hoe modder en stofbestendig is de RT?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Fer
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2017, 14:14
Type: R1200RT
Bijz: politie editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Fer »

Hallo,
Ik gebruik mijn 1200 RT (2008) voor woon-werkverkeer: stukje provinciale weg, stukje snelweg, stukje stad. Ik ben net verhuisd en de komende jaren zal ik ook over een een stuk puinweg/bouwweg die bij regenachtig weer in een modderpoel vol kuilen verandert en tijdens de zomer in een stof-festijn. Het gaat om een weg van 1km lengte die ik in totaal zeg 8 km per week zal berijden de komende 2-3 jaar. Niet zo fijn voor een RT lijkt me. Mijn vraag is: hoe modder en stofbestendig is de RT? Moet ik echt een andere motor aanschaffen?

Groetjes,
Fernand
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Baird »

Lijkt me geen probleem, misschien andere banden die wat meer grip hebben in die omstandigheden. Je kunt het lichtfilter wat vaker schoonmaken, zelf doe ik dat iedere 5000km met de stofzuiger. Kijk de Long Way Round /Down maar eens in wat voor omstandigheden er gereden wordt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
woutervk1991
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:45
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: voorhout

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door woutervk1991 »

Je hebt ook luchtfilters die je kan omspoelen onder de kraan. Of iederjaar je filter vervangen.

Hartelijke groeten van SM-G935F aan alle forumleden

Inspector Gadget

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt eventueel een extra binnenspatbord monteren, die bestaat voor de 1200-serie.
IlbergerCarbonhugger.jpg
En je kunt ook eventueel de "bekende" gaten in de achterpartij afschermen opdat daar geen troep op je frame geslingerd wordt;
https://www.wunderlich.de/shop/en/bmw-r ... m_store=de
(en eventueel de Extenda Fenda van Wunderlich, die is niet te groot/breed, in tegenstelling tot vele andere Extenda Fenda's)

En je kunt eventueel ook een zogenoemde crud-catcher monteren:
BMW R1200RT Stainless Engine Guard Cover Crud Catcher.jpg
Algemeen kan de 1200RT zeker wel wat hebben maar tijdig schoonmaken lijkt mij raadzaam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door scan »

Als je 'm voor de mooiïgheid wilt hebben zet hem dan in de woonkamer.
In mijn ogen is het een stuk gereedschap waarmee je van A naar B wilt komen.
Regelmatig even een wasbeurtje en enig onderhoud zoals boven beschreven dan gaat ie lang mee.
Fer
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2017, 14:14
Type: R1200RT
Bijz: politie editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Fer »

Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties, ik ben gerust gesteld en heb een abonnement genomen op de carwash. Ik probeer ook wat van die onderdelen op de kop te tikken.

Groetjes Fer
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Fer schreef: 25 okt 2017, 21:45 Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties, ik ben gerust gesteld en heb een abonnement genomen op de carwash. Ik probeer ook wat van die onderdelen op de kop te tikken.

Groetjes Fer
Ben voorzichtig bij de carwash. De stoomcleaner kan slechter zijn dat de ritten over de slechte weg. Je kan beter thuis de tuinslang gebruiken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zou dat abonnement bij de carwash uitsluitend laten gelden voor je "car" oftewel de auto. Ik ben het dus eens met Ton1959. Het afspoelen doe ik ook altijd met de huis- tuin- en keukenslang. Het reinigen van je motor met een hogedrukreiniger wordt overigens ook in het instructieboekje afgeraden.
Ton1959 schreef: 25 okt 2017, 23:46
Fer schreef: 25 okt 2017, 21:45 Dag allen,

Bedankt voor jullie reacties, ik ben gerust gesteld en heb een abonnement genomen op de carwash. Ik probeer ook wat van die onderdelen op de kop te tikken.

