Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naar aanleiding van de terechte opmerking viewtopic.php?f=47&t=5997&e=1&view=unread#p135942;

Zijn BMW zadels echt zo slecht?
Ja. En nee.
Ik durf te stellen: BMW zadels zijn matig, en zitten soms wel redelijk, afhankelijk van de persoon.
(en model BMW motor)
Maar het houdt niet echt over, wat dat betreft.

Ja, op de 1100RT vond ik het een drama, totdat ik 1150RT (bredere versie) probeerde, toen ging het wel redelijk.
De Corbin zat wel (veel) beter maar dat mechanisme vond ik een drama. (alleen vergrendeling aan voor- en achterzijde)

Op de 1200RT (ik laat de waterbuffel ff buiten beschouwing omdat ik daar geen ervaringen mee heb) kan je stellen dat er (wederom) niet zo heel veel materiaal gebruikt wordt, lees, de dikte van het zadel.
Maar dat is echt heel erg persoonlijk, de ene persoon zit al lekker op een spreekwoordelijke plank.
Het comfort is zondermeer heel erg persoonlijk.

Opvallend is dat met name voor de BMW's er vele diverse niet-OEM fabrikanten zijn.
Ik noem: Corbin, Touratech, Russell, Sargent, Top Selderie, Bagster, Rick Maier en ongetwijfeld zijn ze dat niet allemaal.
Saillant detail, Kahedo, die (o.a) de Touratech zadels maakt, heeft ook de BMW zadels gemaakt.

Wat mij persoonlijk ook wel eens is opgevallen, is dat bij de "spy shoots" van de "geheime" modellen er een verschil te zien was qua (ook) het zadel, versus wat het uiteindelijke productie-model geworden is.

En praat maar eens met de handhavers (op het goede & juiste moment) en dan met name degene die rijden op de K1600GT-P, daar zijn de klachten over de zitting echt niet van de lucht.

Geen mensch is hetzelfde gebouwd, dus de 1 zal het als prima ervaren terwijl een ander nog niet eens het einde van de straat haalt, bij wijze van spreken.

Mijn stelling is dat een zadel (windscherm, motor, etc) pas echt heel goed is als het heel veel verscheidende (en met name, verschillende) personen kan bekoren. _001

PS: Een zadel moet "ingebroken" worden en zal zich ultimo vormen naar de berijder.
En inderdaad, je moet ook een wat langere tijd achter elkaar op het zadel zitten om het goed te kunnen beoordelen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 27 okt 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Bert M »

Goede analyse van Inspector Gadget _004

Mijn ervaringen met BMW:

R1100RT: matig met de kanttekening dat dit een wat ouder zadel was. opgelost met aanschaf van gebruikte Corbin.

K1600GT: ronduit slecht. Na drie kwartier geen mogelijkheid tot bewegen van voeten. Opgelost met nieuw Corbin zadel.

F650GS: redelijk tot goed. Anderhalf uur is goed vol te houden.

Conclusie: duurder is niet altijd beter...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En natuurlijk een ieder zijn eigen mening en ervaringen!
Ik doe er natuurlijk niets aan af dat er mensen zijn die wel degelijk helemaal tevreden zijn. _004
Ook niets mis mee natuurlijk!
Zoveel menschen, zoveel wenschen. ;)

Ik was nog wat ervaringen van mijzelf vergeten;
Zo is de BMW Comfort zadel en bestaande uit 1 stuk, redelijk in mijn ervaringen.
(dat is degene die BMW een tijdje gevoerd heeft voor de 1200RT, in "verlaagde-maar-zonder-zadel-verwarming" en een "normale" versie)

De Corbin op de 1200RT zit wat mij betreft prima, hoewel ik nog altijd hun manier van vergrendelen niet echt je-van-het vind.
(wel verbeterd ten opzichte van de 1100RT Corbin)
Maar dat is, zie 1e regel, mijn mening natuurlijk!
Naar verluid kán de Corbin leverancier teen-en-tander wat verbuigen, gebruik van extra ringetjes e.d, om een betere vergrendeling te bewerkstelligen.

