zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

theridingman

zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door theridingman »

Ik had het in andere leden hun topic al kort besproken, maar ben even zo vrij om er zelf een topic voor te openen.

Het was al meteen duidelijk toen ik begon te rijden op mijn nieuwe r1200rt lc, het is de allerbeste en leukste motor die ik al gehad heb (en ik kan al aardig vergelijken ondertussen) maar dat zadel doet hem de das om. Zo een slecht zadel, niet te geloven, en dat in contrast met zo een mooie goede motorfiets,...

De meesten klagen enkel over het kwaliteit van het schuim, dat het snel gaat doorzitten. Dat is bij mij niet anders, maar zelfs met degelijk schuim voldoet het zadel nog steeds niet. De vorm is totaal niet goed voor mij. Het geeft me totaal geen ondersteuning bij het rijden. Onlangs ben ik samen een rit gaan rijden met kameraad op een r1150rt met standaard zadel. Voor de grap eens gaan opzitten, en tot mijn grote schaamte moeten toegeven dat zijn 15jaar oude motor stukken beter was om te zitten dan mijn splinternieuwe rt van zoveel geld. Het zadel van de 1150 loopt achteraan op en geeft een goede ondersteuning thv de lende waardoor je lekker vast in je zadel zit.

Dus mijn zoektocht was begonnen. Contact opgenomen met touratech Belgie en ze hebben voor mij een zadel besteld met standaard hoogte. Uitvoerig mogen mee testrijden. Het viel me onmiddellijk op dat het schuim veel harder was, dat is een positief ding. Maar de vorm was helemaal identiek aan het originele bmw zadel. Voor diegene die enkel klachten hebben over het schuim zou dit de perfecte oplossing zijn. Maar voor mij niet.

Dus verder zoeken. Gisterenavond contact opgenomen met budyfashion Nederland, de corbin verdeler voor België/Nederland. Hij had net enkele exemplaren voor mijn model binnen gekregen en ik mocht komen proefrijden. Hmm, 3uren rijden enkele rit x2. Contact was gisteren via messenger van facebook en heb hem hartelijk bedankt maar zover rijden zag ik niet zitten, zeker wetende dat ik het nog geen uur volhoud aan een stuk op mijn huidig zadel.
Vanmorgend lekker uitgeslapen, ontbeten, douche genomen en ik voelde met helemaal fris en monter. Ik zei bij mijn eigen: Danny zei ik, kop op, bijt op je tanden en ga ervoor. De prijs voor dit corbin zadel is 1090€ (geen typ fout) dus als je weet dat ik zo een berg geld overweeg en er dan ook nog een volledige dag wil voor rijden om het te gaan testen en mee te brengen, dan is het wel duidelijk dat het probleem me heel hoog zit.
Zo gezegd zo gedaan. Vriendelijk onthaald door Rob, Nederlandse gastvrijheid met een kopje koffie erbij. Zadel ziet er ongelooflijk mooi afgewerkt uit. Hij legt het erop en ik neem plaats. Het zit me als gegoten maarrrrr de zithouding dwingt je te gaan zitten waar corbin het wil, en dat is echt heel ver naar achteren. Ik vertrok met met de motor maar ben onmiddellijk teruggekeerd, ik kon niet eens aan mijn stuur. Dit besproken met Rob, exact uitgelegd wat er niet goed is (hij zag het zelf ook) en met deze gegevens gaat hij het overleggen met de producent wat er eventueel mogelijk zou zijn. En echt waar, het zit hemels, ik zou er een hele dag kunnen op vertoeven zonder een grijntje pijn. Maar als je niet bij je stuur geraakt wordt het moeilijk. En ik ben nu echt niet van de kleinste. Hij gaat me op de hoogte houden maar heeft eerlijk aangegeven dat het niet gebruikelijk is dat corbin zijn zadels nog in die mate wijzigt en als ze het al zouden doen zal er een prijskaartje aan vast hangen (bovenop die 1090€) dus ik vrees dat dit een afgelopen hoofdstuk zal worden.

