R1100 verbeteringen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MohKraats
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2017, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door MohKraats »

Ik heb enige tijd een R100RT met kat gereden, en veel moeite gespendeerd om dat ding een beetje fatsoenlijk te laten lopen.
Twee dingen valt je op bij zo een fiets: dat is het bekende KFR, maar ook het regelen van de motor computer.
Het KFR is te verhelpen, het regelen van de computer helaas alleen door de computer te vervangen door een tuners exemplaar, hetgeen stevig in de papieren gaat lopen, en ik dus maar heb gelaten.
Ik heb ook geprobeerd te rijden zonder lambda sensor regeling, maar daar reed hij slechter door...
Uiteindelijk heb ik mij dusdanig gestoord aan de loop van de motor dat ik hem weg gedaan heb.
Het regelen van de computer merk je tijdens het rijden met constante snelheid, waarbij je beurtelings voelt dat hij heel lichtjes inhoud, dan weer lichtes trekt, dan weer lichtjes inhoud. Dat is de computer die het brandstofmengsel beurtelings rijker, cq armer regelt.
Dat verloopt bij deze motor mit het verbouwde lambda sensor type helaas erg langzaam...

De dingen die ik aan de motor veranderd heb, en verbetering brachten wil ik andere R1100 rijders echter niet onthouden.
Dus hierbij:

BMW R1100 verbeteringen

Veranderingen:

- Andere motor olie
- Toevoeging in de versnellingsbak
- Toevoeging in het differentieel
- Andere bougies

Voor motoren met een lambda sensor:
- Andere lambda sensor, inclusief extra electronica


- Motor olie:

Een motorfiets heeft doorgaans olie met een verminderde smering verwege de natte koppeling die ook in die olie hangt.
Voor een BMW als de R1100 geld dit niet. Deze motor heeft een droge koppeling.
Er is hier dus geen enkele reden om een speciale motorfiets olie te nemen.
Als je hier automotor olie neemt, heb je een veel betere smering, en loopt de motor veel mooier.
Let er wel op dat je niet de gebruikelijke goedkope 10W40 neemt.
Er is 20W50 voorgeschreven vanwege goede redenen.
De 20 is voor de onderkant van het temperatuurbereik van de olie, de 50 voor de bovenkant.
Als je voor de hoge kant een lagere waarde neemt als 50 (bv 40) dan wordt de olie te dun als de motor erg warm wordt, bv in de zomer bij erg langzaam rijden, zoals in de file of in de stad.
Je loopt dan het risico of een smeerfilm afbreuk, hetgeen schade aan cylinder en/of zuiger veroorzaken.
Het zal ook een verhoogt verbruik veroorzaken bij warme motor.
Aan de onderkant zou ik niet lager gaan als 10. Koud heeft de motor duidelijk een iets dikkere olie nodig.
Afwijken hervan heeft ook een verhoogt olie gebruik tot gevolg.
Verhoogd olieverbruik via de cylinder, zoals in deze gevallen, kost niet alleen olie, maar vervuild ook de cylinder en bougie en evt, indien aanwezig de lambda sensor en catalisator.
In mijn geval heb ik gekozen voor 10W60 full synthetische auto motor olie, hetgeen resulteerde in een veel mooier lopende motor.

- Versnellingsbak en differentieel

Hier heb ik "Fingear" toevoeging gebruikt, hetgeen een teflon toevoeging is die blijft zweven in de olie.
Bij een olie verversing gaat die er weer uit met de oude olie. (voor het geval dat je er om de een of andere reden weer vanaf wil)
De teflon zorgt voor extra smering en dempt klappen van metalen delen die op elkaar slaan.
Al met al zorgt dit voor soepeler schakelen en minder herrie, en zorgt voor minder slijtage bovendien.

- Bougie

Om de ontsteking te verbeteren moet je de bougies vervangen.
Hier zijn een paar dingen in het oog te houden.
Om makkelijker een vnk te kunnen vormen, moet een bougie zo dun mogelijke electrodes hebben. Des te dunner, des te minder spanning er nodig is om een vonk te veroorzaken.
Ook zijn bougies met meerdere aard electroden te vermijden. Hier wordt de energie verdeeld over deze electroden, en is er meer energie nodig om een vonk te doen ontstaan.
bovendien zal een vonk slechts op 1 aard electrode tegelijk ontstaan: die met de kleinste afstand tot de centrale electrode.
Beelden waarop meerdere vonkbanen te zien zijn, zijn truuk beelden (bv waar meedere vonken achter elkaar zijn opgenomen binnen 1 beeld)
Daarnaast is het metaal van een bougie kouder als een ontstaande verbranding. Hierom moeten ook de electrodes, die zich precies daar bevinden waar de verbranding ontstaat,
zo dun mogelijk zijn, om de onstaande verbranding zo min mogelijk af te koelen.
Dit is ook de reden dat er bougies zijn die een "U-groef" in de aard electrode hebben. Zodat de ontstaande verbranding meer ruimte heeft om te groeien voordat het met de massa van de electrode in aanraking komt.
De bougie die aan al deze eigenschappen voldoet is de Denso IK22, een Iridium bougie met een centrale electrode van 0,4mm dik en een taps toelopende aard electrode met een U-groef.


