Nog eens: het tanklint

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door bmwalter »

Al weer aan mijn derde tanklint toe. Nu kwam ik op FACEBOOK HPOSKAM engineering tegen die voor de GS voor 9 tientjes een conversie-set van lint naar vlotter kan leveren. Bekend bij iemand? En zou dat op een rt passen? En werken?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik denk dat het meest simpele is om het bestelnummer voor een lint van de GS en van jouw type even op te zoeken.
Als die nummers gelijk zijn en de GS is om te bouwen dan is die van jou dat ook.
De meting van een vlotter is anders dan die van het lint maar daar zullen ze middels een elektronische aanpassing wel in voorzien.
Ook heb ik bij menig type lint sensor een 2e exploded view zien staan met een vlotter. Dus ook BMW heeft 2 uitvoeringen.
Maar of die zonder meer uitwisselbaar zijn heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door bmwalter »

Zijn niet uitwisselbaar. Anders was het probleem al opgelost geweest. Zit in de elektronica.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Gurbe »

wat is een "tanklint" ?
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Isaac »

Een tanklint is een lint die van boven naar onder in de tank loopt en afhankelijk van de benzine voorraad een signaal door geeft aan de meter. (uiteraard via de motronic) Doordat het lint meebeweegt door het klotsen van de tankinhoud krijg je materiaal moeheid en breekt deze op een gegeven moment af.
Bij de voorganger werd gebruik gemaakt van een vlotter die middels een stang aan een variabele weerstand (potentiometer) vast zit. Het drijven van de vlotter op de benzine bepaald dan de uitslag (ook via de motronic) van de meter. Aangezien de brandstof altijd in beweging is kwamen ook hier storingen in voor. Echter vele malen minder dan met een lint. Elke verandering is dus niet altijd een verbetering te noemen.
Nu heb ik veel hobbyisten aan zo'n lint zien werken en hebben ze die verstevigd door een pvc buisje er om te schuiven en de bodem vast te klemmen met een stuk kunststof. Maar zag dit niet als een echte oplossing. Dan is het beste alternatief ombouwen naar een vlotter systeem. Mits de signalen aangepast worden zodat ook de motronic begrijpt wat hij door moet geven aan de brandstof meter.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Om wat nauwkeuriger te zijn;
Die tanklint beweegt mee met de brandstof en daardoor ontstaan er micro-breukjes in het sensor-gedeelte van die strip (de strip bestaat uit 2 delen, een lange sensor op basis van koolstof e.d en een verwarmingselement.
Omdat dan de sensor door die micro-fracturen een verkeerde meet-waarde doorgeeft, zal de ZFE (de centrale computer van de 1200's) dit verkeerd interpreteren qua daadwerkelijke brandstof-inhoud.
Soms permanent vol-indicatie, wat lastig is want dan moet je op je dagteller gaan rijden.
Maar vaker permanent (te) leeg, waardoor de reserve-brandstof indicator op het dashboard permanent brand (ongeacht de daadwerkelijke hoeveelheid brandstof) wat super irritant kan zijn.

Er zijn 4x mogelijke oplossingen:

1. Tank-lint vervangen.
Kan kostbaar worden omdat dit alleen het defect oplost, niet de oorzaak.
Of je moet een redelijk gewicht (lood? _001 ) onderaan die meetlint hangen welke zoveel mogelijk voorkomt dat het tanklint beweegt.

2. Via een piëzo-element (dus alleen dat ene onderdeel) van een elektronische aansteker die microfracturen proberen te "lassen" (via kilovolts), wat al door diverse mede-forummers op het RT-forum (en daarbuiten) al eens gedaan is, met succes. Soms wel bij herhaling nodig en soms is die methode wel eens eindig. Dan moet je wel 1 van de andere opties kiezen.

3. Via enkele weerstanden de zaak foppen zodat in ieder geval die permanente tank-leeg melding weg gaat.
Je moet dan wel (ook) op je dagteller gaan rijden.

4. Het zo laten zoals het is. Eventueel de reserve-brandstof indicator afplakken. :$

Of zo'n "conversie-kit" voor de GS gaat werken, weet ik niet.
De GS-serie werd al veel eerder (in 2008, als ik het mij goed herinner) voorzien van het vlotter-model.
Het verschil is dat de ZFE (Centrale computer) moet "weten" die signalen van de sensor te begrijpen.
Bij de meetstrip zijn het vier draden, bij het vlottermodel zijn het drie draden.
Bij het meetstrip-model wordt de capacitieve waarde gemeten volgens mij aangezien de waarde die je via de GS911 kunt uitlezen een spanning(kje) is, met een frequentie (duty-cycle) als ik mij niet vergis.
Maar wie weet of die "conversie-set" ook werkt op een 1200RT, ik dat zeker nog ff navragen bij die HPOSKAM.