Niet bij de pakken blijven zitten en ik heb weer contact gehad met Touratech. Deze keer gaan ze een verlaagd zadel bestellen voor mij om proef te rijden. Niet dat ik lager wil zitten op zich. Maar het verlaagde model gaat in een kuip vorm en op die manier zou ik wel eens de door mij zo verlangde steun kunnen verkrijgen. Ongetwijfeld gaat de kniehoek niet meer zo comfortabel zijn als nu, maar daar zouden dan weer voetsteunverlagers voor te verkrijgen zijn. Maar dat is op de zaken vooruit lopen. Het verlaagde model is besteld en het enige beschikbare exemplaar ga ik mogen test rijden. Op de site van Touratech zie je staan dat dit verlaagd model niet beschikbaar is, het is nog niet duidelijk wanneer het weer leverbaar wordt, waarschijnlijk binnen enkele weken. Maar ik heb dus nog een stock exemplaar kunnen bekomen dat niet op de website vermeld staat. Aldus, zo beweerd Touratech. Ik kom hier nog op terug binnenkort. Levering wordt verwacht in de loop van volgende week.
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een avontuur!

Het is waar dat de vorm van een Corbin zadel je min-of-meer dwingt een bepaalde zithouding aan te nemen.
Alleen is dat bij mijn Corbin juist wat meer naar voren. _001
Hoewel de Corbin vrijwel horizontaal & vlak is, dwingt de breedte mij meer naar voren.
Ben het wel met je eens dat er weinig steun is, wat dat betreft.
Maar dat zou heel goed anders kunnen zijn bij de waterbuffels, die zijn in naam nog een RT maar eigenlijk geen vergelijk meer met de vorige bouwjaren.

Het gaat mij niets aan wat jou lichaamslengte is, maar je zou ook nog stuurverhogers kunnen overwegen, die is er ondertussen ook voor de LC.
Ik zou eens een bevriende fysiotherapeut en een rijschoolhouder vragen kritisch naar jou zithouding te kijken, die hebben vanuit hun professie een goed & kritisch oog op.

Omdat ik altijd blijf uit kijken naar verbeteringen, toevoeging en nieuwigheden, zou je ook eens moeten kijken naar de zadels van Russell Day-Long seats.
Corbin is niet altijd slecht, maar naar verluid zijn de Russell Day Long vele malen beter leer ik van mijn Amerikaanse contacten;
https://www.day-long.com/gallery_BMW.html
Habeve

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Habeve »

Ik heb dezelfde ervaring gehad met een Corbin zadel van Buddyfashion. Helaas ook negatief.
Op mijn vorige BMW's (1100-1150 en 1200) Corbin gemonteerd gehad en met veel plezier op gereden.
Voor de LC heeft Corbin dit keer (in mijn ogen) een waardeloos zadel gemaakt. Niet doordacht, jammer.

Zie deze link: viewtopic.php?f=121&t=9643

Grtz
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hopelijk dat Herrn BMW ooit ook komt met een Comfort zadel voor de waterbuffel? _001

Het aangehaalde draadje blijft een blamage voor waar het merk Corbin voor staat, en over de importeur maak ik verder geen woorden meer aan vuil. :(

Gelukkig zijn er wel alternatieven, zoals;

- Tijger Leathers in Den Haag
Die kunnen je bestaande zadel helemaal aanpassen aan jou smaak.

- Touratech;
http://shop.touratech.nl/vehicle-equipm ... etype=1255

- Hornig;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... zbank.html

- Rick Mayer;
http://www.rickmayercycle.com
http://www.rickmayercycle.com/photogallery.html

- Russell Day-Long seats
https://www.day-long.com/gallery_BMW.html

Maar het blijft een uitdaging, al zijn het alleen al de kosten. :$
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 jul 2015, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door head02 »

ik blijf dit even volgen want ook ik zoek naar een ander zadel.
op mijn vorige RTje had ik ook een corbin. ik vegeleek dit altijd met een luxe chesterfield stoel.
valt me idd erg tegen dat de nieuwe zo non ergonomisch is gemaakt. die gasten hebben toch een naam hoog te houden
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Corbin kán het wel volgens mij, zie navolgende link;
http://www.ebay.com/itm/AWESOME-Corbin- ... 1994871113

En zo ook voor de "oudere" 1200RT's;
http://www.ebay.com/itm/BMW-R1200RT-Cor ... 1688064421

Alleen of dat tot ieder's z'n smaak en vooral comfort is, valt nog te bezien.
Want dit zijn dan wel de verlaagde zadels.

