Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Ok de vraag is eigenlijk duidelijk... :mrgreen:
ikzelf ben 1m76 en heb mijn zadel in de middelste stand staan... lekker tijdens rijden,
maar vrij lastig om de motor van zijn middebok af te halen of achteruit te duwen als ik erop zit... _001

vandaar de vraag naar jullie deskundigheid :D
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je probeert dus de motor van de middenbok te duwen terwijl je op de motor zit?
Heel belangrijk is te weten of je dan met beide voeten (neen, niet alleen de tenen of slechts 1 van de voeten) goed aan de grond komt?
Of moet je er moeite voor doen?

Als je met beide voeten aan de grond kan staan terwijl je op de motor zit, probeer ook eens vanuit de staande positie (en de navolgende tips) dus voordat je gaat daadwerkelijk zitten...

Wat je eventueel kunt proberen, is voordat je die manoeuvre uitvoert, wat meer naar voren/"op" de tank te gaan zitten.
Zodat je jou middelpunt wat meer naar voren en "over/voorbij" de middenbok verplaatst.
Ja, het is ietwat lastig (gelukkig, denk ik, want anders zou de motor te gemakkelijk van de middenbok kunnen afkomen op onverwachte momenten) maar het is mogelijk de slag te pakken krijgen. Ik kan mij niet herinneren (maar dat kan aan mij liggen) dat het ooit echt veel moeite koste op mijn 1100RT toentertijd. _001

Of, wat je ook kunt proberen, vanuit je "normale" zit-positie, iets van een "aanloopje" nemen door je bovenlichaam "ineens" naar voren te plaatsen, met beide handen aan het stuur. Je "duwt" als het ware.

PS: Controleer ook ff dat de middenbok, ondanks de veerwerking, toch soepel loopt.
Dat de middenbok niet in elke stand met de hand te duwen is en erin blijft staan. Het moet echt open en dicht "klappen".
Eventueel de schanierpunten schoonmaken en invetten? _001
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Je probeert dus de motor van de middenbok te duwen terwijl je op de motor zit?
Heel belangrijk is te weten of je dan met beide voeten (neen, niet alleen de tenen of slechts 1 van de voeten) goed aan de grond komt?
Of moet je er moeite voor doen?

Als je met beide voeten aan de grond kan staan terwijl je op de motor zit, probeer ook eens vanuit de staande positie (en de navolgende tips) dus voordat je gaat daadwerkelijk zitten...

PS: Controleer ook ff dat de middenbok, ondanks de veerwerking, toch soepel loopt.
Dat de middenbok niet in elke stand met de hand te duwen is en erin blijft staan. Het moet echt open en dicht "klappen".
Eventueel de schanierpunten schoonmaken en invetten? _001
ik zet hem idd soms van de middenbok af terwijl ik op de motor zit,
maar vooral het achteruit duwen bij het omdraaien van de motor hier thuis, doe ik als ik erop zit.
en dit gaat met mijn lengte soms wat lastig, ik ga vandaag eens proberen hoe de motor rijd met zadel op laagste stand,
maar als dit veel doet aan het comfort op de snelweg (dagelijks 60km) gaat hij toch weer omhoog.

middenbok is verder gewoon in orde, klapt mooi naar boven en blijft daar ook, ook het opbokken gaat zonder probleem. _004
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In mijn beleving de 11xxRT's zijn zwaar, heel zwaar qua gewicht.
Dat heb ik zelf ooit "opeens" ondervonden toen er meer wat met mij aan de hand was (zonder dat ik het toen wist).
Ook het "rollen" van de motor is inderdaad geen sinecure, ongeacht of je gezond bent of niet.

Ikzelf probeer het achteruit manoeuvreren zo veel mogelijk te voorkomen want dat is ook lastiger.
(soms zelfs nog meer dan dat)

Heb het mentale plaatje een paar keer afgedraaid, en volgens mij duw ik altijd de motor van de middenbok terwijl ikzelf sta.
Scheelt weer extra gewicht wat ik moet verplaatsen. :$ :lol:

Maar ik heb wel beide voeten plat op de grond nodig & in gebruik, als ik de motor verplaats.
Het rolt tevens ook niet echt "soepel", met "zwevende" remschijven, remblokken, zware aandrijflijn e.d.
Je moet de nodig kracht hebben en zetten, met contact-uit.

