Uitlaatmoeren lossen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Enig idee hoe ik het beste de flink verroestte uitlaatmoeren loskrijg ?
En als dat niet lukt ? :(
Ik ga de uitgaande as van de V bak smeren, en volgens mij hoeven de bochten dan niet los (alleen de uitlaat) maar ik wil deze graag spuiten, want ze zien er niet uit.....
uitlaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Bert M »

Lang van te voren (begin maar een week voor demontage) in spuiten met kettingzaagolie. Op de dag zelf goed opwarmen met een hetelucht pistool, of verfstripper of snijbrander. En daarna? De moeren proberen los te draaien met goed passend en kwalitatief hoogwaardig gereedschap. En afhankelijk van welke religie je aanhangt, tijdens het los werken, in nauw overleg blijven met je Schepper in de vorm van een schietgebedje (of vergelijkbaar) dat de boel niet afbreekt...

Ik rijd (en dus repareer) bij voorkeur oudere Engelse auto's. Vaak werkt bovengenoemde methode, maar soms niet...

Succes!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1 wat betreft de methodiek zoals beschreven door Bert M, neem de tijd, forceer niets, zet niet te veel kracht, maar bouw het voorzichtig op.
Koop ruim voldoende kettingzaagolie, kruipolie etc.

Na het loshalen, koop nieuwe moeren.

Wat wil je gaan spuiten? De uitlaat-demper of de uitlaat-bochten?
Je kunt de uitlaatbochten ook schoonmaken, zelfs zonder ze los te halen, daar staan de nodige draadjes op het forum.
Zoek maar eens op "StarGlanz" & "wondersteen". (bijvoorbeeld)

Zoals viewtopic.php?f=1&t=11814
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 mei 2017, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Ik ga voor de "Bert methode". Fingers crossed dus. Is er nog een kans dat je de draad uit het blok draait? Of is pats en kapot waarschijnlijker. Als de kans zo groot is dat ze breken dan kan ik ze beter gemonteerd proberen te poetsen. Helaas weet ik dat na afloop pas als ik het zo lees.....
"Rubber onder"
Inspector Gadget

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wolfs RT schreef:Of wat nog makkelijker gaat om ze "mooi" te krijgen:...
:O Inderdaad!

Zoals 1x van video's aanraadde, wel handschoenen & oogbescherming dragen als je zo dicht op het product zit.
En ik zou na het "behandelen" met veel, heel veel water naspoelen.
Me dunkt dat anders de mogelijke gassen die vrijkomen bij hete uitlaatbochten niet echt goed voor je gezondheid zullen zijn.
(ja, ik weet het, kleine kans, met rijwind en zo..)

PS: Ik gebruik het om zo af-en-toe de kattenbak echt goed schoon te maken ... ziet er daarna uit als nieuw...
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door EileRT »

Uiteraard hoop ik dat je de moeren met kettingzaagolie of kruipolie los krijgt, maar ik vrees met vreeze. Een kameraad van mij heeft dit met zijn GS ook geprobeerd en het was pats en kapot. Mocht je dat overkomen, dan kun je proberen om een nieuw draad te tappen en vervolgens ga je met een grotere bout de cilinder in. Dit laatste heeft mijn kameraad gedaan en hij heeft de klus geklaard. Het grote risico hiervan is dat je niet met de boor in de cilinder moet uikomen. Dat is het laatste wat je wilt en als je twijfelt of je dit kunt doen, laat het dan uitbesteden aan een specialist.

Veel succes!

[groet]

Eilert
Copper schreef:Of is pats en kapot waarschijnlijker.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Baird »

Even terug naar het onderwerp:
Voor het loshalen van de koppeling/versnellingsbak is het NIET nodig om de uitlaatbochten los te halen, wel de verbinding tussen de spruitstuk en de demper. Alleen Staburag gebruiken voor het invetten van de splines.
Grote kans dat na het inspuiten met de diverse fossiele smeermiddelen, hulp van Boven aanroepen, etc gewoon de draadeinden uit de cilinderkop komen. In ieder geval niet te veel kracht zetten zodat ze afbreken maar wel een aardig moment: het kan rustig een paar minuten duren voordat een roestige bout/moer ineens heel zachtjes los begint te komen, doe je het in één keer is het krak.