Maar het beste zadel is het zadel wat speciaal voor jou gemaakt is, naar jouw wensen, afmetingen en, sorry, gewicht.

Dat is althans wat mij opvalt bij de Rick Mayer & Russell All-day-Long's, als je daar een zadel wilt kopen, moet je dergelijke gegevens invoeren.
Zij stellen dat een off-the-shelf zadel nooit het maximaal gewenste comfort zal gaan bieden, een op maat gemaakt zadel wel.

Dus wellicht is het dan een idee je bestaande zadel te laten aanpassen als de off-the-shelf oplossing niet voor jou werkt.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb zelf een Corbin op de K1600GT. Dat is voor mij (en mijn partner) een zeer prettig zadel. Maar voor alle helderheid: voor de goede zit op een Corbin heb je wel een bepaald postuur nodig. Als je een Corbin overweegt, ga dan zeker met je vaste duo uitgebreid proef rijden (uurtje of 2 á 3), want de zit zal zeker niet iedereen bevallen.

Ik ben altijd zeer tevreden met de service van Buddy Fashion.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
theridingman

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door theridingman »

Het zadel van Touratech komt helaas alsnog niet binnen, het enige beschikbare exemplaar is ergens zoek geraakt en niemand weet waar het zit. Niet meer in Duitsland, niet bij DHL, niet bij Touratech België,... spoorloos verdwenen. Dus als ik het zou willen hang ik af van het beschikbaar komen. Duitsland heeft aangegeven geen idee te hebben over welke termijn het gaat, kan enkele weken zijn, maar kan ook pas na de zomer zijn. Ik heb nog geen geluk gehad op dat gebied tot hiertoe.
Dus heb ik net naar Tijger leathers gebeld en een afspraak gemaakt om het op maat te laten aanpassen. Ik weet dat ik op het oude model r1150rt wel lekker zit, en ze kunnen dit perfect namaken en zelfs nog beter maken hebben ze telefonisch beloofd. Ik mag een voorbeeld zadel van het oude model meenemen, maar dat is geen absolute vereiste.
Dus donderdag 16juli om 10u beginnen ze eraan en normaal zou ik hooguit 2uren later met een perfect zittend zadel moeten naar huis rijden.
Wie het forum op de voet volgt, die heeft al gelezen dat ik vorig jaar ook bij hun ben geweest voor het zadel van mijn toenmalige Nc700 te laten verbouwen, daar was ik niet tevreden over. Eerlijk is eerlijk, dat was geen makkelijk zadel en mijn wensen waren toen ook wel vrij hoog. Er zijn een heleboel mensen heel tevreden over tijger leathers en in dit specifiek geval weet ik exact wat er moet veranderen en kan ik zelfs een voorbeeld meenemen. Dus ik verwacht deze keer wel positief resultaat. Ik hou jullie op de hoogte.
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Oei, dat is balen als datgene wat je verwacht niet (meer) binnenkomt.

De partner van Touratech in Nederland heb ik meer dan positieve ervaringen mee;
http://shop.touratech.nl/vehicle-equipm ... etype=1255

Maar goed, hopelijk kan Tijger Leathers je dit keer wel goed doen, ik zou dat op voorhand dat ook heel duidelijk kenbaar maken en alle ruimte openlaten voor dialoog.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik had ook dat mijn zadel niet lekker zat en dat ik naar vooren toe gleed....heb toen twee ringen onder de beugel van het zadel gemonteerd zodat de voorkant een halve cm omhoog kwam.....

Zat ineens stukken beter, ben net terug van 12 dagen schotland.....geen centje pijn gehad....



Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede tip! -top-
Bij de 11xx-serie had ik de seatjacks en dat maakte voor mij een enorm verschil.