Kortom, mijn conclusie over de BMW zadels is dat het wat magertjes is, het kan heel veel beter.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Er spelen mijn inziens veel factoren mee voor een goede en prettige "zit". Denk daarbij aan het type van de motor, je zithouding, je beenlengte, je armlengte (tov het stuur), je lichaamslengte, je lichaamsgewicht, de afmetingen van je achterwerk, de afstand tussen zadel en voetsteunen en wat al niet meer.

Je zult pas na enkele flinke touren van enkele honderden kilometers ervaren of een zadel het "comfort" brengt wat jij ervan verwacht. Mocht dat niet zo zijn dan kan de zoektocht naar een ander zadel beginnen. Voor de een duurt dat langer dan de voor de ander.

Maar het staat voor mij vast dat je dit niet vindt door er alleen maar op te gaan zitten en/of een kort ritje mee te maken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door BéRTke »

Zadels (en windschermen), niets zo erg gebonden aan de eigenschappen van de "gebruiker", maar feit blijft wel dat BMW als standaard misschien wel iets beter zijn best had mogen doen...
... of laat men bewust de deur op een kier, zodat "derden" ook nog een graantje kunnen meepikken ?

Voor mijn 1200RT - 2011, ben ik op dit ogenblik ook op zoek naar een wat hoger en meer comfortabel zadel..
Op m'n 1150RT had ik een -tweedehands- Corbin zadel wat prima voldeed, de prijzen voor een nieuwe Corbin voor de 1200 RT (+/- 1.000 €), laten me, als voornamelijk 'vrijetijds-rijder' echter naar iets anders uitkijken...

Naast het alom gekende Touratech/Kahedo zadel zijn er bij onze zuiderburen (Frankrijk) een aantal interessante aanbieders :

Topsellerie : (http://www.topsellerie.com) Blijkbaar zijn vele van de politemotoren in België hiermee uitgerust. Heb hiervan al de afwerking gezien, zij het op een niet-BMW motor, zag er prima uit !

Sellerie Confort in Le Mans : (http://www.sellerieconfort.com) : reeds enkele positieve ervaring over gelezen op Franse Fora, zeer interessant qua prijs (ongeveer 250,- € voor een comfort zadel voor je 1200 RT !!) en ze sturen je het aangepaste zadel op, gebouwd op een 'onderstel' wat ze in voorraad hebben, zodat je niet 2 à 3 weken zonder motor komt te zitten...

Sellerie Briant nabij Grenoble : (http://www.sellerie-jeanmarc-briant.com) Is een vroegere medewerker/producent van de Bagster zadels, en lijkt volgens het Franse RT forum, nu TOP te zijn.... Vermoedelijk ga ik daar één van de komende weken (van zodra het weer wat slechter wordt) mijn zadel bestellen...
Nadeel is wel dat je ofwel tot daar moet gaan.... (min. 1000 km vanuit NL...) of je zadel opsturen (retour na ongeveer 2 à 3 weken)
Geef op hun site je motor-type in, en je krijgt tal van plaatjes met de zadels die ze voor jouw motor al afgeleverd hebben _005 .
Voor zo'n 350 à 400 Euro's heb je daar een top-zadel, volledige aangepast aan je grootte/gewicht enz...

Van zodra ik een aangepast zadel heb, zal ik nog wel een keertje foto's en ervaring posten...

mvg,


Benny
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door HansD »

Ik deel de ervaringen met de -1100- en -1200- en heb ook voor beide mijn zadel aangepast danwel vervangen.
Voor de nieuwe -1200- LC kan ik ter aanvulling de ervaring delen: in eerste instantie voel je dat het zadel van de RT LC beter/harder is dan van voorgaande RTs, maar als woon/werk rijder heb ik het toch niet langer dan een half jaar met dit zadel uitgehouden; en deze toen vervangen door een Touratech zadel.

