Vervangen uitlaat
Vervangen uitlaat
Ik heb een motor met katalysator.
Nu doen zowel de voorbochten als de uitlaat toch wel afbreuk aan de voor het overige best mooie motorfiets. Heb al van alles geprobeerd om die netjes te krijgen, maar krijg ze toch niet naar mijn zin.
Ik kan nu een volledige uitlaatlijn op de kop tikken, echter van een RT model zonder kat.
Kan ik probleemloos switchen, of moet er nog een en ander aangepast worden?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Nu doen zowel de voorbochten als de uitlaat toch wel afbreuk aan de voor het overige best mooie motorfiets. Heb al van alles geprobeerd om die netjes te krijgen, maar krijg ze toch niet naar mijn zin.
Ik kan nu een volledige uitlaatlijn op de kop tikken, echter van een RT model zonder kat.
Kan ik probleemloos switchen, of moet er nog een en ander aangepast worden?
Alvast bedankt voor het antwoord.
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: Vervangen uitlaat
Hallo Maarten, ik zou daar een beetje voorzichtiog mee zijn. De kat staat op de een of andere manier in verbinding met de motronic. Deze stuurt de brandstofpomp e.d. aan dus als je een uitlaat zonder kat erop gaat zetten kan het zijn dat de motor heel anders gaat lopen door gebrek aan info. Misschien een idee om te googelen of een specialist te raadplegen voordat je tot actie overgaat.
Groeten Ben1100RT
Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 16:27
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Vervangen uitlaat
Normaliter wordt toch vaak geadviseerd bij het verwijderen van de kat ook iets aan de afstelling geboden. Motor gaat dan snel te arm lopen. Oplossingen variëren van goedkoop/eenvoudig met recyclizer tot duurder/nauwkeuriger met iets als powercommander. Maar proberen kan altijd. Officieel roept bijv. Remus dat hun demper met bochtenset plug and play zijn...
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vervangen uitlaat
Motoren zonder kat hebben een potmeter waar je het Co mee kan regelen.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Vervangen uitlaat
Inderdaad, was bij mijn 1100RT een (tijdelijke) oplossing om van het KFR af te komen. Uiteindelijk opgelost met nauwkeurig synchroniseren en een Recyclizer.
Ik heb de potmeter nog ergens liggen, dus is ter overname beschikbaar (moet wel effe zoeken...). Stuur me een PB als je interesse hebt.
Ik heb de potmeter nog ergens liggen, dus is ter overname beschikbaar (moet wel effe zoeken...). Stuur me een PB als je interesse hebt.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Vervangen uitlaat
Dan nu even praktisch en concreet: Wordt die potmeter dan aangesloten op de bedrading waar voorheen de Lamba-sonde op zat?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Vervangen uitlaat
Als experiment voor "Beter lopen" heb ik destijds katloze voorbochten van Remus op mijn 1200 uit 2008 gezet.
Eerst compleet met de Remus demper (maar dat was teveel herrie evenals met een Akra) maar later met de OEM demper.
De motor deed het er goed op. Liep stationair mooi rond en leek -gevoelsmatig!- wel wat sterker te zijn. De claim van Remus dat de motor sterker zou zijn met hun uitlaatsysteem heb ik nimmer gemeten want ik heb geen rollenbank maar de motor liep wel fraai met dit uitlaatsysteem zonder kat en zonder balanspijp. De teller van deze RT staat nu op 110k, blijkbaar blijft de motor dus ook wel heel zonder kat in het systeem.
Terug naar de vraag: Kun je zonder verdere aanpassingen naar een systeem zonder kat? Ik denk dat het kan. De lambdasondes zet je immers over.
gr v Ciske
Eerst compleet met de Remus demper (maar dat was teveel herrie evenals met een Akra) maar later met de OEM demper.
De motor deed het er goed op. Liep stationair mooi rond en leek -gevoelsmatig!- wel wat sterker te zijn. De claim van Remus dat de motor sterker zou zijn met hun uitlaatsysteem heb ik nimmer gemeten want ik heb geen rollenbank maar de motor liep wel fraai met dit uitlaatsysteem zonder kat en zonder balanspijp. De teller van deze RT staat nu op 110k, blijkbaar blijft de motor dus ook wel heel zonder kat in het systeem.
Terug naar de vraag: Kun je zonder verdere aanpassingen naar een systeem zonder kat? Ik denk dat het kan. De lambdasondes zet je immers over.
gr v Ciske
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Vervangen uitlaat
Even los van de technische aspecten...
De motor heeft een typegoedkeuring met betrekking tot uitstoot e.d. met de katalysator en na demontage zal de uitstoot dus anders zijn. Ik weet dat er (nog) geen apk voor motoren bestaat, dus praktisch gesproken zal er geen haan zijn die er (juridisch) naar kraait. Echter, is het moreel nog verantwoord om een dergelijke aanpassing ten koste van het milieu te doen?