Echter, als ik zijn webwinkel bezie en dan met name;
http://hposkam.nl/product/bmw-tanklint-emulator/
Met deze tanklint emulator vervangt (emuleerd) het tanklint.
De tankindicatie geeft altijd vol aan, je moet dan ook rijden op de dagtripmeter (trip1 of Trip 2).
Installatie is erg snel en eenvoudig 1 connector loshalen en aansluiten op de emulator.
Kortom, dit is het weerstand-setje van #3 Mogelijke oplossing.

Terwijl voor de GS(A), dus vermoedelijk in de ZFE software die (ook) vlotter-modellen kan "herkennen";
http://hposkam.nl/bmw-r1200gs-a-tanklin ... conversie/
Dit is een "echte" conversie.

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet... helaas.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 mar 2017, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Is dit niet hetzelfde als de luchtfilter adapter die voor is de 1100rt de sensor voor de gek hield om het blok beter te laten lopen.

Signaal doorvoer naar de computer is gelijk als voorheen, enkel is er nu sprake van een vlotter in de tank.
Als mijn redenering klopt dan hoef je niets in te stellen in de computer.

Testen is weten, denk als iemand zijn rt beschikbaar stelt en het met de ondernemer onderzoekt er een hoop klanten bij komenm
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Markus schreef:Is dit niet hetzelfde als de luchtfilter adapter die voor is de 1100rt de sensor voor de gek hield om het blok beter te laten lopen.
Niet helemaal. Bij de "weerstands-tuning" van de buitenlucht-temperatuur sensor (op de 11xx's & 1200-serie) waar jij op doelt, wordt de Motronics letterlijk gefopt dat de buitentemperatuur een flink aantal graden kouder is dan het daadwerkelijk is. Daardoor gaat het motormanagement systeem iets meer brandstof inspuiten. Met vaak het resultaat dat de motor iets lekkerder kan gaan lopen.
Die sensor is een 2-draads systeem en middels serie-schakeling wordt de boel gefopt.
(BMW's staat altijd erg arm afgesteld in verband met de milieu-eisen).
Vandaar ook tegenwoordig de waterbuffels, anders kunnen de BMW''s helemaal niet voldoen aan de moderne milieu eisen.
Want, algemeen gesproken, zijn motoren veel meer vervuilend versus de 4-wielige.
De motor-techniek bij de 4-wielige heeft nooit echt stil gestaan, bij motoren is er vrij weinig echt gebeurd
Markus schreef:Signaal doorvoer naar de computer is gelijk als voorheen, enkel is er nu sprake van een vlotter in de tank.
Als mijn redenering klopt dan hoef je niets in te stellen in de computer.
Ik neem aan dat je doelt op de meet-lint versus vlotter?
Nee, het signaal is echt totaal anders. Bij de meetlint wordt zowel de spanning (en vermoedelijk daardoor ook de capaciteit) gemeten naast de stroom van het verwarmingselement. Dat kan je ook heel mooi inzichtelijk krijgen via GS911, als er een meetlint in zit. Dat signaal-karakteristiek is namelijk ook niet lineair. Vandaar dat die meetlint-sensor *altijd* (droog) gekalibreerd moet worden. Bij het vlotter-systeem wordt er "slechts" gemeten over 2 draden. Tevens is het *altijd* zo dat het vlotter-systeem op de ZFE hele andere aansluitingen gebruikt versus het vlotter-systeem. En kan je het vlotter-systeem ook niet kalibreren, afstellen, noch meten.
In tegenstelling tot het systeem met de meetlint.
Echt geen vergelijk, hoewel het doel hetzelfde is.
Markus schreef:.. en het met de ondernemer onderzoekt er een hoop klanten bij komenm
Ik neem aan dat je doelt op die HPOSKAM engineering?
Zie beide voorgenoemde links, vermoedelijk heeft hij dat al eens uitgetest op niet-1200GS-en, vandaar zijn 2e alternatief, de "Emulator", waar wél de 1200RT benoemd wordt.
Maar heb een email gestuurd, ff afwachten ...
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ondertussen contact gehad en we zijn wat verder gekomen;

De brandstofpomp van de 1200GS(A) welke een tanklint gebruikt kan naar verluid vrij eenvoudig voorzien worden van de vlotter-mechaniek.
Vermoedelijk omdat de 1200GS(A) van een tanklint *moest* worden voorzien als je de BC-optie bestelde, volgens MaxBMW/RealOEM.
(tanklint is nauwkeuriger versus een vlotter als het gaat om niveau-metingen)

Zo te zien heeft de brandstofpomp van de 1200RT's, voorzien van de tanklint (dus van vóór augustus 2010), geen mogelijkheid het vlotter-gedeelte op de bestaande behuizing vast te klikken.
In tegenstelling tot degene bij de 1200GS(A), aangezien die fabriek-af met de vlotter kwam tenzij je de BC-optie bestelde.