Ik ben er nog niet uit hoe ik mijn Corbin vindt zitten, daar heb ik helaas nog te weinig kunnen rijden. :(

Maar ben het met je stelling ook eens dat een duur-test hoe een zadel daadwerkelijk zit, ook qua comfort & houding, pas echt blijkt na verloop van lange(re) tijd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het blijft ook nog de combinatie zadel stuurhoogte en voetsteunpositie. Bij mijn R1100R bleef ik ook telkens schuiven in het zadel. Seatjacks deed niet veel bij mij. Het stroeve materiaal dat Tijgerleathers gebruikt is werkt wel goed maar ik moest het zadel ook veel vlakker laten maken. Die zitkuil zat op de verkeerde plaats. En het schuim dat BMW gebruikt lijkt meer op goedkoop verpakkingsmateriaal dan iets om op te zitten.
theridingman

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door theridingman »

De zoektocht is aan zijn einde gekomen. Gisteren naar Tijger Leathers in Den Haag gereden. En het probleem uitgebreid uitgelegd. Hij begreep me volkomen en kon tot mijn verbazing mijn probleem/oplossing beter beschrijven dan ikzelf. Wat ik nodig had was niet enkel een harder zadel maar een sportievere zithouding. Meer zoals een sportmotor, niet zo extreem natuurlijk maar dat is het principe waar hij naartoe ging werken. Op die moment geloofde ik het allemaal nog niet helemaal maar hij begon te bouwen. Op 6 cm verhoging vertrokken met de bedoeling om er nog vanaf te schrapen tot we de gewenste hoogte bereikt hadden. Na de 1ste keer proefzitten met die 6cm zei ik onmiddellijk: niets meer vanaf schrapen!!! Ik zit perfect zo. En zo is ook geschied. En wat nog een verrassing was, is dat (mits kleine aanpassing) het originele dekje behouden kon blijven. Het komt allemaal perfect uit en het lijkt gewoon zo van de fabriek te komen. Echt vakwerk. Perfecte afwerking, mooie vorm, naden komen helemaal mooi overeen. En dat voor 9 tientjes,... Vandaag er de eerste maal ook echt mee gaan rijden. De zithouding is wel even wennen, je komt van een tourhouding met veel te zacht zadel, naar een veel sportievere zit met lichte druk op de polsen. Maar na 2volle uren te rijden geen greintje pijn meer gevoeld. Ervoor begon de pijn na een half uurtje op te komen en na een uur rijden werd het onhoudbaar. Dus het probleem is volledig opgelost. Nu nog wel verder wennen aan de sportieve zit want dat is echt wel compleet anders dan ik gedacht had, maar gezien er totaal geen pijn meer te voelen is in mijn rug, heb ik er het volste vertrouwen in dat het alleen nog een kwestie is van enkele ritten rijden om het gewoon te worden. Dus een heel tevreden RT rijder Big RT Smile
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Goed nieuws Danny, gefeliciteerd!
Ik ben nu wel benieuwd, dus een foto zou welkom zijn.
Menno_Motor

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Ja, ik ook eigenlijk... Foto dus! :-)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mooi dat je probleem is opgelost. Tijger Leathers is gewoon goed al blijft het natuurlijk altijd een samenwerking tussen aan één klant de klant en aan de andere de maker van het zadel. Iedereen zijn wensen zijn zeer persoonlijk. Je kan het hebben zoals je het wil en ze zijn goed.
Ik had bij mijn motor ook het gevoel dat de afstand tussen stuur en zitplaats te groot was waardoor ik voorover moest buigen om het stuur de pakken en dat ga je voelen in je rug. Maar met een aangepast zadel en stuurverhogers met setback alles opgelost. En dan heb je ineens een motor waar je weer van kan genieten.
Maar jij kan in ieder geval weer goed zitten, super. _004
theridingman

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door theridingman »

