Beantwoord: Zadel ruilen-proberen

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WimdRk
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 17:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Beantwoord: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door WimdRk »

Op mijn 1200RT van 2009 zat bij aankoop een Baehr zadel. (bestuurder en passagier)
Bij de proefrit vroeg ik me al af of ik daar vrienden mee ging worden, met dat zadel.
Niet dus. Al na een uur krijg ik pijn in m´n r** Oia .

Met het zadel in de hoogste stand. Dat was nou net precies niet de bedoeling, pijn.

Volgens mij is dat zadel voor mij te zacht. Ik ben ruim 1,90m en ruim 90kg. Ik zak er een stuk in weg en dat levert behalve pijn een broei Oia op
Voor ik dit zadel laat verbouwen (ik overweeg Tijger Leathers in Den Haag) mijn vraag:
Is er iemand met een zadel dat hij of zij te hard vind dan is ruilen bespreekbaar als het beide ruilers bevalt.
Uitproberen dus. Het is een keurig zadel, maar zoals gezegd aan de zachte kant. Mijn passagiers zijn er wel steeds heel gelukkig mee.
Volgens Molenaar is deze motor van een dame geweest en die heeft het zadel er 4 jaar op gehad....haar beviel het dus wel.
Wellicht niet zo'n zwaar persoon geweest.

Stuur maar een PB.

Als het verbouwen wordt zal ik m'n ervaring hier weer delen.
Met foto. Want als het dan toch wat mot kosten dan mot het maar mooi wezen ook.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Garfield »

Bij Beahr is het zo dat zij (BMW-)zadels verbouwen. Je stuurt jouw zadel naar hen op en je krijgt je eigen zadel in Beahr-look weer retour.
Nu staan BMW zadels niet echt bekend om hun kerkbank stevigheid :D En een goede optie is inderdaad om het schuim deels te laten vervangen door iets (veel) stevigers. Dat heb ik ook laten doen en het zit veel beter _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de meeste niet-OEM zadels wordt inderdaad de bestaande BMW bodemschaal hergebruikt om een beter zadel op te bouwen. Dat is ronduit de beste keuze versus proberen je eigen schaal & mechanisme te bedenken zoals 1 ander merk dat doet. Dat merk zal ik verder niet noemen maar is ronduit een teleurstelling in diverse facetten.

Een andere optie voor je probeer-verzoek is bij de BMW dealeRT (o.a. Molenaar) vragen of je het BMW Comfort zadel eens mag proberen. Die hebben ze vaak in de showroom liggen opdat er mee proef gereden kan en mag worden.

Maar anders is de beste optie inderdaad Tijger Leathers, dan krijg jij jouw zadel exact zoals jij dat wilt.
Habeve

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Habeve »

Als je een echt fijn zadel wilt dan kan ik je maar één ding aanraden: Corbin.
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik heb ook het BMW comfort zadel geprobeerd
en ben toch weer terug naar 'mijn' vertrouwde zadel.
Heerlijk rijcomfort en niet elke 100 km een rustpauze.

[groet]
Harald
-1200-
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Bert M »

Habeve schreef:Als je een echt fijn zadel wilt dan kan ik je maar één ding aanraden: Corbin.
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik heb ook het BMW comfort zadel geprobeerd
en ben toch weer terug naar 'mijn' vertrouwde zadel.
Heerlijk rijcomfort en niet elke 100 km een rustpauze.

[groet]
Harald
-1200-
Ben ik het zeeeeer mee eens, maar ik geloof dat dit precies het 'niet-nader-genoemde' zadel van Dutchmidiman is... :D
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, Corbin is dus het merk waartoe ik eerder naar refereerde.
Dat merk maakt als 1 van de weinige zijn eigen schalen waardoor de passing soms redelijk kritisch (b)lijkt.
Wat vaak wel weer op te lossen is door ringetjes e.d. naar verluid.
Maar echt fraai is het in mijn optiek niet voor een dergelijk peperduur zadel.
Of, mijn woorden, eigenlijk een ietwat ongelukkige keuze, vindt ik zelf.