Er zijn mensen die met een lopende motor en 1e versnelling en slippende koppeling manoeuvreren maar dan moet je daar wel de veilige ruimte voor hebben. Met marges.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door strik »

Ik ben zelf 173 en heb 'korte' pootjes. Vroeger heb ik altijd enduro motor gereden met een hele hoge zit. Nooit een probleem. Maar deze motoren zijn de helft van het gewicht dan een RT. In eerste instantie had ik problemen met de lage zit. Dus zadel in de hoogste stand. Maar je geeft zelf al aan dat het dan lastig wordt met manoevreren. Toen het zadel maar wat lager gezet. Uiteindelijk heb ik eieren voor mij geld gekozen en met mij korte pootjes het zadel in de laagste stand gezet. Dat gaat van zelf wel wennen en het zal je redden wanneer je in eens moet stilstaan en er is een kuil in de weg. Wanneer je dan je zadel te hoog heb staan dan hou je die 300 kg echt niet meer.
Dus ik zeg; doe hem in de laagste stand en maak het jezelf niet zo moeilijk....
Succes _004
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Baird »

Ben 1.93m met de 'lengte in mijn benen', 's zomers rijdt ik met zomerpak met het zadel in de laagste stand, 's winters met het winterpak zadel in de middelste stand en de stuurverhogers gemonteerd.
(Opm: sinds dit jaar mijn zadel laten upgraden bij TijgerLeathers, de standen blijven het zelfde maar het zit veel beter _004 )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik ben 1.94 meter en rijd met zadel van mijn R1200rt in de laagste stand. Samen met de stuurverhogers is daarmee voor mij een prima zit verkregen. Geen pijn meer tussen de schouderbladen. Minpuntje: de kniehoek is wat scherper, maar zodra ik zadel omhoog zet, levert dat acuut weer pijn tussen de schouderbladen op.....
Voordeel van de lagere stand zadel: mijn Nedplex biedt een heerlijke rust.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ik ben 1.71 mtr en ik heb op mijn -1200- het zadel in de laagste stand. Ik kan net met mijn tenen bij de grond, wat voldoende is. Als ik langere tijd moet staan, verschuif ik op het zadel zodat ik mijn rechtervoet plat op de grond kan zetten.
Qua rijden zou ik het zadel liever hoger hebben, maar dan kan ik niet meer bij de grond....Ik heb overigens ook stuurverhogers, zodat ik lekker rechtop zit.

Opbokken en achteruit lopen doe ik altijd naast de motor. Omdat ik het zo geleerd heb, omdat ik anders last van mijn knieën krijg (tegennatuurlijke beweging, achteruit duwen vanaf de motor) en omdat ik op dit manier de motor beter in bedwang heb. (kwestie van vertrouwen)

Ik kan mij echter geen voorstelling maken van het opbokken terwijl je op de motor zit _001
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb blijkbaar verzuimd dito gegevens te vermelden in mijn eerdere reacties; :O
Ik ben momenteel 1m73.

Bijlbaar was mijn 1200RT ooit besteld met verlaagd zadel:
X776A - Fahrersitz niedrig
Met dat (verlaagde) OEM zadel, in de laagste stand zette ik mijn voeten perfect en volledig op de grond, met nog wat extra marges.
Zeer veilig.

Met het BMW Comfort zadel (gewone, niet-verlaagde versie, ook met zadelverwarming) idem.
(alleen komt de zadelhoogte-verstelling wel te vervallen)

Met het Corbin zadel, volgens mij in de laagste stand _001 en de Smuggler Trunk, ook wederom, idem.
Maar wellicht dat ik iets te ver naar voren zit?

Het enige zadel wat ik nog niet uitgeprobeerd heb, is de Russell Day Long seat.

/Edit: Ik heb ook nog stuurverhogers mét set-backs.

Opbokken doe ik altijd staande vanaf de zijkant, zoals het mij geleerd is en aangegeven staat in de Gebruikershandleiding.
De zijstandaard gebruik ik alleen maar zodra ik afgestapt ben. JosWRSM heeft mij klinkklaar ooit zelf laten aantonen dat de RT's perfect gebalanceerd zijn.
Daarna zet ik al snel de motor op de middenbok.
Opstappen doe ik door via de step op te stappen op de motor (als de motor op de middenbok staat), beide voeten aan de grond, kont omhoog en duwen aan het stuur, gaat in 1 moeite door.
Als de motor daarentegen op de zijstandaard staat, zwaai ik mijn rechterbeen over het zadel en trek dan de motor verticaal en schuif dan de zijstandaard in. Vandaar ook de "verbouwing" van mijn zijstandaard. :$

Ik denk dat als je lang genoeg bent, het je misschien wel lukt de motor vanuit de zit-positie op te bokken maar me dunkt dat dit schier onmogelijk is omdat je voet vrijwel niet bij de middenbok kan als je op de motor zit? _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 13 dec 2016, 01:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik ben 1,75m en heb het zadel van mijn R1200RT in de laagste stand en heb het zadel iets lager laten maken door Tigerleather. Kan met 1 voet plat op de grond en met beiden voeten tenen ruim aan de grond.

