Seat jacks

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Vorige week een lange rit (1600km, twee dagen) op mijn R1100RT gemaakt. Zoals vele anderen hebben vermeld is de zit op de R1100RT niet bepaalde comfortabel om het zachtjes uit te drukken. Dankzij medegebruikers van onze forum heb ik veel geleerd over vervangende zadels maar voordat ik een paar honderd euros uitgeef wou ik eerst seatjacks proberen. Vandaag gemaakt, gewoon een snijplank als basis gebruikt en 4 boutjes (M5 x 20mm) en binnen een uur was ik klaar. Kost 6 euro ongeveer. Volgende week heb ik nog zo een rit, maandag 900km naar zuid-west Engeland en donderdag terug. Ik ben erg benieuwd! Mocht het nog niet comfortabel zijn dan wordt het een Sargent zadel - wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Heb ik met mijn vorige motor ook gedaan. Snijplankje van de blokker en zagen maar. Die tip had ik via het forum opgepikt.
Echt lekker zat ik pas op het comfortzadel (was standaard op de R1150RT). Gebruikt vind je ze tussen de 75 en de 125 euro afhankelijk van de staat. Mocht er zo'n zadel voorbij komen lijkt me dat zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Bedankt voor de tip. Ik heb verschillende meningen over comfortzadels gelezen. Sommige merken weinig verschil terwijl anderen ze juist lekker comfortabel vinden. Zo te lezen heb je een groot verschil gemerkt - dat is wat ik van een comfortzadel zou verwachten, klinkt positief! Ik wacht volgende week wel af voordat ik verder zoek, maar bedankt!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Baird »

Zoals vaker gemeld: met je zadel langs Tiger Leather, Den Haag, € 80 verder en je zit prima _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Dingeman »

Baird schreef:Zoals vaker gemeld: met je zadel langs Tiger Leather, Den Haag, € 80 verder en je zit prima _004
Is niet helemaal waar, althans niet bij mij.
Mijn door TL aangepast zadel ligt al een paar jaar op zolder.
Zoals gezegd, werkte/hielp het niet bij mij.
Ik rijd al een poos op een zadel van Touratech.
De "zit" van dit zadel is voor mij aanzienlijk beter.

Ik blijf erbij dat zadels toch iets persoonlijks zijn.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dingeman schreef:
Baird schreef:Zoals vaker gemeld: met je zadel langs Tiger Leather, Den Haag, € 80 verder en je zit prima _004
Is niet helemaal waar, althans niet bij mij.
Mijn door TL aangepast zadel ligt al een paar jaar op zolder.
Zoals gezegd, werkte/hielp het niet bij mij.
Ik rijd al een poos op een zadel van Touratech.
De "zit" van dit zadel is voor mij aanzienlijk beter.

Ik blijf erbij dat zadels toch iets persoonlijks zijn.
Uiteindelijk hebben ze mijn zadel aangepast naar mijn wensen en voor mij was het goed. Ik ga er zeker weer terug als ik een andere motor koop.
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Cobaard »

Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen. Big RT Smile
Als je niet tevreden bent, gewoon terug gaan en aan de hand van jouw (aanvullende) wensen passen ze het (gratis) aan.
Dat is in ieder geval mijn ervaring. [groet] Co
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Dingeman »

Cobaard schreef:Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen. Big RT Smile
Als je niet tevreden bent, gewoon terug gaan en aan de hand van jouw (aanvullende) wensen passen ze het (gratis) aan.
Dat is in ieder geval mijn ervaring. [groet] Co
Het probleem is dat je wensen kunt opgeven zoveel en zo dikwijls je wilt. Maar je zult toch na elke verandering een flinke tour van mogelijk wel een paar honderd kilometer moeten maken om te ervaren of de "zit" deze keer, na (weer) een verandering, het resultaat oplevert wat je verwacht en het uiteindelijk aan je wensen voldoet.

Ik twijfel in het geheel niet aan het vakmanschap bij TL. Bij de wijzigingen aan mijn zadel mocht ik erbij blijven en het is mooi om te zien hoe zij je zadel professioneel onder handen nemen.

