Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jaapvanthoff

Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ik heb een vraag over de beste montage plaats van een camera.
Als eerste probleem ondervind ik ellende met de montage plaats. Op elke plek geeft dit in de camera gerammel, en het beeld beweegt.
Als vast plak plekken heb ik het zij schild gebruikt, het gedeelte naast de voor ruit, de spiegel… en achter de ruit.
Voor op de ruit geeft ook geen verbetering.
Mijn schoonzoon op zo een Japans blѐr-ding heeft goede resultaten. Heeft iemand ervaring, of weet iemand hoe de overheid de camera’s vast gemaakt zijn?

Graag zie ik jullie ervaringen tegemoet.
Inspector Gadget

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je zoekt op het RT-forum op de sleutel "gopro" zal je daar de nodige discussies vinden.

Er zijn m.i. twee goede plekken;
- Op je helm aan de zijkant.
Maar de GoPro is dan wel een splinter-in-je-oog qua vormgeving cq. Maatvoering, oftewel niet echt onopvallend.

- Via een zuignap op de zijkant van je tupperware.
Mijn ervaringen zijn heel positief, zie de diverse opnames op mijn YT-kanaal.

- Op je schouder en/of borst.
Je bent een menselijke schokbreker en als je eigen bewegingen niet te vaak en/of abrupt doet, zijn de opnames redelijk tot goed.

Slechte/minder goede plekken zijn:
- Achter je ruit (lichtbreking & weerspiegeling)
- Op je dashboard (te veel trillingen, tenzij je de camera zowel verticaal alsook horizontaal helemaal vast zet).


Ik kan je uit privacyoverwegingen geen afbeeldingen tonen zoals het bij een overheidsrelatie gemonteerd is/was, maar ook daar heeft het heel wat voeten in aarden gehad voordat het redelijk (!) trillingvrij gemonteerd was op het dashboard.
Vergeet niet dat bij de overheid ter hoogte van het dashboard vaak de radio-bedieningsconsole zit, en die massa wordt vaak gebruikt om de camera in 3D te zekeren. En zelfs dan zijn de opnames (die ik ook helaas niet kan sharen) lang niet altijd trillingvrij.
jaapvanthoff

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Dank voor deze tip!

Ik wist natuuurlijk van de zoek functie, maar gebruik hem nooit...
Meestal snuffel ik door de nieuwe onderwerpen heen, wat ik erg leuk vind. Dit werkt natuurlijk veel beter.

Groet,
Jaap
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Omdat de enige plek waarbij de beelden een aanvaardbaar niveau hebben aan de helm is en ik dat absoluut niet wil heb ik afgezien van een camera op de motor.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door mhovens »

Wij hebben wat geexperimeteerd en zijn tot de conclusie gekomen dat op de helm inderdaad de beste plek is. Daarnaast hebben we met een migselsteun voor navigatie met extra balletje goede resultaten geboekt.
Inspector Gadget

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste is en blijft het gewoon zelf te ervaren.
Zuignap aan de zijkant blijft in mijn optiek de allerbeste plek qua trillingen en "mee-rij" gevoel.

Op de helm ook wel, maar moet je wel de discipline hebben je hoofd redelijk rechtlijnig te bewegen om geen "wagenziekte" bij je filmkijkers te veroorzaken, wellicht. ;)

Op je dashboard is vaak geen goed idee, met name de trillingen die daar kunnen ontstaan (lees: "waves" in je opnames omdat het lensje in de vloeistof een deel van de trillingen kan compenseren, maar niet alles).
Maar ook omdat je op je dashboard vrijwel onvermijdelijk door je windscherm heen gaat opnemen.
Als je windscherm nog schoon en onbekrast is, valt het soms wel mee.
Maar als de zon in de juiste hoek staat op de ruit krijg je lichtbrekingen in en door je ruit heen, waar je camera overdadig op kan reageren.

Voor de GoPro zou je dus de eerder genoemde borst-tuigje kunnen gebruiken, vooral leuk op het circuit.
(controleer a l t i j d de positie anders loop je het halve dashboard op te nemen, niet altijd even interessant. ;) )
http://gopro.com/camera-mounts/chest-mount-harness/

Maar een vaak vergeten mogelijke optie is de polsband-montage!
http://gopro.com/camera-mounts/hd-wrist-housing/
Die je dus ook, met een beetje goede wil, op je arm ( :idea: ) kunt monteren.

En ultimo, je kunt natuurlijk ook de plak-mounts gebruiken, dan heb je alle vrijheid de camera vrijwel overal te kunnen plaatsen.
(wel 72 uur laten drogen!)

