Uitlaat fasteners vervangen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Uitlaat fasteners vervangen

Ongelezen bericht door japachap »

Ik heb al een tijdje een soort tikkende/blassende geluid van de voorkant van de motorblok van mijn R1150rt gehad. Meestal bij gasgeven.
Benzine verbruik was redelijk goed. De ene cilinder loopt waarschijnlijk iets armer dan de andere (bougie iets witter dan de andere). Geen KFR maar loopt niet zo smeuig als moet...

Net de luchtfilter vervangen. Iridium bougies geplaatst. Kleppen afgesteld en gaskleppen 'perfect' gesynchroniseerd. Alle connectors weer vastgezet. (Dynamoriem gecontroleerd en startmotor ook schoongemaakt). Loopt supermooie vandaag!

De tik is minder maar blijft- van de rechter cilinder. Wat ik nu merk is ook bij een koude motor met gas geven en daarna gasklep dicht een plof van de uitlaat. Heeft in 130,000kms nooit eerder gedaan.

Ik heb de uitlaat gecontroleerd. De moeren in de cilinder koppen zijn allemaal best verroest, maar de enkele op de binnenkant van de rechter cilinder is helemaal weggeroest en de uitlaat zit nu inderdaad iets los!

Nu de vraagen-
Is de losse uitlaatverbinding verantwoordelijk voor de geluid bij gasgeven en de uitlaat plof?

Aangezien de corrosie aan alle uitlaat moeren ik ben bang van afbrekende draadstangen. Kan iemand een motorbedrijf in de buurt van Enschede voorstellen dat ik kan vertrouwen dit goed te kunnen oplossen?

Ik heb vorige jaar ongeveer 4000euros uitgeven aan noodzakjelijk revisies van mijn gelieft motor- wat kan ik nu verwachten aan kosten???
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Uitlaat fasteners vervangen

Ongelezen bericht door japachap »

Update- lokaal monteurs benaderd en de blassen en ploffen is inderdaad door de loss uitlaat.
Bij opgevraagd inschatting van kost om het te repareeren- veel blassen en kronkelende wenkbrouwen van de monteurs. Het kan dus heel slecht gaan, plus bijna iedereen gaat binnenkort op vakantie.

Ik moet nu probeeren alle 6 erg verroest uitlaat draadstangen te verwijderen en nieuw RVS exemplaaren plaatsen.
Als ik de tijd en geduld heb om het goed te doen, plaats ik een verder update...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Uitlaat fasteners vervangen

Ongelezen bericht door EileRT »

Je treft het niet in deze periode wat de monteurs betreft, zij willen ook op vakantie. Good luck James als je de klus zelf gaat doen! -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Uitlaat fasteners vervangen

Ongelezen bericht door japachap »

Na 3 weken opgelost!

3 vd 6 draadeinden kwam 'makkelijk' eruit. Een knapt af op halve lengte en de andere twee zat muurvast.
Ik liet de lokaal BMW dealer moeren op de draadeinden lassen en dat kwam goed. Goed prijs (die verklap ik niet!). Thuis weer, en nieuwe rvs draadeinden en moeren gemonteerd. Ondertussen had ik de uitlaatbochten 24uren in een WC reiniger (Harpic Max Power 10-actions) laten wekken, na een idee van Youtube. Met een kleine beetje schuurpapier erbij, kwam 8 jaren van opgebakken vuil van de bochten af.

Let op! Er komen verschrikjelijk veel toxisch damp van de reactie tussen Harpic en de vuil af. Ik werkt in de buitenlucht, maar af en toe kreeg ik een hap vergiftigde lucht binnen. Gevaarlijk en niet aangenaam.

Uitlaat weer geheel, ik kwam een onverwacht probleem tegen. Een lekkende achterband! Fxxx.
Dubbel Fxxx omdat niemand doet banden reparaties meer (toen ik in een motorzaak in de VK werkte deden wij reparaties met een dosis kundig verstaan...).
Dus, twee nieuw banden ook er op...
Bridgestone T30s dit keer.
Ben benieuwd... leunt nu heel gauw de bocht in...

Enfin- een duur maand, maar tussen de banden, uitlaat en onderhoudsbeurt- de RT rijd beter dan in jaaren geweest!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”