Volgens mij wordt er in het algemeen gewoon te zacht schuim gebruikt bij alle BMWs. Misschien geeft dit bij de eerste indruk, en bij de gemiddelde mooi-weer-rijder het beste resultaat (1e indruk: zacht = comfortabel). Het moet een bewuste keuze zijn van BMW, misschien ingegeven door kosten (goedkoper?), want mijn nieuwe zadel van Touratech komt ook van Kahedo, net als het origineel.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door scan »

RT1200 (2010-2013) beroerd tot zeer slecht.
Je hebt na amper 100km al een physiotherapeut nodig.
Leuker kan ik het niet maken.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Mijn ervaringen:

R1150RS: te zacht
R1150R: goed
R1200ST: goed
R1200RT: te zacht
R1200RS: goed

Qua "velletje" vindt ik dat de looks beter kunnen, t.z.t. ga ik bij Tijger Leathers in Den Haag langs om een nieuw velletje voor de looks van het zadel vd RS te trekken.
Voor de RT ga ik bij ze langs om mijn Corbin (zat gelukkig al bij mijn RT, daarnaast nog het standaard zadel) van nieuw velletje en verwarmingsmatje te laten voorzien. Het Corbin zadel heeft er ongeveer een ton kilometers opzitten en een aantal keer sneeuw/hagel en regen op de pet gehad. Daarom wordt het volgende velletje van anti-slip kunstleder. Ik vermoed dat dit langer mee zal gaan.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ook het zadel van mijn R80 laat ik aanpassen. Maar dat is meer omdat het zadel oud is. En oud schuim is al zo niet geweldig.
Dit is de derde BMW
De F650 had een glad zadel en telkens als je op de rem ging schoof je te dicht bij de tank
De R1100R had ook geen fijn zadel en ik heb het vlakker laten maken en een paar lagen van een beter schuim. Het schuim drukte je tussen twee vingers plat dus je zit er meteen doorheen.
Mijn R80 is qua zithouding nog het best en geen echte aanpassing aan de vorm van het zadel maar gewoon nieuw schuim en misschien een wat stroever zadeldek.

Ik denk dat tegenwoordig het zadel echt in de lijn van de motor moet passen waardoor het vaak niet fijn zit. En je leest ook dat veel mensen geen ronde kuil willen om in te zitten maar een vlak stuk op hun zadel willen net zoals motorzadels bij BMW ooit waren.
De ronding van het zadel dwingt je naar de laagste plaats terwijl je net na een langere afstand wat wilt schuiven om net iets ander te zitten waardoor je het langer kan uithouden. En als het schuim dan ook nog eens matig is zit je gewoon op de bodemplaat van het zadel
Als ik ritjes maak dan zijn ze regelmatig 350 tot 400km. Maar ik deed ook rustig 1000 km op en dag. Of 2200km in 3,5 dag.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Net keek ik bij deze link http://www.motorcycledaily.com/2013/03/ ... n-comfort/

En in het eerste stukje word ook bevestigd wat mijn problemen zijn met zadels en wat ik hiervoor al aangaf.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door concours »

Ligt ook niet veel aan de hoek van de benen als je op de motor zit? Vooral bij wat langere mensen is de stand van de benen op de RT's teveel gebogen, waardoor de zit niet prettig voelt. Sinds ik ben overgestapt op de R1200GSA en dus ook op een hogere motor rijd, is de zit ook direct veel beter. Eind augustus heb ik zonder enkel probleem een rit gereden van ruim 4000 km met het standaard zadel. Ook mijn duo zat goed en zonder pijn, terwijl zij in de auto binnen een half uur last van haar zitvlak krijgt.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die kniehoek is inderdaad ook een probleem. Vandaar dat ik mijn zadel wat hoger liet maken. Waarschijnlijk hebben Duitsers korte benen en lange armen. En ook dat is gunstiger bij mijn R80 vind ik. Bij mijn F650 waren de afstand stuur zadel en voetsteunen wel meer geschikt ook voor langere mensen. Maar mijn F650 was niet ontworpen door de heren van BMW.
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen mens is hetzelfde gebouwd, zelfs lichaamsverhoudingen, zoals lengte van benen en armen, verschillen.
(vandaar dat de het ene merk helm je lekkerder zit versus een ander merk, enzovoort)

