ratel.

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

ratel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Ik ben in het bezit van een 1200 Rt van 2012. Motor heeft 35 k gelopen. Als de motor koud is loopt hij mooi stil. Ga ik rijden en warmt de motor iets op, dat is al na een meter of 50, ontstaat er een rateltje in de motorloop. Ik heb de motor, kort nadat ik deze had gekocht bij een dealer door een monteur laten berijden, doch deze kon niets bijzonders ontdekken. Bij 27 k heb ik de klepspeling gecontroleerd, deze was in orde. Zelf denk ik aan een distributieketting spanner alleen kan ik niet ontdekken waar het geluid precies vandaan komt. Iemand bekend met dit fenomeen of een idee wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ratel.

Ongelezen bericht door Baird »

Ik denk hier aan, vanaf 4 minuten maar eens kijken.

Deze operatie is overigens uit te voeren terwijl de cilinderkop nog gemonteerd is, uurtje werk . :mrgreen:

[youtube]pRXeaequvzk[/youtube]
Laatst gewijzigd door Baird op 06 feb 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: ratel.

Ongelezen bericht door JeHo »

Is het ratelend geluid bij stationair toerental, warme motor en ingetrokken koppelings handle niet meer te horen?
m.v.g. Jeho
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: ratel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Het is in ieder niet het probleem met stoterstangen als bedoeld in het filmpje. Ik heb nml 1200 DOHC blok met bovenliggende nokkenassen. Het intrekken van de koppeling bij warme motor heeft geen invloed, het komt nml niet uit de aandrijflijn maar echt uit het blok.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ratel.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik betwijfel dat het de nokkenaskettingspanner is. Die zou meteen al geluid maken bij de koude start als hij niet goed was. Is het niet gewoon een beetje het kantelen van de zuigers? Is het geluid na een tijdje ook weer weg?
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: ratel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Het geluid blijft, maar ik raak er inmiddels al een beetje aangewend. Mijn redenatie was, met koude dus dikke olie werkt de kettingspanner normaal, zodra de olie iets opwarmt en dus iets dunner wordt komt de tik in de motor, doordat de spanner niet genoeg druk kan opbouwen. Misschien ben ik ook wel wat te kritisch, ik rijd altijd met jet helm dus hoor ook meer dan met een integraalhelm wellicht.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”