radio uitbouwen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Zoals vele hebben gelezen heb ik sinds ik "cree'" leds heb gemonteerd op mijn RT storing op de radio :cry: ,
nu ben ik een ontstoordertje gaan kopen om tussen de voeding van de radio te plaatsen....

ik heb mijn radio er proberen uit te halen via de de orginele "haakjes" die men in de radio steekt om hem zo uit zijn slee te nemen.
dit lukt echter niet omdat het linker (gele cirkel) bochtje in de kap welke vuil en water buiten houd in de weg zit.... :O
Afbeelding
mijn vraag is nu, wat doe ik verkeerd, en/of zijn er andere mogelijkheden om aan de voeding van de radio te komen?
ik heb hierover niets kunnen terug vinden in het werkplaatshandboek? _001
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door white »

Kan die kap er niet af?
Op onze RT bestond de radiobak uit 2 delen, en kon het bovenste deel (wat je dus in de weg zit) eraf.
Ik meen ook schroeven te zien op de foto die dit ondersteunen.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als de led lampen storing veroorzaken, is het dan niet beter om die te ontstoren?
Het gaat om de oorzaak en iet om het gevolg. Een spoeltje met 2 condensatoren nabij de led lampen zouden de nodige storing moeten onderdrukken.
Nu kan je uiteraard ook de radio proberen te filteren maar het effect zal veel minder zijn omdat alle draden die langs de led lamp draden lopen gewoon het signaal overpakken en verder meenemen in de installatie.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

white schreef:Kan die kap er niet af?
Op onze RT bestond de radiobak uit 2 delen, en kon het bovenste deel (wat je dus in de weg zit) eraf.
Ik meen ook schroeven te zien op de foto die dit ondersteunen.
klopt, maar die schroeven zitten deels onder de verkapping zelf en die aan de zijkanten zitten onder de kuipdelen....
Isaac schreef:Als de led lampen storing veroorzaken, is het dan niet beter om die te ontstoren?
Het gaat om de oorzaak en iet om het gevolg. Een spoeltje met 2 condensatoren nabij de led lampen zouden de nodige storing moeten onderdrukken.
Nu kan je uiteraard ook de radio proberen te filteren maar het effect zal veel minder zijn omdat alle draden die langs de led lamp draden lopen gewoon het signaal overpakken en verder meenemen in de installatie.
heb het ontstoordertje al tussen de voeding van de leds, de voeding van het relais, de massa van de leds, en de massa van het relais gehad,
dit alles heeft geen invloed op de storing, mijn inziens storen de leds echt op het antenne signaal en heeft de onstoorder in de voeding van de radio ook geen zin, echter niet geprobeerd is niet gewonnen.....

als het effectief is dat het antenne signaal word verstoord heb ik ook geen idee meer hoe dit op te lossen. :cry:
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Isaac »

Er kunnen diverse soorten van storingen zijn.
De meest voorkomende zijn aardlussen.
Dit houdt in dat op 2 plaatsen een verbinding met aarde is. Er ontstaat dan een lus (ring) die, omdat deze in principe gesloten is, magnetische velden gemakkelijk op pakt en storing veroorzaakt. In principe zou je antenne slechts aan 1 zijde, de radio zijde geaard mogen worden. Als de radio er toch uit is met de antenne stekker er uit meten of de buitenmantel ook bij de antenne aan aarde ligt. Dat laatste zou dus niet mogen.
Verder kan er een hoog frequent signaal storing veroorzaken die straalt vanaf de omvormer van de led lampen en dus niet over de voedingslijn loopt. Dit is enigszins te controleren door een afscherming tussen/om de led lampen aan te brengen die hoogfrequent absorberen. Simpelste is aluminium folie om de led lampen wikkelen.
De andere mogelijkheid is storing over de voedings lijn. Dat zou je dus weg kunnen filteren met een smoorspoel i.c.m. wat condensatoren. Ook zou een ferriet spoeltje en daar dan beide draden (+ en -) een 3 maal door heen halen die storing aanzienlijk kunnen verminderen.

Zoals ik jouw ervaringen nu lees denk ik het meeste aan een HF storing. Dan heb je gewoon slechte led lampen. Normaal moeten die voldoende afgeschermd zijn i.v.m. ongewenste straling. Eem hf meetkopje in de omgeving van de lampen zouden dan de straling moeten kunnen waarnemen.
Inspector Gadget

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De antenne-voet zit met een brede, platte "naakte" kabel aan het chassis geaard, item #2 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=65_0344
Anders heb je helemaal geen radio-ontvangst meer, of heel slecht. :$

Ik zou als ik jou was, zodra de radio gedemonteerd is, eerst ff alleen de antenne achter uit de radio trekken en de radio dan tijdelijk terug plaatsen.
Als je dan nog steeds dezelfde storingen waarneemt zal het inderdaad waarschijnlijk HF (uitstraling) storing zijn.
Dan zou je eventueel kunnen gaan experimenteren met het afschermen van de led-lampen, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:De antenne-voet zit met een brede, platte "naakte" kabel aan het chassis geaard, item #2 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=65_0344
Anders heb je helemaal geen radio-ontvangst meer, of heel slecht. :$

Ik zou als ik jou was, zodra de radio gedemonteerd is, eerst ff alleen de antenne achter uit de radio trekken en de radio dan tijdelijk terug plaatsen.
Als je dan nog steeds dezelfde storingen waarneemt zal het inderdaad waarschijnlijk HF (uitstraling) storing zijn.
Dan zou je eventueel kunnen gaan experimenteren met het afschermen van de led-lampen, bijvoorbeeld.
hey kijk hier, ineens een foto van hoe dat covertje vast zit,... jij blijft me verbazen met je kennis en know how _004
thx AGAIN Inspector ;)

trouwens ook ineens een linkje om bij te houden :mrgreen:
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: radio uitbouwen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

RealOEM (en MaxBMW) moet je bookmarken. :idea:
Bij MAXBMW kan je bij hun fiches vaak ook de relevante PDF's (daar waar van toepassing) vinden en downloaden. _005

En ik heb echt niet meer kennis dan een ieder ander, ik ben dol op het uitzoeken en uitvogelen. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”