Uitlaatmoeren lossen
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Uitlaatmoeren lossen
Enig idee hoe ik het beste de flink verroestte uitlaatmoeren loskrijg ?
En als dat niet lukt ?
Ik ga de uitgaande as van de V bak smeren, en volgens mij hoeven de bochten dan niet los (alleen de uitlaat) maar ik wil deze graag spuiten, want ze zien er niet uit.....
En als dat niet lukt ?
Ik ga de uitgaande as van de V bak smeren, en volgens mij hoeven de bochten dan niet los (alleen de uitlaat) maar ik wil deze graag spuiten, want ze zien er niet uit.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Uitlaatmoeren lossen
Lang van te voren (begin maar een week voor demontage) in spuiten met kettingzaagolie. Op de dag zelf goed opwarmen met een hetelucht pistool, of verfstripper of snijbrander. En daarna? De moeren proberen los te draaien met goed passend en kwalitatief hoogwaardig gereedschap. En afhankelijk van welke religie je aanhangt, tijdens het los werken, in nauw overleg blijven met je Schepper in de vorm van een schietgebedje (of vergelijkbaar) dat de boel niet afbreekt...
Ik rijd (en dus repareer) bij voorkeur oudere Engelse auto's. Vaak werkt bovengenoemde methode, maar soms niet...
Succes!
Ik rijd (en dus repareer) bij voorkeur oudere Engelse auto's. Vaak werkt bovengenoemde methode, maar soms niet...
Succes!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Uitlaatmoeren lossen
+1 wat betreft de methodiek zoals beschreven door Bert M, neem de tijd, forceer niets, zet niet te veel kracht, maar bouw het voorzichtig op.
Koop ruim voldoende kettingzaagolie, kruipolie etc.
Na het loshalen, koop nieuwe moeren.
Wat wil je gaan spuiten? De uitlaat-demper of de uitlaat-bochten?
Je kunt de uitlaatbochten ook schoonmaken, zelfs zonder ze los te halen, daar staan de nodige draadjes op het forum.
Zoek maar eens op "StarGlanz" & "wondersteen". (bijvoorbeeld)
Zoals viewtopic.php?f=1&t=11814
Koop ruim voldoende kettingzaagolie, kruipolie etc.
Na het loshalen, koop nieuwe moeren.
Wat wil je gaan spuiten? De uitlaat-demper of de uitlaat-bochten?
Je kunt de uitlaatbochten ook schoonmaken, zelfs zonder ze los te halen, daar staan de nodige draadjes op het forum.
Zoek maar eens op "StarGlanz" & "wondersteen". (bijvoorbeeld)
Zoals viewtopic.php?f=1&t=11814
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 mei 2017, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Uitlaatmoeren lossen
Of wat nog makkelijker gaat om ze "mooi" te krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=ZXcM6g-JaBo
https://www.youtube.com/watch?v=lgYXF6ot3iw
https://www.youtube.com/watch?v=ZXcM6g-JaBo
https://www.youtube.com/watch?v=lgYXF6ot3iw
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Ik ga voor de "Bert methode". Fingers crossed dus. Is er nog een kans dat je de draad uit het blok draait? Of is pats en kapot waarschijnlijker. Als de kans zo groot is dat ze breken dan kan ik ze beter gemonteerd proberen te poetsen. Helaas weet ik dat na afloop pas als ik het zo lees.....
"Rubber onder"
Re: Uitlaatmoeren lossen
Inderdaad!Wolfs RT schreef:Of wat nog makkelijker gaat om ze "mooi" te krijgen:...
Zoals 1x van video's aanraadde, wel handschoenen & oogbescherming dragen als je zo dicht op het product zit.
En ik zou na het "behandelen" met veel, heel veel water naspoelen.
Me dunkt dat anders de mogelijke gassen die vrijkomen bij hete uitlaatbochten niet echt goed voor je gezondheid zullen zijn.
(ja, ik weet het, kleine kans, met rijwind en zo..)
PS: Ik gebruik het om zo af-en-toe de kattenbak echt goed schoon te maken ... ziet er daarna uit als nieuw...