Zoals het zich momenteel laat aanzien, zal je dus de gehele brandstofpomp (dus de hele unit met tanklint, pomp, elektronisch aansturing etc) moeten vervangen door een unit voorzien van de vlotter (dus 1tje van augustus 2010 of jonger).
Gelukkig blijkt dat bij de bekende slopeRTs een dergelijke brandstofpomp-eenheid (met vlotter) redelijk betaalbaar.
Zeker als je weet dat de benodigde vlotter-mechanisme los bij de BMW dealeRT € 107 euro nieuw kost.
(en met een beetje mazzel heeft je 2eKansje brandstofpomp-met-vlotter de nieuwe zwarte elektronische aansturing én de metalen ring rondom de quick disconnect tegen de overbekende haarscheurtjes)

Of de ZFE van de 1200RT, samen met die elektronische fopper "tanklint naar vlotter conversie" van HPoskam engineering, weet om te gaan met die veranderingen, is nog iets wat nader uitgezocht moet gaan worden.
De ZFE van de 1200GS(A) zal naar mijn verwachting beide algoritmes aan boord hebben omdat zowel tanklint alsook vlotter beide in dezelfde productie-reeks voor komen.
In tegenstelling tot de 1200RT.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik had ook al naar hem gemaild. Zijn reactie stemt hoopvol maar geeft geen zekerheid. Ik blijft de ontdekkingen van de inspecteur met zeer warme belangstelling volgen (hij is daar beter in dan ik). Een investering in een gebruikte pomp en het conversiesetje van Henk Oskam zou best we eens rendabel kunnen zijn.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004
De 2010 1200RT brandstofpomp (met vlotter dus) heb ik hier al "klaar" liggen.
Ooit aangeschaft in verband met mijn eigen "onderzoeken" aangaande het voortdurende drama van de tanklint. :$
Qua mechaniek, montage van dit onderdeel, gebaseerd op wat ik zoal zie & vindt binnen RealOEM & MaxBMW ben ik hoopvol gestemd dat het ook (in mijn geval) gaat passen in een 1200RT van 2007.

De uitdaging zal zijn of de ZFE van de 1200RT net zo omgaat met die "conversie-kit" van HPoskam engineering als een 1200GS(A) dat doet.

Een andere mogelijke uitdaging die ik verwacht is dat die "conversie-kit" van HPoskam engineering wellicht niet de juiste connectoren heeft voor de 1200RT, maar dat kan ik waarschijnlijk gemakkelijk zelf wel oplossen, ik heb ook wat kabelbomen van verschillende BMW's gekocht, altijd handig voor de stekkertjes e.d. ;)

E.e.a lijkt mij vrij eenvoudig te testen, door de stekker van de meetlint los te halen, ff (tijdelijk) op de 2010 1200RT brandstofpomp aan te sluiten middels die "conversie-kit" van HPoskam engineering, contact aan, ff een minuutje wachten (want niveau-meting duurt altijd ff), daarna vlotter in andere uiterste stand plaatsen en wederom wachten. Het dashboard zou, als het goed is, iets moeten gaan aangeven.

Maar inderdaad op dit moment nog geen enkele zekerheid.

Blijft worden vervolgd... :lol:
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

We hebben het hier over onderdeel 2:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=16_0823

Maar waar klik je die erop. Ik heb de sites van real-oem vergeleken maar er zit geen verschil in de brandstofpomp serie nummers.
Als het alleen de stekker betreft is het een kwestie van los stekkertje (wat de juiste moet zijn) proberen en kijken wat er gebeurt.

Of betreft het aan de binnenkant van de pomp aanklikken wat dus niet mogelijk is?
Ik ben zeer benieuwd, zou een goedkope oplossing zijn.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En zie hier een foto van de 1200GS(A) brandstofpomp;
fuelpump R1200GSA .jpg
Er zit dus een "lege" plek bij de 1200GS(A) waarop het vlotter-mechanisme eenvoudigweg erop geklikt wordt.

Bij de 1200RT van vóór modeljaar 2010 zit die mogelijkheid er blijkbaar niet, net ff een andere constructie.
Zo zit de vlotter-mechanisme heel veel lager op de 2010 1200RT brandstofpomp.

PS: Ik neem aan dat je niet "brandstofpomp serie nummers" bedoelt maar "brandstofpomp onderdeelnummers", of "partnummers", reken ik ook goed. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Inspector Gadget schreef:En zie hier een foto van de 1200GS(A) brandstofpomp;
fuelpump R1200GSA .jpg

Er zit dus een "lege" plek bij de 1200GS(A) waarop het vlotter-mechanisme eenvoudigweg erop geklikt wordt.

Bij de 1200RT van vóór modeljaar 2010 zit die mogelijkheid er blijkbaar niet, net ff een andere constructie.
Zo zit de vlotter-mechanisme heel veel lager op de 2010 1200RT brandstofpomp.

PS: Ik neem aan dat je niet "brandstofpomp serie nummers" bedoelt maar "brandstofpomp onderdeelnummers", of "partnummers", reken ik ook goed. ;)
Dat is correct, die nummers bedoel ik.
Maar mijn RT is modeljaar 2010, uit april.
Als ik het dus goed lees zou bij mijn machine die mogelijkheid er wel zitten?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door bmwalter »

Zie hier het antwoord van de heer Oskam. Hij is er mee bezig.

