Mijn R80

Overige R-boxerserie modellen vanaf 1993.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Langzaam maar zeker ben ik steeds meer tevreden met mijn R80. Zoals verwacht moest ik wel een aantal dingen aanpassen.
1 Banden voor en achter vervangen De banden waren van 1997
2 R80 stickers op zijkapjes gezet
3 Remslang voor vervangen De remslang was van 1989 ( Wel grappig dat de remslang het zolang volgehouden heeft)
4 Alle olie en filter vervangen en remvloeistof natuurlijk ook
5 voorvorkolie en vorkveren vervangen ( Hyperpro)
6 Schokbreker achter vervangen ( Hyperpro)
7 Iridium bougies NGK
8 zadel schuim en bekleding laten vervangen
9 stuurkuipje gemonteerd had ik toevallig nog liggen.
10 aanslagrubbers van middenbok en zijstandaard vervangen. Ze zijn gemaakt van droprubber.

Nog wat meer dingen te doen. Synchroon stellen al een keer bekeken was allemaal weer net iets anders dan de R1100R. Maar eerst nog kopbouten aantrekken en kleppen stellen. Daarna ontstekingstijdstip controleren al denk ik niet dat afstellen nodig is. De motor loopt goed en de bougies hebben de juiste kleur. Dan nog een paar kogeltjes in het emissiesysteem stoppen op dit uit te schakelen. Dit systeem heeft niet echt een toegevoegde waarde en het laat de uitlaatklep nog warmer worden. En ik moet de startmotor nog smeren daar denk ik net pas weer aan.

En ik moet het standaard gereedschap nog aanvullen omdat er het een en ander ontbreekt.
sized_DSCN1751-3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 20 mar 2017, 20:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

sized_P3200092-1.JPG
Een gezonde bougiekleur bij mijn motor maar toch maar even een upgrade en de standaard bougies nu vervangen door iridium.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RharryRT
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:19
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wenum
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door RharryRT »

Hoi Ton
Je hebt het over k ogeltjes is dit een vervroegde 1april grap van je.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

RharryRT schreef:Hoi Ton
Je hebt het over k ogeltjes is dit een vervroegde 1april grap van je.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Nee dit is geen grap. De Zwitserse en Amerikaanse uitvoering heeft een emissie systeem met een pijp die uitkomt vlakbij de uitlaatwartel. Ik schroef de wartels van de leiding los en stop er een 6mm kogel in van een fietslager . Misschien even kopen bij de fietsenmaker.
sized_Emissiesysteem.JPG
Kijk naar de pijp net onder de bocht van de uitlaat. Ik draai die leiding los en stop er een kogeltje in. Ik wil het systeem niet verwijderen anders houd ik wat loze gaten in de kap boven het blok. Maar meer tijdelijk uitschakelen. Zolang als hij in mijn bezit is. Heeft niet direct haast. De uitlaat moet ik ook nog een keer los maken. Dit moet je om de paar jaar een keer doen om te voorkomen dat de wartel van de uitlaat vast rot op de schroefdraad van de koppen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RharryRT
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:19
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wenum
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door RharryRT »

Ik ga er eens even wat over lezen Ton ben benieuwd.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door HansD »

Prachtig, beter dan nieuw! Wanneer kan ik hem een keer bewonderen?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Prachtig, beter dan nieuw! Wanneer kan ik hem een keer bewonderen?
Wanneer heb je tijd? Komende weekend is mijn werk weekend maar het weekend daarna ben ik vrij.

Correctie ik dacht dat ik het weekend daarna vrij was maar we hebben nog wat werk te doen in het oude huis van mijn ouders.
Aangezien ze naar een verpleeghuis gegaan zijn. Dus ook mijn vrij weekend waarschijnlijk druk bezig in het huis :cry:
Als dat allemaal klaar is kan ik weer gaan ontspannen/motorrijden . We hebben een beetje een zwaar jaar helaas maar zo is het leven.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Bert M »

