RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 15:09
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Henegouwen
RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Hallo RT lovers,
Ik wil mijn R1150RT van 2002 na 15 jaar opnieuw gebruiken.
Ondertussen heeft deze wel 12 jaar stil gestaan (ja, ik weet het, doodzonde maar is nu eenmaal zo).
Wat dien ik allemaal te vervangen/na te laten kijken om deze opnieuw rijklaar te krijgen.
Uiteraard nieuwe batterij, banden en een oliewissel maar ik neem aan dat dat niet voldoende zal zijn.
Iemand die hetzelfde heeft dienen te doen of daar ervaring mee heeft?
Alle info is welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Francis
Ik wil mijn R1150RT van 2002 na 15 jaar opnieuw gebruiken.
Ondertussen heeft deze wel 12 jaar stil gestaan (ja, ik weet het, doodzonde maar is nu eenmaal zo).
Wat dien ik allemaal te vervangen/na te laten kijken om deze opnieuw rijklaar te krijgen.
Uiteraard nieuwe batterij, banden en een oliewissel maar ik neem aan dat dat niet voldoende zal zijn.
Iemand die hetzelfde heeft dienen te doen of daar ervaring mee heeft?
Alle info is welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Francis
- R1150RT
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 18:11
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Hallo Francis.Plumber schreef:Hallo RT lovers,
Ik wil mijn R1150RT van 2002 na 15 jaar opnieuw gebruiken.
Ondertussen heeft deze wel 12 jaar stil gestaan (ja, ik weet het, doodzonde maar is nu eenmaal zo).
Wat dien ik allemaal te vervangen/na te laten kijken om deze opnieuw rijklaar te krijgen.
Uiteraard nieuwe batterij, banden en een oliewissel maar ik neem aan dat dat niet voldoende zal zijn.
Iemand die hetzelfde heeft dienen te doen of daar ervaring mee heeft?
Alle info is welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Francis
Hebt u de werkhandboek al van de motor. Kan u deze bezorgen in pdf in het Engels.
Tof om terug uw BMW op de baan te krijgen [emoji3]
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Er zijn meer forumleden die dit al eens bij de hand hebben gehad. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je heel veel informatie vinden.
In ieder geval zou ik alle vloeistoffen (motorolie, versnellingsbakolie, cardanolie, remvloeistof) en filters vervangen.
Verder is het belangrijk de abs module uitgebreid te spoelen. Ook zou ik de remleidingen vervangen. En dan nog de benzinetank en brandstofleidingen controleren en eventueel reinigen. Een controle van de keerringen kan ook geen kwaad. En de dynamoriem vervangen.
En vergeet niet nieuwe banden te monteren.
Succes :)
Hartelijke groet,
Nico
In ieder geval zou ik alle vloeistoffen (motorolie, versnellingsbakolie, cardanolie, remvloeistof) en filters vervangen.
Verder is het belangrijk de abs module uitgebreid te spoelen. Ook zou ik de remleidingen vervangen. En dan nog de benzinetank en brandstofleidingen controleren en eventueel reinigen. Een controle van de keerringen kan ook geen kwaad. En de dynamoriem vervangen.
En vergeet niet nieuwe banden te monteren.
Succes :)
Hartelijke groet,
Nico
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Na zo'n lange tijd zou ik de benzineleidingen hoe dan ook vervangen. Ik lees tegenwoordig teveel berichten dat motoren en auto's na uitgebreide restauraties 'ineens' in vlammen opgaan...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Leuke klus
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
en vooral wanneer je alle adviezen hebt op gevolgd
het voor de eerste maal starten
zodra hij aanslaat na 3 sec weer af zetten
klein half uurtje wachten
en weer starten nu misschien 5 sec laten lopen
weer af zetten en weer een half uurtje wachten
daar na starten en rustig laten lopen
WAAROM????
zo zuigen de nodige pakkingen en keringen de nodige olie op om de zaak weer goed af te sluiten en om lekkage te voorkomen
het voor de eerste maal starten
zodra hij aanslaat na 3 sec weer af zetten
klein half uurtje wachten
en weer starten nu misschien 5 sec laten lopen
weer af zetten en weer een half uurtje wachten
daar na starten en rustig laten lopen
WAAROM????
zo zuigen de nodige pakkingen en keringen de nodige olie op om de zaak weer goed af te sluiten en om lekkage te voorkomen
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Als je weet hoelang het kan duren voordat er olie opgepompt is om je nokken te smeren zou ik hem de eerste keer zeker niet na een paar seconden weer uitzetten, liever zelfs zonder of met losse klepdeksels laten draaien totdat de olie er uit z kt en me dan pas zorgen maken over de pakkingen die zich vol moeten zuigen etc.etc.RToon schreef: ↑05 aug 2017, 20:11 en vooral wanneer je alle adviezen hebt op gevolgd
het voor de eerste maal starten
zodra hij aanslaat na 3 sec weer af zetten
klein half uurtje wachten
en weer starten nu misschien 5 sec laten lopen
weer af zetten en weer een half uurtje wachten
daar na starten en rustig laten lopen
WAAROM????
zo zuigen de nodige pakkingen en keringen de nodige olie op om de zaak weer goed af te sluiten en om lekkage te voorkomen
Voorkeur zelfs eerst met de hand rond krenken om te lijken of alles wel beweegt ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Henk7777
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Als de kleppen deksels er af zijn even met de hand/kwast alles met olie insmeren.....