Kortom, laat je fantasie de vrije loop, doe het wel veilig (lees: gebruik vangdraden) en wie weet hoe verbaast we zijn over het mooie resultaat.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

ook nog maar even reageren op deze thread.
Ik heb dan wel geen GoPro, maar een ContourGPS. Het bevestigen blijft echter een probleem. Samen met een vriend heb ik laatst een test uitgevoerd met bevestigingen. Hij op een R1150GS en ik op mijn -1200- . Hij maakt gebruik van een RAM-Mount die op een valbeugel gemonteerd is. Ik maak gebruik van een eigen creatie...... Wat opvalt is dat met name bij lagere toeren de RT flink trilt en dat dit dan ook te zien is op de film.
Waarschijnlijk ga ik valbeugels monteren (@ Rob, in een andere thread hebben we het al hierover gehad :D ) of ik ga kijken of ik de montagebeugel van Touratechlampen kan aanpassen aan het 2005-2009-model.
Anyway, hieronder een filmpje van het testen. Verder naar onder een 2-tal foto's van de bevestiging zoals ik 'm gebruik op mijn -1200-

groet,
Marcel
Heb muziek onder de film gezet en daar doen ze een beetje lastig over....
En toch nog maar eens op YT proberen......[youtube]yvzW5PC1FSo[/youtube]

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcel72 op 15 jun 2012, 20:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Inspector Gadget

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De meeste Action camera's hebben het lensje voor de CCD-camera-chip in een dikke vloeistof zitten.
Daarmee worden "korte" trillingen eenvoudig opgevangen.
Heftigere trillingen die hiermee niet opgelost worden, zie je als een soort "wave", het beeld gaat als een slang heen-en-weer, terug komen in de opnames.

In jou geval zie ik wel wat trillingen, maar volgens mij valt het reuze mee.

Ik zou wel adviseren 720p opnames te maken. ;)

Hou wel rekening met de eventuele warmte van het motorblok als je daar een camera gaat plaatsen.
Zolang je motor in beweging is, zal het wellicht meevallen, maar ik weet niet wat de invloed zal zijn als je stilstaat.

Ikzelf heb het ooit geprobeerd op de -1100- op een montage-punt van de spiegels, maar dat was geen succes (lees: opname mislukt, ik werd "wagenziek", zoveel trillingen)
10-6-2012 13-00-58.png
Als je slim bent, kan je inderdaad het montage-punt van de TouraTech lampen gebruiken, je zult wellicht zelf iets van een beugeltje moeten maken.
Hou het allemaal wel zo kort mogelijk, anders gaat het (geringe) gewicht van de camera toch ook trillingen zichtbaar(der) maken.

Ik heb ook nog zitten kijken naar een RAM-mount plaat die je op het oliereservoir zet (RAM-B-182U/RAM-B-345U) maar die moet ik nog een keer uitproberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door marcel72 »

dutchmidiman schreef: Ik zou wel adviseren 720p opnames te maken. ;)
sterker nog, de opname was in full HD (1080), maar door het bewerken en uploaden naar YT is er e.e.a. van kwaliteit afgegaan. Moet me nog maar eens gaan verdiepen in het uploaden naar YT, met behoud van de kwaliteit.

Tja, wat de montageplaats betreft: als ik de valbeugels aanschaf (eender welk merk), zal ik die ook eens gaan proberen als alternatieve plek. Het resultaat zal ik hier posten.


gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Inspector Gadget

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet welk programma je gebruikt hebt om de opname te editen, maar YT doet naar mijn weten geen down-sizing voor wat betreft de resolutie.

Kwaliteit gaat wel verloren als je een upload doet naar YT, zij gebruiken hun eigen (her)coding.
Wat je kunt uittesten door een upload weer te downloaden (bijv. via KeepVid) en je zult bemerken dat de bestandsgrootte 30% tot wel 50% kleiner is dan je upload.
Wat wel te begrijpen is, het is gratis en opslagruimte is duur, dus proberen ze het flink in bestandsgrootte te reduceren.
En dat zie je terug in de kwaliteit.

Wil je kwaliteit behouden, dan zal je (bijvoorbeeld) Vimeo moeten gaan gebruiken.
Maar daar moet je weer voor betalen als je echt met video's (lees: grotere/langere opnames) aan de slag wilt.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Even off-topic dan . . . . _001

Als je toch een beetje serieus aan de slag wilt met videobewerking raad ik Pinnacle Studio 15 aan. Hiermee kun je prima aan de slag en naast bewerking grote HD bestanden als MP4 wegschrijven. Prima voor YouTube . . . . O.a. te koop bij bol.com voor € 60,=.
marcel72 schreef:
dutchmidiman schreef: Ik zou wel adviseren 720p opnames te maken. ;)
sterker nog, de opname was in full HD (1080), maar door het bewerken en uploaden naar YT is er e.e.a. van kwaliteit afgegaan. Moet me nog maar eens gaan verdiepen in het uploaden naar YT, met behoud van de kwaliteit.

