Zepcam GPX

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Al surfende kwam ik deze tegen de " Zepcam GPX " camera. Niet goedkoop in iedergeval maar heeft iemand misschien ervaring met deze camera?

http://www.stylecowboys.nl/Gadgets/2523

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb in het verleden wel eens naar dergelijke oplossingen gekeken, ook in verband met ons werk.
Wat mij vooral op (en ook tegen-)valt is de vaak lage video-resolutie, geen HD, op z'n best VGA met een beetje fantasie (720x576, oftewel oude TV-resolutie)

Oftewel, ietwat zwart-wit gesteld, je betaald bijna 2x zo veel als bij de beste Action Camera die je momenteel kunt kopen, voor alleen de extra "gadgets".

Wat je af moet vragen, heb je informatie over de gereden snelheid, richting, hartslag, tijd en dergelijke nodig?
Zo ja, dan kan je het meeste of halen uit je navigatie (trip-log :idea:) of een aparte GPS tracker.
En dan ben je nog veel goedkoper uit, ook!

Ik zou mij wel een paar keer bedenken als ik dergelijke serieuze bedragen ga neertellen, kijkende naar de specs.
Dan is HD (en 60fps-mode) toch wel 1 van de minimale eisen, denk ik.
Maar ik ben wellicht daarin te kritisch. _001

Daarnaast lees ik nergens iets over update-mogelijkheden van de camera, dus software/firmware, en een product zal toch verbeterd worden op basis van terugkoppeling van gebruikers?

Mainstream merken zoals VIO, GoPro en Contour voldoen wel aan dergelijke verwachtingen.
En mogelijkheden.
Maar dan zonder hartslag, en soms wel met GPS informatie.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Hoi, toch wel vreemd eigenlijk. De spec. zijn een stuk minder als ik jouw conclusie lees en dan zou het prijsverschil van ruim 300 euro alleen veroorzaakt worden door de toevoeging van GPS, hartslagmeter e.d? Mijn conclusie is dan dat ik me concentreer op de GoPro en uit ga zoeken hoe ik die het beste op mijn RT kan plaatsen want aan de helm vastmaken zie ik niet zitten. _001

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, daar komt het wel in grote lijnen zo'n beetje op neer;

De nieuwste GoPro HD Hero 2 is er vanaf 300 euro (afhankelijk welke mounting-kit/uitvoering e.d. je neemt), en kan je, zie mijn opnames, perfect met een zuignap (bijvoorbeeld) op de motor monteren.

Je kunt ook voor het neusje van de zalm kiezen, namelijk de VIO POV HD, zo'n 550 euro. (zie mijn opnames)
Kan je perfect op de helm monteren, heeft wel een aparte opname-unit, maar dat zou ook de kwaliteit verklaren. (zeggen de experts)

Of je kunt kiezen voor de Contour Plus, heeft GPS ontvanger ingebouwd, kost zo'n 500 euro.
En die kan je ook prima op je helm monteren.

Ik zal niet in herhalingen vallen, maar de VIO POV HD en de GoPro's hebben automatische belichtingsinstellingen, en dat is best wel prettig met ons NL weer.
De Contour heeft dat, ondanks 4 generaties, nog steeds niet. (oops)

Op YT kan je vele vergelijkingen vinden.

En dit zijn stuk-voor-stuk wél camera's met HD én 60FPS modi. ;)
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Montage aan de helm? Ik gebruik een systeem helm die eigenlijk altijd open staat, behalve op de autoweg, maar wie wil daar nu rijden? Op welke plek bevestig je dan de camera zonder dat hij met het kinstuk mee naar de hemel wijst? Maar eerst kinstuk opklappen en dan de camera bevestigen levert het gevaar op dat je in een onbewaakt ogenblik de zaak naar beneden klapt en daar gaat je camera!

De VIO POV HD is kwa prijs niet zo aantrekkelijk hoewel even doorsparen ook niet slecht is als dat een betere camera oplevert?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

I've got news for you; ook ik gebruik een systeemhelm, de Scuberth C3, en zoals je in mijn YT opnames hebt kunnen zien, een reeks aan helmcamera's.

En soms, maar niet vaak, rij ik ook met de helm open.
(vind ik gevoelsmatig zeer onprettig, net als in de auto zonder gordel zitten ik bijzonder onprettig vindt, maar dat is een topic voor een ander draadje ;) )

Ik monteer de camera's vaak net naast het scharnierpunt van de helm.
Beroepsmatig veel, heel veel opnames gemaakt en nog nooit (afkloppen op hout) de camera's verloren, losgeraakt of laten vallen o.i.d.
En zo handig of slim ben ik volgens mij ook weer niet of zo. :lol:

De GoPro's zijn kwalitatief goede camera's maar niet echt fraai om aan te zien aan de zijkant van je helm.
Maar, vraag jezelf af, hoe boeiend is dat?
Wat dat zie je niet in de opname terug, toch.

