benzine op de brandstofpomp/lek/stank
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Ik heb veel info gevonden op dit fijne forum over de brandstofpomp ivm het meetlint.
Echter mijn 1200 rt 2005 lekt ergens benzine. Bovenop de brandstofpomp staat een laagje benzine.
Heeft iemand een suggestie waar het vandaan kan komen?
(heb ik teveel getankt?/overloopfunctie of zoiets?
Alle reacties worden zeer gewaardeerd, ook door mijn vrouw, die het nu een 'stinkding' vindt.
:-)
Echter mijn 1200 rt 2005 lekt ergens benzine. Bovenop de brandstofpomp staat een laagje benzine.
Heeft iemand een suggestie waar het vandaan kan komen?
(heb ik teveel getankt?/overloopfunctie of zoiets?
Alle reacties worden zeer gewaardeerd, ook door mijn vrouw, die het nu een 'stinkding' vindt.
:-)
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Ik denk dat jouw RT een terugroep aktie heeft gemist.
Kortste uitleg: Een metalen ring moest geplaatst worden om een plastic kraag zodat die niet zou scheuren. Die plastic kraag zit op dat deksel daar waar de pomp in de tank hangt.
gr v Ciske
Kortste uitleg: Een metalen ring moest geplaatst worden om een plastic kraag zodat die niet zou scheuren. Die plastic kraag zit op dat deksel daar waar de pomp in de tank hangt.
gr v Ciske
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Zal inderdaad zeer waarschijnlijk micro-haarscheurtjes kunnen zijn in de Quick Disconnect bovenop de brandstofpomp kunnen zijn.
Ter illustratie: En de oplossing die Herrn BMW bedacht heeft (OEM); Er is ook een niet-OEM oplossing beschikbaar: Echter, die moet je dan wel in de US bestellen...
Wel handig als je inderdaad dit probleem hebt, BMW niet-gratis je brandstofpomp wilt gaan vervangen (omdat de schade al te groot is & geen coulance gegeven wordt) en je zelf aan de slag wilt met het repareren.
De oorzaak in mijn optiek;
Een plastic houder waarin de Quick Disconnect met daaraan een redelijk zware/stugge (door invloed van de brandstof) brandstofleiding die kán wrikken/bewegen en brandstof die onder druk van een paar bar, kan elk (klein) scheurtje brandstof doen lekken.
Als het een redelijk plas is, is het misschien raadzaam niet meer te gaan rijden ...
Ter illustratie: En de oplossing die Herrn BMW bedacht heeft (OEM); Er is ook een niet-OEM oplossing beschikbaar: Echter, die moet je dan wel in de US bestellen...
Wel handig als je inderdaad dit probleem hebt, BMW niet-gratis je brandstofpomp wilt gaan vervangen (omdat de schade al te groot is & geen coulance gegeven wordt) en je zelf aan de slag wilt met het repareren.
De oorzaak in mijn optiek;
Een plastic houder waarin de Quick Disconnect met daaraan een redelijk zware/stugge (door invloed van de brandstof) brandstofleiding die kán wrikken/bewegen en brandstof die onder druk van een paar bar, kan elk (klein) scheurtje brandstof doen lekken.
Als het een redelijk plas is, is het misschien raadzaam niet meer te gaan rijden ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Allereerst dank voor jullie betrokkenheid.
Ik heb n fotooke gemaakt. Wellicht dat dat het verhaal nog verheldert...
Ik heb n fotooke gemaakt. Wellicht dat dat het verhaal nog verheldert...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
De aangehaalde modificatie heb je dus al.
Dat neemt niet weg dat het aldaar toch minuscule scheurtjes kunnen zitten van vóór de montage, als het er OEM niet al op zat.
Af-fabriek dus.
En anders brandstofleidingen of Quick Disconnect.
Of misschien een minuscuul scheurtje in de brandstof-leiding nabij de klem.
Met een flinke emmer water in de buurt of tuinslang, ff het contact aanzetten en heel goed met een zaklantaarn (liefst led-model) kijken of je daar wat ziet druppelen.
Dat neemt niet weg dat het aldaar toch minuscule scheurtjes kunnen zitten van vóór de montage, als het er OEM niet al op zat.
Af-fabriek dus.
En anders brandstofleidingen of Quick Disconnect.
Of misschien een minuscuul scheurtje in de brandstof-leiding nabij de klem.
Met een flinke emmer water in de buurt of tuinslang, ff het contact aanzetten en heel goed met een zaklantaarn (liefst led-model) kijken of je daar wat ziet druppelen.
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Dank voor je reactie.
Ik heb de benzineslang er een keer afgehaald en weer goed op de quick connect (qc) opgeklikt, maar dat lijkt niet te helpen.