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat de verandering door TL, of door wie dan ook, jou geen garantie biedt dat je meteen een goede "zit" op je zadel hebt. Het blijft iets persoonlijks.

Er spelen mijn inziens veel meer factoren mee voor een goede en prettige "zit" dan alleen maar je zadel laten "verbouwen".
Denk daarbij aan het type van de motor, de zithouding, je beenlengte, je armlengte (tov het stuur), je lichaamslengte, je lichaamsgewicht, de afmetingen van je achterwerk, de afstand tussen zadel en voetsteunen en wat al niet meer.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Dingeman »

Cobaard schreef:Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen. Big RT Smile
Als je niet tevreden bent, gewoon terug gaan en aan de hand van jouw (aanvullende) wensen passen ze het (gratis) aan.
Dat is in ieder geval mijn ervaring. [groet] Co
Sorry, ik lees het nu pas.
Waarom staat "gratis" tussen haakjes in je bericht?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door HansD »

Je hebt helemaal gelijk: zadels zijn erg persoonlijk. Het klinkt toch een beetje alsof je te vroeg hebt opgegeven. Waarom het maken van een lange toerrit een probleem is, begrijp ik niet. Dat is juist waarom ik een Rt heb.
Gelukkig ben je tevreden met je Touratech zadel en daar gaat het om!
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Dingeman »

HansD schreef:Je hebt helemaal gelijk: zadels zijn erg persoonlijk. Het klinkt toch een beetje alsof je te vroeg hebt opgegeven. Waarom het maken van een lange toerrit een probleem is, begrijp ik niet. Dat is juist waarom ik een Rt heb.
Gelukkig ben je tevreden met je Touratech zadel en daar gaat het om!
@HansD
Nee hoor Hans, het maken van een lange tourrit is zeker geen probleem voor mij. Daarom heb ik indertijd inderdaad voor een RT gekozen.

Maar met het maken van een "flinke tour" van een paar honderd kilometer wilde ik aangeven dat je dan pas kunt ervaren hoe goed en prettig een zadel zit.

Niet alleen maar bij een stilstaande motor op een zadel gaan zitten en "gevoel" opdoen, danwel maar een "tourtje" doen van 50 km en "gevoel" opdoen.

Dat laatste werkt echt niet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Oke, net 3700km gereden in de afgelopen drie weken. Motor was fantastisch,maar dat wist ik al. Zadel was wat minder, ondanks seat jacks (hebben wel verholpen, maar niet veel). Maar je went er aan :). Ik ben bij Tiger Leathers langs geweest, wel een paar maanden geleden, maar zoals eerder vermeld heb je een flinke rit nodig voordat je weet of alles in orde is of niet. Ik zou het niet netjes vinden om nu terug te gaan. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik een Sargent zadel op de kop zal tikken of gewoon doorgaan..... nog een paar lange ritten en dan weet ik het zeker.
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big Pete schreef:..Ik ben bij Tiger Leathers langs geweest, wel een paar maanden geleden, maar zoals eerder vermeld heb je een flinke rit nodig voordat je weet of alles in orde is of niet. Ik zou het niet netjes vinden om nu terug te gaan...
Ik zou toch willen adviseren weldegelijk met Tijger Leathers contact op te nemen, zij begrijpen heel goed dat soms meerdere pogingen nodig zijn om voor jou het beste zadel te krijgen. Of dat extra kosten met zich meebrengt is aan hen natuurlijk.

Maar als jij ultimo op voor jou een goed & lekker zadel zit, ben jij wel hun "ambassadeur" wat dat betreft.
Ik weet dat het bij Tijger Leathers ook om vakmanschap gaat, ik zou adviseren toch ff contact met hen op te nemen, hopelijk wordt je blij verrast...
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Dank je wel voor je advies, ik zal Tijger Leathers even bellen. Wie weet....