Tja, wat de montageplaats betreft: als ik de valbeugels aanschaf (eender welk merk), zal ik die ook eens gaan proberen als alternatieve plek. Het resultaat zal ik hier posten.


gr.
Marcel
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door marcel72 »

Jos WRSM schreef:Even off-topic dan . . . . _001

Als je toch een beetje serieus aan de slag wilt met videobewerking raad ik Pinnacle Studio 15 aan. Hiermee kun je prima aan de slag en naast bewerking grote HD bestanden als MP4 wegschrijven. Prima voor YouTube . . . . O.a. te koop bij bol.com voor € 60,=.
Ja, inderdaad een mooi programma. Maak er al enige tijd gebruik van. Sinds dit weekend ook Avid Studio aan het gebruiken. Van dezelfde makers en werkt na enige gewenning ook prettig.

Maar omdat ik snel een filmpje wilde maken om op YT te zetten heb ik verder niet moeilijk gedaan over de instellingen. Vandaar dus een film in lagere kwaliteit.
Ga vanavond aan de slag met HD en zal deze op YT zetten. En als het een filmpje is met de RT ook hier een link zetten..... Big RT Smile

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
Corné
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
Type: R1250RT
Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oeffelt
Locatie: Oeffelt, Gelderland

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door Corné »

Hallo,

Ik heb zelf ook wat geëxperimenteerd met mijn actie camera de GoPro Hero2 HD.

Bijgaand mijn filmpjes die ik met jullie zal delen:
(rechts klikken en openen in nieuw tabblad).

http://youtu.be/T44HROJ8_ts

http://youtu.be/r9mISHIf7vw

http://youtu.be/IROd-ciYgBM


Engels gesproken.

[groet] Corné
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hallo Corné,

Excellent video materiaal met duidelijke uitleg. Super. Dank daarvoor. Je hebt mij/ons een helder beeld gegeven van de mogelijkheden van de GoPro H2.

Diepe buiging
[groet] -1100-
Joop

Corné schreef:Hallo,

Ik heb zelf ook wat geëxperimenteerd met mijn actie camera de GoPro Hero2 HD.

Bijgaand mijn filmpjes die ik met jullie zal delen:
(rechts klikken en openen in nieuw tabblad).

http://youtu.be/T44HROJ8_ts

http://youtu.be/r9mISHIf7vw

http://youtu.be/IROd-ciYgBM


Engels gesproken.

[groet] Corné
doov650

Re: Montage plek Go Pro 2 op een R1200RT.

Ongelezen bericht door doov650 »

dutchmidiman schreef:Het beste is en blijft het gewoon zelf te ervaren.
Zuignap aan de zijkant blijft in mijn optiek de allerbeste plek qua trillingen en "mee-rij" gevoel.

Op de helm ook wel, maar moet je wel de discipline hebben je hoofd redelijk rechtlijnig te bewegen om geen "wagenziekte" bij je filmkijkers te veroorzaken, wellicht. ;)

Op je dashboard is vaak geen goed idee, met name de trillingen die daar kunnen ontstaan (lees: "waves" in je opnames omdat het lensje in de vloeistof een deel van de trillingen kan compenseren, maar niet alles).
Maar ook omdat je op je dashboard vrijwel onvermijdelijk door je windscherm heen gaat opnemen.
Als je windscherm nog schoon en onbekrast is, valt het soms wel mee.
Maar als de zon in de juiste hoek staat op de ruit krijg je lichtbrekingen in en door je ruit heen, waar je camera overdadig op kan reageren.

Voor de GoPro zou je dus de eerder genoemde borst-tuigje kunnen gebruiken, vooral leuk op het circuit.
(controleer a l t i j d de positie anders loop je het halve dashboard op te nemen, niet altijd even interessant. ;) )
http://gopro.com/camera-mounts/chest-mount-harness/

Maar een vaak vergeten mogelijke optie is de polsband-montage!
http://gopro.com/camera-mounts/hd-wrist-housing/
Die je dus ook, met een beetje goede wil, op je arm ( :idea: ) kunt monteren.

En ultimo, je kunt natuurlijk ook de plak-mounts gebruiken, dan heb je alle vrijheid de camera vrijwel overal te kunnen plaatsen.
(wel 72 uur laten drogen!)

Kortom, laat je fantasie de vrije loop, doe het wel veilig (lees: gebruik vangdraden) en wie weet hoe verbaast we zijn over het mooie resultaat.
Hoe monteer je de vangdraad aan de behuizing van de go pro. Zie nergens een oogje oid
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”