Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Vanavond maar eens de stoute schoenen aangetrokken, en de topkoffer uit elkaar gehaald om bij de cilinder te komen. De koffer heb ik gebruikt gekocht, waar mijn sleutel uiteraard niet op paste. En aangezien je de cilinder zelf zou moeten kunnen hercoderen, eerst maar eens zien om ‘m er uit te krijgen...

Dat was inderdaad wel ff een dingetje, vooral omdat ik online niet echt een goed handleiding of video kon vinden. En de beschrijvingen die er zijn blijken op details af te wijken, er zijn blijkbaar door de jaren heen nogal wat wijzigingen geweest. Maar uiteindelijk kwam de binnenschaal toch nog wel redelijk eenvoudig los, toen ik eenmaal echt alles los gehaald had!

Dan het slotmechanisme uit elkaar halen, om de cilinder te kunnen verwijderen. Toen die er eenmaal uit was, kon ik met mijn eigen sleutel eenvoudig zien welke schuifjes niet goed waren (ongeveer de helft). Na wat schuifjes gewisseld te hebben bleek er nog slechts één schuifje over die ik niet kon hergebruiken. Maar zonder die ene werkt het slot ook wel, dus kom ik er mee weg zonder een ander slot te kopen!

De montage viel ook nog niet echt mee, maar met geduld en de foto’s als geheugensteuntje (en soms even opnieuw beginnen) is het allemaal gelukt. Koffer zit weer in elkaar, en mijn originele sleutel past nu!
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door EileRT »

TOP (kofferslot) gedaan! _004
ruudRTlc schreef: 17 okt 2017, 22:38De montage viel ook nog niet echt mee, maar met geduld en de foto’s als geheugensteuntje (en soms even opnieuw beginnen) is het allemaal gelukt. Koffer zit weer in elkaar, en mijn originele sleutel past nu!
Omdat je aangeeft dat er niet echt een goede handleiding te vinden is, misschien een idee om de stappen (wellicht ook met de foto's) in je draadje prijs te geven . . . :-)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Foto’s komen nog wel hoor. Maar hoewel het geen eenvoudig klusje is, is de aanpak wel simpel: niet bang zijn, en gewoon alle schroeven en moeren (ook achter het handvat, slecht bereikbaar) loshalen. Dan is de binnenschaal eenvoudig te verwijderen. Slot demonteren is ook zo’n dingetje: durven uit elkaar te halen...

Vooral niet vergeten: tussendoor veel foto’s maken! Heb ik eigenlijk te weinig gedaan, heb ze alleen van het slot. Maar die had ik dan ook wel echt nodig :roll:
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

De foto's...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er is weldegelijk een handleiding, die heeft ooit ook in de Handige Download sectie gestaan.
Helaas te groot om hier bij te voegen als bijlage maar met hele duidelijke foto's.
Via g00gle is er zeker ook het teen-en-tander te vinden, overigens.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Inspector Gadget schreef: 18 okt 2017, 00:33 Via g00gle is er zeker ook het teen-en-tander te vinden, overigens.
Linkjes? Ik heb geen goede info/foto’s/video’s kunnen vinden...

Geluk bij een ongeluk: op één bepaalde manier past mijn nieuwe helm tóch wel in de grote topkoffeRT! :D
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoals (ik heb nog heel veel meer gevonden);

- Zoeken op YT naar "Anleitung BMW Motorrad Schließzylinder codieren" & "Assembling a BMW Motorrad lock cylinder" & "BMW System Case lock removal" (ik noem er maar een paar)
- Zoeken op G00gle naar "Re Keying R1200RT Cases", daar zijn (o.a.) ook PDF's te vinden met foto's.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Ja... coderen van de cilinder is gelukt, die filmpjes heb ik wel gevonden. Maar filmpjes of foto's die laten zien hoe je precies de binnenschaal verwijderd? Stuur daar eens een directe link van :roll:

Voor een 49l topkoffer dan hè
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het filmen van het demonteren van de binnenschaal is vrijwel ondoenlijk volgens mij, vrij kleine ruimte en (bij wijze van spreken) tientallen schroeven die je eruit moet draaien. (lees: gewoon alle schroeven eruit draaien).
1 van de handleiding die hier ooit stond en m.i. het meest duidelijk was, was degene van de RepROM.
Omdat er een aantal specifieke stappen & handelingen zijn die je moet volgen om de binnenschaal eruit en er weer in te plaatsen.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Vooral dat terugplaatsen heb ik destijds als zeer lastig ervaren. Uiteraard is het gelukt (geen dingen zijn de baas) met behulp van de door Inspector Gadget aangehaalde handleiding.