Hallo Walter,

Ik heb vandaag een stukje van het RT raadsel kunnen oplossen.

Er is een pomp en vlotter voor de RT waarmee de converter kan werken.

Ik ga er even mee verder dan laat ik het definitieve antwoord even weten.



Met vriendelijke groeten,
Henk Oskam
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Markus schreef: Maar mijn RT is modeljaar 2010, uit april.
Als ik het dus goed lees zou bij mijn machine die mogelijkheid er wel zitten?
Jou brandstofpomp is dus nog de "oude" versie (van vóór augustus 2010), en volgens onze onderzoeken is die niet voorzien van een mogelijkheid om daarop het vlotter-mechanisme erop te klikken zoals bij de 1200GS(A).
bmwalter schreef:Zie hier het antwoord van de heer Oskam. Hij is er mee bezig.
...
Er is een pomp en vlotter voor de RT waarmee de converter kan werken.
Klopt, we zijn er druk mee bezig. Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En een exemplaar van die "tanklint naar vlotter converter" besteld.
Groepsinkoop kunnen we altijd nog roggelen. ;)

M.i. is het vrij eenvoudig uit te testen of het werkt;
Stekkertje loshalen op de donor-1200RT (3x raden wiens dat zal zijn :lol: ) van de meet-strip uitvoering.
Dat stekkertje ff aansluiten op die "tanklint naar vlotter converter" en die dan weer op de vlotter-aansluiting van de 2010 1200RT brandstofpomp.
Vlotter in leeg-stand, contact aan, ff een minuut wachten, dan bezien dat het dashboard dat inderdaad aangeeft, contact uit.
Vlotter in vol-stand, contact aan, ff een minuut wachten, dan bezien dat het dashboard dat inderdaad ook weer aangeeft, contact uit.
En als ik zin heb, ff met de GS911 bekijken wat die zoal aangeeft bij deze nieuwe situatie.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hoi,

Vandaag lekker ritje met dit mooie weer, maar nu is bij mij ook het meetlint kapot, denk ik tenminste. Want ik rij nu erg zuinig, tank blijft altijd vol. Dit moet dus worden aangepast/verholpen.

Ben dus zeker in voor een groepsinkoop om dit op te lossen.

Mijn R1200RT is van 2009.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb krek hetzelfde probleem maar zo heel af-en-toe is het ook "opgelost".
Heel apart. :$
Doet mij vermoeden dat er een contact-probleem is, ergens, in de meetstrip en/of dat traject. _001
Misschien de stekkers bovenop de brandstofpomp ff kuizen (los halen, schoonmaken etc)
Dat gedeelte is totaal niet afgeschermd anders dan de tupperware, je zult daar soms hele struiken kunnen vinden, bij wijze van spreken.
Bij de 1200GS(A) zit daar een plastic cap, 3x raden wat er (ook) op mijn verlanglijstje staat ...(item #9 in de bijlage)
B0008526.png


Het "echte" defect zijn die microfracturen waardoor je permanent tank-leeg melding krijgt, ongeacht het daadwerkelijke niveau van de brandstof.

Of er een groepsinkoop gaat komen is afhankelijk van diverse factoren, denk ik zo;

- Of het uberhabut werkt op de 1200RT's met een tanklint. ;)
Maar dat weten we snel genoeg. _004

- Hoeveel personen gaan hun brandstofpomp-gedeelte daadwerkelijk willen gaan vervangen voor het 2010 vlotter-model om mee te gaan doen?
(dat kost al snel 100 euro, naast de kosten van deze "tanklint naar vlotter converter" á 79 euro, eventueel kosten-arbeid)

- Het aantal deelnemers, want met "slechts" een handjevol zal het vrij weinig invloed hebben op de prijs, schat ik zo in.
Behalve verzendkosten bijvoorbeeld, als je het in 1x besteld of zo.

Maar laten we niet op zaken vooruit lopen, eerst maar eens gaan bepalen of het gaat werken op de 1200RT in voorgenoemde combinatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Ik volg de ontwikkelingen met meer dan gemiddelde interesse! Mijn RT is van 2010, maar van voor augustus. Tot op heden (afkloppen!) nog geen gedoetje met brandstofaanwijzing..
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Update: unit ontvangen, nu alleen nog "even" tijd vrijmaken om het te testen. :$
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Ook ik heb met mijn 2010 rt (van vóór augustus) het probleem van de lege tank en het vervelende gele driehoekslampje. Ik heb de piezo-truc al eens gedaan en toen gaf het display weer de tankinhoud keurig aan. Dit heeft 2 maanden gewerkt en sindsdien is de tank weer 'leeg'. Een dezer dagen ga ik de piezo weer aansluiten en ga ik vonken. Mocht er een gezamenlijke bestelling komen dan wil ik graag meedoen.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb lang na moeten denken of ik zou reageren op dit topic omdat ik de goden niet wil verzoeken....... :neutral:

