vibraties in het achterframe

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
B Stiksma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2017, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BUITENPOST

vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door B Stiksma »

Hallo

ik Heb een vraag
ik heb zelf een bmw r1200rt van 2008
nu wil het geval als ik boven de 110 km kom begint mijn buddyzit achter te trillen als ik de snelheid opvoer tot 150 wordt het alleen maar heftiger
nu wil het geval als ik de zelfde snelheid in de 4e versnelling rij dan heb ik er geen last van
het begint pas bij de 5e versnelling en bij de 6 versnelling is het echt heftig

toen ik hem gekocht heb in dec 2016 heeft hij complete beurt gehad en de versnellingsbakkeering is ook vervangen incl de bijbehorende modificatie`s van de BMW dealer zoals brandstofpomp en cardan

is er iemand die hier ervaring mee heeft gehad

mvrg

B Stiksma
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door Isaac »

Trillingen ontstaan door onbalans. Ik zou beginnen met de achterband even goed te bekijken of daar niets mis mee is. Bij een verloren stukje lood (of lood vervanger) kan dit al ontstaan. desnoods deze even laten balanceren om zeker te weten dat daar de klacht niet vandaan komt. Ik ga er dan even van uit dat deze klacht gewoon is ontstaan en niet na een reparatie aan de motor.
beckysmile

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door beckysmile »

Isaac, even goed lezen wat de vraagsteller schrijft.
Als het probleem zich voordoet in de 5e en 6e versnelling en niet in de 4e bij dezelfde snelheid, kun je cardan en achterwiel eigenlijk meteen uitsluiten als veroorzakers. De versnellingsbak lijkt de boosdoener, verder weet ik niks zinnigs te zeggen over dit probleem.
Succes met zoeken naar de oorzaak.

Groet, Aad
Laatst gewijzigd door beckysmile op 09 apr 2017, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb inderdaad daar over heen gelezen. Toch kan het nog een samenspel zijn van motor toerental in combinatie omwentelings-snelheid achterwiel.
Als het vanuit de motor zelf toeren gerelateerd zou zijn dan zou bij een bepaald toerental de trillingen ook voelbaar moeten zijn.
We hebben het nu dus over een resonantie frequentie die sterker voelbaar is bij hoge snelheid en lage toeren.
Gebruikersavatar
B Stiksma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2017, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BUITENPOST

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door B Stiksma »

Heren

dank jullie voor de ideen ga er even mee aan de slag

Gr B Stiksma
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door japachap »

Wat voor banden heb je daarop?
Ik had een instantie met Avon Azarros STs dat met een bepaald snelheid en bepaald toerental een flinke trilling ontstaat. Toen ik die Azarros liet vervangen ging de probleem weg.

Het is dus niet te uitsluiten dat een defectief achterband wel de probleem kunt veroorzakken.

Was de 2008 model niet die met een problematische lager-instelling in de achterwiel? Kan het zo zijn dat de combinatie snelheid en "lage" toerentallen in 5de en 6de voldoende is om de speling in de lager voelbaar te maken?

Maar wat ideen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het iets met de banden te maken heeft zou je dat kunnen controleren door de bandenspanning te verhogen of verlagen en kijken of dit effect heeft op de trillingen. Ik zou ook eens kijken of alles wel goed vast zit misschien _001 .
Laat de motorafstelling ook eens controleren. Zie je niks aparts aan de achterband?
Gebruikersavatar
B Stiksma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2017, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BUITENPOST

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door B Stiksma »

heb Michelin pilot road 2 eronder zitten en de bandenspanning staat goed
mijn broer heeft de zelfde motor en uitvoering en ook dezelfde banden en die had er geen last van
heb ook een update gehad van de cardan is een andere ring in gekomen
ben nu alles even aan het nalopen
en deze ideen cq opmerkingen neem ik mee in het speurwerk _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door Baird »

Hier komt ATS (Analytical Trouble Shooting) om de hoek kijken. Plat gezegd : IS of IS NIET: componenten of locaties uitsluiten door redeneren of testen/meten.

Het heeft niet met de wielen te maken omdat het verschijnsel bij dezelfde snelheid niet optreedt in andere versnellingen. Om dat aan te tonen zou je van achterwiel kunnen wisselen met je broer: gaat het probleem mee dan is er iets met het wiel/band, gaat het niet mee dan zit het elders.

Omdat het alleen in de 5 en 6 optreedt zou ik eens uitzoeken of de tandwielen van die versnellingen op de zelfde as zitten in de versnellingsbak, als dat zo is is het waarschijnlijk een lager van die as.

Voor de beeldvorming:
Heb zelf met mijn R1100RT eens gehad dat er een resonantie optrad nadat er een nieuwe achterband gemonteerd, rond de 100 km/h zat de piek van resonantie op iedere 15 meter (schatting). Uiteindelijk bleek het een combinatie van het model motorfiets, km-stand > 100k en het betreffende merk/model achterband. Dankzij de uitstekende samenwerking met de bandenzaak en de importeur van de band is uiteindelijk de oorzaak gevonden: er bleken totaal ongeveer 10 R1100RT's in Europa te zijn met dit verschijnsel (en daar had ik er natuurlijk weer een van :evil: ). Ander merk achterband geplaatst en weg probleem. Let wel: dit gebeurde exact op het moment van een andere achterband (IS: met nieuwe band, IS NIET: met oude band)
Laatst gewijzigd door Baird op 13 apr 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat ook wel leuk is om het oliepeil die versnellingsbak na te kijken. Hopelijk is die olie wel bijgevuld nadat de versnellingsbakkeerring is vernieuwd. Een te laag oliepeil doet de versnellingsbaklagers ook geen goed? Mocht het peil goed zijn is het de moeite waard om ook te kijken hoe die olie eruit ziet. Als de lagers slecht zijn zie je dat meestal niet terug in de olie omdat de lagers dicht zijn maar als het iets is met de tandwielen dan kan dit ook in de olie zichtbaar zijn.
Het is altijd wel handig om eerst de dingen te controleren die geen geld kosten en eenvoudig zijn.
Gebruikersavatar
B Stiksma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2017, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BUITENPOST

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door B Stiksma »

bedankt voor de ideen
zodra het probleem boven water is zal ik het hier vermelden

gr Brugt Stiksma _004
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door japachap »

Nog een idee- hoe is de GIVI adaptor-plate aan de motor gemonterd?
Op mijn 1150 de las van de adaptor baarste na 80,000kms of zo. Het was niet zichtbaar, maar ik kwam uiteindelijk toe dat de topkoffer een resonant trilling had met de verzwakte steun.
Na lassen was de boel weer goed...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
B Stiksma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2017, 10:06
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BUITENPOST

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door B Stiksma »

Hallo

het probleem is inmiddels verholpen
hebben het volgende gedaan namelijk alles in het motorblok afgesteld en later de computer eraan voor en
de vibraties zijn over Big RT Smile


Groeten B Stiksma
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vibraties in het achterframe

Ongelezen bericht door japachap »

Het was een KFR/onderhouds probleem, dus???
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”