Hartelijke groet,

Nico

ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Het is de onbekendheid die het lastig maakt... je moet het durven uit elkaar te halen, en er op vertrouwen dat je het ook weer in elkaar krijgt ;) Dan zou het helpen als je het een keer gezien hebt (video), of een aantal stap voor stap foto’s!
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut dat onbekend het extra lastig maakt.
Naast het feit dat het eigenlijk een redelijk complexe mechanisme is.
Waarbij de volgorden & met name hoe het allemaal weer in elkaar gestoken moet, ook van belang is.
Van de kleine koffer weet ik het niet of het op de RepOM staat maar de grote koffer staat er in.
Stap-voor-stap, met plaatjes.
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik heb enige tijd terug een 28 liter topkoffer gekocht zonder sleutel. Aan de hand van filmpjes op youtube met een zelf gefabriceerd haakje het slotje er uit kunnen peuteren. Het haakje had ik gebogen van een dikke paperclip. Het was een uurtje peuteren maar toen had ik het voor elkaar. Het hercoderen van de slotplaatjes stelde niets voor en het terugplaatsen van het slot in de koffer al helemaal niet. Heb in ieder geval de koffer niet uit elkaar hoeven te schroeven.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Ja, het moet te doen zijn... heb de filmpjes ook gezien. Ik had niet het juiste materiaal bij de hand, dus ben ik voor het demonteren gegaan. En als ik dat nu weer zou moeten doen, zou het allemaal veel sneller gaan!

Overigens heb ik nog even discussie gehad met een Motoport dealer in de buurt over het verwijderen van een cilinder. Zij beweren dat die alleen verwijderd kan worden met een (passende!) sleutel, wanneer je de koffer niet wilt demonteren... Ze gaan dan met een speciaal haakje via een opening 'naast het slot' naar binnen, om het vergrendelingsplaatje in de cilinder in te drukken. Voor wat ik bij mijn koffer aangetroffen heb is dat klinkklare onzin. Ik heb voorzichtig doorgevraagd ('echt niet via de cilinder?'), maar ze blijven bij die verklaring. Ongelooflijk :cry:
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Inspector Gadget schreef: 19 okt 2017, 09:51 Van de kleine koffer weet ik het niet of het op de RepOM staat maar de grote koffer staat er in.
Stap-voor-stap, met plaatjes.
Nu rest alleen nog de vraag: waar is dat document te vinden?
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door siebke »

ruudRTlc schreef: 19 okt 2017, 13:41 knip.. Ze gaan dan met een speciaal haakje via een opening 'naast het slot' naar binnen, om het vergrendelingsplaatje in de cilinder in te drukken. Voor wat ik bij mijn koffer aangetroffen heb is dat klinkklare onzin. Ik heb voorzichtig doorgevraagd ('echt niet via de cilinder?'), maar ze blijven bij die verklaring. Ongelooflijk :cry:
Dat is dezelfde methode als Wigo aangeeft. Het moet idd. een heel gepiel zijn, maar eenmaal de borging verwijderd is het een f.v.e.c. . Bij de grote -1200- koffer zit er een rond afschroefbaar plaatje rechts op de onderkoffer tussen de binnen- en buitenschaal, te zien als het deksel omhoog staat. Dat ff verwijderen (met bijv. een muntstuk) en dan kun je er aan. Hier op het forum moet er een topic over zijn.
Bij mij lukte het met het doorboren van de cilinder, de enigste mogelijkheid omdat de sleutel in de afgesloten koffer lag. Als je je eens een keer héél stom wilt voelen..... :$
Laatst gewijzigd door siebke op 20 okt 2017, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

ruudRTlc schreef: 19 okt 2017, 13:48
Inspector Gadget schreef: 19 okt 2017, 09:51 Van de kleine koffer weet ik het niet of het op de RepROM staat maar de grote koffer staat er in.
Stap-voor-stap, met plaatjes.
Nu rest alleen nog de vraag: waar is dat document te vinden?
Op de RepROM, want de bijlage van toen is er niet meer, behalve wat draadjes;
viewtopic.php?t=12274
en
viewtopic.php?f=61&t=9004#p96961
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