Daarnaast is de Corbin niet alleen dikker maar ook breder.
Daardoor zal, afhankelijk van je postuur zoals beenlengte e.d, je zit niet alleen iets hoger worden maar ook iets breder zijn.
Wat voor sommige weer een uitdaging kan zijn als je bij een standaard zadel de voeten nog aan de grond kreeg, de situatie kán ontstaan dat je op 1 bil moet gaan zitten om 1 voet nog aan de grond te krijgen of je moet je tenen gebruiken.
Maar dat zal bij de starter van dit draadje nicht im fragen zijn. ;)

Tenslotte zijn zelfs 2ehands Corbin zadels vaak ook nogal duur, terwijl ze er soms nogal slecht onderhouden uit zien.
Je moet dus goed opletten.

Ikzelf heb vergelijkbaar lichaamsgewicht en de BMW Comfort zadel zit echt perfect en dat voor een aanmerkelijk meer betaalbare prijs versus een Corbin.

Dat neemt niet weg dat een Corbin heerlijk voor je kan zitten.

Maar inderdaad, zadels zijn iets persoonlijks, je zult het allemaal zelf moeten uitproberen en ervaren.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Bert M »

@Dutchmidiman: Goede genuanceerde uitleg met betrekking tot jouw grieven ten aanzien van Corbin _004 Inderdaad: het 'succes' van een Corbin staat en valt met je postuur. En natuurlijk het geluk om een nette tweedehands te vinden voor een schappelijk bedrag!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door 1-handed »

Je kunt natuurlijk ook aan je postuur werken i.p.v. aan je zadel :lol: :lol:
Geintje

Ik heb vanaf het begin de Wunderlich uitvoering en ben erg tevreden , maar werk dan ook hard aan mijn postuur Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zijn geen grieven maar meer aandachtspunten, in mijn optiek althans.
De 1 zal zich er aan storen (zeker als je een dergelijk zadel nieuw koopt _002 ) en de ander zal het totaal niet boeien. Maar het is wel belangrijk om de juiste aandacht aan te geven om eventuele teleurstellingen achteraf te voorkomen.

En wat betreft in mijn geval mijn postuur, helaas heb ik zo'n 13 cm lengte (1m85 versus 1m72 nu) verloren in iets meer dan een jaar tijd door mijn "aandoeningen".
Het is niet altijd zo vanzelf sprekend dat het gebeurt noch dat je er iets aan kan doen.
Net als het opnieuw aangroeien van een verloren lichaamsdeel, je accepteert het, leert er mee omgaan en maakt het beste ervan.

Maar laten we dit draadje een beetje vrolijk en on-topic houden;
Je moet zeker eens een Corbin proberen, net als het BMW Comfort-zadel, en elk ander merk/model zadel wat je tegenkomt.
Je zult dan zelf kunnen ervaren wat voor jou het meest prettig is.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door 1-handed »

[Net als het opnieuw aangroeien van een verloren lichaamsdeel, je accepteert het, leert er mee omgaan en maakt het beste ervan.

:lol: :lol: :lol:
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

/Offtopic: Ik refereerde dus naar mijzelf (elleboog & beide knieschijven) maar ik begrijp je! :$
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Dingeman »

dutchmidiman schreef:.........................knip...........................

Een andere optie voor je probeer-verzoek is bij de BMW dealeRT (o.a. Molenaar) vragen of je het BMW Comfort zadel eens mag proberen. Die hebben ze vaak in de showroom liggen opdat er mee proef gereden kan en mag worden.

.......................knip......................
BMW comfortzadel zal voor de topicstarter mijn inziens een mislukking worden met zijn lengte van 1.90 mtr. Mij is verteld dat dit comfortzadel niet in hoogte verstelbaar is en daarbij nog eens ongeveer 3 cm lager zit dat het OEM-zadel in zijn laagste stand.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het klopt dat er bij de BMW Comfort zadel er geen hoogte-verstelling (meer) is.
Sterker nog, die moet je uitbouwen om de BMW Comfort zadel te monteren.

