Koppeling uitgraven

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

Na zijn jas te hebben uitgedaan heb ik vandaag de achterkant weggehaald tot aan de versnellingsbak, de uitlaatdemper is eraf, morgen de startmotor enz. Maar waar ik tegenaanloop; op youtube heb ik het filmpje van Chris Harris bekeken (vervangen koppeling R 1100) en die klapt op een gegeven moment de achterkant omhoog. Maar dat gaat bij een 1150 niet (geloof ik).

Ik heb de accu eruit, de luchtfilter eruit met de bedoeling om het luchtfilterhuis weg te halen, maar dat krijg je er niet uit. Die wordt bovenin ingesloten door het frame, en onder zit de V bak. Opklappen gaat ook niet, want de accubak kan er niet uit omdat de (is dat de ?) ABS unit daarboven in vast zit met een tros leidingen waar het je slecht van wordt. Als ik het achterstuk zou opklappen dan klemt het luchtfilterhuis tegen de accubak.

Wat gaat hier verkeerd ? Is het verschil tussen een 1100 en een 1150 (door de ABS) onderhuids zo groot dat een 1100 achter op te klappen is en een 1150 niet ? En zo ja.....hoe krijg ik het deel (luchtfilterhuis/accubak) boven de V bak weg zonder de ABS te verwijderen ?

@inspector Gadget; de foto is gelukt, de "HTTP fout" deed hij alleen op de computer op het werk....zal mijn baas wel gedaan hebben -naughty- .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

Nog vergeten, voor ik bij de V bak ben moet ik nog de achterveer en de achterbrug loshalen.

Als ik de achterveer losdraai (Torx aan de linkerkant) van de achterbrug, springt die dan uit ? Staat daar (veel) spanning op ?

Thnx, C.
"Rubber onder"
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door hbtwin »

heb het maandag gedaan bij mijn -1150- ,eerst de schetsplaten er nog afhalen,bij het scharnierpunt klapframe zit nog een lange pen met aan elke kant een moer, achterschokbreker had ik helemaal verwijderd , schokbreker bleef gewoon in positie zitten na weghalen onderste bout.accuhouder en abs unit kan blijven zitten,wel de moertjes van de bodem accu houder los maken.luchtfilterbak zit vast met 3 schroefjes.remleiding achter nog los van klapframe en dan langzaam omhoog trekken als er genoeg ruimte is kun je luchtfilterbak uit het klapframe halen .achterbrug en cardan kunnen aan de vbak blijven zitten ik had deze ondersteund op een houtenplank met wieltjes.

Succes.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Baird »

inderdaad de schetsplaten verwijderen
achterveer/demper verwijderen terwijl achterwiel net los van de grond staat
de genoemde 3 schroefjes los van het luchtfilterhuis, brandstofleidingen kunnen aan/in het luchtfilterhuis blijven zitten.
achterframe draait om de lange pen met moeren, daar vlak onder zitten links en recht nog een bout: weg halen
bekabeling ruimte geven
Tijdens het omhoog halen kan het luchtfilterhuis er uit gehaald worden.


vergeet niet dat Chris het al xx keer gedaan heeft en uit ervaring weet wat je kunt laten zitten, voor ons 'amateurs' is iets meer weghalen makkelijker werken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

Bedankt voor de tips. (Goed voor het vertrouwen....) Ging redelijk goed. Alleen de veer zat vrij strak in de achterbrug en heb ik samen met de brug los genomen. Toen ik de cardanas lostrok zat er een hoop vet bij de uitgaande as. Eronder een beetje vettig maar geen olie. Laat je zo een lager vernieuwen in het kader van "nu we er toch zijn" of is dat onzinnig ?
as.jpg Dit verdelertje hieronder, of hoe het heet, heeft veel zout gegeten. Ik denk dat een nieuwe verstandig is...... [attachment=1]as.jpg
Morgen gaat de V bak eraf, maar pak je dan de versnellingsindicator eraf en past die door het (redelijk grote) gat waar ook de kabel doorheen zit, of maak je de stekker los ?
(Logisch lijkt het om de stekkerkant los te maken, maar dat ding is zo dik dat ik hem op twee plaatsen er niet doorheen krijg)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Baird »

Connector los.
Check even de afdichting van het achterste lager als je de werkcilinder er af haalt (nieuwe pakking), die seal is apart te vervangen, hoeft niet voor uit elkaar. Als het daar nat is kun je ruiken of het koppelingsvloeistof is of gear-olie.
Maak ook even de ommanteling van de hydraulische leiding open (zie je eigen foto) die loopt van boven af vol regenwater waardoor de boel wegrot, openmaken, droog maken en anti roest.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

De werkcilinder is dat dat verroeste ding dat de koppeling bediend ?
De ommanteling is dat de (gebobbelde) rubber die ik zie en zit daar nog de echte hydraulische leiding in ?
Ik zie namelijk geen ommanteling _001 en moet ik eerst de olie van de koppelingshendel aflaten of zit ergens een stop ?
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

Ik dacht dat de rubber slang de leiding was maar dat bleek de ommanteling te zijn. Ja Bert, die ga ik maar eens proberen op te knappen en dan laat ik de laatste centimeters beneden vrij. Niet zo'n handige zet van BMW. -naughty- .
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Koppeling uitgraven

Ongelezen bericht door Copper »

Vandaag de koppeling bekeken. Het gat van de drukveer (?) was een beetje weggevreten;
pengat.jpg
Je ziet wel goed dat de koppelingsplaat niet netjes lijnt met de as van de V bak, maar dat was al bekend :D ;
as V bak.jpg
Hier nog in gemonteerde toestand;
inkijk startmotor.jpg
De as is wel nog aardig heel gebleven na 80.000km. (Ook de splines van de plaat waren nog goed);
V bak as schoon.jpg
Ik denk er wel nog over om de plaat te (laten) modificeren, de rest gewoon standaard.

Vraagje, Ik heb de V bak gepoetst om te spuiten (iedere gek zijn gebrek) maar nu zie ik om de uitgaande as vilt zitten.

Heb ik met afspuiten wat gesloopt of moet dat zo open zitten of mis ik daar een ring o.i.d. ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”