Verlaagd zadel

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door FredM »

Hallo RT-ers,

Sinds juni heb ik een R1150RT, nu in novemver is die 10 jaar oud geworden. Ik rij met veel plezier op deze motor, maar.... het zadel is net te hoog. Hoewel ik 1,79 ben en het zadel op de laagste stand heb staan, kom ik net niet met mijn platte voeten op de grond. Meestal sta ik te wiebelen op de beide ballen van mijn voeten en dus niet echt stabiel.
Nu weet ik dat het zadel kan laten vermaken, maar bij een 10jaar oude motor _001 ? Hebben jullie nog slimme en praktische oplossingen (behalve mijn benen operatief te laten verlengen ;)


Groet, Fred Metman
Dave

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door Dave »

Hoi Fred,

Ga eens kijken bij Tijger Leathers in Den Haag. Ik heb daar laatst mijn zadel laten uithollen om dezelfde reden als jij en dat kost zeven tientjes. Voor dat geld ben je wel weer een stuk zekerder. En mijn motor is nu 13 jaar oud en heeft zelfs nog een nieuwe overtrek gekregen op het zadel (dat kost dan extra natuurlijk). Het geeft de motor meteen weer een frisser aanzicht!
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door Berrybeer »

klinkt simpel....maar dat is 't dan ook en het werkt....extra dikke zolen onder je laarzen (laten) zetten.. :D
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door FredM »

@dave: hou je dan nog voldoende zitcomfort over als ze het schuimrubber gaat verwijderen? Ik vind het zadelijk wel heel lekker zitten.

@berrybeer: inderdaad een eenvoudige oplossing. Ik hou hem in gedachte als de aanpassingen van het zadel om wat voor reden niet zou kunnen lukken. dank!
Dave

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door Dave »

Dat is het mooie van deze club: ze halen er meer uit dan nodig en vullen het aan met nieuw schuim dat beter is voor je zitvlak. Je kunt het helemaal aan je zit aan laten passen, dus je hebt zelf invloed op je zitcomfort!

Een duurder alternatief is het verlagen met Hyperpro veren (of van een ander merk, maar er rijden hier veel RT's met Hyperpro rond). Zit je niet alleen beter, ga je ook nog eens strakker sturen...
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door mveenstra »

Ik raad aan om de hyper pro's te doen. Ja het is absoluut een duurdere oplossing. Maar ik heb nu 3 zadels uitgeprobeerd en bij 2 heb ik later ook aanpassingen laten doen. zo als hier boven genoemd het schuim laten weghalen en vervangen voor ander. Maar dit helpt gewoon niet. Ja je komt lager te zitten. Maar je comfort gaat er aan. In het begin dacht ik van niet. Tot ik een rit van 3 uur maakte toen merkte ik toch wel degelijk verschil. Groot verschil zelfs. Schuim zakt namelijk na een tijdje in. Dus hoe minder je er tussen je bike en je achterwerk hebt zitten hoe comfortabeler het word.

Nee ik raad je absoluut aan verlaagde hyper pro's te nemen en niet alleen vanwege het verlagen. Maar ook omdat je rijcomfort verbetert en niet zo een klein beetje ook.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door FredM »

@mveenstra: dank voor je reactie. Ik heb zitten surfen op de aanpassing voor de R1150RT. Begrijp ik dat het aanpassen van de achtervering alleen al zo'n € 750 kost. Vind ik best veel geld, zeker in verhouding tot aanschafwaarde en leeftijd van mijn motor. Of zijn er nog alternatieven.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Fred,
Ik heb van het voorjaar mijn achterveer+demper laten vervangen bij HyperPro in Alphen a/d Rijn, en dat kostte me zo'n €450. Toegegeven, dat was geen verlaagde versie en een redelijk 'standaard' demper. Maar het reed echt stukken beter in vergelijking met de originele schokbreker.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door mveenstra »

FredM schreef:@mveenstra: dank voor je reactie. Ik heb zitten surfen op de aanpassing voor de R1150RT. Begrijp ik dat het aanpassen van de achtervering alleen al zo'n € 750 kost. Vind ik best veel geld, zeker in verhouding tot aanschafwaarde en leeftijd van mijn motor. Of zijn er nog alternatieven.

Nou Fred,

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. Maar daar klopt niks van hoor. :D Bij hyper pro in Alphen. Kost het op dit moment tussen de 350 en 450 euro incl monteren en olie enz enz. (hangt beetje van motor af). Dit is dan puur en alleen voor de veren voor en achter. Dempers hoef je niet te vervangen. Hiermee verlaag je je motor ongeveer 2 cm. Klinkt weinig maar is een wereld van verschil.

Nou zeg ik niet dat dit goedkoop is hoor. Maar gelukkig niet zo duur als jij hebt gelezen. Daarbij is het natuurlijk niet alleen voor beter comfort maar ook voor meer veiligheid. Met hyper pro heb je een betere wegligging en dus meer veiligheid. Met een goed comfort zadel zit je toch ook al gauw rond de 100/150 euro. Maar inderdaad goedkoop is anders.

Kijk als het jou alleen om het verlagen gaat en de rest maakt je niet uit. Dan zou ik kiezen voor alleen een lager zadel. Dat is de goedkoopste oplossing. Echter ga je ook voor comfort en veiligheid dan raad ik je aan om te kijken naar hyper pro's. Maar dat is mijn persoonlijk advies natuurlijk.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
vioma

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door vioma »

Berrybeer schreef:klinkt simpel....maar dat is 't dan ook en het werkt....extra dikke zolen onder je laarzen (laten) zetten.. :D
Ik heb een hele kleine motor kennis die heeft 2,5 cm zool onder zijn motor laarzen en het werkt perfect ! _004
smans

Re: Verlaagd zadel

Ongelezen bericht door smans »

ik ben zelf 1.70 kort en rijd met een 850 rt laagzadel,niet verlaagd, benen waren nog steeds tekort (aan een kant :D :D )
dit opgelost door een paar motorlaarzen Alpinestar die (van binnen) een dikkere zool/voering hebben.
Kan nu met de hakken aan de grondkomen.


Groeten,

Peter Smans
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”