Desondanks heb ik lange personen zien rijden met de BMW Comfort zadel.
Waarschijnlijk met voetsteun verlaging o.i.d. maar dat heb ik in de gauwigheid ff niet kunnen zien. _001

Volgens mijn informatie zou het BMW Comfort zadel (77 34 7 708 878) qua hoogte hetzelfde zijn als de standaard zadel in de laagste stand.
Daarnaast is de BMW Comfort zadel er ook nog een (extra) verlaagde versie (77 34 7 708 877).
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Marianne »

Dingeman schreef:BMW comfortzadel zal voor de topicstarter mijn inziens een mislukking worden met zijn lengte van 1.90 mtr. Mij is verteld dat dit comfortzadel niet in hoogte verstelbaar is en daarbij nog eens ongeveer 3 cm lager zit dat het OEM-zadel in zijn laagste stand.
Ik heb ook een BMW Comfortzadel (1.73m) en vind het een heerlijk zadel. Maar mijn man (1.88m) kan hier dus niet mee rijden en zegt dat zijn knieën tegen het stuur komen. Het zadel staat op dezelfde hoogte als het gewone zadel in de laagste stand.
Dus gewoon uitproberen en ervaren wat het prettigste is. Succes.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
WimdRk
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 17:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door WimdRk »

Tot zo ver dank voor het delen van de ervaringen _004 .

Voor het omruilen van deze zachte zetel is weinig belangstelling (verbaasd me niet echt, algemene ervaring is dat stevige zadels prettiger zitten) dus dat wordt ombouwen. Dat is met afstand ook de goedkoopste optie.
Wunderlich, BMW comfort en Corbin zijn zeer prijzige oplossingen.
Met Corbin heb ik ervaring op mijn vorige motor: hard zadel, je moet 'm echt "inzitten", breed en laag. En zwaar want op eigen stalen grondplaat, die op mijn vorige motor (een VFR) maar net aan paste met de spulleboel die ik zelf onder het zadel had geprutst: een pro-oiler met olietankje (die kennen we hier niet..), een aansluiting voor de Garmin, de gereedschapset.
Een Wunderlich-setje voor en achter kost tegen de 700 euro, van BMW comfortzadel weet ik het niet maar zal er niet voor onderdoen.

Ik heb gister al even contact opgenomen met Tijger leathers maar die zitten op dit moment in de vakantiestand, dus adviseerden mij over een dikke week terug te bellen. Ze adviseren dan met de motor te komen zodat ze e.e.a. kunnen beoordelen. Wat me professioneel overkomt!
Zo veel mensen zo veel verschillen:
De voetsteunen op de 1200 RT staan best hoog (ik heb nog geen onderdelen van deze motor in de bocht over de grond kunnen laten schrapen, iets wat me met de FJR1300 na 3 bochten al lukte...). Het zadel staat nu ook hoog maar is best breed, ik haal met gestrekt been net de grond met de voet plat. Dat zadel mag dus best wat smaller, liever niet lager omdat dan de kniehoek best klein wordt.
Enz. enz.

Ik hou jullie op de hoogte!
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard!

Zo veel meningen, zoveel ervaringen, hopelijk kan je daar je eigen ideeën mee vormen.
Want daar is m.i. een forum ideaal voor, er is geen goed-of-fout, soms een beter-of-slechter, en in ieder geval geen zwart-of-wit maar een oneindig aantal tinten grijs. ;)

De standaard BMW zadels zijn qua comfort over het algemeen matig. Sommige noemen het comfort zelfs slecht.
Tijger Leathers heeft naar verluid goede business aan het aanpassen van BMW zadels. :$
En je kunt er ook terecht voor eventuele andere fetisj. :lol:

BTW, de BMW Comfort zadel kost nieuw rond de 400 euro, soms worden ze op MP aangeboden (door inruil van de motor) voor zo'n 300 euro.

Ik heb nog geen Corbin meer bekeken voor mijn 1200RT, maar bij de 1100RT was de Corbin zadelpan gemaakt van kunstmateriaal (fiberglas, plastic _001). Het zag er in ieder geval oerdegelijk uit. De montage-pennen voor de vergrendeling waren van metaal/aluminium.
Ja, de Corbin is harder en breder en het zit absoluut heerlijk als het eenmaal ingezeten is.
Door die meer breedte zat ik zelf ook flink stuk hoger maar dat zal per persoon verschillen natuurlijk.
Want ik denk dat dat 1 van de redenen is dat Corbin haar eigen zadel pan moet maken, ze gebruiken meer en dikkere materialen.