Succes Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Ik denk dat ik over een paar dagen (eerst kruipoliën...) het eens voorzichtig probeer. Gaat het niet vanzelf, dan laat ik ze zitten en poetst / spuit ze zoals ze zitten. Het zou zonde zijn om ze zonder noodzaak te slopen.

Twee off topics;
-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?

-2-Bert hoe heb je die gemodificeerde koppelingsplaat aangepakt ? Worden ze al ergens verkocht...... Big RT Smile
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Kees »

Een beproefde methode!!!!

Met een scherpe boor de moer langs het tapeind inboren tot de cilinderkop.
Dikte boor 1 mm kleiner dan het boorvlak.
Vervolgens met een scherpe spits geslepen beitel de moer klieven.
Wel serieus doen dus ook even een centerpunt gebruiken voor het boren.

Succes,
Kees
Inspector Gadget

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Copper schreef:-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?
Welke browser & operating systeem gebruik je?
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Ik gok er op dat je internet Explorer bedoeld en Windows 7....... :$ . Het rare is dat ik de foto hierboven er wel op kreeg. Ik zal morgen eens op een andere laptop proberen ?
"Rubber onder"
Inspector Gadget

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Windows 7 zal er weinig problemen mee hebben, maar Internet Exploder kan soms een uitdaging geven.
Ik zou het RT Forum in je uitzonderingslijst opnemen, dan schakelt IE alle extra beveiligingen op een wat lager pitje.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef:Ik denk dat ik over een paar dagen (eerst kruipoliën...) het eens voorzichtig probeer. Gaat het niet vanzelf, dan laat ik ze zitten en poetst / spuit ze zoals ze zitten. Het zou zonde zijn om ze zonder noodzaak te slopen.

Twee off topics;
-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?

-2-Bert hoe heb je die gemodificeerde koppelingsplaat aangepakt ? Worden ze al ergens verkocht...... Big RT Smile
Ik stuur wel een PB
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Top Bert. _004

Ik loop tegen nog een paar dingen aan, voor ik de koppeling heb uitgegraven. Zoals de achterveer en hoe ik het luchtfilterhuis verwijder enz.
Ik denk dat het het handigst is om een apart topic te openen met diversen....... :$

Als het niet handig is dan hoor ik het wel. Dan open ik ze apart.

Voor wat betreft de uitlaatmoeren; ik spuit ze, volgens recept van dokter Bert, tweemaal daags in met kruipolie en over een paar dagen probeer ik voorzichtig. Gaat het niet vanzelf, dan probeer ik te stoppen voor ze breken.... :D

Bedankt zover.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Bert M »

En vergeet het verhitten niet!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Dat was ik nu al vergeten............
Ik heb vandaag al de inbus 8 van (lagers van) de cardan moeten verhitten die BMW in de loctite dompelt lijkt het, en ik heb ze los gekregen maar dat scheelde niks. Nu kan ik wel lekker de tandjes van de cardan naar de cardanas smeren. Mmmm.

Ik plak er en briefje bij, "Eerst nog verhitten aub, groetjes, Bert " :lol:
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef:Dat was ik nu al vergeten............
Ik heb vandaag al de inbus 8 van (lagers van) de cardan moeten verhitten die BMW in de loctite dompelt lijkt het, en ik heb ze los gekregen maar dat scheelde niks. Nu kan ik wel lekker de tandjes van de cardan naar de cardanas smeren. Mmmm.

Ik plak er en briefje bij, "Eerst nog verhitten aub, groetjes, Bert " :lol:
Heeft Chris ook een filmpje van met goede tips voor de montage.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Copper »

Heb ik gezien (denk ik) . Waarin hij die opengeslagen dop30 gebruikt om de inbussleutel op zijn plaats te houden. Handig. Je kunt er natuurlijk ook een streepje opzetten en kijken of hij niet meedraait.....
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitlaatmoeren lossen

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef:Heb ik gezien (denk ik) . Waarin hij die opengeslagen dop30 gebruikt om de inbussleutel op zijn plaats te houden. Handig. Je kunt er natuurlijk ook een streepje opzetten en kijken of hij niet meedraait.....
Gaat niet werken, het is zo gevoelig voor verdraaien en dan is het lagertje zo naar de kl :evil: te, regel een open geslepen dop of iets, dan gaat het prima en is het een klusje van niks.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”