperware.
Andere luchtstroming dus. Blijft de vraag of je winterklusje, zoals je het noemt, het probleem met de RT gaat oplossen.
Mijn inschatting is van niet.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zit er nu geen thermostaat in de leiding naar de oliekoeler?
Baird
2024
2024

Beaukey schreef:knip knip

@Baird:
"...Originele oliekoeler-achterzijde-cover bij BMW gekocht" => heb je daar meer gegevens van? De vorm (bevestigings beugels) van de originele koeler doet idd vermoeden dat er componenten op/aan gemonteerd kunnen worden. Dit was mijn eerste idee (totdat ik de NineT zag)
Bij de dealer is voor de R1150RT een kunststof kap te koop, destijds € 12.=, die de gehele oliekoeler afsluit aan de achter/uitstroom zijde, zit met 2 boutjes vast aan de oliekoeler. Rechts en links zitten er ronde openingen, ongeveer 50-60 mm in diameter waar de alumimium slangen uit de autohandel oppassen, wat buigen en kneden en je kunt heen leiden waar je ze hebben wil. Als ik 's zomers mijn hand voor zo'n uitstroom opening hou dan brand ik mijn handen door de handschoen heen, zoveel hitte komt daar uit.

Deze foto is van linksonder genomen naar boven toe, je ziet links de oliekoeler en daar rechts van de kunststof kap zitten en dan de met rode tape vastgezette aluminium slang, bij de R1150RT kom die slang dan precies voor het loze gat onder de speaker-roosters uit en van daaruit naar buiten. Totaal minder dan € 25.= aan materiaal en 100% resultaat _004
Afbeelding
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Ton1959 schreef:Zit er nu geen thermostaat in de leiding naar de oliekoeler?
Volgens mij & het Haynes boek niet. _001
B0005174.png
Voor de volledigheid de "overheidsventilator" voor de 1100RT;
Olie koeler met ventilator R 1100 RT 1.png
Inderdaad, als je dat dan vergelijkt met de 1150RT van Baird, heb je die ruimte echt niet op de 1150RT om die 1100RT "shroud" te plaatsen.
Op een 1200RT heb je wel wat meer ruimte wat dat betreft.
Alleen is degene van de 1100RT wat moeilijker te vinden in de 2ekans-markt, ik heb toen stad en land afgezocht voordat ik deze had gevonden. :$

PS: Op de R1200R is de oliekoeler ook naar beneden verplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beaukey

Nog even voor de duidelijkheid het verschil in de plaats van de oliekoeler (groen) en de luchtstroom (rood) tussen de RT en de NineT: https://1drv.ms/i/s!AjcUtOY36QhWgSM03MZk1_oqpeyw
Baird
2024
2024

Vond nog een betere foto, (zonder rechter slang even)

Afbeelding
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Lijkt op zo te zien de "Bottom Part of Additional Fan Housing" (onderdeelnummer 46 63 2 317 080) _001
En zou mij niet verbazen als deze ook past op je 1200RT.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 okt 2016, 05:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Baird
2024
2024

Het onderdeel dat ik heb staat niet op de partlist, het is dus zeker niet onderdeel 46 63 2 317 080 dat daar staat.

Blijkbaar heeft Herr BMW in zijn wijsheid besloten niet alle beschikbare onderdelen op de RealOEM te zetten -naughty-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Kijk anders een naar de upper-part, 46 63 2 317 079. _001

Bij de 11xxRT kon BMW de warmte weg geleiden naar de zijkant/bovenkant.
Want overheidsversie die ik toonde voor de 1100RT heeft ook een dichte achterkant.

Latere versies (ik heb er meerdere) zijn daarentegen weer geheel open.
Mogelijk omdat bleek dat er onvoldoende doorstroom gerealiseerd kon worden. Bijvoorbeeld door een ander merk/type ventilator? _001
Ik heb in ieder geval ook verschil in toerentallen bemerkt tussen de verschillende uitvoeringen.

De afbeeldingen (tekeningen) op RealOEM (lees: de BMW DVD) zijn niet altijd geheel juist.
Sommige onderdelen zijn wat moeilijker te vinden, moet je echt zoeken op nummer voordat je een "hit" hebt. (let ook op de USA versie)
En inderdaad soms staan er onderdelen niet op.

De koeling op de 1200RT is in mijn ervaringen vele malen beter dan toentertijd op mijn 1100RT, maar van de warmte waar het hier in dit draadje over gesproken is, het gestelde probleem, heb ikzelf nooit iets bemerkt. _001
Baird
2024
2024

Ga met mijn foto's langs de dealer en vraag of ze zo'n 1150 achterkant hebben en of die past op de 1200, als de afmetingen van de oliekoeler het zelfde zijn is het verder een kwestie van knutselen, kost een paar uur maar dan heb je ook wat.

Voor wat betreft alle partnummers: allemaal aardig maar je wilt een ding in je handen hebben en dan field-engineering _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Ik gok dat de auteur toch gaat voor de verplaatsing van de oliekoeler. :$
Beaukey

Ik gok dat de auteur toch gaat voor de verplaatsing van de oliekoeler.
Correct.

De R1200R's oliekoeler is ook een mogelijke kandidaat: https://1drv.ms/i/s!AjcUtOY36QhWgSSZqmBxSEsMcYB1

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”