Advies over blokrevisie

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Hallo allemaal,

Van de week heb ik mijn -1200- weggebracht voor een grote beurt. Hier kreeg ik te horen dat de motor toch enorm veel olie verbruikt en dat de onderste twee bougies redelijk vochtig waren van de olie. Ik had in eerste instantie 300 ml bij moeten vullen op 1000 km en dacht, gezien de korte stukjes die ik rijd voor woon-werkverkeer, dat dit normaal zou zijn voor een boxer. Nu kreeg ik te horen dat het glaasje weer leeg was, terwijl 3 weken geleden stond hij nog op de helft en ik heb er weinig mee gereden gezien de winterperikelen. Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam, wat hoort bij olieverbruik. Tijdens het rijden geen blauwe rook. Nu is me geadviseerd om er even mee te blijven rijden en het olieverbruik af te wachten, maar dat ik de motor waarschijnlijk het beste toch kan verkopen, omdat er mogelijk een blokrevisie aan zit te komen wat in totaal tussen 2000-250 euro gaat kosten. Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file). Er gaat nu boxerolie in en hoop dat het hiermee iets minder gaat verbruiken.

Mijn vraag concreet is wat jullie adviseren nu te doen. Er is een hoop geld aan reparaties in gaan zitten, maar ik heb voor het geld wat de motor op zal kunnen leveren geen andere kopen. Ik vind 101.000 toch erg weinig kms voor een blokrevisie.

Wellicht is meer info nodig en voor zover ik die kan geven zal ik deze geven.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door ciske »

Om te beginnen een gedegen onderzoek of het blok echt versleten is, lijkt me sterk met deze km-stand maar ik weet niet wat veelvuldig korte ritjes maken veroorzaakt bij zo'n blok. Wellicht is het vernieuwen van zuigerveren en klephoedjes voldoende om alles weer in orde te hebben.
Mocht het geheel toch aan revisie toe zijn dan zou ik een gebruikt blok kopen voor €1000,--. Diegene die jouw blok wil reviseren voor 2500€ zoekt dan maar een ander slachtoffer.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Isaac »

Boxers verbruiken meer olie door de horizontale stand van de cilinders.
Er staat inderdaad 1 liter voor 1000 km. als acceptabel vermeld.
Maar als je een meerdaagse toertocht maakt en de koffer moet gevuld worden met oliekannen dan werkt dat niet goed.
Ook geeft Landshark aan:
Landshark schreef: 29 dec 2017, 12:06 Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam, wat hoort bij olieverbruik.
Dat er wat olie verbruikt wordt moet. Maar bij zo'n gebruik zou bij mij de motor (of auto) er direct uit gaan.
Goed onderhoud is belangrijk. Ik moet ongeveer een halve liter toevoegen tussen de beurten (die zijn per 12.000 km voor mij)
Dus mijn verbruik is dan ongeveer een halve liter op 6 a 7.000 km. De 2e keer is dan de grote beurt.
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Dank jullie wel zover voor de reacties. Ik ga even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Als er verder nog tips zijn hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door EileRT »

Lijkt mij ook sterk dat het blok na een ton versleten is. De BMW is een tourbuffel. Een kilometervreter. Wat moet er in hemelsnaam gebeurd zijn om het blok na een ton te laten reviseren . . .
ciske schreef: 29 dec 2017, 12:29 Om te beginnen een gedegen onderzoek of het blok echt versleten is, lijkt me sterk met deze km-stand maar ik weet niet wat veelvuldig korte ritjes maken veroorzaakt bij zo'n blok.
Helemaal mee eens. Goed onderhoud is zeer belangrijk. Ook ik verbruik de hoeveelheid olie op het aantal km's die Isaac aangeeft.
Isaac schreef: 29 dec 2017, 18:04Goed onderhoud is belangrijk. Ik moet ongeveer een halve liter toevoegen tussen de beurten (die zijn per 12.000 km voor mij)
Dus mijn verbruik is dan ongeveer een halve liter op 6 a 7.000 km.
Mijn advies: Laat je motor keuren bij Erik van Lent in Alphen of bij MSA in Ede. De (geringe) kosten hiervan kun je gemakshalve wegstrepen tegen de voorgestelde zeer dure revisiekosten van het boxerblok door jouw garagist. Bovendien krijg je een onafhankelijk advies. En dat laatste is in mijn ogen veel waard.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Markus »

RendeRT schreef: 29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Benji »

Mijn R1150RT verbruikt 1 liter op +/- 4000 km en dat vind ik heel normaal, mijn vorige R1100RT had ongeveer hetzelfde verbruik, dus ik zou me niet teveel ongerust maken. Doe jewel op de juiste manier olie peilen??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door RendeRT »

