Problemen cruise control

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
hemi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2013, 21:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2015, Quartz Blue Metallic, Nav VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Locatie: 's-Hertogenbosch

Problemen cruise control

Ongelezen bericht door hemi »

Ten einde raad dat ik het hier maar eens vraag/informeer.

Sinds enige tijd hardnekkige problemen met de cruise control op mijn R1200RT bj 2010.
In 2015 is de knoppenboel zowel links als rechts vervangen en onlangs is de dubbele microschakelaar ook vervangen, maar de problemen blijven

Gisteren de motor gepakt voor een toerrit. 's Ochtends krijg ik met geen mogelijkheid de cruise control geactiveerd. Na een pauze werkt het weer feilloos. Onderweg regelmatig getest of ik de cruise control erop kon zetten, wat ook geen probleem was. Totdat de weg overging van asfalt naar klinkers. Na deze klinkerweg nogmaals getest en nu kreeg ik de cruise control er niet op. Na een pauze werkt het dan wel weer. Op de terugrit naar huis heeft de cruise control zo'n 150km goed gewerkt. Dan valt deze tijdens het rijden opeens uit en gaat er ook niet meer op.

's Ochtends de test uitgevoerd, waarbij alleen de knoppen van de cruise control unit reageren. Op de rest, koppeling, gas, voorrem, rempedaal, etc reageert de test niet. De test wordt wel feilloos doorlopen als de cruise control werkt.

De BMW is hiervoor al meerdere malen bij de BMW dealer geweest, maar omdat het probleem komt en gaat kunnen zij het probleem tot nu toe niet vinden.
Ik heb er al de nodige eurootjes aan gespendeerd en het einde is nog niet in zicht, dat ik het probleem hier maar eens drop. Wellicht dat iemand dit probleem herkend.

met vriendelijke groet,

Henk.
Je hoeft niet snel te zijn... als je maar op tijd bent!
Inspector Gadget

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou je motor eens laten uitlezen door een GS911 om te zien of er een foutmelding in het storingsgeheugen staat.
Mogelijk een vervuilde sensor o.i.d. _001

Ik neem aan dat je doelt op de test die ik hier een keer stap-voor-stap op het RT-forum beschreven heb?
Die test is puur een functionele test.

Ik zou ook kijken naar het achterlicht (ja, heel, heel belangrijk voor de cruisecontrol, geloof mij) of daar alle gloeilampen werken (lees: dus ff kap verwijderen, zien dat beide lampen werken en zeker ook niet te zwart zijn).
Ik zou tevens ook de ruimtes rondom & op de ABS sensoren op de wielen goed schoonmaken, met wat water & zeep.
Controleer ook de draden (vrijelijke speling, lees: niet te strak) w.o. schade/kabelbreuk en de stekkers.
Gebruikersavatar
hemi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2013, 21:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2015, Quartz Blue Metallic, Nav VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door hemi »

Dank voor de reactie.

Ik mag toch wel aannemen dat de BMW dealer de computer heeft uitgelezen die keren dat ik de motor daar heb gebracht voor dit probleem.

In ieder geval ga ik de rest controleren wat jij hebt beschreven.

Henk.
Je hoeft niet snel te zijn... als je maar op tijd bent!
Inspector Gadget

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Assume nothing, check everything.
De BMW dealeRT moet elke keer betalen aan Herrn BMW zodra een motor aangesloten wordt op de Diagnose computer, wie weet of jou BMW dealeRT dat elke keer gedaan heeft. _001
Ikzelf zou sowieso willen weten in een dergelijke situatie of er iets in het storingsgeheugen staat, dat kán een mogelijke clue bevatten.

Naast sensoren denk ik eventueel ook aan een mogelijke schakelaar-probleem;
Dus stuurbediening, rem-schakelaars en/of koppeling.
En dan met name vervuiling, contact-dender.

Je verhaal zo lezende wat je tot nu toe ervaren hebt, denk ik aan een mogelijk contact-probleem, stekker (niet goed vast gezet, vervuiling, contact-probleem?).
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door scan »

Wat ook nog een probleem zou kunnen zijn dat bij de montage van de nieuwe knoppenset de bedrading niet op de juiste manier geplaatst is waardoor deze knel is komen te zitten en daardoor beschadigd is. Het is maar een heel klein priegel kabeltje. Dat is echt goed uitkijken en als het maar iets knelt zit je al fout.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Er zijn 3 schakelaars die die de CC annuleren. Voorrem, achterrem en koppeling.
Is de schakelaar bij de achterrem ook vervangen?
Gebruikersavatar
hemi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2013, 21:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2015, Quartz Blue Metallic, Nav VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Problemen cruise control

Ongelezen bericht door hemi »

mkoskamp schreef: 26 sep 2017, 19:18 Er zijn 3 schakelaars die die de CC annuleren. Voorrem, achterrem en koppeling.
Is de schakelaar bij de achterrem ook vervangen?
Nee, die is niet vervangen.
Je hoeft niet snel te zijn... als je maar op tijd bent!
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”