Dat je nog niet met je steps aan de grond gezeten hebt in de bochten moet m.i. geen doel zijn, meer een indicator.
Er zijn op het forum al discussies geweest of je dan vaardig rijdt. Of niet. _001
Maar je geeft zelf wel een mogelijk 2e verbeterpunt aan, voetsteun-verlagers.
Wat ik er zoal over gelezen en begrepen heb, kan dat je knie-hoek en dus ook je zitcomfort verbeteren.
Als je voetsteunverlagers wilt overwegen, zou je dat in mijn optiek het beste doen voordat je een nieuw zadel laat aanmeten.
Maar misschien dat gebruikers van voetsteunverlagers hun ervaringen kunnen delen in dit draadje, al dan niet met vermelding van hun lichaamslengte.
In jou geval zeker het overwegen waard.

Ook ik zit met gestrekte benen met beide voeten plat aan de grond, in mijn optiek een must om een motor goed onder controle te kunnen hebben onder alle omstandigheden. Als je op 1 bil moet hangen om 1 voet (of tenen) aan de grond te krijgen vindt ik persoonlijk zeer onwenselijk.

Het voordeel van Tijger Leathers is dat je het zadel exact zo kunt krijgen zoals jij dat hebben wilt.
1 tip nog voor het materiaal voor wat betreft de zadelbedekking;
Ik zou Tijger Leather's zogenoemde "sharskin" overwegen, die geeft ook wat stroefheid zodat je niet heen-en-weer schuift met je motorbroek(en).

Suc6 in ieder geval bij Tijger en we lezen je "verslag" graag. _004
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door concours »

Rob,s accessoires in 't Zand heeft nog een comfort voorzadel liggen om mee proef te rijden. Zelf heb ik besloten bij Topsellerie een zadel te bestellen. Zadels zijn op voorraad en je hoeft dus niet 8 weken te wachten. Bij Tijger leathers heb ik ook geinformeerd, maar je kunt daar alleen op vrijdag of zaterdag terecht. Eind september en oktober waren de eerste mogelijkheden. Bij Topsellerie moet je ook je lengte en gewicht opgeven. Ik zal een update geven als ik het zadel binnen heb en hoe deze bevalt.
http://www.topsellerie.nl/BMW-R-1150-RT ... _2_40.html
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Marianne schreef:
Dingeman schreef:BMW comfortzadel zal voor de topicstarter mijn inziens een mislukking worden met zijn lengte van 1.90 mtr. Mij is verteld dat dit comfortzadel niet in hoogte verstelbaar is en daarbij nog eens ongeveer 3 cm lager zit dat het OEM-zadel in zijn laagste stand.
Ik heb ook een BMW Comfortzadel (1.73m) en vind het een heerlijk zadel. Maar mijn man (1.88m) kan hier dus niet mee rijden en zegt dat zijn knieën tegen het stuur komen. Het zadel staat op dezelfde hoogte als het gewone zadel in de laagste stand.
Dus gewoon uitproberen en ervaren wat het prettigste is. Succes.
Is het comfortzadel nu wel of niet lager als het gewone zadel in de laagste stand?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mijn informatie én ervaring is het standaard BMW Comfort zadel qua hoogte krek hetzelfde als de standaard BMW zadel, in de laagste stand, op de 1200RT.
Maar je hebt het zelf kunnen ervaren afgelopen zaterdag toen je ff op mijn motor zat? _001
Gebruikersavatar
WimdRk
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 17:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door WimdRk »

Een optie erbij: een ritje naar 't Zand. En ff proefrijden.
Ze hebben genoeg keus zie ik al.

Ik hou jullie op de hoogte.
Zal wel volgend weekend worden op z'n vroegst want morgen weer aan den bak....
Beamietoo

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Nog een alternatief is een zadel van Bagster. Op maat naar wens gemaakt met veel kleur en stof mogelijkheden. Tijden verbouwing krijg je een leen zadel.
Alles voor een aantrekkelijk prijs.http://www.bagster.com/en/sellerie.php
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door blackers »

Je mag mijn corbinzadel wel een keer proberen. Is te koop voor 450 euri

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Beamietoo

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Naar mijn weten heeft HenkvanR hier op het forum ook zijn Bagster te koop. Deze zat op zijn 1200 bij de aankoop van de RT maar hij vond het niet laag genoeg.
Ik denk dat hij geen probleem heeft met het even lenen om uit te proberen.