siebke schreef: 19 okt 2017, 16:38Bij de grote -1200- koffer zit er een rond afschroefbaar plaatje rechts op de onderkoffer tussen de binnen- en buitenschaal, te zien als het deksel omhoog staat. Dat ff verwijderen (met bijv. een muntstuk) en dan kun je er aan.
Dat lukt dus zeker niet! Intern zit er een plastic kap over het hele slotmechanisme, zodat je absoluut never nooit bij komt... Waar dat gat dan voor is, is me een raadsel. Vermoedelijk zat het binnenwerk in een eerdere versie anders in elkaar.
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Dit is de informatie die ik zocht, maar niet vond...! Het binnenwerk ziet er bij mij exact zo uit. Ik heb de paperclip dus niet gebruikt (die info ontbrak), daarom heb ik ook nog het hele slot gedemonteerd :$ Op de foto's in dit topic is ook goed zichtbaar dat het slot helemaal afgeschermd is, en dat je er dus echt niet bij kunt zonder de binnenschaal te demonteren!
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het slot is *niet* afgeschermd maar "beschermd" en het is gewoon weg heel moeilijk te zien/identificeren.
Screen Shot 2017-10-20 at 10.23.19.jpg
Het gaatje zit er dus weldegelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door siebke »

Nu is mijn snappert ff kapot. RuudRTlc geeft aan dat het binnenwerk van zijn LC-koffer identiek is aan dat uit het topic waar Inspector Gadget naar verwijst. En dat is het 49 liter koffer van de -1200- , waar ik ook over schrijf.
Vraag voor mij is nu of er bij het LC-koffer nog een extra kap om het slot zit, waar geen gaatje aan de rechterkant in zit, om een (paperclip)pinnetje in te kunnen frotten voor de ontgrendeling van de cilinder. Lijkt me ook relevant voor de overige LC-eigenaren met topkoffer.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik verwacht vrijwel zeker dat het gaatje ook aldaar zit.

Hoe krijg je anders de cilinder uit het slotje?
Het laatste mesje is echt om die cilinder in het slot te houden.

Zonder dat laatste mesje trek je zo de cilinder uit het slot, die zit er anders geheel los in zodra je de (passende) sleutel in de cilinder steekt.
Maar ongetwijfeld zal de meest recente RepROM daar meer uitsluitsel over kunnen geven. _001
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Wigo »

Het is mij via het sleutelgat gelukt om met het paperclip haakje het laatste slotplaatje op te wippen waardoor het slot niet meer geborgd werd in het slotgat. Maar nogmaals dat was een 28 liter topkoffer.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 28liter (= kleine) topkoffer is het inderdaad heel wat eenvoudiger (bereikbaarder) wat dat betreft.
En waarschijnlijk had je ook een passende sleutel?
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Inspector Gadget schreef: 20 okt 2017, 10:28 Het slot is *niet* afgeschermd maar "beschermd" en het is gewoon weg heel moeilijk te zien/identificeren.

Het gaatje zit er dus weldegelijk.
Daar wel ja, maar je komt daar niet bij zonder demontage van de binnenschaal! Om dit hele slot zit een grote plastic afdekkap, die voorkomt dat je via het ronde gat in de rand van de koffer er bij kan... op mijn foto’s is ie er al af, maar in de link die jij stuurde is ie goed zichtbaar.

Edit: er zit wel een kleine uitsparing in die kap, zie ik nu... mogelijk om er toch bij te kunnen? zal het wel extra lastig maken om dan helemaal puur op gevoel dat hele kleine ontgrendeling-gaatje in het slot te vinden, maar wellicht niet onmogelijk :x

Goede nieuws is dat er nu allerlei links en foto’s opduiken, waarmee andere mensen geholpen zijn _004

Ps: ik heb een niet-LC koffer, dus over de nieuwe (met remlicht en centrale vergrendeling) kan ik niets zeggen!
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sorry maar je aanname is (wederom) incorrect;
Je komt er wel degelijk bij zonder demontage mits je de juiste gereedschap van BMW hebt of zelf ff creatief bent met een paperclip.
BMW heeft er een speciale haak voor maar als je net zo gemakkelijk zelf maken:
Screen Shot 2017-10-21 at 16.44.33.jpg
Je denkt toch niet dat (ervaren) BMW dealeRTs, die dit klusje binnen enkele minuten klaren, ook elke keer de koffer gaan demonteren.
Dat is echt zot!

En als je ff goed zoekt op het interweb kom je echt van alles tegen, handleidingen, foto's en filmpjes.
Assume nothing, ask everything!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Welke aanname is alwéér fout??? :$

Maar blijft wel vreemd dat die Motoport dealer beweert dat het alleen lukt met de originele sleutel, niet?
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Cilinder slot topkoffeRT ge-hercodereerd

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijne heren,

Ik geloof dat e.e.a. inmiddels wel duidelijk is gemaakt in dit topic. Ook namens de "meelezers" leerzaam en bedankt. -top-

Laten we omwille van "de goede sfeer" elkaar vooral op een vriendelijke wijze benaderen. -top-
ruudRTlc schreef: 21 okt 2017, 18:11Welke aanname is alwéér fout??? :$
[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”