Het emissiesysteem, is dat een soort van EGR (exhaust gas regeneration)? Dat is inderdaad altijd de moeite waard om (tijdelijk) af te dichten. Blokkeren heeft ook een gunstige invloed op verbruik.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het systeem spuit lucht in het uitlaatkanaal en dat moet helpen om de onverbrande resten nog te verbranden. Met als nadeel dat de uitlaatklep veel warmer word. Het werkt via vacuumslangetjes en een aantal kleppen boven op het blok.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Het systeem spuit lucht in het uitlaatkanaal en dat moet helpen om de onverbrande resten nog te verbranden. Met als nadeel dat de uitlaatklep veel warmer word. Het werkt via vacuumslangetjes en een aantal kleppen boven op het blok.
Oh, in feite een soort omgekeerd EGR dus... schone lucht in het uitlaatkanaal ipv uitlaatgas in je inlaatcircuit; die kende ik nog niet. Lijkt me ook niet vreselijk effectief, eerlijk gezegd.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag de vering getest van de voorvork. Veel minder duiken bij afremmen nu zelfs een flinke putdeksel in de weg is is geen probleem. Het zadel zit echt veel beter. Tevens nog reflectors gemonteerd op de voorvork. Waren origineel te bestellen bij de Hobbyist. Maar voor de bevestigingsboutjes en busjes moest ik toch naar Mofra. Moesten speciaal besteld worden.
Heb tevens nog wat gereedschap besteld om de gereedschapskit compleet te maken. De wielsleutel is niet leverbaar meer dus die heb
ik tweedehands gekocht.
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Wat een trotse fiets, Niet alleen toen, maar ook nu nog steeds. _004 -kwijling-
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Marcel 1200rt schreef:Wat een trotse fiets, Niet alleen toen, maar ook nu nog steeds. _004 -kwijling-
Ik ben er elke keer weer blij mee. Dat mooie geluid wat eruit komt en dat fantastische blok. Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag de uitlaat moeren een keer los gehad. Dit is iets wat bij de zogenaamde "airheads" regelmatig gedaan moet worden omdat de moer vastrot op het aluminium. Dit kan je voorkomen met wat copaslip . Ik had de sleutel hiervoor gekocht om ze los te draaien maar ze zaten muurvast. Aangezien ik geen brandertje heb ben ik maar lekker gaan rijden met de motor en bij terugkomst de sleutel weer erop gezet en een tik gegeven met een houten blok. Mijn rubber hamer is vast ergens verdwaalt in de schuur. Maar hij kwam los. Gelukkig was de schroefdraad goed . Eerst de motor af laten koelen en daarna de schroefdraad ingesmeert met copaslip en weer gemonteerd.
Daarna nog eens gekeken naar mijn achterlicht. Het lampje pas vervangen maar het ging telkens weer aan en uit als ik tegen het achterlicht aan tikte. Eerst dacht ik aan een massa probleem maar achteraf bleek dat het nieuwe lampje ook kapot was. Ik maar denken dat Philips lampjes niet meer dezelfde kwaliteit zijn maar Grundig lampjes zijn nog slechter.
Ik had bij het vernieuwen van de voorvorkveren beter gelijk de hele vork uit elkaar kunnen halen omdat bij één vorkpoot de keerring lekt. Dus vernieuw ik ze allebei maar en misschien monteer ik meteen balgen op de voorvork.
sized_P4110105.JPG
sized_P4110104.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ook vorige week nog een paar reflectors op de voorvork gezet. Dit vind ik een stuk veiliger.
sized_1.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door EileRT »

Dergelijke gele reflectors zitten ook op de Honda Shadow VT 800 van mijn vrouw. Deze zijn er echter af fabriek ingezet in een voorgeprofileerde vorm in de aluminium voorvork. Deze motor komt uit Californië (USA). Er zitten ook rode reflectors op de zijkant van het achterspatbord, waar dan wel weer de leren tassen overheen vallen . . .

Goeie verbetering Ton! -top-

[groet]

Eilert
Ton1959 schreef:Ook vorige week nog een paar reflectors op de voorvork gezet. Dit vind ik een stuk veiliger.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Op Amerikaanse uitvoeringen zitten er vaak die reflectors voor en achter op. Ik heb ze ook op mijn R1100R toen gezet. Maar bij deze doe ik het alleen voor omdat ik reflectors op de koffers heb en deze er toch nooit afgaan aangezien ik geen topkoffer heb op deze motor. Een motor is uiteindelijk een stuk mooier zonder topkoffer, zeker al bij naked motoren zonder kuip. Dan is het evenwicht ineens niet goed. De topkoffer lijkt zo groot.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag weer even aan de motor gewerkt. Kopbouten aantrekken, klepspeling en axiale speling tuimelaars gecontroleerd. De motor had kort voor dat ik hem kocht een grote beurt gehad en ik moet toegeven dat de klepspeling perfect was afgesteld. Ik had het kunnen verwachten de motor loopt ook zo netjes.
Gesloten

Terug naar “Showen die overige R-Serie”