Markus schreef: 30 dec 2017, 11:23
RendeRT schreef: 29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.
Nee, ik heb geen typefout gemaakt. BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Benji schreef: 30 dec 2017, 12:36 Mijn R1150RT verbruikt 1 liter op +/- 4000 km en dat vind ik heel normaal, mijn vorige R1100RT had ongeveer hetzelfde verbruik, dus ik zou me niet teveel ongerust maken. Doe jewel op de juiste manier olie peilen??
Ik laat de motor een half uur op de middenbok staan na een rit alvorens ik kijk met een zaklamp op het kijkglaasje. Ik weet niet hoe de monteur nu heeft gekeken. Vreemd vind ik wel dat een maand geleden het peil tussen het rondje en de onderkant zat en na 3 ritjes (plm 100 km bij elkaar, heb een paar weken niet gereden ivm het weer) het uit het kijkglaasje gelopen zou zijn. Ik ga het wat beter in de gaten houden. Wat ik hier ook terug lees is dat een revisie bij een blok dat net een ton gelopen heeft waarschijnlijk kul is. Als ik merk dat het verbruik hoog blijft, zal ik een second opinion vragen bij het bedrijf in Alphen.
RendeRT schreef: 30 dec 2017, 16:46 BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!
1 liter/1000 km wordt door fabrikanten van auto's en motoren vaak nog als veilig gezien. Dit ook ivm eventuele garantie aansprakelijkheid Ik heb dit ook bij mijn auto gehad (Mazda). Later bleek er toch een echt probleem te zijn. De automonteur gaf ook aan dat de fabrikant het neerzet als mogelijk, maar dat het niet goed is als er zo'n hoog olieverbruik is.

Ik hoop voor de motor dat met een andere rijstijl en wat langere ritten het blok zich leuker gaat gedragen.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Landshark schreef: 30 dec 2017, 20:01
Benji schreef: 30 dec 2017, 12:36 Mijn R1150RT verbruikt 1 liter op +/- 4000 km en dat vind ik heel normaal, mijn vorige R1100RT had ongeveer hetzelfde verbruik, dus ik zou me niet teveel ongerust maken. Doe jewel op de juiste manier olie peilen??
Ik laat de motor een half uur op de middenbok staan na een rit alvorens ik kijk met een zaklamp op het kijkglaasje. Ik weet niet hoe de monteur nu heeft gekeken. Vreemd vind ik wel dat een maand geleden het peil tussen het rondje en de onderkant zat en na 3 ritjes (plm 100 km bij elkaar, heb een paar weken niet gereden ivm het weer) het uit het kijkglaasje gelopen zou zijn. Ik ga het wat beter in de gaten houden. Wat ik hier ook terug lees is dat een revisie bij een blok dat net een ton gelopen heeft waarschijnlijk kul is. Als ik merk dat het verbruik hoog blijft, zal ik een second opinion vragen bij het bedrijf in Alphen.
RendeRT schreef: 30 dec 2017, 16:46 BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!
1 liter/1000 km wordt door fabrikanten van auto's en motoren vaak nog als veilig gezien. Dit ook ivm eventuele garantie aansprakelijkheid Ik heb dit ook bij mijn auto gehad (Mazda). Later bleek er toch een echt probleem te zijn. De automonteur gaf ook aan dat de fabrikant het neerzet als mogelijk, maar dat het niet goed is als er zo'n hoog olieverbruik is.

Ik hoop voor de motor dat met een andere rijstijl en wat langere ritten het blok zich leuker gaat gedragen.
Als je terug komt van je rit moet je de motor een kwartier op de zijstandard zetten,en dan op de bok.Je moet de olie ook peilen altijd op de zelfde plek,als de motor iets anders schuin staat heb je alweer verschil.
Succes Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Benji »

Inderdaad, na het rijden motor eerst op de zijstandaard laten staan +/- 15 minuten en dan op de bok op een vlakke ondergrond en dan heb je het juiste niveau.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Dank KeesBMW en Benji. Ik ga er rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou eerst eens kijken wat je olieverbruik precies is. En hierbij is het belangrijk op de juiste manier de olie te peilen. Tevens zou een lektest en compressiemeting meer duidelijkheid verschaffen. Als hij echt 1 op 1000 verbruikt heeft hij wel meer gelopen dan 100000km denk ik.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef: 01 jan 2018, 01:32 Ik zou eerst eens kijken wat je olieverbruik precies is. En hierbij is het belangrijk op de juiste manier de olie te peilen. Tevens zou een lektest en compressiemeting meer duidelijkheid verschaffen. Als hij echt 1 op 1000 verbruikt heeft hij wel meer gelopen dan 100000km denk ik.
Bij de K 100 typen is serie geweest met te zachte zuigerveren,deze motoren hadden ook een hoog olie verbruik ???
Gr-Kees.
Kees BMW
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Markus »