Als ik nu het contact aanzet start de benzinepomp en zie ik meteen benzine rondom die metalen ring verschijnen... :-(
(zie kleine pijltjes met 'x')
Is onderdeel A (qc) en B (tank) los te schroeven cq aan te draaien? Zou dat helpen?
Kan ik die zwarte kunststof qc gewoon wat vaster draaien?
Hoor natuurlijk weer graag van je :-)
BvD!
Ik heb de benzineslang er een keer afgehaald en weer goed op de quick connect (qc) opgeklikt, maar dat lijkt niet te helpen.
Als ik nu het contact aanzet start de benzinepomp en zie ik meteen benzine rondom die metalen ring verschijnen... :-(
(zie kleine pijltjes met 'x')
Is onderdeel A (qc) en B (tank) los te schroeven cq aan te draaien? Zou dat helpen?
Kan ik die zwarte kunststof qc gewoon wat vaster draaien?
Hoor natuurlijk weer graag van je :-)
BvD!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Het is allemaal plastic, dus het zit al snel te vast en met nog meer schade, als je niet oppast.
Ik zou toch eerst ff contact opnemen met je BMW dealeRT voordat je zelf aan de slag gaat.
Mogelijk is er een coulance of "garantie" zolang je er zelf niets aan gedaan hebt?
Naast vaster, zou ik eerst overwegen het juist iets losser te draaien.
Want die Quick Disconnect duwt als het ware die plastic aansluiting op de brandstofpomp uit elkaar.
En daardoor mogelijk ook die micro-fracturen.
Een 2eKansje brandstofpomp kost je overigens zo'n 100 pleuri.
Ik zou toch eerst ff contact opnemen met je BMW dealeRT voordat je zelf aan de slag gaat.
Mogelijk is er een coulance of "garantie" zolang je er zelf niets aan gedaan hebt?
Naast vaster, zou ik eerst overwegen het juist iets losser te draaien.
Want die Quick Disconnect duwt als het ware die plastic aansluiting op de brandstofpomp uit elkaar.
En daardoor mogelijk ook die micro-fracturen.
Een 2eKansje brandstofpomp kost je overigens zo'n 100 pleuri.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Suggestie: Losschroeven en met Teflontape de schroefdraad omwikkelen en weer erin draaien, beetje de loodgieter methode.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Goede suggestie!
Hoeveel wikkelingen dan?
En waarschijnlijk iets overlap naar beneden de schroefdraad, denk ik?
Hoeveel wikkelingen dan?
En waarschijnlijk iets overlap naar beneden de schroefdraad, denk ik?
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
PS: de eerder aangehaalde klem;
http://www.beemerboneyard.com/rk12fuelpmpclmp.html
http://www.beemerboneyard.com/rk12fuelpmpclmp.html
.. If yours is already leaking you can remove the female quick disconnect and use JB Weld to reinstall the fitting, then install the clamp.
This will repair the leak without having to buy a complete fuel pump assembly ..
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Dank voor alle uitleg tips en trucs.
Vandaag dealRT gebeld, maar die zaten de komende 4 zonnige motorrij-weken vol.
Meteen een gebruikte pomp besteld bij Boonstra. Hopelijk lukt het me om dat ding te vervangen. Ik verdenk de connect-koppeling van haarscheurtjes onder die metalen ring en heb geen zin om met die stinkbenzine te gaan prutsen. (motor staat in huis en de hele hut meurt :-)
Moet ik de tank leegmaken voor vervangen?
Hoe doe je zoiets het handigst?
Heb tevens andere ruitmotor besteld, want daar zit zoveel speling op dat de hele ruit 'klappert' op slecht wegdek.
Dat wordt lekker sleutelen!
fingers crossed
Vandaag dealRT gebeld, maar die zaten de komende 4 zonnige motorrij-weken vol.
Meteen een gebruikte pomp besteld bij Boonstra. Hopelijk lukt het me om dat ding te vervangen. Ik verdenk de connect-koppeling van haarscheurtjes onder die metalen ring en heb geen zin om met die stinkbenzine te gaan prutsen. (motor staat in huis en de hele hut meurt :-)
Moet ik de tank leegmaken voor vervangen?
Hoe doe je zoiets het handigst?
Heb tevens andere ruitmotor besteld, want daar zit zoveel speling op dat de hele ruit 'klappert' op slecht wegdek.
Dat wordt lekker sleutelen!
fingers crossed
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Ik heb geen ervaringen met het vervangen van de brandstofpomp, maar je moet die grote flens loshalen en daar is speciaal gereedschap voor.
Met werken bij brandstof moet je oppassen voor met name de verdamping, dat gas (mengsel van lucht & benzine-damp) is super ontvlambaar & explosief.
