Snelheidsmeter + km teller ex overheidsfiets

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fredA
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:11
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: FRL

Snelheidsmeter + km teller ex overheidsfiets

Ongelezen bericht door fredA »

Goedenavond,
Het viel mij op, buiten de extra witte streepjes op de snelheidsmeter, dat de snelheid zo goed als gelijk is wat GPS aangeeft. Waarbij GPS zo'n 2 km/h sneller aangeeft dan de meter maar dat kan de onnauwkeurigheid zijn van GPS. 130km/h op de meter is 132km/h volgens GPS. Dit verschil is onafhankelijk van de snelheid.
Daarbij wijkt de km teller zo'n 20% af. Bij 100km (volgens GPS en routeplanner), meent de dagteller dat er circa 120km afgelegd is.
Nu wil ik dit liever conform de gangbare norm hebben en overweeg een andere tellerklok te plaatsen.
Op RealOEM ( http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=62_0249) zie ik dat er ook een speciale tacho-aandrijving is voor (overheids)fietsen met spaakwielen.
Weet iemand welke combinatie nodig is om zowel de afstand als de snelheid kloppend te krijgen met spaakwielen?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Snelheidsmeter + km teller ex overheidsfiets

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik ben ooit met een buurman meegegaan om een motor te kopen die hij had gezien in een advertentie.
Op de weg naar huis heb ik haast continue op mijn teller 100 km/u aangehouden.
Regelmatig moest ik wat gas terug nemen omdat hij toch wel wat achterbleef. Mijn gedachte was dat hij even moest wennen aan de motor. Echter bij aankomst vertelde hij dat hij niet zo hard durfde te rijden en niet boven de 110 km/u wilde rijden. Vreemd want ik had niet sneller dan 100 gereden.
Toen hij later zijn navigatie geplaatst had viel hem op dat de teller toch wel erg veel te veel aan gaf. Dat verklaarde gelijk het zuinige rijden van zijn fiets. Na enig zoeken bleek dat zijn tacho aandrijving een ander aantal tanden te hebben dan die van mij. We hebben toen een nieuwe tacho aandrijving besteld en geplaatst. Sindsdien wijkt zijn teller "slechts" 5 km op de 100 af (105 op de teller is nu 100 volgens de gps) en voorheen was dat 114 op de teller en 100 op de gps. Een correctie van 19 km dus. Ik krijg de indruk dat bij jou hetzelfde probleem speelt maar dan de andere kant op.
Mijn advies kijk even wat er op de tacho aandrijving staat en bij een goed werkende motor wat daar op staat. Zie de verschillen.
Laatst gewijzigd door Isaac op 07 apr 2017, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
fredA
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2016, 18:11
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: FRL

Re: Snelheidsmeter + km teller ex overheidsfiets

Ongelezen bericht door fredA »

Bedankt Isaac, ga ik doen.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”