Ik heb geen stuurverhoger heb ook geen last van schouders of rug .


Groet
Cees
Gebruikersavatar
Wimis
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2015, 20:39
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Houten
Locatie: Houten

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Wimis »

1,79 cm en gebruik de middelste stand van het zadel.
R1200GS
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Nico4sen »

1,86 en zadel van m'n R1200RT in de hoogste stand. Kan beide voeten plat op de grond zetten. Van de bok afhalen doe door naast de motor te staan. Ook achteruit bij voorkeur lopend naast de motor.

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Wullum »

1mtr88cm en zadel van mijn -1150- in de middelste stand. Is nog het default comfortzadel.
Op mijn -850- zaliger had ik ook het zadel in de middelste stand, maar dat was geen comfortzadel.

Komend voorjaar ga ik het comfortzadel laten reworken door TijgerLeathers.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik ben 1,82 en heb het zadel van mijn K1200LT in de middelste stand staan. Kan met beide voeten aan de grond. Voor het achteruit lopen gebruik ik mooi de elektrische achteruit die erop zit. ( anders is het niet te doen met een 400 kilo zware motor )
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Aircooled
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2013, 19:32
Type: R1200RT
Bijz: Full option.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Aircooled »

Die achteruit op je K1200lt is niet electrisch daar heb jeje 6e versnelling voor ingeleverd, nja is meer half electrisch half mechanisch, ben zelf 189 maar heb de klt weg gedaan na een paar jaar ivm zn veel te hoge gewicht daarbij is ie ook nog eens topzwaar, wat is die 1200rt een verbetering, wel nog altijd een mooie fiets die LT.
Nicht immer aber immer ofter...
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben iets langer dan jij (1.84) en heb het zadel in de middelste stand en heb een comfortabele zithouding. Ik kan de RT gemakkelijk van de middenbok duwen als ik erop zit. Ook vooruit of achteruit duwen gaat gemakkelijk zittend op de motor.
Als ik de motor moet verplaatsen, dan doe ik dat lopend naast de RT. Ik duw deze dan van de middenbok af en bok deze vervolgens op of ik zet deze op de zijstandaard (bij een korte stop).

Als ik op de motor ergens aankom, dan duw ik altijd eerst de zijstandaard uit en stap dan pas af. Je moet vooral oppassen bij een tankstation waar wel eens olie/brandstofresten op de weg kunnen liggen. Toch bang voor uitglijden en al zittend eerst op de zijstandaard, geeft dat toch een veiliger gevoel. Ik heb er overigens een zijstandaardverlenger/verbreder onder gezet. De RT staat daarop AF fabriek behoorlijk schuin en heeft maar een zeer beperkt voetstuk. :$

Je bent iets minder lang dan mij, maar dat geeft je dus een ongemakkelijker gevoel om de RT zittend van de middenbok te halen of zittend te duwen. Dan moet het zadel denk ik in de laagste stand staan, maar dat zal wellicht minder prettig rijden. Je bent met het zadel in de middelste stand hier zeer tevreden over. Uiteraard is het rijden vele malen fijner dan afbokken, duwen en alles waarbij je RT te weinig toeren maakt! ;) _004

[groet] Eilert
Mr_Buurman schreef:Ok de vraag is eigenlijk duidelijk...
ikzelf ben 1m76 en heb mijn zadel in de middelste stand staan... lekker tijdens rijden,
maar vrij lastig om de motor van zijn middebok af te halen of achteruit te duwen als ik erop zit...

vandaar de vraag naar jullie deskundigheid :D
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
JoopG
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:29
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam HvH

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door JoopG »