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Uitlaatmoeren lossen
Uiteraard hoop ik dat je de moeren met kettingzaagolie of kruipolie los krijgt, maar ik vrees met vreeze. Een kameraad van mij heeft dit met zijn GS ook geprobeerd en het was pats en kapot. Mocht je dat overkomen, dan kun je proberen om een nieuw draad te tappen en vervolgens ga je met een grotere bout de cilinder in. Dit laatste heeft mijn kameraad gedaan en hij heeft de klus geklaard. Het grote risico hiervan is dat je niet met de boor in de cilinder moet uikomen. Dat is het laatste wat je wilt en als je twijfelt of je dit kunt doen, laat het dan uitbesteden aan een specialist.
Veel succes!
Eilert
Veel succes!
Eilert
Copper schreef:Of is pats en kapot waarschijnlijker.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Uitlaatmoeren lossen
Even terug naar het onderwerp:
Voor het loshalen van de koppeling/versnellingsbak is het NIET nodig om de uitlaatbochten los te halen, wel de verbinding tussen de spruitstuk en de demper. Alleen Staburag gebruiken voor het invetten van de splines.
Grote kans dat na het inspuiten met de diverse fossiele smeermiddelen, hulp van Boven aanroepen, etc gewoon de draadeinden uit de cilinderkop komen. In ieder geval niet te veel kracht zetten zodat ze afbreken maar wel een aardig moment: het kan rustig een paar minuten duren voordat een roestige bout/moer ineens heel zachtjes los begint te komen, doe je het in één keer is het krak.
Succes
Voor het loshalen van de koppeling/versnellingsbak is het NIET nodig om de uitlaatbochten los te halen, wel de verbinding tussen de spruitstuk en de demper. Alleen Staburag gebruiken voor het invetten van de splines.
Grote kans dat na het inspuiten met de diverse fossiele smeermiddelen, hulp van Boven aanroepen, etc gewoon de draadeinden uit de cilinderkop komen. In ieder geval niet te veel kracht zetten zodat ze afbreken maar wel een aardig moment: het kan rustig een paar minuten duren voordat een roestige bout/moer ineens heel zachtjes los begint te komen, doe je het in één keer is het krak.
Succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Ik denk dat ik over een paar dagen (eerst kruipoliën...) het eens voorzichtig probeer. Gaat het niet vanzelf, dan laat ik ze zitten en poetst / spuit ze zoals ze zitten. Het zou zonde zijn om ze zonder noodzaak te slopen.
Twee off topics;
-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?
-2-Bert hoe heb je die gemodificeerde koppelingsplaat aangepakt ? Worden ze al ergens verkocht......
Twee off topics;
-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?
-2-Bert hoe heb je die gemodificeerde koppelingsplaat aangepakt ? Worden ze al ergens verkocht......
"Rubber onder"
- Kees
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Uitlaatmoeren lossen
Een beproefde methode!!!!
Met een scherpe boor de moer langs het tapeind inboren tot de cilinderkop.
Dikte boor 1 mm kleiner dan het boorvlak.
Vervolgens met een scherpe spits geslepen beitel de moer klieven.
Wel serieus doen dus ook even een centerpunt gebruiken voor het boren.
Succes,
Kees
Met een scherpe boor de moer langs het tapeind inboren tot de cilinderkop.
Dikte boor 1 mm kleiner dan het boorvlak.
Vervolgens met een scherpe spits geslepen beitel de moer klieven.
Wel serieus doen dus ook even een centerpunt gebruiken voor het boren.
Succes,
Kees
Re: Uitlaatmoeren lossen
Welke browser & operating systeem gebruik je?Copper schreef:-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Ik gok er op dat je internet Explorer bedoeld en Windows 7....... . Het rare is dat ik de foto hierboven er wel op kreeg. Ik zal morgen eens op een andere laptop proberen ?
"Rubber onder"
Re: Uitlaatmoeren lossen
Windows 7 zal er weinig problemen mee hebben, maar Internet Exploder kan soms een uitdaging geven.
Ik zou het RT Forum in je uitzonderingslijst opnemen, dan schakelt IE alle extra beveiligingen op een wat lager pitje.
