Kleppen stellen voor dummies

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Copper »

Morgen ga ik voor het eerst kleppen stellen. Ik probeer het te begrijpen, maar....... :D
Als ik bijvoorbeeld rechts het bdp zie in dat gaatje, begin ik dan links of rechts of gewoon aan de kant waar de kleppen los zitten, want ze staan OF aan de linkerkant los OF aan de rechterkant. Toch ? En als ik begin aan de kant waar ze dan los staan en ik ben klaar, moet ik de poelie dan weer een hele slag draaien zodat hetzelfde bdp weer te zien is en staan ze dan los aan de andere kant ?

En,
Eerst de inlaat en dan de uitlaat of allevier tegelijk? Want de inlaat kan weer iets verkeerd komen te staan als ik de uitlaat gedaan heb ?
Staat er ergens een beschrijving voor beginners ?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Baird »

Heel in het kort:
Als de kleppen aan de ene kant op 'tuimelen' staan dan de andere kant stellen en visa versa.

'Tuimelen' betekent het sluiten van de uitlaatklep en het openen van de inlaatklep. Haal de bougies er uit, versnelling in 5 of 6 en dan draaien aan het achterwiel in voorwaartse richting: Rechts tuimelen = links stellen, links tuimelen = rechts stellen.

Het maakt niet uit of je eerst inlaat of uitlaat stelt, zou wel steeds beide inlaat of beide uitlaat stellen, voelertjes moeten met lichte weerstand kunnen schuiven, dus niet los en niet vast, bepaal voor je zelf watje goed vindt en hou dat vast bij alle kleppen.

Is dit 'Dummie' genoeg??
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Copper »

De kleppen die op tuimelen staan, die staan strak omdat op dat moment aan het werk zijn ? ( dan stel ik dus de andere kant omdat die op dat moment in een te stellen stand staan. En dat twee keer.

Als ik het goed heb slaat een boxer het ene moment met zijn rechterzuiger op het hoogtepunt, dan staat zijn linker op het laagste (of slaan de zuigers tegelijk uit elkaar naar hun bdp?

Als ik een kant gedaan heb, hoeveel draait het vliegwiel dan weer voordat de andere kant op een te stellen punt staat ? Oftewel; hoeveel keer draait het vliegwiel rond voordat de (bijvoorbeeld) linkerzuiger van zijn bdp weer terecht komt op zijn bdp ? 1 of twee omwentelingen ?
(en even met een lampje door het gat van de secundaire bougie schijnen heb ik uit jouwe werk gelezen) _004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 19 jun 2017, 22:07 De kleppen die op tuimelen staan, die staan strak omdat op dat moment aan het werk zijn ? ( dan stel ik dus de andere kant omdat die op dat moment in een te stellen stand staan. En dat twee keer.

Als ik het goed heb slaat een boxer het ene moment met zijn rechterzuiger op het hoogtepunt, dan staat zijn linker op het laagste (of slaan de zuigers tegelijk uit elkaar naar hun bdp?

Als ik een kant gedaan heb, hoeveel draait het vliegwiel dan weer voordat de andere kant op een te stellen punt staat ? Oftewel; hoeveel keer draait het vliegwiel rond voordat de (bijvoorbeeld) linkerzuiger van zijn bdp weer terecht komt op zijn bdp ? 1 of twee omwentelingen ?
(en even met een lampje door het gat van de secundaire bougie schijnen heb ik uit jouwe werk gelezen) _004
Ja, die zijn aan het werk dus afblijven

Een Boxer is geen V-180;
Boxer heeft iedere zuiger zijn eigen kruktap: beide zuigers bewegen dus samen naar binnen en samen naar buiten.

V-180: beide zuigers zitten op één kruktap, de een naar binnen dan de ander naar buiten.

Als het vliegwiel één keer rond is staan de zuigers weer in de zelfde stand, de nokkenassen hebben pas een halve omwenteling gedaan. Dus tussen 2 keer tuimelen aan één kant zitten 2 krukasomwentelingen en 1 nokkenas-omwenteling, de zuiger heeft 4 bewegingen gemaakt: vierslag- of viertaktmotor.

Kijken naar het tuimelen van de kleppen: dan de andere kant stellen, laat je niet verleiden door te gaan tellen, een telfout maken en dan de verkeerde kant te stellen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Copper »

Gedaan ! Dank voor je technische aanvulling. Ik begrijp nu dat het vliegwiel twee omwentelingen moet maken om zowel links als rechts te stellen. Het stellen van de verkeerde gaat toch wel moeilijk worden. Ze "rammelen " maar aan één kant tegelijk. Die andere kant zit goed vast. Er was trouwens niet veel te stellen. De uitlaat van één zijde heb ik wat losser gezet en de inlaat van diezelfde zijde wat vaster. Ik heb trouwens gemerkt dat wanneer ik de inlaat goed had en de uitlaat gedaan had, dat de inlaat dan weer wat bijstelling nodig had.
( Ik heb de middelste rubber dop bij het bougiegat nu nog terug gezet, hopen dat het goed gaat, maar daar zat onderaan een beetje een verdikking omdat er onder het bougiegat een uitsparing zit. Als dit maar lang genoeg zit krijg je vanzelf een bobbeltje op je ring)
Volgende keer maar vernieuwen.)
Morgenvroeg ff starten (was geen tijd meer voor) en dan synchroniseren.
Leuk werk, bedankt voor de back-up _004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Benji »

Het "rammelen" kan ook duiden op teveel speling van de tuimelaars.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Copper »

Ik heb er het verstand van een olienootje van, maar als de tuimelaars tijdens het tuimelen speling hebben, dan ben je knap laat met stellen of er klopt iets niet (of ik snap het niet :D )
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Benji »

Copper schreef: 20 jun 2017, 17:15 Ik heb er het verstand van een olienootje van, maar als de tuimelaars tijdens het tuimelen speling hebben, dan ben je knap laat met stellen of er klopt iets niet (of ik snap het niet :D )
Voor je de kleppen gaat stellen, moet je eerst de spelling van de tiummelaar opmeten (max. 0,05-0,40 mm) en zonodig bijstellen en DAN ga je pas kleppen stellen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Benji »

Google maar eens op" rocker arm end play adjustmend" of op YouTube.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door white »

Hier ook een leuk stukje info.
Gaat over een GS, maar dat maakt voor het stellen niks uit..
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen stellen voor dummies

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn inschatting is dat een beginnende sleutelaar/leek even van de rocker arms af moet blijven, moet toch een cilinderkopbout los/vast en nog een paar andere zaken. Belangrijkste is dat de klepjes goed staan en dan de volgende stap in het afstellen etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”