Dit is mijn nieuwe zadel. Zoals ik al zei lijkt het zo van het fabriek te komen omdat we de originele bekleding konden hergebruiken en omdat de zadelmaker de naden perfect heeft doen aansluiten. Let vooral op de hoogte achteraan en hoe schuin het omhoog gaat. Hierdoor krijg je dus een sportieve zithouding. Voor mij persoonlijk dus een hele verbetering, maar zelfs nu zonder dat ik nog pijn voel tijdens het rijden (wat bewijst dat deze vorm perfect is voor mij) blijft het raar aanvoelen op een luxe tourmotor als de RT. En ik dacht het eerst niet te vermelden maar ik doe het toch, dan kunnen jullie lekker lachen met mij: tijdens mijn proefrit vanmorgend heb ik mijn scherm in de laagste stand gezet (staat normaal altijd half omhoog bij mij) en heb ik me sportief plat gelegd op de tank om door de bochten te racen. Wow wat een gevoel. Wat een ander zadel toch kan doen psychologisch, een totaal andere beleving. I like it -kwijling- Maar dat hoeft niet... schermpje terug omhoog, recht gaan zitten en hij staat weer in tourmodus. Twee motoren voor de prijs van 1 :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart! -top-

Tijger Leathers heeft er dus echt verstand van om de verwachtingen van de klant om te zetten naar een juiste zitpositie en dito aanpassingen van het zadel.
Knap werk!

Als je vooruit-houding je toch echt te veel wordt, zou je eventueel stuurverhogers met setback kunnen overwegen.
Dat scheelt zo'n 4,13 cm terug en omhoog, volgens de fabrikant;
http://www.iliumworks.com/BMW_Motorcycl ... 00&pID=103

Maar eerst aanzien of je het kunt gewennen met je nieuwe positie & houding.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb 400km na aanschaf van mijn 1200RT lc al een afspraak gemaakt bij Tijger Leathers, net als bij de andere RT's trouwens. Ze weten hoe het moet daar!
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Zo jammer dat het nodig is.
BMW, geweldige motoren maar de puntjes op de i ..tja..

Uiteraard zijn we wederom benieuwd naar jou ervaringen.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb totaal 4 RT's gekocht en alle hebben de zelfde problemen (voor mij dan in ieder geval), zadel en schokdempers.

Maar het zadel dus: ik heb voor de verhoogde versie gekozen, ik ben best lang. Het zadel staat in de lage stand en geeft dan een goede hoogte. Ik bemerkte tijdens het rijden dat ik telkens door het zadel naar voren werd geduwd, dat is niet fijn met lange benen. Ik wil een neutraal zit hebben. Ik vind persoonlijk het zadel ook te zacht, dus vandaar mijn keuze om naar Tijger Leathers (TL) te gaan.

Bij TL werd meteen duidelijk dat het schuim heel zacht is. De kunststof bodem loopt naar achteren schuin omhoog om ondersteuning te geven. Het schuim aan de achterzijde van het zadel is dus heel dun, eigenlijk zit je met de billen (tuut) tegen het kunststof achterschot aan. Daarom word ik in combinatie met het zachte schuim naar voren gedrukt. TL heeft meteen mijn zadel nog 1,5cm verhoogt, samen met dat het zadel veel steviger is zit ik nu duidelijk hoger. De hoogte was even wenen, maar het zadel zit uitstekend en de zit is neutraal. Ik kan het een ieder aanraden.
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 15 okt 2015, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Ik kan het Touratech zadel voor de RT LC aanraden. Prima vervanger en na 5 dagen toeren in Duitsland geen centje pijn.
Erteetje

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Erteetje »

HansD schreef:Ik kan het Touratech zadel voor de RT LC aanraden. Prima vervanger en na 5 dagen toeren in Duitsland geen centje pijn.
Gezien mijn ervaringen met het TT zadel op mijn 2009 RT ga ik hierin mee.
Bovendien sta ik niet te wachten op een aanpassing van het origineel die als gevolg heeft dat je een sportieve zithouding hebt. Daarvoor heb ik geen toermotor gekocht _001
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Erteetje schreef:
HansD schreef:Ik kan het Touratech zadel voor de RT LC aanraden. Prima vervanger en na 5 dagen toeren in Duitsland geen centje pijn.
Gezien mijn ervaringen met het TT zadel op mijn 2009 RT ga ik hierin mee.
Bovendien sta ik niet te wachten op een aanpassing van het origineel die als gevolg heeft dat je een sportieve zithouding hebt. Daarvoor heb ik geen toermotor gekocht _001
Bij Tijgers leathers kunnen ze volgens mij van alles maken, ook een sportief zadel. Dat is maatwerk van het hoogste niveau. Ik denk dat Danny niet uit was op een sportief zadel, maar gewoon goed wilde zitten....
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Patjes »