De VIO POV HD is in mijn optiek het neusje van de zalm, en die ze je, naast de GoPro's, veelvuldig ook gebruikt worden door de professionals.
De 1e Contour in een professional setting moet ik nog tegenkomen.
(maar ik ben persoonlijk ook afgeknapt hoe Contour met hun klanten omging wat betreft hun forum, en hun volharding dat de Contour GPS camera geen problemen kende, maar dat geheel terzijde).

De VIO POV HD staat met stip op 1, wat mij betreft.
Daarna de GoPro serie.
En daarna de Contour, hoewel ik niet alle modellen bezit cq. bekeken heb.

Het "probleem" is dat de markt van Action camera's volop in beweging is/was in de afgelopen jaar(en), ik weet niet wat de toekomst brengt.
Maar elke fabrikant zal, al is het alleen al om klanten aan te trekken, met een zekere regelmaat met nieuwe dingen komen.
Zo zie je nu camera's die draadloos beelden kunnen sturen naar (bijv.) een iPhone, en daarmee ook kunt instellen cq. besturen.
Het zal een kwestie van een slimme applicatie zijn om de in den beginne van dit draadje aangehaalde functies van GPS, hartslag, snelheid e.d. op de iPhone te laten "super-impozen" bij de opname.

Het is dus zaak een afweging te maken of je een kwalitatief goede camera wilt aanschaffen waar je nog jaren plezier van gaat hebben ook omdat het goed geld kost, of dat je voor wat goedkoper gaat en accepteert dat de opnames (of features e.d.) wat minder zijn en je na x-jaren de camera wilt gaan vervangen?
En zo de gewenste functies verkrijgt.

1 ding is zeker, het blijft maar doorgaan, verbeteren, toevoegen, uitbreiden, etc.
Wat je vandaag hebt, is volgend jaar waarschijnlijk wel weer achterhaald, verbeterd, vernieuwd, etc.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

dutchmidiman schreef:
De VIO POV HD is in mijn optiek het neusje van de zalm, en die ze je, naast de GoPro's, veelvuldig ook gebruikt worden door de professionals.
De 1e Contour in een professional setting moet ik nog tegenkomen.
(maar ik ben persoonlijk ook afgeknapt hoe Contour met hun klanten omging wat betreft hun forum, en hun volharding dat de Contour GPS camera geen problemen kende, maar dat geheel terzijde).

De VIO POV HD staat met stip op 1, wat mij betreft.
Daarna de GoPro serie.
En daarna de Contour, hoewel ik niet alle modellen bezit cq. bekeken heb.

Het is dus zaak een afweging te maken of je een kwalitatief goede camera wilt aanschaffen waar je nog jaren plezier van gaat hebben ook omdat het goed geld kost, of dat je voor wat goedkoper gaat en accepteert dat de opnames (of features e.d.) wat minder zijn en je na x-jaren de camera wilt gaan vervangen?
En zo de gewenste functies verkrijgt.
Hier zal ik dus een afweging tussen moeten maken en ik vermoed dat ik even door spaar dan heb ik ook de tijd om een oplossing te zoeken voor "waar plaats ik de camera", in iedergeval bedankt voor het meedenken.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Nu ik besloten heb dat het een GoPro moet worden zijn bij mij de volgende vragen boven komen druppelen: " welke plaats is de beste"? Is dat "op het lichaam" of "vast aan de motor"? als 'vast' op de motor de beste plek is waar op de RT zit ie dan, is dit een vaste 'gelijmde' verbinding of met een 'zuignap'? Nogal wat vragen ik weet het, maar waarom zou ik proberen om het wiel opnieuw uit te vinden als het antwoord mogelijk op het forum al aanwezig is en er is in iedergeval veel ervaring op dit gebied aanwezig _001

groet,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laat mij je weer "coachen" ;) :lol:

Voordeel van camera op het lichaam (bijvoorbeeld helm)
Mooi zicht wat de bestuurder ook zag, goed "totaal overzicht", het lijkt alsof je meerijdt.
Nadeel: Tenzij je de discipline hebt, kan het een heel onrustig beeld geven, immers, je kijkt veel rond, dus ook de camera beweegt.

Voordeel van de camera op de motor (bijvoorbeeld op de -1200- is een hele mooie plek de (vlakke) zijpaneel aan de voorkant)
Je "racet laag over de grond" oftewel het perspectief lijkt alsof je heel snel gaat.
Nadeel: Je moet je zuignap niet "eeuwig" laten zitten, elke zuignap gaat na verloop van tijd los. Ook is het verstandig je camera te zekeren met een vangdraad, voor het geval dat de zuignap faalt. ;)
Ander nadeel is dat soms (!) de camera wat meer trillingen te verduren krijgt, wat zich soms (!) laat zien in de opnames.

Qua positie is er geen 1 plek, dat is juist het leuke van dergelijke camera's, er zijn vele plekken mogelijk.

