Dat kost knaken, zo'n gaskabel

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Louisvc »

Ik ben stap voor stap mijn onlangs aangeschafte motor aan het nalopen. Gisteren kwam ik een gekneusde buitenkabel van het gas tegen. Dat wordt natuurlijk kabel vervangen. Het is nog het systeem zonder verdeelbox dus met een gaskabel en een vebindingskabel. Die gaskabel kost bij de BMW dealer maar liefst 47,50 euro. Dat is een stevige prijs. Ben benieuwd of er ook universele gaskabels zijn voor de 1100 die een beetje normale prijs hebben.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Baird »

Als je gewoon de originele bij BMW koopt en dan ook meteen de kabel van links naar rechts dan hoef je je daar nnnnnnnnoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit meer zorgen over te maken.

Mijn mening over het preventief vervangen van de Hall-sensor bij jouw type mag als algemeen bekend worden beschouwd _004

Big RT Smile Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Louisvc »

Inderdaad gewoon maar bij Mofra besteld. Daar meldde de monteur dat ie zo'n gaskabel bijna nooit bestelt; dat lijkt een goed teken. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van veiligheid. In het verkeer kun je jezelf geen vastlopende of brekende gaskabel veroorloven.

( off topic: De hall sensor komt binnenkort aan de beurt. Deze sensor schijnt de allerbeste vriend van de meeste 1100 rijders te zijn. Ik had gedacht aan een test met de tuinslang )
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Baird »

Louisvc schreef:Inderdaad gewoon maar bij Mofra besteld. Daar meldde de monteur dat ie zo'n gaskabel bijna nooit bestelt; dat lijkt een goed teken. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van veiligheid. In het verkeer kun je jezelf geen vastlopende of brekende gaskabel veroorloven.

( off topic: De hall sensor komt binnenkort aan de beurt. Deze sensor schijnt de allerbeste vriend van de meeste 1100 rijders te zijn. Ik had gedacht aan een test met de tuinslang )
Twijfel aan het nut van deze test: als hij het nu blijft doen is het geen garantie dat hij volgend jaar op de Stelvio het niet alsnog opgeeft. Ik zou zelf de moeite stoppen in het vaststellen of deze nog origineel is of mogelijk al een keer vervangen is: foto's maken en contact opnemen met Freek C. Is het nog de oude dan gewoon vervangen en verder genieten van je motor.
Je zou nog kunnen checken welke bak er onder zit, mogelijk dat daar nog modificaties op uitgevoerd (hadden moeten) zijn.

Wel leuk weer een Brabander op het Forum!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Louisvc »

Kabel opgehaald bij Mofra en gisteren gemonteerd. Het is een binnenkabel met 2 buitenkabels, een lange en een korte. De doorverbinding naar de rechtse gaseenheid zit er dus aan vast. Heb de nieuwe kabel bij de gashendel aan de oude vastgemaakt met tape en er daarna doorheen getrokken. Scheelt een hoop werk zoals de tank eraf halen en hij zit meteen goed. Nu nog synchroniseren!
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Dat kost knaken, zo'n gaskabel

Ongelezen bericht door Louisvc »

Afgelopen weekend gesynchroniseerd met een zelfgemaakte manometer; een plankje met aquariumslang in een u-vorm daarop vastgemaakt. Het slangetje heb ik gevuld met poetsolie. Aan beide kanten aangesloten op de brandstofeenheden (heten die dingen zo?) en starten maar. Stationair afgesteld met de koperen schroeven waarvan er aan elke kant eentje zit. Daarna op ca 2000/2500 toeren afgesteld met de afstelschroeven van de verbindingskabel tussen de beide brandstofeenheden.
Zo'n meter heb je in een half uurtje gemaakt met materiaal van een paar euro en het werkt super simpel. Op internet zijn diverse voorbeelden te vinden.
De verbetering is aanzienlijk; de motor pikt veel soepeler op als je weer gas geeft nadat het gas is dichtgedraaid voordat je bijvoorbeeld een hoek omgaat. Erg leuk als je dit met wat huisvlijt voor een paar euro voor elkaar krijgt. :D
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”