Ik kreeg last van mijn linker been na rijden van een langere rit.
Daar ik 1m92 meet heb ik de voetsteunen verlaagd.
Tevens merkte ik dat voor mij de beste zitplaats achter op de zadel is.
De zoektocht naar een zadel begint.

Proefrit gereden met een corbin zadel, ik zat goed, dank zij de voorgevormde kuiltje.
Maar de passagier zit slechter omdat deze een heel stuk hoger zit.

Daarna met een verhoogd zadel van bmw proef gereden.
Dit hoger zitten is een stuk beter, echter is deze verhoogde zadel ook breder.

Een hoge touratech zadel is aangevraagd voor een proefrit, maar deze laat op zich wachten.

Dan ben ik bij Tijger Leaders geweest en deze hebben de zadel aangepast.
Wat hoger, minder breed,...
Deze zadel zit heel goed en ben zeer tevreden over het geleverd werk.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Habeve

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Habeve »

Henk7777 schreef:Ik had ook dat mijn zadel niet lekker zat en dat ik naar vooren toe gleed....heb toen twee ringen onder de beugel van het zadel gemonteerd zodat de voorkant een halve cm omhoog kwam.....
Zat ineens stukken beter, ben net terug van 12 dagen schotland.....geen centje pijn gehad....
Henk7777
Hi, ben ook op zoek naar een betere zitpositie, heb je misschien een foto'tje van jouw oplossing?
Mvg
Habeve
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

Het is een prachtmotor maar dat zadel hé..ik moet dus ook op zoek.
de pijn in de schouders en rug komen al na een uurtje opzetten, de benen voelen ook niet goed aan, het scherm komt niet hoog genoeg.
Stuurhoogte aanpassen, voetsteuntjes verlagen en zadel aanpassen en dat dan voor een motor die al 22000 kost. _001

Met de GSA heb ik die problemen niet gehad, ik brgin terug te twijfelen.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door BlackBull »

Aan deze kant ook het Touratech/Kahedo-zadel besteld voor de LC.
Mede gezien de ervaringen op de huidige RT met het Touratech-zadel _004 _004 _004
Iets met boer en kennen :)
Ongetwijfeld zal het nieuwe standaardzadel beter zijn maar ik wil geen enkel risico lopen door er tijdens een grote tour (eerste tour staat al in de agenda in de 1e week van Mei naar de Ardennen) achter te komen dat ik en m'n co-pilote allerlei pijntjes krijgen :)
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door jaapwess »

Interessant topic.... ik moet na 1500 km inderdaad toegeven dat het zadel aan de weke kant is. Na 150km rijden wil je er echt wel even af, en ga je net even te vaak in de benen tijdens het rijden.

Maar het het wijzigen van het standaard zadel door TL, hoe kom je daar weg met de zadelverwarming? Blijft dat gewoon in takt?
En die Touratech, hdeft die ook zadelverwarming?

Groeten
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door BlackBull »

jaapwess schreef: En die Touratech, hdeft die ook zadelverwarming?

Groeten
Jaap
De Touratech-zadels voor de LC hebben en krijgen voorlopig geen zadelverwarming....
(Antwoord van TT-Duitsland...)
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

7 April afspraak bij Tijger leathers voor het aanpassen van mijn zadel.Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 07 apr 2016, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij pijn in de schouders denk ik ook aan stuurverhogers. Tenzij je het zadel zo laat aanpassen dat je ook wat dichter bij het stuur komt maar dan word het een meer sportieve zit. Ik had bij mijn motor het gevoel als ik rechtop zat dat mijn armen tekort waren terwijl ik toch niet echt klein ben. En 2,5cm hoger met dat stuur en mijn schouderpijn was weg. Het zadel laten aanpassen was ook zeker belangrijk.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