Een mindere plek vind ik persoonlijk achter een ruit e.d., dat zie je altijd terug in de opnames. (schittering, vuil, krassen, weerspiegeling, etc)

Op de tank zou ook een mogelijkheid zijn, ware het niet dat je de camera dan op een vrij lange arm moet monteren, anders zie je 3/4 dashboard en dat is een minder interessante opname tenzij dat je "ding" is om snelheden ;)

Ter illustratie enkele opnames om een idee te krijgen;

Helm, Zijkant tupperware en tenslotte een combinatie van beide:
[youtube]Kk4_FLPgDKk[/youtube]

[youtube]hzeh-rGaQLY[/youtube]

[youtube]6_VFx6bfWP0[/youtube]
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Interessant om te zien welke beelden het oplevert in de verschillende opname hoeken. Ook prettig is het hebben van een privécoach :D :D , ik dacht dat misschien op de 2 onderste schroefverbindingen voor op de ruit d.m.v. een pasgemaakte lichtmetalen beugel een interessante plaats kan opleveren of is dan de bediening van de camera onmogelijk en wordt mogelijk het systeem van de ruit te zwaar belast? Achter de ruit lijkt mij ook niets door de genoemde beperkingen. Bij elke bevestiging op het lichaam/helm is beweging van de rijder een trillings- / bewegings-factor, je zit nu eenmaal niet als een plank op de motor en bij lange ritten al helemaal niet, ik vermoed dat het bij mij hele onrustige beelden zal geven.

gr,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Padwan, fear do not, the Force is strong with you, it is. _004

Je kunt met beugels werken, en inderdaad de diverse montage-punten van je motor gebruiken.
Echter, en dat heb ik de praktijk vaker gemerkt, je camera heeft toch een zeker bepaald gewicht, en zo'n beugel(tje) kán dan als een hefboom gaan werken en ernstig gaan lopen trillen. (!)
Je zult dan het beugeltje zelf ook weer op een ander punt moeten verankeren, oftewel twee montage-punten gebruiken.
Of zorgen dat zo'n beugeltje zelf op geen enkele (!) manier meer flexibel is, dus een drawsbalkje o.i.d.

Het voordeel van een zuignap is dat je die op verschillende plekken gemakkelijk(er) kunt plaatsen.

Je kunt eventueel (maar dat maakt het wel wat duurder) kiezen voor een RAM-mount oplossing, dan dempt de rubberen bal van de RAM-mount soms (!) de trillingen.

Maar een ander alternatief, als je het geen bezwaar vindt, is het dragen van een GoPro chest mount-harness.
Het menselijk lichaam is prima in staat de kleinere trillingen volledig op te vangen en zie je weinig tot niets van in de opnames.
Terwijl het bevestigen op de motor soms juist wel trillingen geeft.

Maar dat is ook de kracht van dergelijke camera's, er zitten vaak al diverse montage-mogelijkheden bij, dus je kunt lekker experimenteren met datgene wat jij het leukst of prettigst vindt.

Vergeet a.u.b. ook niet de rijwind, die kan ook behoorlijke krachten op je camera uitoefenen, hou beugels, armen en hoeken zo klein mogelijk om trillingen te voorkomen.

Tip van de dag: ga lekker experimenteren met rijden en opnames voordat je de "definitieve" plek(ken) kiest.
Je zou niet de eerste zijn die bemerkt na een interessante trip dat de gekozen plek achteraf niet de beste plek voor de camera was.
Of dat je opnames net juist mislukt zijn omdat er een spiegel opgenomen werd in plaats van de omgeving. {snik}
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Je hebt het meegemaakt, lees ik! Goed, experimenteren dus is het advies en dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Thanks!!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut experimenteren om voor jou de beste positie te vinden.

Zoals aangegeven, de zijkant van de tupperware is een prima plek voor een zuignap-montage.
Ook op de 48-liter topkoffer is bijvoorbeeld een mooie positie.

Daarnaast heb ik een heel kort beugeltje gemaakt die achter de pen van de -1200- spiegel gemonteerd was, maar daar kreeg ik te vaak vervelende trillingen van te zien in het beeld. Maar nu heb ik daar weer de winddeflectors op de -1200- zitten, dat zal zeker ook invloed gehad hebben.
(1 pen is namelijk geen boutje-moertje maar zit er schroefdraad in het chassis, ideal).

Ook heb ik het montage-punt waar de GPS gemonteerd is, geprobeerd, maar daar trilde het ook best wel veel.

Kortom, er zijn vele plekken mogelijk, de praktijk zal leren wat voor jou de beste positie is.
En je kunt natuurlijk meerdere mogelijke posities :idea: hebben, afhankelijk wat je scenario zoal is cq zal zijn.

We zien t.z.t. het resultaat wel, ik ben heel benieuwd. _004
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zepcam GPX

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Diverse mogelijkheden en ik ga ze uitproberen zodra de camera er is, ergens in januari. 'k zal verslag doen zodra het weer toelaat om uitgebreid te testen. :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”