Mijn lengte is 1.84 en vind het het prettigst als ik het zadel in de middelste stand heb.
Ik kan dan goed bij de grond en er op zittend de motor goed verplaatsen.
Wel heb ik op aanraden van Herman Sietsma een set voetsteunverlagers gekocht
zodat de zit onder het rijden hetzelfde is als dat het zadel in de hoogste stand zou staan.
In feite komt er een stand bij door het verlagen van de voetsteunen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Op zich zegt de lengte niet veel omdat bij de meeste mensen de lengte van het bovenlijf en de benen toch weer anders is zelfs bij dezelfde lengte.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Gurbe »

Ik ben 172 en zakkende :-) heb het zadel op de laagste stand. Teentjes bij de grond. Heb het soms wel in de rug door dat ik ga hangen in de rug. Zouden stuurverhogers hiervoor een oplossing zijn? Daarnaast had een kameraad Daytona laarzen wat hem 6 cm meer beenlengte gaf zonder dat je het van buiten zag
http://www.daytona.de/en/index.php?sect ... d=1&eid=23
deze staan nog op het lijstje van wensen

gr Ype
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb ook de Daytona laarzen. Eén en al kwaliteit, een aanrader. Zes cm. verhoging is wel veel. Misschien bij de hak, maar zeker niet bij de tenen (de laarzen lopen overigens als mijn Asics . . . heerlijk dus!).

[groet]

Eilert

Gurbe schreef:Daarnaast had een kameraad Daytona laarzen wat hem 6 cm meer beenlengte gaf zonder dat je het van buiten zag . . . deze staan nog op het lijstje van wensen
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Baird »

Rugproblemen? Heb een rugleuninkje om het doorzakken te voorkomen _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Ik ben 1.85 en heb mijn standaard zadel in de laagste stand staan.
Ik leunde iets te ver naar voren, waardoor ik een tintelend gevoel in mijn armen kreeg. (rugslijtage?)
Heb er stuurverhogers opgezet en en werd meteen beloond door een rechtere houding en het uitblijven van de tintelingen.
Op mijn Godwing zat je ineengezakt met kromme rug, waardoor je na een uurtje last van je rug kreeg.
Ook kreeg ik daarop uiteindelijk last van die tintelingen.
Moet het nog uitproberen op een lange rit, maar ik denk dat ik geen veranderingen of aanpassingen meer hoef uit te voren.
Hoewel, misschien ooit nog eens een nieuwe zadelvulling.
Groet
Huib
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door japachap »

1m85- 84cm inseam (33inch) benen
(net onder zes Brits Feet)
Zadel op middenste positie- daarna is het een confort zadel met een custom iets verhoogd/afgevlakt zitvlakte en nog ongeveer 2 cm erbij voor mijn Beadrider zadel cover.
Geen stuurverhoger.

Het blijft persoonlijk smaak- en bij de RTs zeker de verschillende opties probeeren...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik ben 1.94 en rij in de middelste stand.

Hoogste stand is voor mij prettiger (ik heb snel last van mijn knieeen bij lang zitten in die houding), maar teveel wind, ondanks mijn verhoogde gifi ruit.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door pc2049 »

Is toch erg persoonlijk. Ik ben bijna 1,90 m en rijd in de hoogste stand met standaard ruit. In middelste stand last van knieën en het lawaait blijft. Ben nog nieuw op de RT maar dat gebulder is vervelend. Misschien ga ik wat experimenteren met een andere ruit. RT en ik worden wel vrienden maar mijn K1100RS met Aeroflow scherm was een stuk comfortabeler kwa geluid.
Groet, Mark
Gebruikersavatar
Brouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
Type: R1250RT
Bijz: Rood/zwart
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Hoe groot ben jij en op welk stand heb je jou zadel? (r1150rt)

Ongelezen bericht door Brouwer »

Ik ben 185cm, 85kg en een normale beenlengte en rij op een 1200 RT LC uit 2015
Toen ik de motor net gekocht had reed ik met het zadel in de hoogste stand, sinds een maand rij ik met het zadel in de laagste stand om makkelijker met de hele voeten bij de grond te kunnen wat een veiliger gevoel geeft bij het manoeuvreren. Ik sta altijd naast de motor als ik hem van de middenbok afhaal dat is dus geen reden voor een lager stand van het zadel Om een goed zitportie te vinden ben ik daarom wel verder achterop het zadel komen te zitten en beh de ruit net iets lager gezet, door verder naar achteren te zitten veranderde het stuurgedrag ook iets (de motor lijkt wat stabieler rechtuit te lopen) maar dat vond ik eigenlijk wel prettig

Andy
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”