BlackBull schreef:Aan deze kant ook het Touratech/Kahedo-zadel besteld voor de LC.
Mede gezien de ervaringen op de huidige RT met het Touratech-zadel _004 _004 _004
Iets met boer en kennen :)
Ongetwijfeld zal het nieuwe standaardzadel beter zijn maar ik wil geen enkel risico lopen door er tijdens een grote tour (eerste tour staat al in de agenda in de 1e week van Mei naar de Ardennen) achter te komen dat ik en m'n co-pilote allerlei pijntjes krijgen :)
+1
Prima zadel, zonder verwarming weliswaar, maar verder een stuk beter zadel.
Houd er wel rekening mee dat het zadel harder is en dat je daardoor wat hoger zit.
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

Vandaag dus langsgeweest bij Tijger leathers(daar aangekomen met rug en schouderpijn na 150 km).Daar zat nog een Belg te wachte op de afwerking van zijn zadel. Leuke babbel gehad.

Zadel is verhoogd, vooraan wat opgewerkt om niet meer door te schuiven.
Door de aangepaste zithouding is de rugpijn en schouderpijn verdwenen, de knieen hebben meer ruimte en daar heb ik dus ook geen last meer van.

Doch het gevoel van doorgezeten te zijn komt terug naar een tijdje, uiteindelijk zal het nog wat te zacht zijn vermoed ik.

Ik ga hen eens vragen of ze het zadel nog harder kunnen maken zoals bij de Corbin.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Goed resultaat al; en harder maken zal ook wel lukken.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door BlackBull »

Touratech zadels inmiddels ontvangen. Achterzadel ziet er bijna hetzelfde uit als het oude TT-zadel. Het voorzadel, ik heb voor de hoge variant gekozen om die vervolgens in de lage stand te zetten zodat deze het meest overeenkomt met de hoogte op de oude RT, is iets anders van vorm dus dat word even afwachten. Helaas kan ik het nog testen omdat de LC nog niet geleverd is...... Ik zag dat HansD hetzelfde zadel heeft die even 'ingezeten' moest worden. Ben benieuwd........ Big RT Smile
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

Gisteren het Corbinzadel eens gaan testen, was me dat een tegenvaller na jaren met Corbin gereden te hebben.

De passagier heeft totaal geen ruimte meer en vooraan vindt je gewoon de juiste zitpositie niet. Het zadel moet op de laagste stand gemonteerd worden en dat geeft dan weer geen goed gevoel in de benen als je wat langere ritten rijdt.
Je kan gewoon niet op één plaats blijven zitten en je schuift naar achter bij het optrekken.
De afwerking tussenin het zadel trekt op niets.
Voor 1000€ mag je toch wel iets verwachten denk ik.
De ombouw bij Tijger leathers heeft me wel al een eind verder geholpen maar het is voor mij nog niet het ideale zitje.

Ik blijf dus nog verder zoeken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

BlackBull schreef:Touratech zadels inmiddels ontvangen. ....... Ik zag dat HansD hetzelfde zadel heeft die even 'ingezeten' moest worden. Ben benieuwd........ Big RT Smile
Klopt, in het begin voelt het zadel wat bol aan. Dat ging na enige weken vanzelf over (ik rijd elke dag, doe je dat niet dan kan het dus wat langer duren)
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door BlackBull »

HansD schreef:
BlackBull schreef:Touratech zadels inmiddels ontvangen. ....... Ik zag dat HansD hetzelfde zadel heeft die even 'ingezeten' moest worden. Ben benieuwd........ Big RT Smile
Klopt, in het begin voelt het zadel wat bol aan. Dat ging na enige weken vanzelf over (ik rijd elke dag, doe je dat niet dan kan het dus wat langer duren)
Inmiddels al weer 3500 Km in 2 weken gereden met het TT-zadel en vanaf het begin geen centje pijn. Zowel rug als achterwerk zijn erg tevreden over het zadel. Ook de "misses" merkt geen verschil t.o.v. het 'oude' TT-zadel. Even goed dus :)
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

bmwfreakske schreef:Gisteren het Corbinzadel eens gaan testen, was me dat een tegenvaller na jaren met Corbin gereden te hebben.
..
Ik blijf dus nog verder zoeken.
Ik was geenszins verbaasd over je reactie, zeker als ik het ontwerp van het Corbin zadel zie voor de waterbuffel;
(ter illustratie)
http://www.ebay.nl/itm/CORBIN-BMW-R12RT ... 2421281796