gr,
Kenny
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Beamietoo schreef:Naar mijn weten heeft HenkvanR hier op het forum ook zijn Bagster te koop. Deze zat op zijn 1200 bij de aankoop van de RT maar hij vond het niet laag genoeg.
Ik denk dat hij geen probleem heeft met het even lenen om uit te proberen.

gr,
Kenny
Klopt helemaal, geen probleem als je wilt proberen.
Stuur maar even een berichtje als je wat af wil spreken.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

dutchmidiman schreef:Volgens mijn informatie én ervaring is het standaard BMW Comfort zadel qua hoogte krek hetzelfde als de standaard BMW zadel, in de laagste stand, op de 1200RT.
Maar je hebt het zelf kunnen ervaren afgelopen zaterdag toen je ff op mijn motor zat? _001
Ja klopt maar lastig te beoordelen aangezien ik voetsteunverlagers heb. Ga volgende week misschien maar eens langs Molenaar om een proefrit op mijn motor met een comfortzadel te maken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wolfs RT schreef:Ja klopt maar lastig te beoordelen aangezien ik voetsteunverlagers heb. Ga volgende week misschien maar eens langs Molenaar om een proefrit op mijn motor met een comfortzadel te maken.
Duidelijk. Dat wist ik niet. Ik heb er niet op gelet maar ook niet in de gaten dat je zo lang bent.
Denk dat de vele medelezers (377 staat de teller nu op) ;) ook benieuwd zijn naar wat jou ervaringen dan zullen zijn.
Gebruikersavatar
WimdRk
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 17:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door WimdRk »

Het wordt niet makkelijker!
De keuze is reuze.

Er gaat dus in ieder geval een oplossing komen, nou ff proberen zo te regelen dat de benzinekosten de kosten voor een nieuw zadel niet overstijgen...Nou maak ik van zo'n uitje wel weer een mooi ritje, maar dan is "tijd" ook nog een beperking.

HenkvanR: joe hevv a PB.
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Marianne »

dutchmidiman schreef:Volgens mijn informatie én ervaring is het standaard BMW Comfort zadel qua hoogte krek hetzelfde als de standaard BMW zadel, in de laagste stand, op de 1200RT.
Maar je hebt het zelf kunnen ervaren afgelopen zaterdag toen je ff op mijn motor zat? _001
Daar ben ik het mee eens. Er is geen of zeer weinig verschil.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Na wat speurwerk kwam ik een lijstje van BMW met de verschillende hoogtes van de verschillende BMW zadels tegen.

Het comfort zadel is 35mm lager dan het standaard zadel in de laagste stand. Effectief is dit hoogstwaarschijnlijk minder omdat je op het comfortzadel niet 'doorzakt' gezien de bevindingen van diegene die dit zadel hebben.

Afbeelding

Hier de link: http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/_commo ... 2_2013.pdf
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Dingeman »

@ Wolfs RT,

Je ben me voor. Ik was ook aan het zoeken naar de hoogte van het BMW comfortzadel. Het was niet alleen mijn dealer die mij dit zadel afraadde omdat het (volgens hem bijna 3 cm) lager was dan het OEM-zadel en het voor mij (gezien mijn lengte) niet geschikt was. Maar ook in andere draadjes op dit forum over zadels wordt door de bezitters/gebruikers gerept dat het Comfortzadel lager is dan normaal. Wat is nu de waarheid?

Ik weet het nu even niet meer wat waar is en zeker gezien de mededeling hier in dit draadje van Dutchmidiman dat er twee comfortzadels zijn. Hij zegt het volgende:

Volgens mijn informatie zou het BMW Comfort zadel (77 34 7 708 878) qua hoogte hetzelfde zijn als de standaard zadel in de laagste stand.
Daarnaast is de BMW Comfort zadel er ook nog een (extra) verlaagde versie (77 34 7 708 877).


Morgen eerst maar mij dealer er weer eens mee confronteren. Hij moet toch degene zijn die het moet en kan weten.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt vrij gemakkelijk de verlaagde versie van de BMW Comfort zadel herkennen, daar zit namelijk geen zadelverwarming op!
Bij de "normale" BMW Comfort zadel zit standaard altijd zadelverwarming op.
Ook al heb je geen zadelverwarming nodig.