RendeRT schreef: 30 dec 2017, 16:46
Markus schreef: 30 dec 2017, 11:23
RendeRT schreef: 29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.
Nee, ik heb geen typefout gemaakt. BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!
Wat mij betreft hebben de heren van BMW dan een gaatje ergens zitten.
Dat zou namelijk betekenen dat er tussen de beurten meer olie wordt verstookt dan dat er maximaal bijgevuld kan worden.

1 voordeel, je rijdt wel altijd op verse olie :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De 1liter op 1000 km was het standaard antwoord dat een monteur moest geven vroeger met betrekking tot het maximale olieverbruik. Dit telde voor elke auto. En naderhand heeft iemand besloten dat het ook telt voor elke motor. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon de grootste onzin die iemand kon bedenken. Iemand moest gewoon een limiet bedenken om die klant zo lang mogelijk van een revisie af te houden die vroeger dan nog vaak onder de garantie viel. Ik denk nu weer terug aan mijn begin tijd aan de Honda auto's toen veel van deze auto's al voor de tweede grote beurt gereviseerd werd. Het was gewoon niet bij te houden voor ons al die revisies.
Als je zo'n olieverbruik hebt zijn je bougies vetzwart van de olie die je opstookt.
Mijn R1100R had hooguit elke 5000 km een halve liter nodig. Mijn huidige R80 verbruikt ook nagenoeg geen olie.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef: 01 jan 2018, 21:55 De 1liter op 1000 km was het standaard antwoord dat een monteur moest geven vroeger met betrekking tot het maximale olieverbruik. Dit telde voor elke auto. En naderhand heeft iemand besloten dat het ook telt voor elke motor. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon de grootste onzin die iemand kon bedenken. Iemand moest gewoon een limiet bedenken om die klant zo lang mogelijk van een revisie af te houden die vroeger dan nog vaak onder de garantie viel. Ik denk nu weer terug aan mijn begin tijd aan de Honda auto's toen veel van deze auto's al voor de tweede grote beurt gereviseerd werd. Het was gewoon niet bij te houden voor ons al die revisies.
Als je zo'n olieverbruik hebt zijn je bougies vetzwart van de olie die je opstookt.
Mijn R1100R had hooguit elke 5000 km een halve liter nodig. Mijn huidige R80 verbruikt ook nagenoeg geen olie.
Ik sluit me vanuit mijn eigen autotechnische achtergrond volledig aan bij de uitleg van Ton, maar ook bij de vaststelling dat de vertegenwoordiger van de fabrikant die heden ten dage nog steeds beweert dat 1 op 1000 echt acceptabel is, vooral zichzelf moet gaan laten nakijken. Want, laten we wel zijn, van de opgegeven emissiewaarden klopt bij een dergelijk olieverbruik ook helemaal niets meer en dat kan je zelfs tegenwoordig zwaar aangerekend worden.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door wobbert »

Landshark schreef: 29 dec 2017, 12:06 Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file).
Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

wobbert schreef:
Landshark schreef: 29 dec 2017, 12:06 Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file).
Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Markus »

Landshark schreef: 02 jan 2018, 10:53
wobbert schreef:
Landshark schreef: 29 dec 2017, 12:06 Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file).
Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.
Hiermee wordt bedoeld het blok:
- goed warm rijden, in de winter is dat best lastig;
- flink doortrekken in de toeren;
- meer als een uur belasten, om de olie warm te laten worden, het vocht uit de uitlaat/bak te laten verdwijnen en zodoende voldoende smering te krijgen op alle belangrijke punten.
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Markus schreef:
Landshark schreef: 02 jan 2018, 10:53
wobbert schreef:
Landshark schreef: 29 dec 2017, 12:06 Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file).
Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.
Hiermee wordt bedoeld het blok:
- goed warm rijden, in de winter is dat best lastig;
- flink doortrekken in de toeren;
- meer als een uur belasten, om de olie warm te laten worden, het vocht uit de uitlaat/bak te laten verdwijnen en zodoende voldoende smering te krijgen op alle belangrijke punten.
Ok, thanks voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Landshark schreef: 03 jan 2018, 21:54
Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.
Goed dat je er mee de snelweg opgaat. Ik weet niet of dat nu wel het beste werkt hoor. De oliekoeler houd de temperatuur waarschijnlijk toch te laag tenzij die door een thermostaat geregeld is. Een beetje hoger in toeren zal wel helpen. Maar het is zeker goed om er eens een uur mee te rijden . En beetje wisselende toerentallen echt de motor wat meer belasten. Het weer is niet echt geweldig nu helaas.
p.raaymakers1
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2013, 15:54
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: budel