What the F.. :shock:

Nu is Corbin altijd al een wat eigenwijs merk, zie mijn eerdere commentaren, maar dit lijkt mij echt de verkeerde weg.

Revolutie en evolutie is een ding, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een enorme tegenvaller voor je was.
Geen hoogte-verstelling, zadel uit 1 stuk is ook nog een compromis, en erg ongelukkige keuze.
Bad, bad Corbin!
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Om nog maar eens meer alternatieve zadels voor de waterbuffel aan te dragen:
http://www.ebay.com/itm/Richs-Custom-Fr ... 1811469017
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

Ik staak mijn zoektocht en ga de motor van de hand doen, ik vind het erg dat ik een hoop geld moet investeren om met iets te kunnen rijden wat al zoveel gekost heeft. Ik ga terug naar de GSA

Ik heb me deze aangeschaft.
357614004520180.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Zo! Dat is rigoreus. Wat is er dan waar van je bijschrift "gewoon fantastisch"?
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is inderdaad rigoureus maar een ieder maakt zijn eigen afwegingen natuurlijk.
Erg spijtig dat het jou ultimo niet heeft kunnen bekoren, maar ik kan mij jou afwegingen zeker wel voorstellen.

Ik wens je in ieder geval alle geluk en vooral plezier en veiligheid toe, ongeacht je keuzes.
Met de hoop dat je het plezier weer krijgt, hebt en houdt.
bmwfreakske

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door bmwfreakske »

HansD schreef:Zo! Dat is rigoreus. Wat is er dan waar van je bijschrift "gewoon fantastisch"?
De motor zelf is niks mis mee, prachtige machiene...maar ik kom er steeds als een gebroken man af en ik heb totaal geen zin meer om er nog mee te rijden als ik op voorhand weet dat ik erna moet afzien.
De proefrit voor ik hem kocht had me overtuigd maar je maakt nooit proefritten langer dan een uur.

Het blijft een fantastische motor maar niet meer voor mij.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Bert M »

Poeh, dat is een stevige beslissing, maar begrijpen doe ik het wel. Het is inderdaad van de zotte dat je plezier in het rijden verliest doordat BMW niet in staat is om een fatsoenlijk zadel te fabriceren. En het lijkt haast wel of het erger wordt naar mate de fiets duurder is....

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door ArnoR »

Snap het niet, afgelopen weekend rondje Parijs en Maaseik en weer terug naar Zeeland, 900km met duo passagier, bijna allemaal snelweg (het was geen funrit namelijk, maar echt even afstand afleggen) en allebei geen centje pijn met de R1200RT DOHC en het standaard zadel
Inspector Gadget

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

ArnoR schreef:Snap het niet, .. R1200RT DOHC en het standaard zadel
Het gaat hier ook om de 1200RT LC, de waterbuffel. ;)

En net zoals een windscherm, is een zadel en het comfort, heel persoonlijk.
doov650

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door doov650 »

En zo is dat.

Hier alles standaard en 6 uur in het zadel op 1 dag is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: zoektocht zadel voor mijn r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

doov650 schreef:En zo is dat.

Hier alles standaard en 6 uur in het zadel op 1 dag is geen enkel probleem.
Mensen verschillen. Ik vond het zadel op de R1200RT 2009 ook drama en heb toen een Corbin zadel gekocht.
Op de LC RT was het zadel iets beter, maar na een half jaar zat ook deze dusdanig door dat ik flink last begon te krijgen.
Afgezien van pasvorm en houding is het zadelschuim dat standaard geleverd wordt bij BMW al sinds jaren voor mij te zacht. (1.87 m en 90 kg)
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”