Wat betreft de zithoogtes lijkt mij dat de waardes opgegeven zijn puur qua hoogte van het zadel terwijl er niemand op zit. En dat lijkt mij dan een beetje arbitrair want op welk punt exact meet je dan de zadelhoogte?
Dat is ongeveer net zo iets als ruithoogtes van niet-OEM windschermen, daar zijn verschillen in hoe een fabrikant dat opgeeft en bepaald.

Door de vorm en dus ook de verschillen tussen de diverse zadels, en lichaamsbouw van de bestuurder, zou dat, in mijn optiek althans, kunnen verklaren wat de gemelde ervaringen zijn voor wat betreft zithoogtes tussen standaard en het BMW Comfort zadel. _001

Verlaagde zadels, ook de optionele, zijn vaak, net als verlaagde motoren, speciale bestelling heb ik vernomen.

Nu kan het zijn dat mijn (good-as-new) 1200RT al met een verlaagd OEM kwam, die optie kan natuurlijk ook nog. ;)
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik moet ook bekennen dat ik nadat ik even op jouw motor met comfortzadel heb gezeten Rob, niet het gevoel had dat ik lager zat dan mijn eigen normale zadel in de lage stand. Wordt vervolgd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

I'm getting confused too!

Big RT Smile
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door concours »

Vandaag mijn nieuwe gel zadel binnen gekregen. Besteld bij top Sellerie in Frankrijk. Zadel goed en degelijk verpakt bezorgd. Ziet er mooi afgewerkt uit.
Staat al direct stukken beter op de RT. totale kosten net geen 300,- euro. Incl. de retourkosten voor het terugsturen van mijn oude zadel. Heb er nog geen langere afstand mee gereden, maar ben er nu al van overtuigd, dat dit zadel een verademing zal zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Franky »

Veel succes ermee, heb je lang zonder zadel gezeten of had je een vervanging?
Grts Franky
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door concours »

Nee hoor, je bestelt gewoon een ander zadel en je betaalt met je credit card. Na ontvangst van het nieuwe zadel heb je anderhalve maand de tijd om jouw oude (standaard) zadel rijder en duogedeelte terug te sturen. Er wordt 75 euro borg in rekening gebracht. Als je binnen anderhalve maand jouw oude zadel hebt teruggestuurd wordt de borg niet ingehouden.
Franky schreef:Veel succes ermee, heb je lang zonder zadel gezeten of had je een vervanging?
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
The-grey

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door The-grey »

Ben ook op zoek naar een vervangend zadel.
Wil graag je ervaring met dit zadel weten.
Is de gel optie in het zadel een verbetering t.o.v. het standaard BMW zadel?
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Jekihero »

dutchmidiman schreef:I'm getting confused too!

Big RT Smile
Het BMW comfortzadel is idd 35 mm lager dan het standaard zadel in de laagste stand maar dat voelt zeker niet zo aan.
Door de stuggere vulling zakt het veel minder in en effectief blijft er daardoor weinig verschil over.
Met mijn 1.80 m is het comfortzadel precies op de juiste hoogte en sta ik met platte voeten op de grond in de ESA op stand 1, (driver only).

Ik heb in het verleden een (heel mooi) Baehr zadel laten maken 2 klassen harder dan het standaard BMW zadel en op dezelfde hoogte.
Dat zat heel prettig maar toch een flink stuk hoger, zo hoog dat ik weer een hoger scherm nodig had en alleen met de ballen van m'n voet op de grond kwam.
Toen een comfortzadel gekocht en het standaard scherm er weer op. I.c.m. de 30 mm voetsteunverlaging voor mij een prettige combi.

Ronald
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Mello »

Jekihero schreef: Ik heb in het verleden een (heel mooi) Baehr zadel laten maken 2 klassen harder dan het standaard BMW zadel en op dezelfde hoogte.