[groet] Pete
Laatst gewijzigd door Big Pete op 17 sep 2016, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We lezen graag het vervolg natuurlijk, ik ben heel benieuwd.
Suc6! _004
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Afspraak gemaakt - wat hebben de jongens van Tijger Leathers het druk! Ik heb de correspondentie van de eerste keer gevonden, was in oktober 2015. Ik kan niet van TL verwachten dat ze mijn zadel voor niets aanpassen. We hebben het niet over geld gehad maar ik heb er geen moeite mee als ik moet betalen. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Ik ben net teruggekomen van een bezoek aan Tijger Leathers. Mijn zadel was kosteloos aangepast naar wens, en dat na bijna een jaar sinds mijn eerste bezoek! Het ging om een relatief klein aanpassing maar het heeft een groot verschil gemaakt. Ik heb nog geen lange rit gemaakt, 50km telt niet :) , maar ik heb er wel vertrouw in.

Onderhouds beurt vorige week, zadel vanochtend aangepast - het is heerlijk om op mijn motor te rijden!


[groet] , Pete
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi, goed om te horen (had je eerder moeten doen). _004
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijk, dat zijn de betere berichten! _004
Warme douche voor Tijger Leathers. -top-

En de hoop dat je er maar lang mag van genieten. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Dingeman »

Nu nog "even" een flinke rit maken van een paar honderd km en dan graag de resultaten/ervaringen hier benoemen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Mooi, goed om te horen (had je eerder moeten doen). _004
Klopt, maar ik had geen lange rit gemaakt. Wel nodig om erachter te komen of alles in orde is of niet. Ik twijfelde, maar achteraf ben ik blij dat ik langsging.

Eerst volgende lange rit wordt Berlijn in oktober (als het goed is), ik kan nauwelijks wachten!
En de hoop dat je er maar lang mag van genieten. Heerlijk!


Dank je wel Inspector Gadget _004 , dat is wel de bedoeling :)


Bedankt voor de tips iedereen, stel ik zeer op prijs _004

[groet] , Pete
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Lange rit inmiddels gemaakt (Dordt - Konstanz - Dordt, 1400km), zadel toch niet naar wens. Eerste 500km was redelijk maar ik was wel blij om weer thuis te zijn. Dit is niet bedoeld als een klacht over Tijger Leathers; in tegendeel vindt ik Tijger Leathers een geweldig bedrijf. De mensen daar doen echt hun best om alles naar wens te maken en aanpassingen (zelfs lang achteraf) worden zonder moeite en ook kosteloos gedaan. In mijn geval heb ik het gevoel dat ik bezig was om 'lipstick on a pig' te doen. MIjn zadel blijft hoe dan ook een pig. Sargent zadel wordt besteld :) .

[groet] , Big Pete
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het blijft moeilijk natuurlijk. Als je zelf aangeeft hoe je het wil krijg je het zo. Tenminste dat is mijn ervaring bij Tijger Leathers. Maar daarmee zet je degene die op de motor rijd in de rol van ontwerper.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Klopt helemaal. Probleem (zoals Ton1959 aangeeft) is dat je moet wel weten precies wat je zelf wil hebben. Natuurlijk kan ik nog eens bij Tijger Leathers langsgaan, maar iedere keer kost het mij minstens een halve dag, en zoveel vrije tijd heb ik niet. Niets tegen Tijger Leathers; er zijn ongetwijfeld veel mensen die lekker comfortabel zit na hun eerste bezoek en ik vond de service bij Tijger Leathers echt uitstekend maar ik wil weten hoe het is om een lange rit op een Sargent zadel te maken. Mocht het toch niet beter zijn dan mijn aangepast origineel zadel kan ik alsnog de Sargent verkopen. Wordt vervolgd! [groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik het zo lees, zou ik je aanraden ook eens een Corbin zadel uit te proberen.
(eventueel iemand bij jou in de buurt c.q het forum, eventueel een 2eKansje)
Corbin heeft speciaal eigen ontwikkelde schuim, die stevig doch zeer comfortabel aanvoelt en daardoor al snel 2 tot 3 cm qua zithoogte toevoegt.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 okt 2016, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb een vergelijkbaar postuur (in mijn RT-met-Corbin-tijdperk zelfs nog een paar kilootjes meer) en de suggestie van Inspector Gadget om serieus aan een Corbin te denken, onderschrijf ik van harte. Ik heb het er (in een dag) wel eens 1000 km op volgehouden en toen was het meer het weer (bloedheet) wat me parten speelde, dan mijn bips.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Dank je wel Inspector Gadget, en dank je wel Bert M voor jullie advies. Ik had begrepen dat het frustrerend kan zijn om een Corbin zadel op een R1100RT te monteren. Mede daarom zat ik aan een Sargent zadel te denken (scheelt ook qua kosten). Ik zal wel serieus aan een Corbin zadel denken. Klopt het dat het beter zou zijn om een nieuwe te kopen, dit ivm met voorvorming door een vorige eigenaar)?