Mijn RT is uit 2005 en heeft 124.000km.....en nog het originele tanklint......zonder enige vorm van problemen. Sterker zelfs, ik kan er tot op heden 100% op vertrouwen......fingers crossed dat het zo blijft..... :mrgreen:
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door EileRT »

Zo is 't Wolfs RT . . . komt tijd komt raad! _004
Wolfs RT schreef:Ik heb lang na moeten denken of ik zou reageren op dit topic omdat ik de goden niet wil verzoeken....... :neutral:

Mijn RT is uit 2005 en heeft 124.000km.....en nog het originele tanklint......zonder enige vorm van problemen. Sterker zelfs, ik kan er tot op heden 100% op vertrouwen......fingers crossed dat het zo blijft..... :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De tanklint is een sensor van Siemens VDO (zoek maar eens via g00gle en je ziet daar echt een hele ruim aanbod van die fabrikant) en meestal zit deze gemonteerd in een holle pijp of andere harder(e) achtergrond om de sensor te beschermen.
Het zou mij niet verbazen als dat bij de 1e generatie 1200-serie die sensor op 1 of andere manier beter gefixeerd is.
Bijvoorbeeld meer beschermingen aan het begin- en eind-punt (kit? _001 ) waardoor het risico op microfracturen veel minder is? _001

Het is met name de latere generaties én de nieuwe vervangingen van een defecte tanklint die problemen geven.
Vandaar dat er in de US door BMW een "vrijwillige" garantie-termijn van 12 jaar is ingesteld (vanaf de verkoop-datum van de motor) op dat ene onderdeel.
Maar zover gaat BMW in Europa vooralsnog niet, helaas.
(en het probleem is zeker niet alleen bij de 1200RT's)
2017-04-03_00-15-16.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ben toch benieuwd wat een rechter in Nederland zou oordelen als je reparatie onder garantie zou claimen, onder vermelding van het feit dat BMW in Amerika dit al vrijwillig onder de garantie heeft laten vallen ...

Wil het niet proberen hoor, steek m'n tijd liever in motorrijden ....

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vermoed dat je in NL weinig kans maakt;
In de US (en UK) zijn de machten van (consumenten-)organisaties & verenigingen vele male groter, dat is historisch al langere tijd zo.
Kijk maar eens naar de macht van, bijvoorbeeld, de vakbonden.

In NL is de consumenten-wet en regelgeving met name gericht op het individu.
(zaken zoals garanties, product-aansprakelijkheid e.d)
Pas als men in vereniging een claim bij een rechter neerlegt, worden er echt bergen verzet, in mijn optiek althans.

Daarnaast zou het pas echt "impact" hebben als het een rechter binnen de EU, in plaats van US, een uitspraak over gedaan zou hebben.
Er zitten m.i. te grote verschillen in de wet- en regelgeving in de US versus NL (of EU).

En ik vermoed, omdat dit een "vrijwillige" move van BMW USA is, dus geen wet anders dan een "formele" afspraak, het weinig invloed zal hebben bij een rechtszaak bij een NL rechter.

De enige echte "hoop" die ik heb, is dat BMW NL (of GmbH) er voor kiest ook een dergelijke regeling te treffen, ultimo.
Maar gezien de toch wel vaak "curvy roads" waarin Herrn BMW zich wringt aangaande product-problemen, hou ik mijn adem wat dat betreft ff niet in. ;)
Want zodra BMW het in EU verband wel tot een regeling komt, heeft dat als OEM fabrikant wereldwijde invloed & gevolgen.
Maar dat is koude-grond psychologie van mijn kant, wat dat betreft. Big RT Smile
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Enig idee wat de status is?

Na vier maanden stilstand met een kwart tank is het lint bij de eerste rit overleden. Heerlijk met een volle tank en een lege meter :mrgreen: :mrgreen:
Anders ga ik kijken wat er te regelen is bij een dealer.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben er door omstandigheden nog niet aan toegekomen. :cry:
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Inspector Gadget schreef:Ben er door omstandigheden nog niet aan toegekomen. :cry:
Geen punt, maar zo blijft het vers in het geheugen.
Heb er op korte termijn ook niet veel tijd voor, maar wil wel alvast gaan denken aan een oplossing die definitief is. Twee keer in een jaar is mij teveel...
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Ook ik ben gezegend met een nog altijd werkend tanklint, maar zodra Inspector Gadget een werkende procedure heeft en de modificatie (net) onder de €200,- gaat blijven, ga ik preventief inhaken bij een eventuele groepsactie. Ik heb n.l. het voornemen om mijn vers in Sidney blauw gespoten 2010 DOHC RT geheel "op" te gaan rijden en heb zomaar het gevoel dat ik, voordat het blok aan zijn einde is, toch met dat tanklint probleem ga worden geconfronteerd... Met een vlotter gaat het meten van de brandstofhoeveelheid misschien niet vlotter...maar wel degelijker.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door ciske »

Met voorgaande spreker ben ik het geheel eens!
Omdat ik reeds enkele tanklinten verder ben geef ik nu reeds aan mee te willen doen aan deze modificatie.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Dingelbert »