Ik heb inderdaad ook veelal gelezen dat de GS voor langere mensen een (meer) lekkere zit heeft/geeft, versus de 1200RT.
(waarbij een ietwat hard zadel vaak als prettiger ervaren wordt op de GS)
Maar soms kan veel gedaan worden door het lichaam in de juiste(re) positie te verkrijgen.
Bijvoorbeeld inderdaad een ietwat dikker zadel, stuurverhogers (al dan niet met set-back), voetsteun-verlagers e.d.
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik (R1200Rt 2011 DOHC) heb veel km gereden met het originele zadel in de hoogste stand, en had nergens geen problemen mee
Vervangen door het BMW comfort zadel, kwam voorbij voor een leuke prijs, dus ik dacht waarom niet
En ik moet zeggen dat het voornamelijk de verlaging is die het minder comfortabel maakt, het comfortzadel is iets lager dan het origineel en ook nog niet te verstellen, dus de kniehoek is het probleem denk ik, niet het zitvlak
Helaas het originele zadel gelijk verkocht, dus kan niet switchen of terug naar het origineel

Maar ind zoveel mensen, zoveel wensen, ik denk dat een zadel, of step verlaging, of stuurverhoging, of schakel/rem pook verstelling, erg persoonlijk zijn
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, bij de BMW Comfort zadel kwam het hoogte-verstel mechanisme te vervallen.
En inderdaad het scheelt centimeters qua hoogte.
Ikzelf ervoer het als een verbetering.

Goed opgemerkt, schakel/rem-pook niet vergetende. _004

En nog 1tje die volgens mij ook van invloed kán zijn & soms fout afgesteld staan, de hendels!
Die moeten als je op de motor zit, met beide benen van de grond, in 1 (rechte) lijn staan met je armen & vingers.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik had het zadel bij mij eerst op de hoogste stand daarna de seatjacks en beide waren niet voldoende om de kniehoek goed te krijgen. En dan heb je nog het schuim wat gewoon te zacht is. En als de ronding in het zadel zo is dat als je daar zit het niet comfortabel zit moet je iets hé. Uiteindelijk lees ik toch dat meer mensen hebben gekozen voor een aanpassing of ander zadel en daarna wel tevreden waren. En dat lijken er best veel. Bij Tijger leathers vertelde ze me dat mensen met de 1600 soms al na een week of zes na de aankoop al bij hun waren om het zadel aan te laten passen. Ik ben blij dat de zitpositie bij mijn motor ( R80) in ieder geval al behoorlijk goed is en dat alleen het oude schuim de problemen veroorzaakt.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Het is denk ik erg persoonlijk.
Bij mijn k75s en k100rs hield ik het best een poosje uit.
Op de R1100RS soms een zere kont.
Origineel zadel van de 1100RT was voor mij niet fijn, ook niet met seat jacks. Comfortzadel van de 1100RT kon ik het lang op uithouden.
Mijn zadel van de r1200rt was wat zacht. Heb een nieuw origineel zadel en die is al veel beter.
Het Wunderlichzadel voor de 1200 was het niet voor mij. Mooi gemaakt maar ik kon geem goede houding vinden. Dankzij goede service van Motorport Zelhem mocht ik die retour doen.
Ik denk dat het gewoon erg moeilijk is om een zadel te maken dat voor iedereen past.
Het is net als met autostoelen. De een zweert bij harde stoelen, de ander niet.

Wat BMW wel mag maken is een zadel met instelbare hardheid. Op basis van lucht of vloeistof met een pompje of zo.
Klinkt wellicht als een raar idee, maar kan er zomaar zijn over een paar jaar...
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

mkoskamp schreef:Het is denk ik erg persoonlijk..
Absoluut!
Geen mens is hetzelfde, geen mens is gelijk.