[groet] , Big Pete
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Bert M »

Big Pete schreef:Dank je wel Inspector Gadget, en dank je wel Bert M voor jullie advies. Ik had begrepen dat het frustrerend kan zijn om een Corbin zadel op een R1100RT te monteren. Mede daarom zat ik aan een Sargent zadel te denken (scheelt ook qua kosten). Ik zal wel serieus aan een Corbin zadel denken. Klopt het dat het beter zou zijn om een nieuwe te kopen, dit ivm met voorvorming door een vorige eigenaar)?

[groet] , Big Pete

Het plaatsen van de Corbin op de RT hoor ik wisselende verhalen over. De mijne paste destijds prima: met een stevige duw viel deze goed in de vergrendeling. Maar ik weet dat er ook anderen zijn die er vorstelijk mee liepen te rammen en smijten om 'm in de vergrendeling te krijgen.

Voor wat betreft nieuw of gebruikt, moet ik zeggen dat mijn Corbin derde-hands (of beter: derde-bips :D) was. Maar door de algehele stevigheid van het zadel, heb ik daar absoluut geen nadelige gevolgen van ondervonden. Later heb ik voor mijn toenmalige K1600 een hagelnieuwe gekocht en dat beviel ook uitstekend. Die moest nog wel 'ingezeten' worden. Hoe dit bij andere zadels is, kan ik je niet zeggen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Het plaatsen van de Corbin op de RT hoor ik wisselende verhalen over. De mijne paste destijds prima: met een stevige duw viel deze goed in de vergrendeling. Maar ik weet dat er ook anderen zijn die er vorstelijk mee liepen te rammen en smijten om 'm in de vergrendeling te krijgen.

Voor wat betreft nieuw of gebruikt, moet ik zeggen dat mijn Corbin derde-hands (of beter: derde-bips :D) was. Maar door de algehele stevigheid van het zadel, heb ik daar absoluut geen nadelige gevolgen van ondervonden. Later heb ik voor mijn toenmalige K1600 een hagelnieuwe gekocht en dat beviel ook uitstekend. Die moest nog wel 'ingezeten' worden. Hoe dit bij andere zadels is, kan ik je niet zeggen.

[groet]

Bert M
Goed om te weten, bedankt. Ik ga op zoek naar een gebruikte Corbin zadel; mocht dat niet lukken dan wordt het een nieuwe. Gebruikte Corbin zadels (voor een R1100RT) zijn zeldzaam maar het heeft geen haast. Ergens in November rij ik naar zuid-west Engeland maar ook zonder Corbin zadel zal ik het overleven.

[groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is waar dat Corbin's manier van vergrendeling soms hele uitdagingen geeft.
Dat is Corbin's bewuste keuze omdat zij hun eigen zadel-pan maken om de grote(re) extra hoeveelheid materialen (w.o. schuim) kwijt moeten. De redenen zijn dus begrijpelijk.

Diverse andere niet-OEM zadel-fabrikanten hergebruiken de BMW (OEM) zadel-pan om daarop hun eigen materialen op te monteren.
Vandaar dat je bij sommige niet-OEM zadel-fabrikanten jou eigen zadel moet opsturen en/of inruilen.

Corbin geeft zelf ook aan dat het vergrendelen soms een uitdaging kan geven en naar verluid kan dit opgelost worden door enkele ringetjes onder het vergrendel-mechanisme aan de achterkant te monteren.
Het verbuigen van de (Corbin) mechanisme zou ik sterk afraden. Gaat je ook niet zo 1-2-3 lukken want het is echt heel stevig uitgevoerd.

