voorpoten spuiten

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Martin2009
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2015, 13:03
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Martin2009 »

Hallo Allen.

Het wordt weer wat kouder en ik ben zeker geen winter rijder
wil deze winter mijn voorpoten op nieuw spuiten, zit pekelschade aan
ga ze hier hiervoor denk ik wel demonteren
misschien ook over op hyperpro veren maar dat weet ik nog niet zeker
wie heeft de voorpoten al eens gedemonteerd en gespoten
is het goed te doen de hyperpro veren zelf te monteren of heb je hier speciaal gereedschap voor nodig
Graag wat tips

Gr Martin
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Speciaal gereedschap heb je nodig om de veer op de voor en achterschokbreker te zetten. Maar de schokbreker eraf halen is vrij simpel dat kan je zelf ook doen. Bij mijn R1100R hoefde ik alleen de tank iets achteruit te schuiven om de bovenste bevestiging los te draaien. Achter wiel en remklauw eraf voor de achterschokbreker. Even nalezen in werkplaatshandboek en je ziet hoe simpel het is. Je veren zitten niet in je voorvork hé de enigste veer zit op je voorschokbreker.
Vroeger trok ik bij motoren met twee achterdempers de veren zelf in elkaar zodat een ander de borgring eruit kon trekken. Dat lukt bij deze dus niet.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Baird »

De veren plaatsen doet Hyperpro voor je voor een tientje per stuk, kun je niet voor tobben! Uit en inbouwen op de motor is goed te doen, makkelijkst als de jas uittrekt en de tank er af (R1150RT heeft snelkoppelingen voor de brandstofslangen, fluitje van een cent). Als je ze allebei tegelijkertijd doet maakt je van een houten balkje een dummy voordemper om te voorkomen dat hij door allebei zijn wielen zakt, kun je met de auto naar Hyperpro: aanschaffen en monteren. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zal geen technische aanwijzingen geven zoals Ton en Bert, want ik heb niet die kennis. En ja, zelfkennis is het begin van alle wijsheid zullen we maar zeggen! ;)

Ter aanvulling op de Hyperpro veren kan ik wel zeggen dat ik deze vijf jaar geleden heb laten monteren door MSA en je kent de motor niet meer terug. Wat een verschil met de standaard veren van BMW. Echt de allerbeste verbetering die ik aan mijn RT heb laten doen! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin2009
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2015, 13:03
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Martin2009 »

Allen,

bedankt voor de tips ,ik ga ze zelf demonteren en naar hypro brengen
Big RT Smile
Gebruikersavatar
BeamerPol
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2010, 21:24
Type: Overig R-serie
Bijz: Garmin ZUMO 660,
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Hank
Locatie: Hank

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door BeamerPol »

Hallo Martin, ik heb bij mijn vorige RT bij JJ-suspension in Mill het gehele veersysteem laten controleren en de olie laten vernieuwen 'n paar jaar geleden. Tevens heb ik de voorpoten en wat meer laten poeder coaten door JJ. Het geheel zag er naar mijn smaak perfect uit en de voorpoten zagen er zeer "winterproef" uit. De motor heb ik verkocht, maar het was zeer zeker een toegevoerde waarde. JJ is ook dealer van Hyperpro veren dus daar kun je ook je motor laten voorzien van nieuwe veren.

[groet] :arrow: :arrow: Paul
Driving on the safe side of the edge, is my thing.
motorfiets123
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jul 2014, 14:36
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: soest

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door motorfiets123 »

Hallo Martin 2009

Je voorvork poten zijn best zelf te behandelen vanwege de schade van pekel.

Epoxeren is een stuk duurder dan zelf spuiten.

Eerst de poten met een koperborstel schoonmaken.

schroefdraad beveiligen met oude schroeven en de rubbers van de poten goed aftapen.

ontvetten, spuiten met primer daarna met de gewenste kleur een paar maal spuiten schuren met waterproef.

Daarna de laatste laag spuiten.

Paar dagen laten drogen.



Succes,


Groet,

Berend
motorfiets123
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jul 2014, 14:36
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: soest

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door motorfiets123 »

Martin 2009


Ben nog iets vergeten.


Als laatst spuiten (DIKKE LAAG)MET MATTE TRANSPARANTE LAK.


groet,

Berend motorfiets123
Gebruikersavatar
Aircooled
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2013, 19:32
Type: R1200RT
Bijz: Full option.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Aircooled »

Zelf spuiten, dat wordt voor de meeste onder onder ons dus met spuitbusjes , wat altijd een veel minder resultaat geeft dan poedercoaten, wat eigenlijk helemaal niet zo duur is, ik laat regelmatig motoronderdelen poedercoaten en hoor vaker die indianenverhalen over dat het zo duur is, die spuitbusjes, schuurpapier, afplakplakband en zijn ook niet gratis, daarbij leg je een laagje lak op je voorvorkpoten wat een minimale dikte heeft en dan heb ik het nog niet eens over steenslag e.d.
Maar als je al zoveel werk doet om het een en ander te demonteren en zoals ik lees andere veren laat monteren, kan je het net zo goed in 1 keer goed doen.

Maar dat is mijn mening. oja ik betaal voor 2 wielen stralen en hooggland poedercoaten 120 euro.

Mzzzl Roland.

In ieder geval suc6 ....
Nicht immer aber immer ofter...
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aircooled schreef:Zelf spuiten, dat wordt voor de meeste onder onder ons dus met spuitbusjes , wat altijd een veel minder resultaat geeft dan poedercoaten, wat eigenlijk helemaal niet zo duur is, ik laat regelmatig motoronderdelen poedercoaten en hoor vaker die indianenverhalen over dat het zo duur is, die spuitbusjes, schuurpapier, afplakplakband en zijn ook niet gratis, daarbij leg je een laagje lak op je voorvorkpoten wat een minimale dikte heeft en dan heb ik het nog niet eens over steenslag e.d.
Maar als je al zoveel werk doet om het een en ander te demonteren en zoals ik lees andere veren laat monteren, kan je het net zo goed in 1 keer goed doen.

Maar dat is mijn mening. oja ik betaal voor 2 wielen stralen en hooggland poedercoaten 120 euro.

Mzzzl Roland.

In ieder geval suc6 ....
+1 _004

Maar als je met steenslag te maken hebt zal ook poedercoaten dat niet tegenhouden. En als het eenmaal beschadigd is dan schiet er het vocht natuurlijk wel onder. Neemt niet weg dat poedercoaten goedkoper is en langer goed blijft.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Benji »

Aircooled schreef: oja ik betaal voor 2 wielen stralen en hooggland poedercoaten 120 euro.
Bij welk bedrijfje is dat??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Aircooled
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2013, 19:32
Type: R1200RT
Bijz: Full option.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door Aircooled »

Roermond spuiten en poedercoaten (bedrijf ligt in Swalmen)
Nicht immer aber immer ofter...
Gebruikersavatar
BoxerBeemer
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:24
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Berkelland

Re: voorpoten spuiten

Ongelezen bericht door BoxerBeemer »

Maar als je met steenslag te maken hebt zal ook poedercoaten dat niet tegenhouden. En als het eenmaal beschadigd is dan schiet er het vocht natuurlijk wel onder. Neemt niet weg dat poedercoaten goedkoper is en langer goed blijft

En niet te vergeten de binnenpoten,die lijken me ook gevoelig voor steenslag en vliegroest..,mocht ik ooit de keringen laten vervangen of de voorvork laten poedercoaten,laat ik ook een paar vorkhoezen monteren.

mvg Piet
Riders on the sun
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”