+1 . :cry:
Peter
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Markus schreef:
Inspector Gadget schreef:Ben er door omstandigheden nog niet aan toegekomen. :cry:
Geen punt, maar zo blijft het vers in het geheugen.
Heb er op korte termijn ook niet veel tijd voor, maar wil wel alvast gaan denken aan een oplossing die definitief is. Twee keer in een jaar is mij teveel...
Kijkje met de vraag of er al ni3uws is?
Wil namelijk actie ondernemen.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als iemand kan aangeven wat ik qua tupperware moet loshalen om bij die aansluiting moet komen, heel graag. _004
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Inspector Gadget schreef:Als iemand kan aangeven wat ik qua tupperware moet loshalen om bij die aansluiting moet komen, heel graag. _004
Dat is eigenlijk best simpel. Als je het linker boven kuipdeel verwijdert kom je al bij de benzinepomp en installatie terecht. Daar zit meen ik ook het lint aan vast.
Let erop met het loshalen van het kuipdeel dat je het 5v plugje niet vergeet los te halen.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Als aanvulling op mijn vorige post.
Gisteren het lint laten ijken waar ze een kwartier mee bezig waren.
In aanvulling ook gesproken over het ombouwen naar een vlotter, waar ze net met een 1200r mee klaar waren.
Quanta kosta was iets te hoog. Gelijk gevraagd of de software tussen oude model 2010 en de geüpdate versie software matig verschillen en dat zou niet het geval zijn.
Enige waar je mogelijk tegen aan loopt is de flens inclusief benzinepomp. Maar dat verschil hadden we hier al besproken.
Complete flens zou op €330 uit komen, ex eventuele arbeid. Dan kan deze poging geen kwaad in ieder geval.
Meen dat je nu alles in huis had toch?
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Markus schreef:...Let erop met het loshalen van het kuipdeel dat je het 5v plugje niet vergeet los te halen.
Dank! _004
(en vergeet ook niet het stekkertje van de eventuele radio-bediening)
Markus schreef:In aanvulling ook gesproken over het ombouwen naar een vlotter, waar ze net met een 1200r mee klaar waren.
Quanta kosta was iets te hoog.
Je bedoelt dan waarschijnlijk in nieuwe onderdelen?
Ja, je betaald bij Herrn BMW altijd de hoofdprijs voor de onderdelen.
Bij een slopeRT is het vaak wel redelijk. :idea:
Markus schreef:Gelijk gevraagd of de software tussen oude model 2010 en de geüpdate versie software matig verschillen en dat zou niet het geval zijn.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar je bedoelt dat je navraag gedaan hebt of er een verschil was met een beschikbare software-update voor jou 2010 (meetlint) versus je huidige software? _001
Herrn BMW is redelijk conservatief met het mededelen in hun Service Bulletins wat de update allemaal behelst, meestal het echt (alleen) noodzakelijke wat als daadwerkelijk probleem erkent wordt vaker voor te komen. Geen lange waslijst, meestal 3 ~ 4 opgeloste issues/verbeteringen. Daarnaast brengt Herrn BMW soms ook een soort van "hotfix" uit. Bedoelt om een specifiek probleem tussentijds op te lossen. Zoals de bekende automatisch uitschakelen van de ESA stappenmotors omdat die te veel stroom trokken. Daar was een tussentijdse oplossing voor beschikbaar dat de poort iets meer stroom toeliet.
Maar ook dergelijke "hotfixes" worden maar beperkt geïnstalleerd, aangezien het programmeren maar een beperkt aantal keren kan voordat de unit volledig vervangen moet gaan worden. En die is echt heel duur. :shock:

Markus schreef:Meen dat je nu alles in huis had toch?
ja, wat dat betreft wel ja. :$
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Inspector Gadget schreef:
Markus schreef:...Let erop met het loshalen van het kuipdeel dat je het 5v plugje niet vergeet los te halen.
Dank! (en vergeet ook niet het stekkertje van de eventuele radio-bediening)

Het stekkertje van de radio heb ik niet, maar die zit er eventueel ook nog!

Inspector Gadget schreef:
Markus schreef:In aanvulling ook gesproken over het ombouwen naar een vlotter, waar ze net met een 1200r mee klaar waren.
Quanta kosta was iets te hoog.
Je bedoelt dan waarschijnlijk in nieuwe onderdelen?
Ja, je betaald bij Herrn BMW altijd de hoofdprijs voor de onderdelen.
Bij een slopeRT is het vaak wel redelijk.
Is geen BMW dealer, maar ex-dealer. 3 uur arbeid hadden ze nodig en dan de materialen nog . Kreeg een prijsopgave van € 500 voor mijn neus -naughty-