Ronald
En wij, ik en mijn vrouw, zijn er meer dan tevreden over. Rijdt fantastisch :D

Afbeelding

[groet] Johan
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Jekihero »

Mello schreef:
En wij, ik en mijn vrouw, zijn er meer dan tevreden over. Rijdt fantastisch :D

Johan

_004

Ronald
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door concours »

Ik ben zeer tevreden met het zadel van Topsellerie. De koop en levering verliep vlekkeloos. Inmiddels al een paar flinke ritten gemaat en geen pijn, broei etc. Goed stevig zadel, welke zich goed vormt om je zitgedeelte.
The-grey schreef:Ben ook op zoek naar een vervangend zadel.
Wil graag je ervaring met dit zadel weten.
Is de gel optie in het zadel een verbetering t.o.v. het standaard BMW zadel?
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door telekraan »

Concours even een vraag welk zadel heb jij dan gekozen want ik ben ook op zoek naar een ander, omdat ik op het originele na een uurtje pijn in mijn zitvlees krijg.
Maar ik zag op de site van topselerie dat je drie soorten hebt en vroeg mij af of het zitcomfort van alle het zelfde was kon ik niet echt opmaken uit de tekst.
Het verschil zit in de soorten materiaal en de stiksels wie je kan gebruiken dat las ik.
Maar heb jij dan ook de gel optie gekozen of het normale foam ik weeg zelf ook 100kg en vroeg mij af wat het beste was.
Ik rijdt trouwens met het BMW zadel op de hoogste stand en heb aan de voorkant onder het stel mechanisme ook nog een verhoging gemaakt van 8mm omdat ik steeds naar voren gleed.
Gebruikersavatar
WimdRk
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 17:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: 2404EK

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door WimdRk »

Mello schreef:
Jekihero schreef: Ik heb in het verleden een (heel mooi) Baehr zadel laten maken 2 klassen harder dan het standaard BMW zadel en op dezelfde hoogte.

Ronald
En wij, ik en mijn vrouw, zijn er meer dan tevreden over. Rijdt fantastisch :D

Afbeelding

[groet] Johan
Ha Johan,

Deze heb ik er dus ook op zitten, althans de bekleding is hetzelfde. Het schuim vond ik veel te zacht. Ik weet niet wat de vorige eigenaar er voor schuim in heeft laten maken, zal wel zacht zijn geweest. Inmiddels door Tijger Leathers (prachtzaakje!) laten aanpassen met harder schuim maar nog steeds zadelpijn en geen beetje ook. Ik ga dus terug naar Tijger, zal geen probleem worden, maar ben er nog niet uit.
Overigens zijn mijn passagiers wel steeds zeer tevreden over de duozit.
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Ben in de herfstvakantie naar Duitsland geweest. De Eifel. Lekker toeren en onderweg even langs Wunderlich. Ik ging voor extra schijnwerpers, maar toen ik daar was, had ik zo'n last van mijn onderrug en zitvlak, dat ik ter plekke een proefrit heb gemaakt met het Wunderlich zadel. Toen ik er op ging zitten (1200RT) was ik eigenlijk al om, maar toch nog een flink stuk gereden, maar sjongesjonge, wat voelde dat fijn. Geen schijnwerpers dus, maar direct het zadel gekocht, waar ik de rest van de week uitermate relaxt op heb rondgereden. Ik had het veel eerder moeten doen. Het is de investering dubbel en dwars waard geweest.

Peter.


Sent from my iPad using Tapatalk
Laatst gewijzigd door ElsPeet op 18 nov 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Habeve

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Habeve »

Kijk eens rond op dit forum voor een echt zadel:

viewtopic.php?f=7&t=8063

Ik rij er al jaren mee op mijn 1100/1150 en nu op mijn 1200RT,
wil nooit meer iets anders!

[groet]
Harald
-1200-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toen ik mijn zadel liet doen bij Tijger Leathers liet ik het ook wat vlakker maken zodat je niet constant zit te schuiven op het zadel. En ik heb hun anti slip bekleding laten monteren die echt super is.
Als je tev er naar voren schuift krijg je ook extra rugklachten. Tevens werkte het aanpassen van de stuurhoogte ook veel om het comfort te verhogen. En bij mij werkte het beter schuim van hun ook maar ik heb gewoon een standaard aangepast zadel.
Inspector Gadget

Re: Zadel ruilen-proberen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste is inderdaad je bestaande zadel laten aanpassen naar jou smaak, eisen en wensen.
Scheelt ook flink geld als je sommige prijzen voor zadels ziet.
En kan je, zoals bij Tijger Leathers, vaak ook nog terugkomen als het je niet bevalt of aanpassing gewenst is.

Ik ga het in ieder geval serieus overwegen als ik mijn BMW Comfort zadel weer zat ben.
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”