Dan even met de hand zonder bougies alles een aantal keer ronddraaien...als alle oliën vervangen zijn...
Moet goed komen...
henk7777
Dan even met de hand zonder bougies alles een aantal keer ronddraaien...als alle oliën vervangen zijn...
Moet goed komen...
henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
'all the above', plus-
Remleidingen, remklauw zuigerringen en slider rubbers (achter).
Remlever zuigerrubbers controleren/vervangen.
Is het hydraulich koppeling? Leidingen zijn al bewapend staal- dus alleen doorspoelen met nieuw remvloeistof.
Remblokken kan oxidizeren/verzwakken over tijd.
Let op de cardan- schuift de as nog als de vering ingedrukt is?
Pakking rond de telelever kogelgewricht.
Versnellingsbak linkages/verbindingsgewrichten.
Benzinetank reinigen en filter vervangen.
Gasklep sync.
Beestjes in de luchtfilterhuis?
Dynamoriem.
Idee- draai motor zonder bougies naar tdc (bovenste zuiger punt met dicht kleppen), en leg de motor een dag op deze kant. Hopelijk loopt olie langs de zuiger pakkingen. Herhaal voor andere kant. Tegenover- je kan ook wat olie inspuiten via de bougie gat.
Bougies.
Controle de bobbines voor corrosie langs de randen/naden. Zichtbaar corrosie? Vervangen!
Vorkolie en pakkingen.
Maar de eerste stap is zien wat nog beweegbaar is.
Het is een grote klus, maar als gelukt dan heb je een heel mooi motor weer. De werk door een vakman/bedrijf laten uitvoeren zal je de prijs van een wat nieuwer- maar dan met veel meer kms en gebruikstekens- exemplaar kosten.
Maar als dit RT jouw lievelings blijft, dan is het nog altijd een goed inverstering.
Remleidingen, remklauw zuigerringen en slider rubbers (achter).
Remlever zuigerrubbers controleren/vervangen.
Is het hydraulich koppeling? Leidingen zijn al bewapend staal- dus alleen doorspoelen met nieuw remvloeistof.
Remblokken kan oxidizeren/verzwakken over tijd.
Let op de cardan- schuift de as nog als de vering ingedrukt is?
Pakking rond de telelever kogelgewricht.
Versnellingsbak linkages/verbindingsgewrichten.
Benzinetank reinigen en filter vervangen.
Gasklep sync.
Beestjes in de luchtfilterhuis?
Dynamoriem.
Idee- draai motor zonder bougies naar tdc (bovenste zuiger punt met dicht kleppen), en leg de motor een dag op deze kant. Hopelijk loopt olie langs de zuiger pakkingen. Herhaal voor andere kant. Tegenover- je kan ook wat olie inspuiten via de bougie gat.
Bougies.
Controle de bobbines voor corrosie langs de randen/naden. Zichtbaar corrosie? Vervangen!
Vorkolie en pakkingen.
Maar de eerste stap is zien wat nog beweegbaar is.
Het is een grote klus, maar als gelukt dan heb je een heel mooi motor weer. De werk door een vakman/bedrijf laten uitvoeren zal je de prijs van een wat nieuwer- maar dan met veel meer kms en gebruikstekens- exemplaar kosten.
Maar als dit RT jouw lievelings blijft, dan is het nog altijd een goed inverstering.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: RT1150 in orde zetten na 12 jaar stilstand
Voordat alle delen van olie voorzien zijn duurd minstens een goeie minuut.Baird schreef: ↑06 aug 2017, 22:07Als je weet hoelang het kan duren voordat er olie opgepompt is om je nokken te smeren zou ik hem de eerste keer zeker niet na een paar seconden weer uitzetten, liever zelfs zonder of met losse klepdeksels laten draaien totdat de olie er uit z kt en me dan pas zorgen maken over de pakkingen die zich vol moeten zuigen etc.etc.RToon schreef: ↑05 aug 2017, 20:11 en vooral wanneer je alle adviezen hebt op gevolgd
het voor de eerste maal starten
zodra hij aanslaat na 3 sec weer af zetten
klein half uurtje wachten
en weer starten nu misschien 5 sec laten lopen
weer af zetten en weer een half uurtje wachten
daar na starten en rustig laten lopen
WAAROM????
zo zuigen de nodige pakkingen en keringen de nodige olie op om de zaak weer goed af te sluiten en om lekkage te voorkomen
Voorkeur zelfs eerst met de hand rond krenken om te lijken of alles wel beweegt ....
Succes Kees.
Kees BMW