Inspector Gadget schreef:
Markus schreef:Gelijk gevraagd of de software tussen oude model 2010 en de geüpdate versie software matig verschillen en dat zou niet het geval zijn.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar je bedoelt dat je navraag gedaan hebt of er een verschil was met een beschikbare software-update voor jou 2010 (meetlint) versus je huidige software? _001
Herrn BMW is redelijk conservatief met het mededelen in hun Service Bulletins wat de update allemaal behelst, meestal het echt (alleen) noodzakelijke wat als daadwerkelijk probleem erkent wordt vaker voor te komen. Geen lange waslijst, meestal 3 ~ 4 opgeloste issues/verbeteringen. Daarnaast brengt Herrn BMW soms ook een soort van "hotfix" uit. Bedoelt om een specifiek probleem tussentijds op te lossen. Zoals de bekende automatisch uitschakelen van de ESA stappenmotors omdat die te veel stroom trokken. Daar was een tussentijdse oplossing voor beschikbaar dat de poort iets meer stroom toeliet.
Maar ook dergelijke "hotfixes" worden maar beperkt geïnstalleerd, aangezien het programmeren maar een beperkt aantal keren kan voordat de unit volledig vervangen moet gaan worden. En die is echt heel duur. :shock:
Ik heb navraag gedaan over de software van mijn van een meetlint voorziene RT uit maart 2010 en van een RT uit najaar 2010 voorzien van een vlotter model. Daarin zou geen verschil moeten zitten.


Inspector Gadget schreef:
Markus schreef:Meen dat je nu alles in huis had toch?
ja, wat dat betreft wel ja. :$
Ben benieuwd!
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Markus schreef:Ik heb navraag gedaan over de software van mijn van een meetlint voorziene RT uit maart 2010 en van een RT uit najaar 2010 voorzien van een vlotter model. Daarin zou geen verschil moeten zitten.
Ik heb het nog wat exacter nagezien;
Bij de 0430/0440-release versie (lees: productie-datum juli 2008 t/m mei 2014) is de ZFE, net als bij de 1200GS Adventure (et al) voorzien van beide aansluitingen, film (pennen 34,35,38 en 39) of vlottermodel (pennen 21 en 37).
En zal een BMW dealer zou dat mogelijk kunnen instellen.

Ik weet alleen niet of de kabelboom (en dan met name de high-density connector van de ZFE, naast nabij de bestaande brandstof-pomp aansluitingen) hierin voorzien is.
Zou dat het geval zijn, ben je qua materialen 100 euro kwijt zo ongeveer, als je het vlotter-model unit bij een slopeRT aanschaft.

Bij de 0368/0388-release versie van de 1200RT (lees: productie-datum oktober 2003 t/m november 2009) is dat helaas niet zo noch mogelijk, daar zit op pen 37 de ene kant van de ambiant temperatuursensor aangesloten (en pen 21 heb ik vooralsnog helemaal nog niet terug gevonden in de schema)
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Dat zou dus betekenen dat er eventueel een extra connector vanaf de ZFE moet worden getrokken.
Die zit meen ik rechts naast de tank? Of zit die helemaal achterin?

Dus wat je zegt is dat maximaal via de computer de aansluiting moet worden geactiveerd?
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste kan je bij een BMW dealeRT navraag doen, zij zullen die informatie hebben en zeer waarschijnlijk al eens een BMW motor omgebouwd hebben van meetlint naar vlotter-model.
of een extra aansluiting vanuit de ZFE te trekken is, weet ik niet & heb ik ook geen ervaringen mee, sorry.
Dat zal een BMW dealer je kunnen vertellen.
Markus schreef:...maximaal via de computer de aansluiting moet worden geactiveerd?
Begrijp je helaas niet, mogelijk dat auto-correct roet in het eten gooit.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Wat ik bedoelde te zeggen is met het aansluiten van een extra kabel/pin zoals je zegt ((pennen 34,35,38 en 39) of vlottermodel (pennen 21 en 37)), deze mogelijk geactiveerd dienen te worden in de software.
Of zie ik dat verkeerd en zijn deze al geactiveerd?
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen idee maar de software (firmware) van BMW motoren een beetje kennende zo onderhand, verwacht ik inderdaad dat de keuze van óf tanklint óf vlotter-model bij die modellen ZFE's die dat (qua aansluitingen etc) bieden, het inderdaad ook in de software (lees: dus alleen de BMW dealeRT die dat kan doen) ingesteld moet gaan worden.
Zo leest de GS911 diagnose-tool de ZFE uit en geeft gelijk al aan of het de tanklint of vlotter-model is.
Daarnaast kan je met de GS911 ook enkele waardes die de tanklint beïnvloed, zien.

BMW heeft in de software diverse functies zitten, al dan niet voor fabrieks-af accessoires (radio, cruisecontrol, zetelverwarming etc) die inderdaad (ook) achteraf (via een beveiligde internet-verbinding met de fabriek) door een dealeRT eventueel ingeschakeld c.q verandert kan worden.
Zie het als een soort van "licenties", activatie-codes.
Als een bepaalde accessoires niet aanwezig is (bijvoorbeeld radio, of cruisecontrol), zal deze functie ook echt uitgeschakeld zijn.
En de betreffende aansluitingen (op de ZFE) zoals in- en uitgangen, niet actief zijn, verwacht ik.
Je zou niet de 1e zijn die er achterkomt na een achter-af inbouw een bezoekje aan de BMW dealeRT voor het inschakelen van die software(schakelaar) noodzakelijk is. :$
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Toevallig al meer nieuws of het e.e.a. gaat werken?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik ben (nog steeds) in gesprek met de leverancier (nu nog wel) van de convertor. Dit is de laatste mail die ik van hem mocht ontvangen:

Hallo Walter,

Ik ga in juli een BMW R1200RT samen met een BMW dealer ombouwen.