Mijn gevoel zegt mij dus dat je de brandstoftank juist zo vol mogelijk moet hebben dan is de ruimte waar het verdampen kan juist zo klein mogelijk. (behalve boven de opening zelf natuurlijk)
Maar ik kan dat helemaal mis hebben en dat je inderdaad beter de brandstof-tank kunt geheel leeg maken.
Ik zou dan wel de opening met een doek dichtstoppen of zo, zorgen dat er geen verdamping plaats vindt.
En uiteraard in de volle buitenlucht, koude temperaturen (bijvoorbeeld 's nachts maar met wel goed & ruimte verlichting), altijd met een 2e persoon die klaar staat met brandblusser/tuinslang/water.
Bij twijfel gewoon niet doen en motorzaak zoeken die wel tijd voor je heeft.
Of anders gewoon geduld hebben dat ze wel tijd voor je hebben.
Met werken bij brandstof moet je oppassen voor met name de verdamping, dat gas (mengsel van lucht & benzine-damp) is super ontvlambaar & explosief.
Mijn gevoel zegt mij dus dat je de brandstoftank juist zo vol mogelijk moet hebben dan is de ruimte waar het verdampen kan juist zo klein mogelijk. (behalve boven de opening zelf natuurlijk)
Maar ik kan dat helemaal mis hebben en dat je inderdaad beter de brandstof-tank kunt geheel leeg maken.
Ik zou dan wel de opening met een doek dichtstoppen of zo, zorgen dat er geen verdamping plaats vindt.
En uiteraard in de volle buitenlucht, koude temperaturen (bijvoorbeeld 's nachts maar met wel goed & ruimte verlichting), altijd met een 2e persoon die klaar staat met brandblusser/tuinslang/water.
Bij twijfel gewoon niet doen en motorzaak zoeken die wel tijd voor je heeft.
Of anders gewoon geduld hebben dat ze wel tijd voor je hebben.
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Hmm, volgens mij is dat vervangen nog wel moeilijker dan gedacht. Die pomp lijkt alleen te verwijderen met special tools. Wie kent iemand, die iemand kent?
Alle hulp is welkom, de nwe pomp is binnen, maar daarmee ben ik er nog niet, en het wordt juist zo'n lekker weer... :-(
Alle hulp is welkom, de nwe pomp is binnen, maar daarmee ben ik er nog niet, en het wordt juist zo'n lekker weer... :-(
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Vervanging (van de brandstofpomp) dient zorgvuldig te gebeuren.
Mogelijk zal je ook de meet-strip opnieuw moeten (laten) kalibreren omdat m.i. de positie van die sensor gewijzigd wordt bij een andere brandstofpomp.
Ik zou de Baird-methodiek (met teflon-tape) serieus gaan overwegen, dat kan je m.i. redelijk eenvoudig zelf doen.
Wel natuurlijk voorzichtig & zorgvuldig te werk gaan.
Mogelijk zal je ook de meet-strip opnieuw moeten (laten) kalibreren omdat m.i. de positie van die sensor gewijzigd wordt bij een andere brandstofpomp.
Ik zou de Baird-methodiek (met teflon-tape) serieus gaan overwegen, dat kan je m.i. redelijk eenvoudig zelf doen.
Wel natuurlijk voorzichtig & zorgvuldig te werk gaan.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Let op, brandstof tank helemaal leeg maken is erg moeilijk, en een klein beetje benzine is al genoeg om de hele tank te vullen met een explosief mengsel! Bijna lege tanks zijn gevaarlijk.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- RTheo
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
- Type: R1200RT
- Bijz: 2014 LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
- Locatie: Rosmalen
Re: benzine op de brandstofpomp/lek/stank
Dank voor alle waarschuwingen en meedenken!
Voor mij aanleiding om het door een professional te laten oplossen.
Sommige zaken kun je prima zelf, en da's vooral ook leuk om in deze virtuele vriendenkring te delen.
We kwamen een heel eind (de diagnose :-)
Maar met mijn geliefde brommerrt en de veiligheid van mij en mijn naasten hier in huis ga ik geen risico nemen.
Op naar het volgende kleinnood wat hopelijk wel zelf te tackelen is.... (ruitmotortje ivm speling/klapperen voorruit)
Grt, Theo
Voor mij aanleiding om het door een professional te laten oplossen.
Sommige zaken kun je prima zelf, en da's vooral ook leuk om in deze virtuele vriendenkring te delen.
We kwamen een heel eind (de diagnose :-)
Maar met mijn geliefde brommerrt en de veiligheid van mij en mijn naasten hier in huis ga ik geen risico nemen.
Op naar het volgende kleinnood wat hopelijk wel zelf te tackelen is.... (ruitmotortje ivm speling/klapperen voorruit)
Grt, Theo