Een nieuwe Corbin zadel is in NL behoorlijk duur, waardoor een 2eKansje vaak ook "goudprijzen" kent, afhankelijk van de staat.
Maar zo af-en-toe kom je een 2eKansje wel tegen redelijke prijzen.
Kwestie van geduld, soms ietwat veel.
Daardoor ben je vaak helaas niet de enige die zoekt. :$

Op Ebai zijn ze ook te koop, vaak buitenland (US), en de prijzen redelijk. Wel moet je oppassen voor de verzendkosten en invoerrechten.
Maar een 2eKansje op Corbin op EBai is te vinden vanaf circa 220 euro (matige staat) tot zo'n 1000 ~ 2000 euro.
Bijvoorbeeld;
http://www.ebay.nl/itm/96-BMW-R-1100-RT ... 2087334107

En zo ziet een splinternieuwe, heerlijke Corbin eruit;
IMG_0172[1].jpg
En weer full-circle terug on-topic over seatjacks, de seatjacks gemonteerd;
zadelverhoging.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 nov 2016, 01:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Bert M »

Succes met de zoektocht en goede reis naar Engeland toegewenst _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Bedankt iedereen voor alle advies. Een splinter nieuwe Corbin zadel kan je voor 700 pond (+/-) via Corbin UK kopen. Natuurlijk heb je vervoerskosten erbij maar het scheelt toch wel met de NL prijzen. Ik wacht wel in de hoop dat een 2de hands zadel voorbij komt - ik blijf optimitisch :)

Nogmaaals bedankt,

[groet] , Big Pete
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Even een update... ik zat te twijfelen of ik voor een Sargent zadel of ik toch wel voor een Corbin zadel zou kiezen. Corbin is wel duurder maar ik weet zeker dat een Corbin zadel een hoogte verschil van plus min 3cm maakt (met dank aan Inspector Gadget). Bij Sargent wist ik het niet dus ging ik even op hun website kijken. Enige informatie is advies om voor een verlaagde zadel te kiezen als je beenlengte minder dan 29" is. Ik wilde weten of een Sargent zadel daadwerkelijk hoger dan een BMW OEM zadel is, of precies hetzelfde hoogte, of juist lager. Contact formulier ingevuld, twee dagen later had ik nog geen reactie mogen ontvangen dus even bellen met Sargent. Vraag gesteld maar ik kreeg te horen dat ik hun website moet bekijken voor alle informatie dat ik nodig heb :evil: . Ze krijgen nog een kans om op een fatsoenlijke manier te reageren maar mocht dat niet lukken dan wordt het een Corbin (of 2de hands of nieuw, maar geen Sargent iig).

[groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wow, niet echt een reactie die je aan een potentiële klant of, wat dat betreft, aan enige andere klant zou moeten geven! :(

Kijkende op hun website naar de huidige range van BMW zetels, valt mij op dat ze, op een paar mm na, vrijwel gelijk zijn qua hoogte versus de OEM zadels? _001

Dat moet ik Cobin ook nageven, zelfs voor de oudere BMW motoren zal je de nodige informatie vinden over hun zadels.
Inclusief handleiding e.d.

Bij Sargent lijkt het dat alleen de courante motoren de nodige info over gegeven wordt, en alleen nog een ietwat uitgebreide bestelpagina beschikbaar is voor de "oudere" motoren? _001

http://www.sargentcycle.com/Seats-Acces ... T-R1150RT/
versus
http://www.sargentcycle.com/Support/Sar ... am-Charts/

Maar misschien meldt iemand zich op het forum die ook een Sargent zadel heeft op de 11xxRT. :idea: _001
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door EileRT »

Volledig mee eens. Zo zit ik ook in elkaar . . . uiteindelijk is het graag :D of niet :(