Ik zou het RT Forum in je uitzonderingslijst opnemen, dan schakelt IE alle extra beveiligingen op een wat lager pitje.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Uitlaatmoeren lossen
Ik stuur wel een PBCopper schreef:Ik denk dat ik over een paar dagen (eerst kruipoliën...) het eens voorzichtig probeer. Gaat het niet vanzelf, dan laat ik ze zitten en poetst / spuit ze zoals ze zitten. Het zou zonde zijn om ze zonder noodzaak te slopen.
Twee off topics;
-1- als ik een foto wil toevoegen, via Bijlagen, dan krijg ik 'HTTP fout", en wanneer ik hem van mijn bureaublad naar dit tekstvak sleep ook.
Wat doe ik verkeerd ?
-2-Bert hoe heb je die gemodificeerde koppelingsplaat aangepakt ? Worden ze al ergens verkocht......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Top Bert.
Ik loop tegen nog een paar dingen aan, voor ik de koppeling heb uitgegraven. Zoals de achterveer en hoe ik het luchtfilterhuis verwijder enz.
Ik denk dat het het handigst is om een apart topic te openen met diversen.......
Als het niet handig is dan hoor ik het wel. Dan open ik ze apart.
Voor wat betreft de uitlaatmoeren; ik spuit ze, volgens recept van dokter Bert, tweemaal daags in met kruipolie en over een paar dagen probeer ik voorzichtig. Gaat het niet vanzelf, dan probeer ik te stoppen voor ze breken....
Bedankt zover.
Ik loop tegen nog een paar dingen aan, voor ik de koppeling heb uitgegraven. Zoals de achterveer en hoe ik het luchtfilterhuis verwijder enz.
Ik denk dat het het handigst is om een apart topic te openen met diversen.......
Als het niet handig is dan hoor ik het wel. Dan open ik ze apart.
Voor wat betreft de uitlaatmoeren; ik spuit ze, volgens recept van dokter Bert, tweemaal daags in met kruipolie en over een paar dagen probeer ik voorzichtig. Gaat het niet vanzelf, dan probeer ik te stoppen voor ze breken....
Bedankt zover.
"Rubber onder"
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Uitlaatmoeren lossen
En vergeet het verhitten niet!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Dat was ik nu al vergeten............
Ik heb vandaag al de inbus 8 van (lagers van) de cardan moeten verhitten die BMW in de loctite dompelt lijkt het, en ik heb ze los gekregen maar dat scheelde niks. Nu kan ik wel lekker de tandjes van de cardan naar de cardanas smeren. Mmmm.
Ik plak er en briefje bij, "Eerst nog verhitten aub, groetjes, Bert " :lol:
Ik heb vandaag al de inbus 8 van (lagers van) de cardan moeten verhitten die BMW in de loctite dompelt lijkt het, en ik heb ze los gekregen maar dat scheelde niks. Nu kan ik wel lekker de tandjes van de cardan naar de cardanas smeren. Mmmm.
Ik plak er en briefje bij, "Eerst nog verhitten aub, groetjes, Bert " :lol:
"Rubber onder"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Uitlaatmoeren lossen
Heeft Chris ook een filmpje van met goede tips voor de montage.Copper schreef:Dat was ik nu al vergeten............
Ik heb vandaag al de inbus 8 van (lagers van) de cardan moeten verhitten die BMW in de loctite dompelt lijkt het, en ik heb ze los gekregen maar dat scheelde niks. Nu kan ik wel lekker de tandjes van de cardan naar de cardanas smeren. Mmmm.
Ik plak er en briefje bij, "Eerst nog verhitten aub, groetjes, Bert " :lol:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Uitlaatmoeren lossen
Heb ik gezien (denk ik) . Waarin hij die opengeslagen dop30 gebruikt om de inbussleutel op zijn plaats te houden. Handig. Je kunt er natuurlijk ook een streepje opzetten en kijken of hij niet meedraait.....
"Rubber onder"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Uitlaatmoeren lossen
Gaat niet werken, het is zo gevoelig voor verdraaien en dan is het lagertje zo naar de kl te, regel een open geslepen dop of iets, dan gaat het prima en is het een klusje van niks.Copper schreef:Heb ik gezien (denk ik) . Waarin hij die opengeslagen dop30 gebruikt om de inbussleutel op zijn plaats te houden. Handig. Je kunt er natuurlijk ook een streepje opzetten en kijken of hij niet meedraait.....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km