Groetjes Fer
Ben voorzichtig bij de carwash. De stoomcleaner kan slechter zijn dat de ritten over de slechte weg. Je kan beter thuis de tuinslang gebruiken.
Verder ben ik van mening dat de RT uiteraard bestendig is voor modder en stof. Zie de vraag van topicstarter Fer. In zijn avatar geeft hij aan in het bezit te zijn van een ex-RT-P. Deze heeft al wel wat voor z'n kiezen gehad en rijden in principe overal en altijd. Een wasbeurt op z'n tijd is natuurlijk altijd _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Fer
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2017, 14:14
Type: R1200RT
Bijz: politie editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Fer »

Hmm, interessant dat jullie de hogedrukspuit afraden. Ik had al wel gemerkt dat van te dichtbij het voor de lak niet bevordelijk is :$ Voor de onderkant leek het me wel goed (zeker in de winter met pekel). De Almeerse klei krijg ik er echt niet af zonder hoge druk. Dat plakt enorm.... Ik vond op Ebay deze bescherming: https://www.ebay.com/itm/Front-Engine-H ... 3b&vxp=mtr
Er staat echter 2014-2016. Ik heb 2008. Zou dat niet ook passen?
[groet]
Fer
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Bert M »

Een hogedruk reiniger is de allerbeste methode om je elektronica om zeep te helpen. Gewoon boenen, ook met die plakkerige Flevolandse klei.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Fer schreef:Hmm, interessant dat jullie de hogedrukspuit afraden. Ik had al wel gemerkt dat van te dichtbij het voor de lak niet bevordelijk is :$ Voor de onderkant leek het me wel goed (zeker in de winter met pekel). De Almeerse klei krijg ik er echt niet af zonder hoge druk. Dat plakt enorm.... Ik vond op Ebay deze bescherming: https://www.ebay.com/itm/Front-Engine-H ... 3b&vxp=mtr
Er staat echter 2014-2016. Ik heb 2008. Zou dat niet ook passen?
[groet]
Fer
Gaat niet passen omdat model 2014 wezenlijk anders is dan voorgaande model.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: hoe modder en stofbestendig is de RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Fer schreef: 26 okt 2017, 21:27 Hmm, interessant dat jullie de hogedrukspuit afraden. Ik had al wel gemerkt dat van te dichtbij het voor de lak niet bevordelijk is :$ Voor de onderkant leek het me wel goed (zeker in de winter met pekel). De Almeerse klei krijg ik er echt niet af zonder hoge druk. Dat plakt enorm.... Ik vond op Ebay deze bescherming: https://www.ebay.com/itm/Front-Engine-H ... 3b&vxp=mtr
Er staat echter 2014-2016. Ik heb 2008. Zou dat niet ook passen?
[groet]
Fer
Ik was jarenlang verplicht bij de grote beurten de motor van de auto lekker zuiver te spuiten met de hogedrukreiniger. En dan ziet de motor er echt als nieuw uit. Maar al die multistekkers die de fabrikant gebruikt onder die motorkap hadden een speciaal vet erin om de contacten te beschermen. Dat spuit je er dus in één keer af. Tevens zijn olie en vet keerringen wel geschikt om olie en vet erin te houden maar het water van een hogedrukspuit spuit er vaak wel in. Soms komt er water binnen via versnellingsbak of cardan ontluchting. Bij mijn type geeft water dat binnenkomt via de tellerkabel al kans op tandwielen die verrotten in je versnellingsbak. Zeker al als de motor na het afspuiten een tijdje stil staat blijft dit water in de olie van de versnellingsbak zitten . Dus daarom gebruik ik de tuinslang maar vaak ook een emmer water met een sopje. En voor het motorblok soms een bokkepoot met wat diesel en motorolie. Wel even een bak onder het motorblok zetten dan. Op crossmotoren gebruikt men ook vaak de hogedrukreiniger maar die worden regelmatig compleet gedemonteerd en er zit tevens een stuk minder kwetsbare bedrading en elektronica op.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”