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door p.raaymakers1 »

Ik sluit me volledig aan bij al wat hier boven al geschreven is. Echter TS schrijft "Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam"
Volgens mij kan dit duiden op lekkende klepseals waardoor olie bij langere tijd niet draaiende motor kan terug lekken in de cylinder en als de motor dan gestart wordt verbrand deze olie, met als gevolg een blauwe pluim.
Maar inderdaad het lijkt me verstandiger eerst jezelf een goed beeld te vormen over het daadwerkelijke verbruik. Overigens hoeft volgens mij het vervangen van alleen klepseals niet zo mega duur te zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

p.raaymakers1 schreef: 04 jan 2018, 17:21 Ik sluit me volledig aan bij al wat hier boven al geschreven is. Echter TS schrijft "Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam"
Volgens mij kan dit duiden op lekkende klepseals waardoor olie bij langere tijd niet draaiende motor kan terug lekken in de cylinder en als de motor dan gestart wordt verbrand deze olie, met als gevolg een blauwe pluim.
Maar inderdaad het lijkt me verstandiger eerst jezelf een goed beeld te vormen over het daadwerkelijke verbruik. Overigens hoeft volgens mij het vervangen van alleen klepseals niet zo mega duur te zijn.
Tijdens de koude start heb je de tijd om te zien wat er uit je uitlaat komt. Daarna zie je dat niet meer. Maar kleprubbers vervangen kan inderdaad eenvoudig zijn. Ik heb het bij auto's vaak gedaan zonder de koppen te verwijderen. Maar slechte kleprubbers en klepgeleiders laten ook op toeren extra olie binnen komen tijdens de inlaatslag. Er zal niet veel olie lekken langs de klepstelen als de motor een tijdje stilstaat als hij op de middenbok staat.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Baird »

Al die korte stukjes die je rijdt rij je eigenlijk met een koude motor, dus 10.000 km / 11= 909 keer een koude start en niet op temperatuur komen, de boel zal aardig dicht gekoold zijn en zoals Ton al zei, een hoop troep in je olie die niet of nauwelijks verdampt.

Beemer-Tycoon spoelt ieder jaar zijn blok met een speciale olie die van alles oplost dat niet in het blok thuis hoort, daarna gewone olie er in en geen pufje rook meer.

Het bedrag voor de 'revisie' kan veel minder zijn, het is een kwestie van de koppen er af en de zuigers los halen, alles (laten) reinigen, eventueel de zuigerveren en olieschraapveren vervangen en als het toch open ligt nog de klepsteelafdichtingen vervangen, met een beetje kennis en vaardigheid kun je het zelf doen, anders zijn er best een paar forumleden die het voor je kunnen doen tegen een redelijke vergoeding. Als ik met pensioen zou zijn zou zijn ........ :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Markus »

Ton1959 schreef: 03 jan 2018, 23:18
Landshark schreef: 03 jan 2018, 21:54
Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.
Goed dat je er mee de snelweg opgaat. Ik weet niet of dat nu wel het beste werkt hoor. De oliekoeler houd de temperatuur waarschijnlijk toch te laag tenzij die door een thermostaat geregeld is. Een beetje hoger in toeren zal wel helpen. Maar het is zeker goed om er eens een uur mee te rijden . En beetje wisselende toerentallen echt de motor wat meer belasten. Het weer is niet echt geweldig nu helaas.
Snelweg is niet het meest effectief mijns inziens. Dan wordt de motor namelijk genoeg 'gekoeld'. Max 80, wel koeling, maar ook weer niet teveel. En veel schakelen. Eventueel als je fun wilt hebben, zoek een tunnel op en schakel een paar keer terug :). Met een beetje geluk hoor je nog een mooie plof :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)

Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Landshark
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Landshark »

Wolfs RT schreef:Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)

Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Thanks voor je uitleg. Ik ga de motor voorlopig maar niet meer gebruiken voor ww-verkeer, maar lekker toeren.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Baird »

Landshark schreef: 07 jan 2018, 14:57
Wolfs RT schreef:Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)

Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Thanks voor je uitleg. Ik ga de motor voorlopig maar niet meer gebruiken voor ww-verkeer, maar lekker toeren.
Stukjes van 11 km enkele reis moet je op de fiets doen, beter voor jou én voor je motor :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Advies over blokrevisie

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Of een lekker stukje omrijden ....[emoji16]

Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”