RT 2011, oliekoeler verplaatsen
- Beaukey
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:04
- Type: R1200RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nh
RT 2011, oliekoeler verplaatsen
Ik had een tijdje terug een kleine forum discussie over het verplaatsen van de oliekoeler:
viewtopic.php?f=1&t=12587&p=135529&hili ... en#p135529
Uiteindelijk heb ik de koeler van een R1200R gemonteerd. Hier is het beknopte verslag:
http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html
Gr., Beaukey
viewtopic.php?f=1&t=12587&p=135529&hili ... en#p135529
Uiteindelijk heb ik de koeler van een R1200R gemonteerd. Hier is het beknopte verslag:
http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html
Gr., Beaukey
Laatst gewijzigd door Beaukey op 10 aug 2017, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen
Netjes gemaakt! Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn op een warme dag in de Alpen, zowel voor jezelf als voor het motorblok. Gevoelsmatig zit de koeler nu in de relatieve luwte van je spatbord (verlengd en wel). Ik hoop dat e.e.a. voldoende koeling krijgt.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen
Is toch dezelfde plek al bij de R? Die heeft ook een spatbord. [emoji52]Bert M schreef:Netjes gemaakt! Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn op een warme dag in de Alpen, zowel voor jezelf als voor het motorblok. Gevoelsmatig zit de koeler nu in de relatieve luwte van je spatbord (verlengd en wel). Ik hoop dat e.e.a. voldoende koeling krijgt.
Hartelijke groet,
Nico
Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen
Bij de 2010 modeljaar 1200R is het spatbord inderdaad iets korter:
(bij de ene "stopt" het achterspatbord net ff vóór het bovenste montage-plek van de remklauw, bij de andere er net na, ter "ongeveer"-oriëntatie)
Gelukkig heeft de auteur wel gekozen voor de 1200R oliekoeler en niet voor de NineT, want die is beduidend kleiner.
En me dunkt dat BMW dergelijke koelers redelijk nauwgezet ontworpen heeft om voldoende koeling te geven op de OEM-plekken, dus ook de afmetingen.
Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar.
Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen.
Ikzelf zou voor een andere oplossing gekozen hebben maar kudos voor deze oplossing.
Versus de 2010 modeljaar 1200RT;
Zo te zien scheelt het zo'n 5 cm qua lengte, gok ik op basis van de eerder getoonde afbeeldingen? (bij de ene "stopt" het achterspatbord net ff vóór het bovenste montage-plek van de remklauw, bij de andere er net na, ter "ongeveer"-oriëntatie)
Gelukkig heeft de auteur wel gekozen voor de 1200R oliekoeler en niet voor de NineT, want die is beduidend kleiner.
En me dunkt dat BMW dergelijke koelers redelijk nauwgezet ontworpen heeft om voldoende koeling te geven op de OEM-plekken, dus ook de afmetingen.
Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar.
Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen.
Ikzelf zou voor een andere oplossing gekozen hebben maar kudos voor deze oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Beaukey
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:04
- Type: R1200RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nh
Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen
Kleine updates:
- Toch maar de fairing meteen op de juiste plaats gemonteerd. Alles past perfect nu: http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html (zie update aan het einde)
- Afgelopen week van Nederland naar Zwitserland getuft. Inspector Gadget schreef: "Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar. Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen." => de huidige opstelling (geen airduct en met een fender extender) heeft te weinig capaciteit. Boven de 130km/h loopt de temperatuur op. Ik *denk* dat het verwijderen van de fender extender niet heel veel voor de luchtstroom doet maar de airduct van de R1200R zou mogelijk wel eens een slok op een borrel kunnen schelen. Is besteld. Wordt vervolgd...
- Toch maar de fairing meteen op de juiste plaats gemonteerd. Alles past perfect nu: http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html (zie update aan het einde)
- Afgelopen week van Nederland naar Zwitserland getuft. Inspector Gadget schreef: "Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar. Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen." => de huidige opstelling (geen airduct en met een fender extender) heeft te weinig capaciteit. Boven de 130km/h loopt de temperatuur op. Ik *denk* dat het verwijderen van de fender extender niet heel veel voor de luchtstroom doet maar de airduct van de R1200R zou mogelijk wel eens een slok op een borrel kunnen schelen. Is besteld. Wordt vervolgd...
Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen
Hmm, jammer!
Die MaxhineArtMoto Extenda Fenda is nogal behoorlijk fors, vandaar dat ik deze zelf nog niet gemonteerd heb en volsta met degene van Pyramide Plastics, die is aanzienlijk minder breed.
Zoals aangegeven, het OEM voor-spatbord van de 1200R is aanzienlijk korter en ik verwacht c.q vermoed dat dit weldegelijk een bewuste keuze was in dezes, zijnde zorgen dat de oliekoeler voldoende luchtstroming krijgt.
Wat je zou kunnen overwegen is een (niet-OEM) crudcatcher voor de 1200R te plaatsen, dan heb je die hele Extenda Fenda niet meer nodig.
Die MaxhineArtMoto Extenda Fenda is nogal behoorlijk fors, vandaar dat ik deze zelf nog niet gemonteerd heb en volsta met degene van Pyramide Plastics, die is aanzienlijk minder breed.
Zoals aangegeven, het OEM voor-spatbord van de 1200R is aanzienlijk korter en ik verwacht c.q vermoed dat dit weldegelijk een bewuste keuze was in dezes, zijnde zorgen dat de oliekoeler voldoende luchtstroming krijgt.
Wat je zou kunnen overwegen is een (niet-OEM) crudcatcher voor de 1200R te plaatsen, dan heb je die hele Extenda Fenda niet meer nodig.