De motor heeft een typegoedkeuring met betrekking tot uitstoot e.d. met de katalysator en na demontage zal de uitstoot dus anders zijn. Ik weet dat er (nog) geen apk voor motoren bestaat, dus praktisch gesproken zal er geen haan zijn die er (juridisch) naar kraait. Echter, is het moreel nog verantwoord om een dergelijke aanpassing ten koste van het milieu te doen?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Vervangen uitlaat
Eerlijk gezegd heeft de monteur die potmeter aangesloten. Die zat ergens bij de achterbrug, De connector van de lamda sensor zit ergens onder de tank, voor zover ik weet... (vandaar die problemen met het "tonnetje"... )
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vervangen uitlaat
En het kan zomaar zijn dat dezelfde kabelboom nog even toegepast is en dat uiteindelijk de bedrading voor de potmeter ook is vervallen.PaPinkelman schreef: ↑11 apr 2018, 13:20Eerlijk gezegd heeft de monteur die potmeter aangesloten. Die zat ergens bij de achterbrug, De connector van de lamda sensor zit ergens onder de tank, voor zover ik weet... (vandaar die problemen met het "tonnetje"... )
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Vervangen uitlaat
Bert M schreef:
Bert M heeft hier een punt want we hebben maar één aardkloot immers.
Van deze stellingname krijg ik tegelijkertijd de kriebels omdat ik hier nog vier 2-takten in de schuur heb staan. Ook nog drie motoren zonder kat. Bovendien rijd ik 35k per jaar met een diesel (waarmee vast wel gesjoemeld is) en eet ik graag een stukje vlees. Gelukkig vlieg ik weinig.
Ik weet nooit zo goed of ik me nu wel of niet schuldig moet voelen........
gr v Ciske
Nee dus denk ik.De motor heeft een typegoedkeuring met betrekking tot uitstoot e.d. met de katalysator en na demontage zal de uitstoot dus anders zijn. Ik weet dat er (nog) geen apk voor motoren bestaat, dus praktisch gesproken zal er geen haan zijn die er (juridisch) naar kraait. Echter, is het moreel nog verantwoord om een dergelijke aanpassing ten koste van het milieu te doen?
Bert M heeft hier een punt want we hebben maar één aardkloot immers.
Van deze stellingname krijg ik tegelijkertijd de kriebels omdat ik hier nog vier 2-takten in de schuur heb staan. Ook nog drie motoren zonder kat. Bovendien rijd ik 35k per jaar met een diesel (waarmee vast wel gesjoemeld is) en eet ik graag een stukje vlees. Gelukkig vlieg ik weinig.
Ik weet nooit zo goed of ik me nu wel of niet schuldig moet voelen........
gr v Ciske
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Vervangen uitlaat
Ik begrijp de gewetensbezwaren met het oog op het milieu van zowel Bert M als ook van ciske. We gaan hier echter uit van het vervangen van een uitlaat zonder katalysator (welke topicstarter wil doen). En er is, zoals Bert M terecht aangeeft, ooit een typegoedkeuring afgegeven voor een uitlaat met katalysator.
Resteert dat een ieder naar eigen verantwoordelijkheid, soms in het klein, soms in het groot, keuzes maakt t.a.v. het milieu.
Resteert dat een ieder naar eigen verantwoordelijkheid, soms in het klein, soms in het groot, keuzes maakt t.a.v. het milieu.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Vervangen uitlaat
ciske schreef: ↑11 apr 2018, 19:43 Bert M schreef:
Nee dus denk ik.De motor heeft een typegoedkeuring met betrekking tot uitstoot e.d. met de katalysator en na demontage zal de uitstoot dus anders zijn. Ik weet dat er (nog) geen apk voor motoren bestaat, dus praktisch gesproken zal er geen haan zijn die er (juridisch) naar kraait. Echter, is het moreel nog verantwoord om een dergelijke aanpassing ten koste van het milieu te doen?
Bert M heeft hier een punt want we hebben maar één aardkloot immers.
Van deze stellingname krijg ik tegelijkertijd de kriebels omdat ik hier nog vier 2-takten in de schuur heb staan. Ook nog drie motoren zonder kat. Bovendien rijd ik 35k per jaar met een diesel (waarmee vast wel gesjoemeld is) en eet ik graag een stukje vlees. Gelukkig vlieg ik weinig.
Ik weet nooit zo goed of ik me nu wel of niet schuldig moet voelen........
gr v Ciske
Je troost is dat je ook met één stukje roodvlees in de week af kan en dan je in/op nooit meer dan één van je vervuilende voertuigen tegelijkertijd kunt rijden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Vervangen uitlaat
Na bovenstaande beschouwing van Baird wil ik graag weer on-topic over het vervangen van een uitlaat.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert