Nieuwe RT

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

Nu is het duidelijk , geen bewerkte foto's maar echte beelden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door marcel72 »

Ziet er mooi uit, is alleen wat meer open aan de onderkant. Daar zou ik wel nog aan moeten wennen.
De voorkant vind ik zeer mooi. Lekkere "snuit".
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
doov650

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik vind hem aanvaardbaar.

Enige serieuze kritiekpunt: uitlaat ziet er niet uit. Daar moet Mr Akra weer aan te pas komen wat mij betreft.

Geen piccies van dashboard beschikbaar?
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

doov650 schreef:Ik vind hem aanvaardbaar.

Enige serieuze kritiekpunt: uitlaat ziet er niet uit. Daar moet Mr Akra weer aan te pas komen wat mij betreft.

Geen piccies van dashboard beschikbaar?

NOG NIET
lijkt op 1 van de foto 's ook een doorzichtige rand te zitten volgens mij
Inspector Gadget

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat van die plastic (doorzichtige) rand was mij ook al opgevallen.
Apart, ben benieuwd.

Herkenbaar zijn de (diverse) kenmerken van de K1600 en de K1200GT (zij-embleem).

Ben blij dat het model vooralsnog gewoon R1200RT blijft heten, goed voor ons forum. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 nov 2013, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

Geen piccies van dashboard beschikbaar?[/quote]


lijkt het zelfde als de 1600 te zijn
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm. Voorbouw hangt wel èrg over het voorwiel...
Maar ziet er daardoor wel stoer en "fast-forward" uit.
Wel natte voetjes als het regent...
Doet me een beetje aan de Vetter Windjammer kuip van weleer denken zo.
Kan iig Wunderlich er nog wat lowers voor ontwerpen...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Inderdaad een aantal stijl-elementen van de K1600 over genomen, niet lelijk.
Maar die kuip had van mij mogen doorlopen, nu is het net geen volle kuip en net geen topkuipje.........
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
BMW
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door BMW »

AGVerheij schreef:Inderdaad een aantal stijl-elementen van de K1600 over genomen, niet lelijk.
Maar die kuip had van mij mogen doorlopen, nu is het net geen volle kuip en net geen topkuipje.........
Helemaal mee eens , op een RT verwacht je gewoon een hele kuip maar voor de rest ziet hij er geweldig uit _004
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik wou dat ik genoeg centjes had.......
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door aartjw »

't Is inderdaad weer een mooie machine. Dat van die natte voetjes valt denk ik wel mee. Op een aantal foto's zie je toch duidelijk dat de kuip achter de cylinders een soort van doorloopt naar beneden toe. Als Herrn BMW z'n huiswerk in de windtunnel goed gedaan heeft, denk ik zomaar dat je voeten wel droog blijven. Wel een beetje jammer dat de "nieren" zijn verdwenen _002
Maar zit de berijder (zo'n baan zoek ik al jaaaaren _005 ) op de laatste foto niet heel ver naar achteren met z'n voeten?
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door HansD »

Mooie fotos. Hoe kom je hier nu weer aan _001
Ik vind hem niet verkeerd, mooier dan de bestaande -1200-
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ziet er super uit!! Komt op het lijstje....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

HansD schreef:Mooie fotos. Hoe kom je hier nu weer aan _001
Ik vind hem niet verkeerd, mooier dan de bestaande -1200-
Ik heb de foto's ook terug gevonden op een Amerikaans forum, maar deze foto's waren al in April gepost ... ik vind ze wel verdacht veel op de spy beelden lijken.... Het zouden de folder foto's kunnen zijn welk gelekt zijn.

EDIT: Heb ze gevonden op i-BMW Forum ... maar de datum was 11-04-2013 .... en het is en blijf Amerikaans MM-DD-YYY dus van gisteren ... 8)_
Laatst gewijzigd door R1200RT-LE op 05 nov 2013, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

Nu ook details

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt voor de fotos _004
Mooi dashboard dat veel lijkt op de K1600GT. Rare uitstulpingen boven in de tank, regenvangers en niet mooi. Ik had liever een grotere tank. Ben benieuwd naar de tankinhoud van de nieuwe Rt (de nieuwe GS Adventure heeft maar liefst 30 liter - niet verkeerd).
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

En bewegend beeld
[youtube]BbydIrqObi0[/youtube]

[youtube]ybD8RRVfrLU[/youtube]
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Een klein dingetje snap ik niet.
Op de meeste auto's van een bepaalde klasse zoals ook de dikkere bmw's waarin deze nieuwe ook in past, zit geen antenne meer op.
Alleen een bescheiden "haaienvinnetje"
Kon dat nu ook niet op deze motor gerealiseerd worden?
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

HansD schreef:Bedankt voor de fotos _004
Mooi dashboard dat veel lijkt op de K1600GT. Rare uitstulpingen boven in de tank, regenvangers en niet mooi. Ik had liever een grotere tank. Ben benieuwd naar de tankinhoud van de nieuwe Rt (de nieuwe GS Adventure heeft maar liefst 30 liter - niet verkeerd).
Zelfs 33 liter en ik ben er blij mee. Alleen moet je wel af en toe stoppen en dat niet vergeten maar ik vergeet wel eens de tijd op de Adventure. Big RT Smile
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

De nieuwe krachtbron, die werd afgeleid van de boxermotor van de BMW R 1200 GS, produceert een maximumvermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 t/min. Om ze aan te passen aan de nieuwe R 1200 RT werden de roterende massa's van de krukas en de alternator verhoogd, waardoor de motor voortaan nog soepeler draait. Het comfort ging er met rassen schreden op vooruit dankzij de langere secundaire transmissieverhouding die de toerentallen lager houdt.

Standaard ASC en twee rijmodi. Riding Pro-modus met Hill Start Control als fabrieksoptie.
Om het rijgedrag maximaal aan te passen aan de behoeften van de rijder biedt de nieuwe R 1200 RT standaard Automatic Stability Control (ASC) en keuze tussen twee rijmodi. Met die twee rijmodi, 'Rain' (regen) en 'Road' (weg) past de R 1200 RT zich aan de meeste wegomstandigheden aan. De optionele Riding Pro-modus omvat bovendien de bijkomende rijmodus 'Dynamic' en de Hill Start Control-functie. De sportieve inborst van de R 1200 RT laat zich het best smaken in de 'Dynamic'-modus terwijl de vertrekhulp voor hellingen het stoppen en starten op een helling vergemakkelijkt.

De 'BMW Gear Shift Assistant Pro', die als fabrieksoptie wordt aangeboden, is een primeur voor een productiemotor. Hij maakt het mogelijk om op en terug te schakelen zonder de koppeling of gasklep te gebruiken in de relevante belasting- en toerentalgebieden. Dat vertaalt zich niet alleen in meer comfort maar ook in extra dynamiek.

Nog wendbaarder chassis voor onovertroffen precisie en comfort. 'Dynamic ESA' als fabrieksoptie voor optimale rijdynamiek in elke situatie.
De nieuwe R 1200 RT beschikt over een nieuw, doorlopend hoofdframe om de richtingsstabiliteit te verhogen. En wanneer hij wordt uitgerust met de optioneel verkrijgbare, semiactieve ophanging BMW Motorrad Dynamic ESA ('Electronic Suspension Adjustment') verzekert de nieuwe R 1200 RT een nooit gezien niveau van rijveiligheid, prestaties en comfort doordat de schokdemping automatisch wordt afgestemd op de rijsituatie van het moment en de uitgevoerde manoeuvres.

Geoptimaliseerd comfort, gestroomlijnd ontwerp, dynamischer koetswerk en optionele led-dagrijlichten.
Het zitcomfort en de ergonomie gingen er eveneens op vooruit, zowel voor de rijder als voor zijn passagier. De ergonomische driehoek, bestaande uit het stuur, de zit en de voetsteunen, werd met 20 millimeter verlaagd zodat men nog gemakkelijker aan de grond kan. Vooral kleinere rijders en passagiers zullen dat waarderen wanneer ze moeten manoeuvreren of op- en afstappen. Met hun uitmuntende comfortpeil en doeltreffende wind- en weerbescherming stonden de RT-modellen van BMW altijd al bekend om hun uitmuntende reiscapaciteiten, die nu nog verder worden verbeterd door de toevoeging van een geoptimaliseerde voorruit. Het koplampgeheel is afgeleid van de koplampen van de BMW Motorrad K 1600-modellen en geeft de nieuwe R 1200 RT een erg dynamische blik. Veiligheidsverhogende dagrijlichten zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.

Multifunctioneel instrumentenbord met tft-kleurenscherm, BMW Motorrad Pro-boordcomputer en een innovatieve audiobediening.
Het instrumentenbord onderging een complete make-over: de nieuwe R 1200 RT beschikt voortaan over een 5,7" groot tft-kleurenscherm dat de rijder nog meer informatie biedt. Op dit scherm kan men bijvoorbeeld ook de uitgebreide informatie van de standaard gemonteerde BMW Motorrad Pro-boordcomputer weergeven. Het scherm wordt vervolledigd door de analoge snelheidsmeter en toerenteller. En voor het ultieme touringcomfort omvat de optielijst nog een audiosysteem met innovatieve bediening via de multi-controller.

Nieuwe kleurschema's in drie aantrekkelijke varianten.
De dynamiek, de klasse en het comfort van het model uiten zich in drie nieuwe kleurcombinaties: de metaalkleur 'Quartz blue' en matte metaalkleur 'Callisto grey' worden gecombineerd met de contrasterende matte metaalkleur 'Dark slate' terwijl de metaalkleur 'Ebony' op schitterende wijze contrasteert met de matte metaalkleur 'Monolith'.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1200 RT:
• Lucht-/vloeistofgekoelde tweecilinder-boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³. Vermogen 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min, maximumkoppel 125 Nm bij 6.500 t/min.
• Krukas en alternator met verhoogde roterende massa voor nog soepelere motorwerking.
• Twee rijmodi ('Rain' en 'Road') plus Automatic Stability Control (ASC).
• Riding Pro-modus met 'Dynamic' rijmodus en vertrekhulp voor hellingen als optie.
• 'Gear Shift Assistant Pro' als optie voor nog meer comfort en dynamiek tijdens het schakelen.
• Nieuw chassis met doorlopend frame dat nog wendbaarder en comfortabeler is.
• Semiactieve dynamische elektronische ophanging (Electronic Suspension Adjustment, ESA) als optie verkrijgbaar.
• Nieuw koetswerk in dynamischer design.
• Geoptimaliseerd comfort en dito stroomlijn.
• Nieuwe, verstelbare voorruit voor nog betere bescherming tegen weer en wind.
• Nieuw koplampconcept.
• Optionele led-dagrijlichten.
• Multifunctioneel instrumentenbord met groot tft-kleurenscherm.
• BMW Motorrad Pro-boordcomputer met uitgebreide informatiefuncties.
• Innovatieve audiobediening.
• Nieuwe kleuren.
• Optionele extra's en accessoires op maat gemaakt volgens de bekende hoge kwaliteitsnormen van BMW Motorrad.

2. Aandrijving.
Het is alweer 35 jaar geleden dat een van de krachtigste BMW Motorrad-initialen op de markt kwam: RT, een touringmotor zonder voorgaande, met volledig koetswerk en een superieur comfort op de weg. Sindsdien is de BMW RT de voor de hand liggende keuze voor al wie op zoek is naar een erg comfortabele en dynamische touringmotor. De jongste telg in deze familie innovatief uitgeruste en performante tourers is de R 1200 RT, een motor die tot in de puntjes werd geoptimaliseerd en die een nieuwe aandrijving kreeg om hem nog beter af te stemmen op lange reizen in combinatie met een uitmuntende dynamiek.
Nieuwe boxermotor met hogere roterende massa voor nog soepelere werking en een superieur tourcomfort.

De nieuwe vlakke tweecilinder is in wezen dezelfde als de motor met dubbele bovenliggende nokkenas uit de BMW R 1200 GS. Voor hij in de R 1200 RT werd geïnstalleerd, werd hij echter nauwgezet afgestemd op de specifieke vereisten van een touringmotor. Hij levert een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en geeft zijn maximumkoppel van 125 Nm vrij vanaf 6.500 t/min.
De nieuwkomer genereert dus niet alleen heel wat meer koppel dan zijn voorganger, maar geeft dat koppel ook op een meer uniforme wijze vrij over het hele toerentalgebied: over het hele bruikbare toerentalgebied staat meer dan 100 Nm ter beschikking. Dat lijkt de trekkracht bij alle toerentallen te verbeteren en versterkt de indruk van moeiteloze aandrijfkracht die zo belangrijk is voor een tourer.

Net als de motor van het vorige model gebruikt de 1.170 cm³ grote motor nog steeds een lucht- en vloeistofkoeling, zij het met water in plaats van olie. Het grotere absorptievermogen van water verzekert een doeltreffendere warmteverspreiding, die op haar beurt de thermische stabiliteit op lange reizen ten goede komt. Met deze ultranauwkeurige koeling worden enkel de motoronderdelen die echt worden blootgesteld aan thermische stress, gekoeld door de koelvloeistof. Voor het overige wordt de motor gekoeld met lucht en behoudt hij dus het kenmerkende uitzicht van de boxeraandrijving.
De stroom door de cilinderkoppen gaat nu verticaal voor een optimale druk terwijl de zesversnellingsbak en de lichte, oliegekoelde koppeling met antistuiterfunctie voor het eerst werden geïntegreerd in de motorbehuizing van een boxermotor van BMW Motorrad. De hulpaandrijving loopt via de onderhoudsvrije cardanas, die nu aan de linkerkant is geplaatst.

De roterende massa's van de krukas en de alternator werden verhoogd met het oog op het gebruik van de motor in de nieuwe R 1200 RT om soepelere motorprestaties en een nog comfortabelere werking te verzekeren. De beperkte motortrillingen dragen bij tot de aangename rijervaring en voorkomen vermoeidheid, zeker tijdens lange ritten. De langere secundaire transmissieverhouding helpt ook het comfort te verzekeren door de boxermotor aan een lager toerental te laten draaien.
De nog gevoeligere gasrespons van de nieuwe BMW R 1200 RT is nog een indicatie van de mate waarin het aandrijfsysteem werd verfijnd. De kleinere bedieningshoek van de gashendel en de lagere vereiste terugkeerkracht zijn bijkomende troeven voor het rijcomfort.
Tot slot kreeg de R 1200 RT ook een extra dosis dynamiek toegediend. De trekkracht werd gevoelig opgedreven in vergelijking met zijn voorganger, waardoor men sneller en nauwkeuriger uit bochten kan accelereren, en de motor klimt bovendien gemakkelijker in de toeren.

Standaard ASC en twee rijmodi. Riding Pro-modus met Hill Start Control als fabrieksoptie.
Om de nieuwe R 1200 RT optimaal aan te passen aan de individuele wensen van de rijder en het beoogde gebruik, beschikt hij standaard al over twee rijmodi, die samen met de tractieverhogende Automatic Stability Control (ASC) bijdragen tot de rijveiligheid. De rijeigenschappen kunnen met behulp van de twee standaard rijmodi ('Rain' en 'Road') op de meeste wegen worden afgestemd. Samen met het eveneens standaard gemonteerde ABS-systeem kan ASC het gamma toepassingen van de nieuwe R 1200 RT gevoelig uitbreiden terwijl het tevens een aanzienlijke veiligheidstroef betekent op glad wegdek.
In de wegmodus ('Road') zijn de controlesystemen ingesteld om op alle wegen een optimale mix van prestaties en comfort te garanderen.
Wanneer de regenmodus ('Rain') is ingeschakeld, is de motor afgestemd op wegomstandigheden met een beperkte grip. In deze modus wordt de gasrespons zachter. De rijhulpsystemen komen sneller tussenbeide en ook de schokdemping wordt zachter afgesteld om de omstandigheden het hoofd te bieden. 7

De optionele Riding Pro-modus omvat bovendien de bijkomende rijmodus 'Dynamic' en de vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
De sportieve kant van de nieuwe BMW R 1200 RT kan men ten volle aanspreken in de 'Dynamic'-modus. Met de ogenblikkelijke gasrespons, de ingehouden interventies van het ASC- en ABS-systeem en de stevige schokdemperafstelling van het 'Dynamic ESA'-systeem (indien besteld als fabrieksoptie) laat de motor zijn volledige prestatiepotentieel de vrije loop.

De nieuwe vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control) is een gloednieuwe innovatie, waarmee men met draaiende motor moeiteloos kan stoppen op een helling zonder dat men de rem ingedrukt moet houden. Dat maakt vertrekken op een helling een stuk eenvoudiger en komt zeker van pas op volledig beladen tourmotoren. Dankzij het deels geïntegreerde ABS-remsysteem kan de achterrem hiervoor individueel worden bediend. Wanneer de vertrekhulp voor hellingen wordt geactiveerd, wordt de remdruk opgebouwd in de hydraulische remeenheid om de motor ter plaatse te houden op een helling. 'Hill Start Control' is louter een comfortfunctie, ontworpen om het stoppen en vertrekken op een helling te vergemakkelijken. Niet te verwarren met een parkeerrem dus!

Fabrieksoptie 'Gear Shift Assistant Pro' om te schakelen zonder merkbare onderbreking van de vermogensstroom.
De 'BMW Gear Shift Assistant Pro' is nog een wereldprimeur voor het universum van de productiemotoren. In vergelijking met de 'Gear Shift Assistant', die reeds wordt aangeboden op superbike-modellen zoals de BMW S 1000 RR, werd de functionaliteit van dit systeem uitgebreid voor gebruik op de nieuwe R 1200 RT en aangepast aan de specifieke vereisten van een tourmotor. 'Gear Shift Assistant Pro' maakt het mogelijk om zonder bediening van de koppeling of gasklep op en terug te schakelen bij de relevante belastings- en toerentalbereiken. Dat komt het comfort voor de rijder ten goede en geeft tevens een extra dynamische toets. De meeste schakelovergangen kunnen worden uitgevoerd met behulp van de Gear Shift Assistant. Vertrekken vanuit stilstand is een van de weinige uitzonderingen op die regel.

Tijdens het accelereren moet de gasklep niet langer gesloten zijn om te kunnen schakelen, waardoor de vermogensstroom nagenoeg niet wordt onderbroken. Bij het terugschakelen tijdens het vertragen (gasklep gesloten) wordt er dan weer automatisch tussengas gebruikt om het motortoerental aan te passen. De versnellingen worden zoals gewoonlijk ingeschakeld met de voethendel. De schakeltijden zijn gevoelig korter dan bij schakelovergangen met bediening van de koppeling. De Gear Shift Assistant is geen automatisch schakelsysteem, maar een hulpmiddel bij het schakelen. Wanneer de motor schakelt met de hulp van de Gear Shift Assistant wordt de Cruise Control om veiligheidsredenen automatisch uitgeschakeld. Het systeem gebruikt een sensor op de outputas van de transmissie om schakelverzoeken te detecteren en het hulpmechanisme te activeren. Door het motorkoppel in de gewenste mate te verhogen of verlagen, wordt de belasting op de aandrijving effectief geëlimineerd om de schakelklauwen van het volgende tandwielpaar in elkaar te laten grijpen op dezelfde manier als wanneer de koppeling wordt gebruikt. Er wordt geen schakelhulp verleend bij het schakelen met gebruik van de koppeling of bij het opschakelen met gesloten gasklep (overrun) of bij het vertragen. Er is ook geen bijstand wanneer de schakelhendel niet in zijn juiste startpositie staat bij het op- of terugschakelen.

De schakelhulp is wel beschikbaar bij het terugschakelen met open gasklep maar dit kan sterke lastwissels uitlokken, vooral in de lagere versnellingen. Datzelfde effect kan zich voordoen bij het terugschakelen zonder koppelingsbediening terwijl men een constante kruissnelheid aanhoudt. BMW Motorrad raadt daarom aan steeds de koppeling te gebruiken om te schakelen in deze omstandigheden. Ook gebruiken rijders de Gear Shift Assistant beter niet bij toerentallen die dicht bij de rode lijn liggen.

3. Chassis.
Innovatief nieuw chassis voor nog grotere wendbaarheid en meer comfort.
De nieuwe BMW R 1200 RT is opgebouwd rond een chassis dat, net als de motor, is gebaseerd op beproefde onderdelen van de R 1200 GS. Het nieuwe frame met bevestigingen voor de BMW Telelever en BMW Paralever heeft nu een doorlopend design om de stijfheid te verhogen, en dat komt de richtingsstabiliteit van de R 1200 RT sterk ten goede. Door een stijvere bevestiging van de veerelementen te kiezen, was het bovendien mogelijk om de chassisrespons gevoeliger te maken, waardoor de rijder een betere feedback krijgt. De grote stuurhoek van 36 graden naar beide kanten vertaalt zich ook nog eens in een naar tourernormen erg korte draaicirkel, die manoeuvres een stuk eenvoudiger maakt. Door de positie van het zwaartepunt te wijzigen, kan de nieuwkomer een nog scherper rijgedrag voorleggen dan het vorige model, dat op zich al was gebouwd met het oog op erg sterke prestaties. Bovendien werd het rijgedrag nog nauwkeuriger om een nog grotere reserve achter de hand te houden wanneer de sportieve talenten van de motor op de proef worden gesteld.
De onderste veerpootzone met omhullende swingarm, die dichter bij de BMW Evo Paralever-ophanging achteraan werd geplaatst, is nu ook beter beschermd tegen mogelijke schade. Tot slot zetten de delicaat gestileerde 10-spaaksvelgen het dynamische aspect van de R 1200 RT in de verf.

Semiactieve ophanging BMW Motorrad 'Dynamic ESA' als fabrieksoptie voor optimale rijdynamiek in elke situatie.
De semiactieve BMW Motorrad Dynamic ESA-ophanging (Electronic Suspension Adjustment) stelt alles in het werk om de rijveiligheid, de prestaties en het comfort te maximaliseren. Veerwegsensoren vooraan en achteraan houden de verticale bewegingen van de respectievelijke wielophanging in het oog en vergelijken ze met andere gegevens, waardoor de schokdemping automatisch kan worden aangepast aan de gedetecteerde omstandigheden en de manoeuvres die worden uitgevoerd. 'Dynamic ESA' is geïntegreerd in het concept van de rijmoduscontrole.
Het bevat dezelfde basisinstellingen als het eerdere BMW ESA-systeem om het dempingsniveau (zacht, normaal, hard) en de beladingsstatus (rijder, rijder met bagage, rijder met passagier) in te stellen. Net als bij de meer geavanceerde ESA II-versie kunnen de voorspanning van de veer en de veerverhouding worden bijgesteld. Dat alleen volstaat om te zorgen dat de rijder kan genieten van een optimaal rijgedrag met uiterst communicatieve feedback, en dat ongeacht de last die wordt vervoerd.

Het nieuwe BMW Dynamic ESA-systeem tilt de veiligheid naar een veel hoger niveau door de chassisafstelling bij het remmen en accelereren zodanig te wijzigen dat het rijgedrag op de weg nagenoeg ongewijzigd blijft terwijl de richtingsstabiliteit sterk verbeterd wordt. Dat komt niet alleen de veiligheid en het comfort ten goede maar maakt van de R 1200 RT ook een waar genot om mee te rijden.

4. Elektriciteit en elektronica.
Multifunctioneel instrumentenbord met groot tft-kleurenscherm.
De grondige herontwikkeling die de R 1200 RT onderging, komt ook onmiddellijk tot uiting in zijn instrumenten. Behalve de analoge wijzerplaten voor de rijsnelheid en het motortoerental en de klassieke waarschuwings- en indicatorlampjes, heeft het hertekende instrumentenbord ook een 5,7" groot tft-kleurenscherm om informatie weer te geven.
Dat display blijft een soort van mijlpaal in de motorsector, zowel in termen van design als qua afwerking want met zijn uitzonderlijke helderheid en uitmuntende contrast is het ook bijzonder goed leesbaar. De hoge resolutie van het scherm is ook ideaal om diverse tekstuele of grafische lijnen weer te geven.
Het werkt samen met de standaard multi-controller om kopers van de nieuwe R 1200 RT een weergaloos besturingssysteem met tal van handige functies te bieden. Om de optimale leesomstandigheden en leesbaarheid te verzekeren kan de weergave-eenheid in twee standen worden gekanteld (+/- 5 graden).

'BMW Motorrad Pro'-boordcomputer met standaard uitgebreide informatie.
De standaard gemonteerde BMW Motorrad Pro-boordcomputer legt de lat inzake comfort en gebruiksgemak voor het touringsegment wel erg hoog, met tal van functies die op geen enkele concurrent verkrijgbaar zijn. Dat geeft de rijder een overvloed aan nuttige informatie binnen handbereik, gaande van het oliepeil tot de spanning van het elektrische systeem en de schakelindicator.
De menustructuur werd net als bij de BMW K 1600 GT en GTL speciaal uitgewerkt voor de specifieke vereisten van het motorrijden. Het gaat om een vlakke hiërarchische structuur, die veilig kan worden bediend door rijders die de multi-controller gebruiken zonder dat ze hun ogen van de weg moeten afwenden. Datzelfde geldt ook voor de bediening van het navigatiesysteem dat men als speciaal accessoire kan bestellen. Zo moet u het niet meer via het aanraakscherm bedienen terwijl u rijdt. Rijders kunnen tot slot heel eenvoudig een favorietentoets programmeren, die hen rechtstreeks toegang geeft tot de functie van hun keuze.

De volgende gegevens kunnen worden opgeroepen via de 'BMW Motorrad Pro-boordcomputer: Totaal gereden afstand, afgelegde afstand, dagteller 1 + 2, automatische dagteller (reset na een pauze van 6 uur), omgevingstemperatuur incl. ijswaarschuwing onder 3°C, gemiddeld brandstofverbruik 1 + 2, gemiddeld brandstofverbruik sinds reset, huidig brandstofverbruik, gemiddeld brandstofverbruik voor berekening van het rijbereik, rijbereik, huidige snelheid, gemiddelde snelheid, oliepeil, Bandenspanningscontrole (enkel in combinatie met optioneel RDC-systeem), spanning van het elektrische systeem, datum, rusttijd, rijtijd, servicedatum, afstand tot volgende onderhoudsbeurt.

Dynamisch koplampgeheel met een hoofdeenheid en twee grootlichten standaard, met led-dagrijlichten als fabrieksoptie.
Het koplampgeheel van de nieuwe R 1200 RT is afgeleid van de koplampen van de BMW Motorrad K 1600-modellen en geeft de machine een erg dynamische blik. Het hoofdlichtblok in het midden wordt geflankeerd door twee grootlichten links en rechts, met een uitmuntende verlichting van de weg als resultaat. Als het ondanks de verstelbare ophanging ooit nodig zou zijn om de lichtbundel te verlagen (wanneer de motor bijvoorbeeld zwaar beladen is), kan dit gemakkelijk worden bijgeregeld met een handige knop onderaan de koplamp.
De veiligheid krijgt een aanzienlijke boost door de dagrijlichten die als fabrieksoptie kunnen worden besteld. Twee vezeloptische lichtrails langs de grootlichten projecteren het licht in de rijrichting door middel van optische prisma's. Overdag worden ze automatisch ingeschakeld via een lichtsensor of manueel in plaats van het hoofdlicht met behulp van de dagrijlichtschakelaar.
Wanneer de duisternis invalt of wanneer men een tunnel inrijdt, schakelt het systeem automatisch over op de hoofdkoplamp, zodat de motor duidelijker wordt onderscheiden van andere weggebruikers. De innovatieve led-technologie houdt het globale energieverbruik erg laag terwijl de led-verlichtingselementen als bijkomend voordeel een erg lange levensduur hebben.
In landen waar de dagrijlichten nog niet gehomologeerd zijn, kan een optionele extra Pro-koplamp worden geplaatst met lichtringen die oplichten met de helderheid van zijlichten wanneer men de dimlichten inschakelt.
De led-technologie wordt reeds standaard gebruikt voor het achterlicht en de richtingaanwijzers vooraan en achteraan en geeft deze details van de R 1200 RT samen met de heldere witte lenzen een hoogtechnologische, verfijnde en dynamische look. De indirecte led-verlichting, die de individuele dioden met directe lichtoutput vervangt, is het enige systeem van zijn soort in de motorwereld.

Innovatieve audiobediening, audiosysteem als fabrieksoptie.
Het audiosysteem van de nieuwe R 1200 RT gebruikt dezelfde technologie als dat van de BMW K 1600-modellen. Dat impliceert dat het kan schermen met een reeks innovatieve functies die hun gelijke niet kennen op de motormarkt, zoals de bediening via de multi-controller, de bedieningsinterface voor iPods en mp3-spelers/usb, een Bluetooth-verbinding voor de rijder en zijn passagier en de mogelijkheid om de Sirius XM-satellietradio te ontvangen (enkel VS en Canada). De toevoeging van het 5,7" tft-kleurenscherm heeft het gamma aan functies en het gebruiksgemak sterk verbeterd in vergelijking met het vorige model. Zo telt het nieuwe audiosysteem slechts vier toetsen in het bedieningspaneel in plaats van acht vroeger. De resterende functies kunnen worden bediend met de multi-controller. Dankzij een nieuw ontwikkelde basbuis hebben de ingenieurs de al indrukwekkende geluidskwaliteit van het audiosysteem nog kunnen verbeteren, zonder daarbij de buitenste rand te moeten vergroten.

Handige centrale vergrendeling met antidiefstalalarm als fabrieksoptie.
De centrale vergrendeling van de R 1200 RT vergrendelt beide koffers, het opbergcompartiment, het audiocompartiment en de topkoffer tegelijk en kan gemakkelijk worden bediend met de afstandsbediening of de druktoets op het uiteinde van het rechter stuurgedeelte. De koffers zijn echter nog steeds afneembaar. De servomotoren voor de vergrendelingsmechanismen bevinden zich in het koetswerk van de motor en de koffersloten worden mechanisch vergrendeld door middel van aan vergrendelingsbout.
Door de installatievereisten en de beschikbare ruimte op de nieuwe R 1200 RT kan de centrale vergrendeling enkel als optie worden besteld in combinatie met het optionele antidiefstalalarm, waarmee het zijn behuizing deelt. Het antidiefstalalarm is echter nog wel afzonderlijk beschikbaar als speciaal accessoire.

5. Koetswerk en design.
Het nieuwe, meer dynamische koetswerk met gestroomlijnde afwerking optimaliseert de wind- en regenbescherming en biedt tal van praktische details.
De BMW R 1200 RT is de klassieke tourer bij uitstek van BMW Motorrad. Van bij het begin symboliseerden de initialen RT compromisloze langeafstandscapaciteiten met een hoogstaande betrouwbaarheid, functionaliteit, superieur comfort en optimale wind- en regenbescherming voor veeleisende tourklanten.
Dat alles komt ook tot uiting in het design van de nieuwe R 1200 RT. De aerodynamisch gevormde oppervlakken volgen een intelligente configuratie terwijl de motor als geheel kracht en dynamiek uitstraalt. Zijn wendbare, lichte en vloeiende vormtaal wordt benadrukt door het harmonieuze samenspel van gekleurde en transparante oppervlakken.
Het silhouet van de nieuwe BMW R 1200 RT strekt zich uit van de dynamisch gelijnde, expressieve voorkant, over de gestrekte flyline tot de achterkant. In die flyline werden een lage comfortzit en een ergonomisch gevormde touringtank met uitgesproken kniegripzone geïntegreerd. De elegant ontworpen zij- en topkoffers sluiten harmonieus aan op het coherent geheel van oppervlakken en lijnen. In dat opzicht laat de R 1200 RT geen twijfel bestaan over zijn engagement op het gebied van ontspannen touren, zelfs over lange afstanden.

Ook in vooraanzicht is de R 1200 RT onmiddellijk herkenbaar als een lid van de BMW Motorrad-familie. De koplampen zijn een echte blikvanger vooraan en onderstrepen het typische 'gespleten gezicht' van BMW Motorrad. Met twee ronde reflectoren aan de buitenkant en een uitgerekte reflector in het midden geeft hij blijk van het typische BMW tourer-gezicht en is hij zowel overdag als 's nachts onmiddellijk herkenbaar.

De voorkant van de motor werd op opvallend lichte wijze verbonden met de zijdelingse bekledingspanelen dankzij een luchtkanaal dat de indruk geeft dat de voorkant boven de zijpanelen zweeft. Een geïntegreerd spatbord maakt het dynamische concept van de voorkant compleet. De functionaliteit, het comfort, het gebruiksgemak en de wind- en regenbescherming varen eveneens wel bij de ingrijpende verbeteringen aan de nieuwe R 1200 RT. Neem bijvoorbeeld de eindeloos verstelbare voorruit, die de hoeveelheid luchtweerstand op de rijder nu nog doeltreffender beperkt, hoewel het verstelbereik identiek is aan dat van de vorige voorruit. Ze minimaliseert ook het windgeruis en is de stilste voorruit ooit van BMW Motorrad. Bovendien kan men de voorruit bij het uitschakelen van het contact automatisch laten zakken dankzij de geheugenfunctie met antiklembeveiliging. Zo oogt de motor erg dynamisch, zelfs wanneer hij geparkeerd staat.

In vergelijking met de vorige R 1200 RT kreeg het nieuwe model kleinere achteruitkijkspiegels. Toch hebben ze dankzij hun lagere, bredere positionering een groter gezichtsveld. Door het zicht rondom te verbeteren dragen de nieuwe spiegels dus bij tot een veilige en aangename reis. Ze zijn op de zijbekleding gemonteerd en bieden dus bescherming voor de handen, terwijl de richtingaanwijzers in de voet van de spiegels werden geïntegreerd. De spiegels zijn bovendien voor het eerst inklapbaar: ze klappen zich naar de rijder toe, wat erg nuttig kan zijn wanneer men de motor vervoert of in een garage parkeert.
Het standaard gemonteerde, waterdichte en afsluitbare opbergcompartiment bevindt zich binnen de zijpanelen aan de linkerkant en biedt indien nodig comfortabel plaats aan de BMW Motorrad Navigator. Daartegenover, aan de rechterkant, bevindt zich een opbergvak voor een usb-stick, een iPod of andere muziekdragers die op het optionele audiosysteem kunnen worden aangesloten.

Meer comfort, geoptimaliseerde ergonomie en nieuwe, verstelbare zitversies.
Behalve de uitmuntende ophanging genieten de rijder en passagier nog andere verbeteringen die zowel het zitcomfort als de ergonomie ten goede komen. De ergonomische driehoek, gevormd door het stuur, de zitting en de voetsteunen, werd op de nieuwe R 1200 RT met 20 millimeter verlaagd zodat ook minder grote rijders gemakkelijk aan de grond kunnen. Dat betekent dat behalve de zit van de rijder, ook het stuur en de voetsteunen werden verlaagd, zonder dat dit echter een invloed heeft op de kantelvrijheid of het comfortgevoel. De passagierszit werd net als de voetsteunen met 20 millimeter verlaagd en dat verhoogt het comfort van de passagiers, bijvoorbeeld bij het op- en afstappen.

De zit voor de rijder is voortaan 2 centimeter langer en die voor de passagier 1 centimeter, een nuttige verlenging die het comfort in vergelijking met het vorige model nog verder verhoogt. Behalve de in de hoogte verstelbare standaardzit (zithoogte 805 / 825 mm) zijn als fabrieksoptie nog twee andere zittingen verkrijgbaar om tegemoet te komen aan de brede waaier aan vereisten voor de rijder en passagier: de hoge zitting (830 / 850 mm) en de lage zitting (760 / 780 mm). De lage zit komt dus dicht in de buurt van de zithoogte die vroeger enkel mogelijk was door de R 1200 RT uit te rusten met de optionele verlaagde zitting (inclusief eendelige, niet verstelbare zit zonder verwarming en niet verkrijgbaar in combinatie met de optionele ESA). Om de opbergruimte in de achterkant van de motor te kunnen benutten werd de passagierszit van de nieuwe R 1200 RT zodanig ontworpen dat men de zit zonder gereedschap kan verwijderen en herbevestigen.

6. Kleuren.
De dynamische look van de nieuwe BMW R 1200 RT wordt nog versterkt door het kleurschema met drie nieuwe kleurcombinaties. Hij is verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen: de metaalkleur Quartz blue en matte metaalkleur Callisto grey, allebei gecombineerd met de matte contrasterende metaalkleur Dark slate, en als derde kleuroptie de metaalkleur Ebony, gecombineerd met de contrasterende matte metaalkleur Monolith. De zitting is zwart op alle versies.
De afwerking in de metaalkleur Quartz blue legt een sterke nadruk op de dynamiek en de wendbaarheid van de R 1200 RT en onderstreept tegelijk zijn toonaangevende klasse en kwaliteit.
De matte metaalkleur Callisto grey doet het dynamische karakter van de R 1200 RT nog meer tot uiting komen. Ze geeft de machine een bijna sportieve uitstraling, maar zonder te raken aan zijn elegante look.
De metaalkleur Ebony accentueert dan weer het elegante, hoogwaardige karakter en lijkt het comfortpeil te benadrukken zonder de indruk van lichtheid te verliezen. Geraffineerd en exclusief, zonder al te conservatief te worden. 18

7. Uitrustingsgamma.
Optionele uitrusting en speciale accessoires.
Met het uitgebreide gamma opties en speciale accessoires kan men de nieuwe BMW R 1200 RT nog verder personaliseren.
Opties zijn geïntegreerd in het productieproces en worden af fabriek geleverd. Speciale accessoires worden achteraf geplaatst door BMW Motorrad-dealers of door de klanten zelf.

Optionele uitrusting.
• Gear Shift Assistant Pro.
• Dynamic ESA.
• Riding Pro-modus.
• Hoge rijderszit (830 mm / 850 mm).
• Lage rijderszit (760 mm / 780 mm).
• Vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
• Centrale vergrendeling met antidiefstalalarm.
• Dagrijlichten.
• Voorbereiding voor navigatietoestel.
• Zitverwarming (vijf niveaus voor rijder, twee voor passagier).
• Audiosysteem (Bluetooth, usb/mp3, iPod).
• Bandenspanningscontrole (Tyre Pressure Monitor, RDC)
• Tweede stopcontact.
• Verchroomde uitlaat.
• Cruise Control tot 210 km/u naargelang de versnelling.

Speciale accessoires.
Opbergmogelijkheden.
• Botsbescherming voor systeemkoffer, links/rechts.
• Beschermfolie voor systeemkoffer, links/rechts.
• Binnentas voor systeemkoffer, links/rechts.
• Touring-topkoffer in matte metaalkleur White aluminium (voor modellen met optionele centrale vergrendeling).
• Bijkomend remlicht voor Touring-topkoffer (voor modellen met optionele centrale vergrendeling).
• Touring-topkoffer in matte metaalkleur Light white (zonder elektriciteit).
• Binnentas voor Touring-topkoffer.
• Opbergvak voor Touring-topkoffer.
• Kleine topkoffer.
• Binnentas voor kleine topkoffer.
• Zachte tas, klein/groot.
• Bagagerol.
• Tanktas.

Design.
• Verchroomde sierstrips op zijkoffer.
• Verchroomd deksel op zijkoffer.
• Verchroomde uitlaatdemper.

Geluid.
• Akrapovic-sportdemper.

Ergonomie en comfort.
• Gear Shift Assistant Pro.
• Hoge rijderszit (830 mm / 850 mm).
• Lage rijderszit (760 mm / 780 mm).
• Comfortvoorruit.
• Verwarmbare bestuurderszit.
• Verwarmbare bestuurderszit, laag.
• Verwarmbare bestuurderszit, hoog.
• Verwarmde passagierszit.

Navigatie en comfort.
• BMW Motorrad Navigator V.
• iPod-adapterkabel.

Veiligheid en beveiliging.
• Basisalarmsysteem (zonder centrale vergrendeling).
• Veiligheidsplug voor olievulhals.
• Bescherming voor cilinderkopafdekking.
• Bijkomende led-koplamp.
• Vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
• Riding Pro-modus.
• Bandenspanningscontrole (Tyre Pressure Monitor, RDC)
• Cruise Control.
• EHBO-kit.

Onderhoud en technologie.
• Gereedschapsset/servicekit aan boord.
• Led-lamp voor stopcontact.
• Paddock-stand.
• Adapter voor paddockstand.
• Extra stopcontact.
• Batterijlader.


9. Technische gegevens




Technische specificaties
Engine
Displacement 1170 cc
Bore/stroke 101/73 mm
Output 92/125 kW/hp
at 7750 rpm
Torque 125 Nm
at 6500 rpm
Type air/water-cooled twin cylinder boxer engine
No. of cylinders 2
Compression/fuel 12.5:1, premium unleaded (95 RON)
Valve actuation DOHC
Valves per cylinder 4
Ø Intake/outlet 40/34 mm
Ø Throttle valve 52 mm
Carburetion intake pipe injection
Engine management BMS-X
Emission control closed-loop 3-way catalytic converter
Electrical system
Alternator 540 W
Battery 12/16 V/Ah maintenance-free
Headlight H7/LED daytime running light (SA)
Starter 0.9 kW

Power transmission ‒ gearbox
Clutch anti-hopping oil-bath clutch
Gearbox constant mesh 6-speed gearbox
Primary ratio 1.65
Transmission ratios I 2.438
II 1.714
III 1.296
IV 1.059
V 0.943
VI 0.848
Final transmission cardan shaft
Ratio 2.91

Chassis
Frame construction type tubular steel bridge frame, engine self-supporting
Suspension, front BMW Telelever
Suspension, rear BMW EVO Paralever
Spring travel, front/rear 120/136 mm
Wheel castor 116 mm
Wheelbase 1485 mm
Steering head angle 63.6 °
Brakes front hydraulically actuated twin-disc brake Ø 320 mm
Brakes rear single-disc brake Ø 276 mm
ABS BMW Motorrad Integral ABS (standard, part integral))
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Goedemorgen. .....Volgens mij is dit de langste post van dit forum ;-)
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

het was ook even typen :lol:

Ik lees volgens mij GEEN adaptieve xenon koplamp zoals optie op de 1600 _001
Knipperlichten ala 1600 was ook NIET verkeert geweest
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Toch maar volgend jaar weer eens een rondleiding in de fabriek in Spandau zien mee te maken. Het blijft mooi daar. Zeker als je deze machines gebouwd en op de rollenbank getest ziet worden.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

compleet

Afbeelding

Afbeelding

Op sommige foto's zie ik ook een nieuwe helm _001 http://i42.tinypic.com/2vcujva.jpg

Alles https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... T0151864DE
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Snellecees »

Goed idee een rondleiding door de BMW fabriek samen met de forumleden

Mooi de nieuwe RT, de kleuren zijn wel heel decent en mogen ook wel uitdagender rood of zo. De prijs zal wel stevig zijn


Groet
Cees
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

Mooi de nieuwe RT, de kleuren zijn wel heel decent en mogen ook wel uitdagender rood of zo. De prijs zal wel stevig zijn


De nieuwe BMW R 1200 RT wordt leverbaar in februari 2014 vanaf € 19.400 -
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Rondleiding is hier misschien off topic.
Maar als de beheerders me willen vergeven, even een kleine toelichting.
Ik zit daar altijd op de camping als ik met mijn vrouw met de caravan ga of in een pension als ik met de motor ga.
Dat pension heeft in zijn tuin een stuk of 4 blokhutten staan waar 4 man in kan. Toilet en douche is net zoiets als op een camping. Zit gemeenschappelijk in het souterrain van het hotel. Bevalt me goed. Ben daar elk jaar wel een keer.
http://Www.pension-rotdorn.de
De rondleiding kun je Online regelen op http://www.bmw-werk-berlin.de
Kost niks.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Benji »

Eene hele hoop foto's en gegevens, maar hoeveel weegt dit beestje nu???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door 1-handed »

_001 _001
Inspector Gadget

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

J vd B te V schreef:...Alleen een bescheiden "haaienvinnetje". Kon dat nu ook niet op deze motor gerealiseerd worden?
Bij de moderne(re) auto's wordt vaak de achterruitverwarming (ook) als antenne gebruikt.
(via een zogenoemde coupler, o.a. ook te koop bij Conrad).

De haaienvinnetjes die je vaak ziet zijn vaker zowel GSM alsook GPS, niet altijd of helemaal niet voor FM ontvangst.
Ik heb diverse (soms erg dure) haaienvinnetjes en qua FM ontvangst is het vaak erg matig.
Daarnaast *moeten* dergelijke antennes voorzien worden van een extra 12 volt voeding, aangezien via versterking het te kort aan echte (!) antenne-lengte via ontvangstversterking gecompenseerd moet worden via elektronica.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door HansD »

Benji schreef:Eene hele hoop foto's en gegevens, maar hoeveel weegt dit beestje nu???
274 kg DIN leeggewicht rijklaar (what ever dat betekent _001 ), tankinhoud 25 liter
Inspector Gadget

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Rijklaar betekend volgens mij voorzien van alle oliën, brandstof, accu e.d. (maar niet volledige tank vol, daar is dus een "norm" voor)

Mijn 1200RT is volgens de ANWB 242kg.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 nov 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef:Rijklaar betekend voorzien van alle oliën en brandstof. (maar niet volledige tank vol)
Ja maar waarom dan leeggewicht?
Huidige RT weegt 263 kg , dus ondanks alle marketing blabla (" optischer Leichtigkeit" ) wel gewoon 11 kilootjes erbij.
Laatst gewijzigd door HansD op 05 nov 2013, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die rare deuken in de tank is inderdaad wel jammer maar het geheel ziet er goed uit en door de kleinere kuip een beetje meer naked. Maar ja de motor trekt wel de aandacht. Maar het is dus ook geen lichtgewicht.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Leeggewicht betekend vaak zonder de koffers. (bij motoren)
Drooggewicht kom je ook nog wel eens tegen, dan is het zonder oliën, heb ik begrepen.

Wat ik zoal gevonden heb als het om vierwielige gaat;
Gegevens overeenkomstig richtlijn 92/21/EG in de versie die geldig was toen deze info goedgekeurd werd voor publicatie, voor voertuigen in standaarduitvoering (rijklaar gewicht incl. gereedschap/reservewiel, indien door de fabrikant meegeleverd, brandstoftank 90% gevuld, met bestuurder van 68 kg en 7 kg bagage, tanks voor vers water en gasflessen voor 90% gevuld). Opties en toebehoren verhogen doorgaans het gewicht van het voertuig, waardoor het nuttige laadvermogen overeenkomstig wordt verminderd. Noot: volgens ISO-M06 1176 wordt het leeggewicht met max. 75 kg verminderd.
en

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/massa.php
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Corné »

Erg indrukwekkend. Jah,ik wil er een.
En ik wil ook graag (bijna) alle opties. Hmmm. Wat zou ik voor mijn RT terugkrijgen? _001 8)_
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wow da's
fl 42,751,97

Dat doe ik nu altijd bij dit soort bedragen . . . . . :(
1-handed schreef:Mooi de nieuwe RT, de kleuren zijn wel heel decent en mogen ook wel uitdagender rood of zo. De prijs zal wel stevig zijn


De nieuwe BMW R 1200 RT wordt leverbaar in februari 2014 vanaf € 19.400 -
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

dutchmidiman schreef:
J vd B te V schreef:...Alleen een bescheiden "haaienvinnetje". Kon dat nu ook niet op deze motor gerealiseerd worden?
Bij de moderne(re) auto's wordt vaak de achterruitverwarming (ook) als antenne gebruikt.
(via een zogenoemde coupler, o.a. ook te koop bij Conrad).

De haaienvinnetjes die je vaak ziet zijn vaker zowel GSM alsook GPS, niet altijd of helemaal niet voor FM ontvangst.
Ik heb diverse (soms erg dure) haaienvinnetjes en qua FM ontvangst is het vaak erg matig.
Daarnaast *moeten* dergelijke antennes voorzien worden van een extra 12 volt voeding, aangezien via versterking het te kort aan echte (!) antenne-lengte via ontvangstversterking gecompenseerd moet worden via elektronica.
Rob, zoals altijd weer tot in detail van alles op de hoogte. Top!
Maar ik vind dat vieze sprietje voor op de motor niet mooi.
Daarom was ik ook blij dat de occasion die ik op het oog had, geen radio had. ;-)
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Inspector Gadget

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

J vd B te V schreef: Rob, zoals altijd weer tot in detail van alles op de hoogte. Top!
Maar ik vind dat vieze sprietje voor op de motor niet mooi.
Daarom was ik ook blij dat de occasion die ik op het oog had, geen radio had. ;-)
Voor analoge ontvangst is eigenlijke antenne-lengte belangrijk, omdat het nogal een groot frequentiebereik moet kunnen ontvangen, 88 MHz t/m 108 Mhz. (FM-radio band)
Als je een serieuze sharkvin-antenne wilt proberen, het beste resultaat heb ik vooralsnog gehad met Calearo.
Die wordt ook als OEM gebruikt bij diverse merken vier-wielige.
(Audi, VW, Skoda, Seat, Peugeot, Nissan, Renault, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, om er maar een paar te noemen)

Voor digitale ontvangst (zoals DAB+) kan je volstaan met gelukkig een veel kleinere antenne omdat die alleen in een specifiekere (lees: kleinere) frequentieband zit.
(namelijk de "oude"Tv-band III (174–240 MHz) (VHF) en L-Band (1452–1492 MHz) (UHF))
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door scan »

Indicatie van de prijs in Duitsland:
Fahrzeugpreis: 16.990,00 EUR*
* Ausstattung gemäß Serienumfang, unverbindliche Preisempfehlung ab Werk ohne Überführungskosten inkl. 19% MwSt.

Tel daar ca. 25% bij op en je hebt alle bezuinigingen van Nederland ook betaald... _002
doov650

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door doov650 »

Jos wRSm schreef:Wow da's
fl 42,751,97

Dat doe ik nu altijd bij dit soort bedragen . . . . . :(
1-handed schreef:Mooi de nieuwe RT, de kleuren zijn wel heel decent en mogen ook wel uitdagender rood of zo. De prijs zal wel stevig zijn


De nieuwe BMW R 1200 RT wordt leverbaar in februari 2014 vanaf € 19.400 -
En , helpt dat?
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Dat is dan in verhouding spotgoedkoop 8) :$ ;) . Mijn 1100RT koste in '98 fl 36000,-
doov650 schreef:
Jos wRSm schreef:Wow da's
fl 42,751,97

Dat doe ik nu altijd bij dit soort bedragen . . . . . :(
1-handed schreef:Mooi de nieuwe RT, de kleuren zijn wel heel decent en mogen ook wel uitdagender rood of zo. De prijs zal wel stevig zijn


De nieuwe BMW R 1200 RT wordt leverbaar in februari 2014 vanaf € 19.400 -
En , helpt dat?
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Zolang mijn baas het salaris bedrag ook niet aanpast rekent deze jongen ook nog vaak dingen terug naar guldens........
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

It's all about "koopkracht" ... yep
J vd B te V schreef:Zolang mijn baas het salaris bedrag ook niet aanpast rekent deze jongen ook nog vaak dingen terug naar guldens........
Gebruikersavatar
janc'borg
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2009, 16:12
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg
Locatie: Culemborg

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door janc'borg »

De nieuwe rt is ontworpen voor garage houders _003
Met zijn breedte (983 mm) bemeten over de spiegels past hij nimmer in mijn schuur
J vd B te V

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door J vd B te V »

JDoubleOP schreef:It's all about "koopkracht" ... yep
J vd B te V schreef:Zolang mijn baas het salaris bedrag ook niet aanpast rekent deze jongen ook nog vaak dingen terug naar guldens........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Spiegels zijn opklapbaar, dat scheelt.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
janc'borg
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2009, 16:12
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg
Locatie: Culemborg

Re: Nieuwe RT

Ongelezen bericht door janc'borg »

bmwalter schreef:Spiegels zijn opklapbaar, dat scheelt.
Dat kan inderdaad schelen maar of het voldoende is?
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”