Euro 98 met metaalhoudende additieven

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Toevallig lees ik bij een tankstation rond het euro 98 etiket 'bevat metaalhoudende additieven'. Omdat ik het in een jerrycan gemikt heb voor mijn RT, zit het nog niet in mijn R1200RT. Vaag kon ik me iets herinneren van de handleiding. Lood is sowieso vergif, echter in de handleiding staat ook : 'Geen loodhoudende brandstof of brandstof met metaalhoudende additieven tanken, bijv. mangaan of ijzer'.

Wat is dit nu? Moeten we de kleine lettertjes lezen in België/Nederland/Duitsland.. mogen we niet lukraak euro 98 tanken?
3 weken heb ik nu mijn eerste BMW, fanatiek 1400 km gereden in avonduren en weekenden, en dus zitten experimenteren met verschillende soorten benzine en merken. Heb op dit forum al vanalles over gelezen, maar niet over het verbod (volgens handleiding) metaalhoudende additieven te tanken.
Overigens zal ik in het vervolg bij de diverse merken nagaan wat bij 98 staat geschreven.

Overigens ik had het het idee dat op Shell V-power de RT niet echt lekker loopt, soms lichte plofjes in uitlaat bij dichtgooien 'gas', met andere benzine dit probleem niet gehad. Ooit met mijn 22 jaar oude Honda NTV ook gehad met een of andere duitse meuk, was wel leuk in tunnels.
Laatste keer euro 95 voor mijn RT getankt, bij een koude motor lijkt dat ook een mindere keus te zijn. Lokale BMW dealer had me sowieso geadviseerd 98 te tanken, echter toen had ik nog geen weet van metaalhoudende benzine.

Hoe zit het nu met die metaalhoudende additieven van 98, zegt dat iemand wat? En moet ik me daar ongerust over maken, of er gewoon instoppen?
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jazzbass schreef: 23 sep 2017, 23:24 Overigens ik had het het idee dat op Shell V-power de RT niet echt lekker loopt, soms lichte plofjes in uitlaat bij dichtgooien 'gas', met andere benzine dit probleem niet gehad.
Wanneer is het laatste onderhoud geweest? _001
In principe moet je motor probleemloos kunnen lopen op een vrijwel elk willekeurige brandstof.
Lichte plofjes is vaak onverbrande brandstof en dat hoort zeker niet.
Wellicht ergens een lek van lucht/seal? _001
Jazzbass schreef: 23 sep 2017, 23:24 Laatste keer euro 95 voor mijn RT getankt, bij een koude motor lijkt dat ook een mindere keus te zijn.
Euro 95 geeft wat minder motorvermogen maar is in principe ook een prima brandstof voor de 1200RT.
De motor stelt zich in op de brandstof (letterlijk) maar de BMW's zijn nogal gevoelig qua afstellingen (lees: onderhoud) en buitentemperatuur (lees: luchtvochtigheid), waardoor soms een merkbaar verschil.

Ter referentie/aanvulling:
Euro loodvrij = 95 RON
Super (plus) = 98 RON

Zie ook: http://vanderworp.org/RON98

En wat de Gebruikershandleiding aangeeft over de 1200RT;
98 ROZ/RON, Superplus loodvrij
95 ROZ/RON, Super loodvrij (benzinesoort bruikbaar met beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt voor de reactie. Motor heeft aflever beurt gekregen en nieuwe accu. Vorige eigenaar heeft hem 3 jaar stil laten staan. Motor heeft ook maar weinig gelopen. Nu 3900 km. Motor lijkt nu soepeler te gaan lopen: paar keer op deutsche autobahn wat doorgereden. Eerste tankbeurten waren de v power, toen af en die lichte plofjes gehad, daarna niet meer. Gewoon 95 tanken dus en de 98 zou ook moeten kunnen. De vraag ging eigenlijk over de metaalhoudende additieven die blijkbaar bij 98 kunnen zitten.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Toch nog even een check gedaan, opmerking over metaalhoudende additieven stond in een digitale versie van de handleiding (sla tegenwoordig al mijn handleidingen van alle apparatuur digitaal op, door ze op internet te downloaden). In mijn originele BMW handleiding, boekje wat ik erbij gekregen heb, staat hier inderdaad niets meer over in. Ik neem aan dat metaalhoudende 98 hier in het westen geen issue meer is.

Bijlage opmerking over 'metaal' in digitale versie : 01 46 8 551 006
Boekje dat ik erbij gekregen heb: 04 46 8 524 306
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jou 1200RT is van 2013 gaf je in een eerder draadje aan.
Dus je hebt dan in principe de juiste handleiding (zowel in druk alsook digitaal) nodig.

Bij de papieren versie staat achterop, als het goed is, ook een jaar/maand van uitgave?
Want voor elke productie-periode (lees: dus *niet* jaar want BMW maakt gebruik van gebroken productie-jaren) is er een eigen handleiding.
Zo is in 2013 er de Gebruikershandleiding tot en met augustus 2013, en de volgende (al) van oktober 2013.
(en dan maart 2014, augustus 2014, augustus 2015 en momenteel de laatste, augustus 2016)

Op basis van je VIN kan je de exacte productie-maand van jou motor achterhalen (en nog heel veel meer) via de "bekende" VIN-decoders.

