Kleppen te strak gesteld

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door Louisvc »

Het is er dan toch van gekomen. Ik heb afgelopen weekend de klepspeling van mijn R1100R afgesteld. Dat was wel even een klusje want je moet alle kleppen wel een paar keer opnieuw stellen omdat ze op elkaar reageren. De klepspeling van de uitlaatkleppen was aan beide kanten veel te laag. Ik kon er de voelermaatjes van de inlaatkleppen niet eens tussen krijgen. Vraag me af waarom iemand de kleppen zo strak afstelt en of dat schadelijk is voor de motor.

Het verschil is overigens duidelijk te merken; als je nu bij het optrekken flink gas geeft dan vliegt ie naar het maximum aantal toeren en dat was eerst echt niet.
Volgens het boekje moet ik nu ook nog synchroniseren. Wat vind het forum van de Efka synchronisators?
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door japachap »

Lijkt net zo als alle andere syncs... 50euros voor een 2-meter versie.
Gevoelsmatig, vind ik het makkelijker met ruitensprooier slang gevuld met versnellingsbak olie. Minder belangrijk de cijfers en meer belangrijk te zien hoe de twee cilinders reageeren in tegenstelling tot de andere- het verschil kijken ipv het absoluut.
Zal je een tientje kosten en meer effectief...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Te strak afgesteld, goed om je kleppen te "verbranden"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 12 mei 2015, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Gebruikersavatar
Louisvc
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1100R van 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door Louisvc »

Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Louisvc schreef:
Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.
Goedenavond.
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..
Kees BMW
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Een paar honderste is te verwaarlozen. Gewoon met gevoel afstellen met alle 4 voelermaten tegelijk. Als je die eerst met een micrometer checkt en ze zijn precies 2x 0.15 en 2x 0.30 is natuurlijk mooi meegenomen.
Kees BMW schreef:
Louisvc schreef:
Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.
Goedenavond.
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door HansD »

3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

3 honderdste is meer als een paar honderdste :D Het effect van hoe strak je de voelers er tussen door laat glijden op gevoel heeft meer invloed.
HansD schreef:3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen te strak gesteld

Ongelezen bericht door Baird »

Vroeger, opa verteld, op mijn Yamaha X750 gingen er plaatjes in die 0,05mm van maat verschilden. Afhankelijk van wat je mat ging dus de een of de ander erin, dus altijd blijkbaar een tolerantie van 0,05mm op de ideale maat.

Verder is bij kleppen te krap nooit goed, liever iets te ruim.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”