Gesmolten draad in de ABS aansluiting R1100R

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Dielis Stolk
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 15:14
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R Bj 1999 60k
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
Locatie: Hellevoetsluis

Gesmolten draad in de ABS aansluiting R1100R

Ongelezen bericht door Dielis Stolk »

Gesmolten draad in de ABS aansluiting.
Ja de tekst zegt het al, ik heb een paar maanden geleden een R1100R van 99 gekocht, en nu met dit zachte weer ben ik daar mee aan de slag gegaan om het beestje eens lekker op te knappen. Dat begint bij mij altijd om zo veel mogelijk alles los te halen en te controleren, en dan zeker de bedrading en aansluitstekkers. Zoals we weten als je pech krijgt onderweg is het vaak een slechte of gecorrodeerde verbinding.

Deze BMW had ook een "probleempje" met de ABS deze werkte niet, maar gezien dat geen grote bijzonderheid is bij de BMW maakte ik mij daar geen zorgen over. Ik moet zeggen dat ik redelijk handig ben en een goed technisch inzicht heb. Dus in mijn optiek is alles te repareren.

Alleen liep ik vandaag tijdens mijn controle tegen het ABS probleem aan wat ik niet had verwacht, een weggesmolten draad in de kabelboom naar de stekker van de ABS sturing!!! De oplossing die de vorige eigenaar had bedacht is gewoon die draad bij de stekker afknippen en whallah opgelost.

Afbeelding Afbeelding

In zoverre dat er geen lampjes knipperen of storingmeldingen zijn, ja lekker simpel he.
Nu sta ik voor de keuze, repareren, kabelboom vervangen of de gehele ABS gewoon verwijderen, wat mechanisch zeer eenvoudig is maar electrisch wat lastiger i.v.m. de remlichten.
De voorkeur gaat in eerste instantie naar de huidige kabelboom repareren, ik heb de "tak" van de kabelboom opengelegd en zie dat de grootste schade het dichtst bij de stekker zat. Hoe verder ik naar de stam ga is er nog steeds schade maar wel minder. Dat geeft mij de hoop dat de draad waarschijnlijk in de rest van de kabelboom nog intact zal zijn.

Afbeelding

Maar nu de gesmolten draad, dat WAS een groene draad zoals ik aan de resten kan zien, en ik weet ook dat hij aangesloten zat op pin 15 van de ABS stekker.

Afbeelding

Nu is mijn vraag eigenlijk twee ledig, ten eerste wat kan een dergelijke storing veroorzaakt hebben dat deze draad is weggesmolten. En ten tweede als ik een nieuwe draad van pin 15 vanaf de stekker aanbrengt kan ik deze aansluiten op de juiste connectie bij het grote stekkerblok onder de tank nabij het balhoofd? En welke moet ik dan hebben.

Afbeelding

Ik ga van de week even alles losgooien en zoeken of deze daar (stekkerblok) weer ergens boven water komt. Maar misschien is er iemand op het forum die mij tips of advies kan geven hier over.

Met vriendelijke groet, Dielis Stolk
De Amerikanen ontwikkelden voor 2 miljoen een pen die kan schrijven in de ruimte, de Russen gebruikten een potlood.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Gesmolten draad in de ABS aansluiting.

Ongelezen bericht door mkoskamp »

wellicht een verkeerd uitgevoerde ABS modificiatie? Daar was de groene draad toch bij betrokken?
Gebruikersavatar
Dielis Stolk
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 15:14
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R Bj 1999 60k
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Gesmolten draad in de ABS aansluiting.

Ongelezen bericht door Dielis Stolk »

Hallo, bedankt voor je reactie, ja bij de modificatie is inderdaad ook de groene draad betrokken. Deze is gekoppeld aan het ABS waarschuwingsrelais, maar dan moet je ook nog een zestal andere draden losknippen omdat die ook een rol spelen in het afvangen van de bekende foutmelding bij te lage accuspanning.

En dat is dus hier niet het geval, alleen de groene draad van pin 15 van het relais is losgeknipt en verder zit alles nog origineel op zijn plaats.

Daarom is het voor mij ook een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren, enige verklaring die ik kan bedenken is dat er misschien in de printplaat van de ABS aansturing iets is fout gegaan waar deze kortsluiting door is ontstaan.

Maar ik ga morgen even verder zoeken, of ik de gesmolten draad kan oppikken in het stekkerblok bij het balhoofd.
De kabelboom vervangen lijkt een goede oplossing, maar als ik niet weet wat de oorzaak was, loop ik het risico straks kabelboom Nr. 2 ook om zeep te helpen.
Verder werkt de gehele bedrading naar behoren en functioneert de motor ook gewoon goed.

Wel vroeg ik mij ook af of op onderstaande foto ook iets "mist" er zit namelijk een tuitje op de ABS stekker waar bij mij niets in zit. Dus de vraag is hoort hier nog een draad in te zitten, of niet?

Afbeelding

Gr Dielis
De Amerikanen ontwikkelden voor 2 miljoen een pen die kan schrijven in de ruimte, de Russen gebruikten een potlood.
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”