Sommige nemen de moeite hun ervaringen te delen.
Dat is beter en constructiever dan de snerende opmerkingen in het ander draadje, zogenaamd als "grappig" bedoelt.
mkoskamp schreef:Origineel zadel van de 1100RT was voor mij niet fijn, ook niet met seat jacks. Comfortabel van de 1100RT kon ik het lang op uithouden. .
Dat is inderdaad zo'n beetje de consensus wat ik er zoal uit de diverse reacties lees en ook mijn ervaringen zijn.
Seatjacks en het 1150RT zadel. _004
mkoskamp schreef:Ik denk dat het gewoon erg moeilijk is om een zadel te maken dat voor iedereen past.
Het is net als met autostoelen. De een zweert bij harde stoelen, de ander niet..
Daarin heb je absoluut gelijk, maar er is ook zoiets als de gouden middenweg, het kiezen voor een "gemiddelde".
Dan is het ontwerp misschien niet 100% voor een ieder, maar is het ook niet zo bedroevend slecht voor de gemiddelde gebruiker.
mkoskamp schreef:Wat BMW wel mag maken is een zadel met instelbare hardheid. Op basis van lucht of vloeistof met een pompje of zo.
Klinkt wellicht als een raar idee, maar kan er zomaar zijn over een paar jaar...
Ben je bekend met AirHawk's (op basis van inderdaad lucht die je zelf bepaald) en de diverse gel-type oplossingen?

Ook ben ik al eens iets tegengekomen wat mogelijk interessant leek maar ik een beetje uit het oog verloren ben hoever ze gekomen zijn;
Dat was een gel/vloeistof gevulde blaas die middels een soort volume-knop harder en zachter gemaakt kon worden.
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door keesbmw »

Leuk dat er hier zoveel gereageerd wordt in de topics!

Ik stap dus net van een K75 af, daarop vond ik de zithouding wat beter omdat ik het stuur verder naar voren kon doen (het staat nu 'recht').
Nu heb ik een R1100RT met een Bagster zadel en ik had na de eerste 100 km flinke rugpijn. Het lijkt wat minder te worden nu ik het zadel in de hoogste stand heb staan.
Maar ik vind het vervelend dat je op het Bagster zadel echt 'vast' zit tegen de 'rand' waarop de modelnaam staat, ik schuif dus liever nog wat heen en weer op het zadel. Misschien maar ruilen met iemand met een Corbin zadel :?

Al moet ik wel zeggen, het zadel op m'n K75 is het originele zadel en met 184.000 km aardig doorgezeten. En omdat je er elke dag op zit ben je er gewoon aan gewend, dus dat zal ook wel met het Bagster zadel gebeuren ;)
Gebruikersavatar
Big Pete
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Big Pete »

M.i. is het schuim van mijn R1100RT gewoon te zacht. Ik heb mijn zadel twee keer bij Tijger Leathers laten aanpassen (inclusief hardere schuim) maar na mijn 1400km rit van de week kan ik met zekerheid zeggen dat het gewoon niet comfortabel is. Zeer waarschijnlijk heeft het ook met mijn lengte (2m) en gewicht (ruim 100kg schoon aan de haak) te maken. Iig ben ik nu van plan om een Sargent zadel te kopen. Ik blijf wel trouw aan mijn motor; echt geweldig!

[groet] Big Pete
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat, algemeen gesproken, de BMW zadels van wel wat meer (of betere/hardere) schuim hadden mogen worden voorzien, OEM.
Als ik dat vergelijk met, bijvoorbeeld, Corbin, zit er echt een enorm verschil.
Boterham-dikte, versus een heel brood verschil, bijna. ;)
(en dan laat ik de "Russell Day-Long" ff buiten beschouwing want daar heb ik nog niet op kunnen rijden, maar is helaas een "dikke vette boterham")

Zo werd ik in 1e instantie ietwat onaangenaam verrast bij een 1e rit met mijn Corbin op de 1100RT dat mijn linker beenlengte "opeens fors gekrompen" was, de linker voet aan de grond was heel wat verder weg dan verwacht. :$
Het is echt centimeters verschil.