Er komt een pomp in van een RT uit 2010, deze heeft al een vlotter.
Als de converter werkt dan laat ik het weten.

Ik ga vrijdag met vakantie, na mijn vakantie 4e week juni ga ik verder met de gesprekken dit ik aan het voeren ben met diverse
partijen.

Ik ga er namelijk mee stoppen, het wordt te druk en ik kan niet meer combineren met mijn dagelijkste werk.


Met vriendelijke groet,

Henk Oskam
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik had ook een email van hem ontvangen met een dergelijke strekking, hij is er inderdaad mee gestopt.
Heel erg jammer!

Ondertussen heb ik de 2010 vlotter-model benzinepomp aangesloten samen met de convertor en helaas blijkt de (3D-geprinte) 4-polige mannelijke connector van die convertor niet echt heel goed te passen.
In de documentatie is er aangegeven dat je dan eventueel met een föhn aan de slag kan, maar ik wil dat eerst ff met hem verder afstemmen.

Daarom wilde ik eerst ff wachten met het melden ervan zodra tevens gecontroleerd was dat de gehele benzinepomp-mechanisme van het vlotter-model (= bouwjaar 2010) ook daadwerkelijk fysiek geïnstalleerd kan worden ter vervanging van de meet-strip model.
En er tegen die tijd ook duidelijkheid was over de voortgang van die convertor.

Wordt hopelijk vervolgd!
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Markus »

Hoe bedoel je dat de connector niet past. Gaat deze stroef?

Maar ben jij (Inspector) in bezit van een eerste/tweede generatie RT?
Als er een 2010 model nodig is om te proberen wil ik mij best kandidaat stellen, of liever gezegd de motor!

Hoop dat de ontwikkeling van de convertor niet stop wordt gezet!
Inspector Gadget

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Markus schreef: 16 jun 2017, 22:46 Hoe bedoel je dat de connector niet past. Gaat deze stroef?
Ja, dat gaat heel stroef. Het is een soort van AMP SealLock connector
Screen Shot 2017-06-17 at 08.25.58.png
Waarbij de OEM connector in bovenstaande afbeelding *in* die 3D-geprinte connector gestoken moeten worden en die rode rubberen rand net in die connector verdwijnt.
Nu steekt die nog een paar millimeter boven die 3D-geprinte connector en is dus de connectie niet goed (genoeg).
Maar zoals de maker aangeeft, kan je een föhn gebruiken om dat op te lossen. _001
Aangezien de 2010 brandstofpomp in mijn geval nog niet is ingebouwd en er naast "hangt" wil ik op dit moment niet het risico lopen met veel kracht wel de connector aan te sluiten om deze daarna weer los te moeten trekken (lees: risico van breken, schade).
Het is tenslotte gemaakt om eenmalig aan te sluiten c.q te veranderen en als het goed is, daarna nooit meer. ;)
Markus schreef: 16 jun 2017, 22:46 Maar ben jij (Inspector) in bezit van een eerste/tweede generatie RT?
Als er een 2010 model nodig is om te proberen wil ik mij best kandidaat stellen, of liever gezegd de motor!
Mijn 1200RT is van 2007, de 2e generatie.
Bouwjaar 2010 (om exacter te zijn, na augustus 2010) heeft reeds de vlotter af-fabriek. Tot die tijd de meetstrip.
Super-aardig van je, maar dat is dus niet nodig.
Markus schreef: 16 jun 2017, 22:46 Hoop dat de ontwikkeling van de convertor niet stop wordt gezet!
Ik hoop het ook van harte dat deze ontwikkeling niet gestopt wordt. Of dat het "verloren" gaat, zoals (ik noem maar ff een voorbeeld) RoadRocketeer, 10OVI.
Maar dat is aan de huidige maker en toekomstige "eigenaar" die het gaat overnemen.
Ik persoonlijk zou het heel graag willen voortzetten maar mijn insteek zal nooit zijn dat ik er een "business" van ga maken, het zal kostendekkend moeten zijn, that's it. Er echt geld aan verdienen kan je door de te beperkte schaal m.i. echt vergeten. Het zal een soort van "dienstverlening" moeten zijn. Maar dat zijn mijn gedachtes. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Nog eens: het tanklint

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Ik kan me de terughoudendheid enorm voorstellen. Stelt je wurgt het ding op zijn plek met behulp van een föhn, schroeft de boel in elkaar, gaat testrijden en de brandstofhoeveelheid wordt niet goed weergegeven.... Dan de boel terug willen draaien om vervolgens de connector te breken.. brrrrr, een horror scenario...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”