Ik vermoed dat je mogelijk niet de juiste combinatie (van) handleidingen hebt, gedownload en/of de papieren versie. _001
(de door jou aangegeven bestelnummer (01 46 8 551 006 is dus de uitgave van 2013 voor de RT's met waterkoeling).

Vanaf 08-2013: Bestelnr.: 01 46 8 551 006 08.2013, Uitgave 4
Vanaf 10-2013: Bestelnr.: 01 46 8 543 806 07.2013, 1e oplage
Vanaf 03-2014: Bestelnr.: 01 46 8 557 806 02.2014, 2e oplage
Vanaf 08-2014: Bestelnr.: 01 46 8 559 016 09.2014, 4e oplage
Vanaf 08-2015: Bestelnr: 01 46 8 563 366 08.2015, 5e oplage
Vanaf 08-2016: Bestelnr.: 01 40 8 358 116 04.2016, 6e oplage

Zie ook:
http://www.bmw-motorrad.com/com/de/inde ... &notrack=1

De waarschuwing over metaal-houdende brandstoffen (et al) is puur en alleen bedoelt aangaande de katalysator.
Niet voor het motorblok zelf.
De eenvoudige reden is dat de katalysator op de RT's geen gestuurde (= oxidatie, waarbij via een zuurstofsensor dat proces aangestuurd wordt) katalysator is en ook geen hoge temperaturen produceren kan waardoor eventueel de katalysator zichzelf kan schoonmaken. (her-genereren)
Daarentegen heeft de RT een zogenoemde reductie katalysator, eigenlijk een soort van "domme" filter, met geen enkele terugkoppeling aan het motor-management systeem, zuurstof-sensoren o.i.d.
Brandstof met metalen deeltjes zouden in principe kunnen reageren met de edelmetalen in je katalysator en deze doen verstoppen en/of het functioneren kunnen belemmeren. Vandaar.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Thanks, heel wat info! Je kunt er zowat op afstuderen. Waterkoeling heb ik niet.

Zojuist op bimmer.work gezien dat mijn motor op 25-04-2013 geproduceerd is. Alle info, met opties etc. kloppen. DOT code op de banden kunnen ook kloppen (dec 2012 en jan 2013). Verder is het een import motor (België, dat wist ik) eerste te naam stelling is juli 2013.
Download wat ik zelf gedaan, was een simpele google actie "handleiding BMW R1200RT 2013". Niet de juiste manier dus.
Op het meegeleverde boekje van de Belgische dealer (met stempels) staat bestelnummer 01 46 8 524 306 08.2011 3e oplage.

In het vervolg gaat er euro 95 in! Vandaag (mooi weer) naar Monchau gereden, weer 200 km erbij. Begin de BMW langzaam eigen te worden, maar het loopt ook allemaal wat soepeler heb ik het idee. Vandaag 2x gehad dat bij gas in één keer terugdraaien bij >6000 toeren , het nog wat een beetje morrelde in uitlaat, maar lang niet zo luidruchtig als 3 weken geleden (toen ik hem net had).

Wordt nu tijd, dat ik het draadje over poetsen ga bekijken, want anderhalve week geleden heb ik een paar keer door de regen gereden, en hij ziet er niet meer als nieuw uit.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: Euro 98 met metaalhoudende additieven

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jazzbass schreef: 24 sep 2017, 17:23 Thanks, heel wat info! Je kunt er zowat op afstuderen.
Ik deel graag. ;)
Maar zo kan je zelf de informatie eruit halen wat jij handig vindt om te weten.
En hebben eventuele meelezers er ook wat aan. ;)
Jazzbass schreef: 24 sep 2017, 17:23 Waterkoeling heb ik niet.
.. mijn motor op 25-04-2013 geproduceerd is..
Ok, dan moeten we nog iets meer "terug in den tijd" voor jou elektronische handleiding, jij moet dan degene hebben "vanaf 08-2011", en dus degene van vóór "08-2013".
Screen Shot 2017-09-24 at 19.46.40.jpg
Oftewel "Bestelnr.: 01 46 8 524 306 08.2011, 3e oplage"
Je hebt in ieder geval het juiste papieren boekje bij jou motor gekregen. _004
Jazzbass schreef: 24 sep 2017, 17:23 In het vervolg gaat er euro 95 in!
Ja, dat kan prima.
Euro 95 kán een hogere RON waarde hebben, afhankelijk van de pomp (merk), leeftijd van de brandstof et cetera.
Je motor zal inderdaad steeds beter gaan rijden bij meer regelmatig gebruik.
En jij krijgt er ook meer feeling voor, zodat je eventueel wat met andere merk brandstoffen kunt gaan experimenteren of jij dat verschil merkt.
Vergeet niet dat de brandstoffen in Nederland van redelijk hoge kwaliteiten zijn, dat is niet in alle landen het geval.
Je motor stelt automatisch zich daarop in, na diverse kilometers, elke keer weer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”