- Lambda sensor

De R1100 is voorzien van een van de eerste types lambda sensor, het schakelende type.
Dat heet dat sensor alleen aangeeft of de lambda waarde onder of boven 1 is.
De motor computer zal de hoeveelheid geinjecteerde benzine in vaste stapjes vermeerderen of verminderen, totdat de sensor omslaat.
Dan begint de computer de andere kant op te regelen, tot de sensor weer omslaat, en zo voort.
Je kan dit regelen helaas voelen tijdens het rijden.
Om dit helemaal goed te verhelpen, zal je de hele computer moeten vervange.
Dat is echter niet goedkoop.
Een ander probleem is dat de lambda waarde gemeten wordt met slechts 1 sensor.
Het is dus het gemiddelde van beide cylinders.
Als er maar iets van ongelijkheid tussen beide cylinders is, zal een van de cylinders veel te arm staan als het gemiddelde op lambda 1 staat
Dan kan deze cylinder weigeren te ontbranden, en krijg je wat men ook wel KFR noemt. (KonstantFahrRuckeln).
Wat ook niet erg helpt in deze, is dat voor lambda 1, het lucht/brandstof mengsel armer is als optimaal, omdat de katalisator,
waarvoor de lambda waarde op 1 gesteld wordt, zuurstof nodig heeft om te werken.
Het mengsel moet dus eigenlijk te weinig brandstof hebben, zodat er wat zuurstof overblijft in de uitlaat gassen.
Zodra te nog magerder gaat, wordt het al snel moeilijk om het mengsel te ontsteken.
Als je dus last hebt van KFR, is het eerste wat je moet doen, ongelijkheid uit de cylinders halen.
Ofwel, heel nauwkeurig kleppen stellen, en de gaskleppen absoluut synchroon laten stellen.
Het beste is ook meteen compressie laten testen.

Maar goed, lambda sensor.
Als we deze vervangen door een breedband sensor, met wat electronica, kunnen we een schakelende sensor simuleren, maar dan laten schakelen op een andere, iets rijkere lambda waarde.
Hiervoor kan je bv een Power Commander gebruiken.
Deze wordt geleverd met een breedband sensor.
Je moet alleen de standaard instelling wel wat terug schroeven. Standaard staat alles een beetje erg rijk ingesteld.
Je kunt met deze module ook een heel kenveld tunen, maar daarvoor heb je een rollerbank nodig, en het zal met de eigen motor computer niet veel brengen, daar is die veel te langzaam voor.
Het beste kan je het mengsel voorzichtig telkens iets rijker stellen, tot de motor stationair beter loopt, en beter gas aanneemt.
Al te rijk stellen zorgt voor een hoop roet in de uitlaatgassen.
Dat komt dus ook op je lambda sensor (die dan niet zo lang leeft) en in je kat, die daardoor verstopt.
De standaard mengsel waarde is 14,7 (bij deze waarde is Lambda 1)
Mijn motor liep mooi op ong 14,2 (1 deel brandstof tegen 14,2 delen lucht)
Des te lager de waarde des te rijker het mengel. Bij 14,2 echter liep de motor mooi en pakte hij goed op zonder dat het verbruik erg toe nam.

Als alternatief kan je ook de AFR Wideband Sensor Module van PLX Devices nemen, met daar wat electronica achter om de lineaire uitgang om te zetten naar een schakel signaal.
(dit heb ik gedaan) Dan heb je geen computer nodig. Aan de sensor module kun je een display koppelen wat de lambda waarde weergeeft.
http://www.plxdevices.com/Wideband-O2-A ... 002726.htm
Ik heb daarvan de analoge uitgang gebruikt en daar een omzet schakelingetje achter gemaakt wat het signaal naar digitaal omzet, waarbij het schakelniveau in te stellen is.

De cat kan evt verwijderd worden door de bovenkant van de uitlaat collector open te slijpen en nadien weer dicht te lassen. Dat kan zo worden gedaan dat het uit het zicht blijft.
Ik heb dat niet gedaan omdat de motor zo ook al aardig vermogen heeft en nu mooi stil is. (De kat dempt ook een stukje mee)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo MohKraats,

Na dit lange epistel over je RT heet ik je welkom op ons RT-forum .

Het wordt zeer gewaardeerd als je niet alleen je motor, maar ook jezelf als nieuw forumlid even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43. _004

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Mooi en interresant, dit schrijven
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Chip van John Gemi er in en je heb een motor die beter en soepeler rijdt
Niet duur ongeveer 80€ en simpel te monteren.

Jan
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door Baird »

jfruiter schreef: 03 nov 2017, 21:31 Chip van John Gemi er in en je heb een motor die beter en soepeler rijdt
Niet duur ongeveer 80€ en simpel te monteren.

Jan
+1, als je dit gedaan had had je veel andere acties achterwege kunnen laten.........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: R1100 verbeteringen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat lichtjes inhouden en weer optrekken is je KFR dat nog aanwezig is. Dus nog beter synchroniseren. Ik had er bij mijn R1100 met potmeter geen last meer van nadat ik hem zelf afgesteld hebt.
In de motor had ik overigens Motorex 15W50 en ik hoefde nagenoeg geen olie bij te vullen. Maar hetzelfde effect is ook te bereiken met een andere motorolie.
In de versnellingsbak had ik MTX 75W140 en dat maakte de versnellingsbak veel beter maar er zij ook andere olie merken met dezelfde viscositeit die net zo goed zijn. Voor mij geen teflon in motor of versnellingsbak maar ja dat moet iedereen zelf besluiten.
In de cardan had ik dezelfde olie overigens
Ik gebruikte de NGK Iridium bougies die toch weer de motor fijner liet lopen en bovendien veel langer meegaat dan de standaard bougies.
Maar je moet deze motoren wel vaker synchroniseren dan om de 10000km om ze KFR vrij te houden. Ze zijn vrij gevoelig op de gaskabels om het zomaar te zeggen. Ditzelfde geld overigens ook voor mijn huidige motor. Al krijgt die dan geen kfr maar hij gaat stationair wat slechter lopen. Maar mijn motor is niet te vergelijken met de zogenaamde oilheads.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”