[groet] Eilert

Big Pete schreef:Contact formulier ingevuld, twee dagen later had ik nog geen reactie mogen ontvangen dus even bellen met Sargent. Vraag gesteld maar ik kreeg te horen dat ik hun website moet bekijken voor alle informatie dat ik nodig heb :evil: . Ze krijgen nog een kans om op een fatsoenlijke manier te reageren maar mocht dat niet lukken dan wordt het een Corbin (of 2de hands of nieuw, maar geen Sargent iig).
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Innspector Gadget schreef:
Bij Sargent lijkt het dat alleen de courante motoren de nodige info over gegeven wordt, en alleen nog een ietwat uitgebreide bestelpagina beschikbaar is voor de "oudere" motoren? _001

http://www.sargentcycle.com/Seats-Acces ... T-R1150RT/
versus
http://www.sargentcycle.com/Support/Sar ... am-Charts/

Maar misschien meldt iemand zich op het forum die ook een Sargent zadel heeft op de 11xxRT. :idea: _001
Dank je wel; ik heb alleen op hun VK site gekeken aangezien het is Sargent UK met wie ik zaken wel of niet ga doen. In principe moet een Sargent zadel goed zijn maar het zou wel fijn zijn om vooraf een paar vragen te kunnen stellen. Ik heb voor een tweede keer hun contactformulier ingevuld en ik heb relatief geduldig opnieuw uitgelegd wat precies ik wil weten. Ik ben wellicht overgevoelig wat zakelijke reacties betreft maar ik kreeg er geen goed gevoel over. Mochten ze mijn vragen tijdig beantwoordeen zal ik het hier posten. Tomorrow is another day :)
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

{Zwaar accent Aan}
I've got news for you;
There ain't no Sargent UK.
{Zwaar accent Uit}
http://www.sargentcycle.com/Support/Sar ... tributors/
&
http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/about-us.html
Dat is een distributeur. :$
En menig distributeur doet zijn stinkende best klanten te verliezen, lijkt het soms. :$

Ik zou na een 2e poging ook afhaken wat dat betreft.
En een finale reactie geven, met de fabrikant in cc, mijn ongenoegens uiten.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

{Zwaar accent Aan}
I've got news for you;
There ain't no Sargent UK.
{Zwaar accent Uit}
http://www.sargentcycle.com/Support/Sar ... tributors/
&
http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/about-us.html
Dat is een distributeur. :$
En menig distributeur doet zijn stinkende best klanten te verliezen, lijkt het soms. :$
Distributeur of niet, Calamander (www.sargentcycle.co.uk) is vertegenwoordiger en wat mij betreft is gelijk aan Sargent. Doet er verder niet toe; het was, is en (voorlopig nog) blijft een pita hoe dan ook :)

Corbin via Engeland wordt steeds aantrekkelijker...
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

http://www.calamander.co.uk
Ze "doen" Sargent, maar tevens ook nog andere merken.

Sleutelwoord op hun website "...e-commerce retailers.."
Oftewel een soort van web-shop achtige constructie, geen werkplaats o.i.d, puur een handelaar.
Ze zijn dus niet echt te vergelijken met Sargent US zelf, wat dat betreft.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
En doet er verder niet zo toe, inderdaad.

Maar ik kan je teleurstelling wel heel goed begrijpen, zeker gezien het bedrag wat je wilde gaan investeren.
Dan mag je wel enige medewerking, bereidwilligheid en op z'n minst een duidende reactie verwachten.
Al met al niet echt fraai.
Ik vind het heel sneu voor je, echt waar.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Als ze maar een goede zadel tegen een redelijk prijs kunnen leveren :) Het is een lange dag geweest, met wat frustraties waaronder deze. Maar uiteindelijk wil ik comfortabel zitten voor vele uren achter elkaar en dan kan ik beter pragmatisch zijn. De bedoeling is om plezier te hebben en ik ben niet van plan om een gesprek met een onbeleefte vertegenwoordiger mijn motorplezier te laten verpesten! Bedankt voor alle advies (geldt voor iedereen trouwens)

[groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp je.
Volledig.
Anyhoe, ik zal mijn ogen ook openhouden.

Met een beetje goede wil zit jij voor het einde van het jaar op een heerlijk zetel. :)
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Vandaag een Corbin zadel gekocht (via Marktplaats). Nog niet getest maar ik kijk er naar uit. Bedankt iedereen voor alle advies en steun en dank je wel Benny voor je aardig aanbod - top _004 !

[groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Top! _004
Je geduld is beloond. dat je er maar lang plezier van mag hebben!

Uiteraard lezen we nog graag jou ervaringen. ;)

Ikzelf vond de Corbin op de 1100RT een bredere zit (waardoor ook je benen meer uitelkaar geplaatst werden) en een dikkere zit (waardoor je ook iets hoger komt te zitten).
Maar die ervaringen zullen uiteraard van persoon tot persoon verschillen. ;)
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

Wat een weer! Stormachtig, veel regen, heel veel regen, koud en donker maar ik heb er toch wel van genoten. 1500km op een Corbin zadel en geen moment van spijt gehad. Lekker comfortabel; ik had makkelijk nog veel uren door kunnen rijden :D .

Enige minpunt als je het zo wilt noemen is dat het heeft tijd en moeite gekost om de zadel te monteren. Het ging makkelijk in de middenstand maar in de hoge stand lukt het mij niet. Ik heb de vorige eigenaar (van de zadel) gemaild en hij is bij mij langsgekomen om het zelf te proberen! Het lukte hem ook niet. Raar toch? Een paar dagen later heb ik nog een poging gedaan en toen ging het vrij makkelijk. Ik snap het nog steeds niet maar dat is niet belangrijk.

Heerlijk combinatie, mijn 1100RT en een Corbin!

[groet] , Big Pete
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat monteren van in verschillende hoogtes is bij de Corbin op de 11xxRT, ff een positieve benadering, een slag. :$

Het zijn de (ook) tongen aan de achterkant van het voorzadel in combinatie met de "gespleten" tong van het achterzadel wat door de hoogte bepaald gaat worden;

Met het zadel in de hoogste stand moet de tong van de voorzadel tussen(!) de "gespleten" tong van het achterzadel komen.
Met het zadel in de midden-stand moet de tong van de voorzadel (wederom) tussen(!) de "gespleten" tong van het achterzadel komen.
Met het zadel in de laagste stand moet de tong van het voorzadel geheel onder(!) de "gespleten" tong van het achterzadel komen.

Wat ik het meest handig vond, was het voorzadel en achterzadel alvast in de goede positie in elkaar schuiven, voorzadel in de juiste plek plaatsen en dan een stevige druk het achterzadel vast duwen totdat je overduidelijk de klik hoort van het slot-mechanisme.

Het is daarna heel erg belangrijk goed stevig te trekken en te duwen dat er geen(!) beweging zit in de zadels.(!)

Hoewel deels begrijpelijk, vond ik dat mechanisme een aanfluiting voor waar het merk Corbin voor staat, zeker gezien de prijs. :(
De zit maakt een hoop goed natuurlijk. ;)

En een afbeelding zoals Corbin dat vastzetten beschrijft;
r11rtfr_inst1 copy.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door BéRTke »

Wat ik destijds voor de montage van de Corbin op m'n 1150RT gevonden had als "truukje".. De bouten waarmee de tongen van het voorzadel vastzitten losmaken, en een extra "spacer" (metalen rondje) plaatsen tussen zadel en tong, en daarna alles terug stevig vastschroeven. Van toen af was het laten vastklikken van het achteraadel in het slotmechanisme heel wat makkelijker...
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Inspector Gadget

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je voor je tip! _004
Ikzelf gebruikte toentertijd een vergelijkbare oplossing door enkele ringetjes te gebruiken bij de slotvergrendeling achter.
Belangrijk is dat er geen beweging in de zadeldelen zit, het hoort strak te gaan, een stevige druk achterop voor de vergrendeling.
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Seat jacks

Ongelezen bericht door Big Pete »

BéRTke » 20 Nov 2016, 22:15

Wat ik destijds voor de montage van de Corbin op m'n 1150RT gevonden had als "truukje".. De bouten waarmee de tongen van het voorzadel vastzitten losmaken, en een extra "spacer" (metalen rondje) plaatsen tussen zadel en tong, en daarna alles terug stevig vastschroeven. Van toen af was het laten vastklikken van het achteraadel in het slotmechanisme heel wat makkelijker...
Zal ik ook proberen. Dank jullie wel heren _004
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”