Krukaslagers vervangen R1150RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Krukaslagers vervangen R1150RT

Ongelezen bericht door Andrew »

Mijn R1150RT maakt rare geluiden bij belasting (optrekken) en toerental boven 3.000 rpm.
Zodra je constante snelheid rijdt dan hoor je het bijna niet.
Nu heb ik het sterke gevoel dat dit veroorzaakt wordt door de krukaslagers.
Heeft iemend hier ervaring mee ?
Weet iemand wat het kostenplaatje is om dit te laten vervangen ?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Krukaslagers vervangen R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Weet je dat zeker?
Als je de juiste olie gebruikt en die op tijd wisselt is de kans erg klein dat een krukaslager er uit loopt. Het geluid van een kapot krukaslager is altijd te horen, ook zonder belasting, en dat zijn behoorlijke dreunen van ijzer op ijzer. Brandt het oliedruklampje ( = als het lager kapot is kan de druk ook moeilijk opgebouwd worden en kan het lampje gaan branden.

Ik zou eerst denken aan een drijfstanglager, die zijn er uit te peuteren zonder dat het blok uit elkaar hoeft, bij een krukaslager moet het blok gedeeld worden en ben je wel even zoet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Krukaslagers vervangen R1150RT

Ongelezen bericht door Andrew »

Hoi Bert,
Het is alleen te horen wanneer je stevig optrekt (vooral met twee personen) en dan boven de 3.000 toeren.
Vanmiddag nog even solo gereden en dan is het beduidend minder.
Het geluid is in ieder geval niet zoals jij beschrijft (gelukkig).
Ik heb besloten dat ik binnenkort maar eens rustig ga beginnen met demonteren.
Het seizoen is toch bijna ten einde.
Ik ben in ieder geval van plan de kopelingsplaten met randgebeuren te vervangen.
Dan ook direct de drijfstanglagers maar eens bekijken.
In ieder geval bedankt voor je advies _004
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Krukaslagers vervangen R1150RT

Ongelezen bericht door Andrew »

Hoi Bert,
Ik zit net nog even te denken.
Haal jij nu niet twee dingen door elkaar ?
Volgens mij moet voor het vervangen van de drijfstanglagers het blok helemaal uit elkaar :$
Of ben ik nu mis ?
Groeten,
Andrew
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Krukaslagers vervangen R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Andrew schreef: 16 okt 2017, 18:12 Hoi Bert,
Ik zit net nog even te denken.
Haal jij nu niet twee dingen door elkaar ?
Volgens mij moet voor het vervangen van de drijfstanglagers het blok helemaal uit elkaar :$
Of ben ik nu mis ?
Groeten,
Andrew
Nope, de drijfstanglagers kun je verwijderen door de cilinderkoppen/cilinders/zuigers met drijfstangen te verwijderen. De krukaslagers zitten tussen de beide carterhelften.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”