Daarnaast kan je ook qua vorm teen-en-tander doen, zoals vormgeving, holling, steun aan de achterzijde en dergelijke, maar dat is (ook) een persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door scan »

Conclusie: hoe je het ook draait of keert de zadels die de vervangingsmarkt aanbiedt zijn in ieder geval beter dan het originele OEM zadel.
Dat zijn we dan wel met elkaar eens, toch?
Dat moet zo langzamerhand toch ook wel ergens ten burele zijn gekomen in München _001 ?
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

scan schreef:Conclusie: hoe je het ook draait of keert de zadels die de vervangingsmarkt aanbiedt zijn in ieder geval beter dan het originele OEM zadel.
Dat zijn we dan wel met elkaar eens, toch?
Sommige vinden de BMW zadels prima, soms zelf geweldig. :$
Ik wil daarom stellen dat de niet-OEM zadels een breder publiek bekoren versus OEM.
scan schreef:Dat moet zo langzamerhand toch ook wel ergens ten burele zijn gekomen in München _001 ?
Ik mag hopen (& verwachten) van wel, maar soms twijfel ik daaraan, als ik zo de diverse reacties beschouw.
Waaronder ook degene met de waterbuffel.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door blackers »

Als het zadel standaard is en de mens verschillend, kan het niet anders dat de één zeer tevreden is en de ander zeer ontevreden (en alle varianten tussen deze twee uitersten). En daarmee is het standaard zadel noch goed, noch slecht.

De combinatie comfortzadel met de bead rider werkt voor mij beter dan het standaard zadel of Corbin zadel.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat je daarmee de spijker op de kop slaat.
Echter, ik ben van mening dat als Herrn BMW iets meer/ander materiaal gebruikt had, er meer mensen tevreden zouden zijn geweest.

Goede tip van de Bead Rider. _004
Niet goedkoop maar zit heerlijk.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door scan »

Ik ben het niet eens dat je de spijker geraakt hebt.
In het verleden; het tijdperk van de K75, -100 en -1100 typen hoorde je nooit maar dan ook nooit zoveel klachten over slecht zittende zadels.
De mens is in al die jaren niet zó veranderd dat het nu onmogelijk zou zijn een goed zadel te maken.
Daar ligt volgens mij toch iets anders aan ten grondslag.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door HansD »

Klopt, op mijn K75 had ik nooit zadelklachten. Maar ik reed toen ook minder.

Natuurlijk is het persoonlijk, maar het maakt ook uit hoeveel je rijdt.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door blackers »

Nou, op mijn K100 had ik ook behoorlijk last van een st.... reet ;)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat je de BMW's van "vroegah", zo tot en met de K-serie of zo (maar ik ben geen expert!), niet echt (meer) kunt vergelijken met de moderne BMW motoren van vandaag. Op diverse vlakken.
W.o. (ook) zadels, comfort, techniek.

En ook zaken zoals bouwkwaliteit, ontwerp-keuzes maar ook zakelijk keuzes;
Zoals (je o.a hebt kunnen zien in de Discovery Channel programma,) BMW heeft aardig wat historische momenten meegemaakt.
Van keuzes wel of niet doorgaan met het produceren motoren, stoppen met de boxer-motoren, het ontwerpen van motoren in windtunnels toentertijd, BMW heeft aardig wat momenten gehad. :$

Ik zie vooralsnog geen redenen, anders dan de overbekende looks-boven-functie die BMW zelf aangeeft tegenwoordig te hanteren, dat met de huidige kennis (w.o. ergonomie en zo), ervaringen-uit-het-verleden, BMW het wel kan maar tegenwoordig niet (meer) doet.

Ok, dan geen spijker-op-de-kop, maar dan zeker wel dat BMW's tegenwoordige keuzes (voor het zadel-ontwerp/materiaal) wel vaker erg ongelukkig is.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zijn BMW zadels echt zo slecht?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Een van mijn vorige motoren was een Honda PE. Meer dan 200.000km mee gereden zonder (zadel)problemen.
Maar ook op het PE forum waren altijd mensen die het een slecht zadel vonden en er over klaagden ook hier werden er weer andere zadels gekocht.
En zo zal het ook met andere merken zijn, zoveel mensen zoveel wensen...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”