RT 2011, oliekoeler verplaatsen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Beaukey
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:04
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Nh

RT 2011, oliekoeler verplaatsen

Ongelezen bericht door Beaukey »

Ik had een tijdje terug een kleine forum discussie over het verplaatsen van de oliekoeler:

viewtopic.php?f=1&t=12587&p=135529&hili ... en#p135529

Uiteindelijk heb ik de koeler van een R1200R gemonteerd. Hier is het beknopte verslag:

http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html

Gr., Beaukey
Laatst gewijzigd door Beaukey op 10 aug 2017, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen

Ongelezen bericht door Bert M »

Netjes gemaakt! _004 Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn op een warme dag in de Alpen, zowel voor jezelf als voor het motorblok. Gevoelsmatig zit de koeler nu in de relatieve luwte van je spatbord (verlengd en wel). Ik hoop dat e.e.a. voldoende koeling krijgt.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bert M schreef:Netjes gemaakt! _004 Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn op een warme dag in de Alpen, zowel voor jezelf als voor het motorblok. Gevoelsmatig zit de koeler nu in de relatieve luwte van je spatbord (verlengd en wel). Ik hoop dat e.e.a. voldoende koeling krijgt.
Is toch dezelfde plek al bij de R? Die heeft ook een spatbord. [emoji52]

Hartelijke groet,

Nico

Inspector Gadget

Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 2010 modeljaar 1200R is het spatbord inderdaad iets korter:
Screen Shot 2017-07-23 at 17.54.09.png
Versus de 2010 modeljaar 1200RT;
Screen Shot 2017-07-23 at 17.55.12.png
Zo te zien scheelt het zo'n 5 cm qua lengte, gok ik op basis van de eerder getoonde afbeeldingen? _001
(bij de ene "stopt" het achterspatbord net ff vóór het bovenste montage-plek van de remklauw, bij de andere er net na, ter "ongeveer"-oriëntatie)

Gelukkig heeft de auteur wel gekozen voor de 1200R oliekoeler en niet voor de NineT, want die is beduidend kleiner.
En me dunkt dat BMW dergelijke koelers redelijk nauwgezet ontworpen heeft om voldoende koeling te geven op de OEM-plekken, dus ook de afmetingen.

Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar.
Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen.

Ikzelf zou voor een andere oplossing gekozen hebben maar kudos voor deze oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Beaukey
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:04
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Nh

Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen

Ongelezen bericht door Beaukey »

Kleine updates:

- Toch maar de fairing meteen op de juiste plaats gemonteerd. Alles past perfect nu: http://beaukey.blogspot.nl/2017/07/bmw- ... model.html (zie update aan het einde)

- Afgelopen week van Nederland naar Zwitserland getuft. Inspector Gadget schreef: "Een Extenda Fenda, en zeker degene van MachineArtMoto die nogal massaal is, zal zeker een invloed hebben op de luchtstromingen aldaar. Of dat nadeling is zal de praktijk moeten gaan uitwijzen." => de huidige opstelling (geen airduct en met een fender extender) heeft te weinig capaciteit. Boven de 130km/h loopt de temperatuur op. Ik *denk* dat het verwijderen van de fender extender niet heel veel voor de luchtstroom doet maar de airduct van de R1200R zou mogelijk wel eens een slok op een borrel kunnen schelen. Is besteld. Wordt vervolgd...
Inspector Gadget

Re: RT 2011, oliekoer verplaatsen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, jammer!
Die MaxhineArtMoto Extenda Fenda is nogal behoorlijk fors, vandaar dat ik deze zelf nog niet gemonteerd heb en volsta met degene van Pyramide Plastics, die is aanzienlijk minder breed.

Zoals aangegeven, het OEM voor-spatbord van de 1200R is aanzienlijk korter en ik verwacht c.q vermoed dat dit weldegelijk een bewuste keuze was in dezes, zijnde zorgen dat de oliekoeler voldoende luchtstroming krijgt. _001

Wat je zou kunnen overwegen is een (niet-OEM) crudcatcher voor de 1200R te plaatsen, dan heb je die hele Extenda Fenda niet meer nodig. :idea:
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”