R1100S bedrading aanpassen

R1100RS - R1100GS - R1100R - R1100S

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Desmond

R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Desmond »

Hoi, even voorstellen:
Als citroen 2CV liefhebber ben ik een projectje bezig om een BMW moto motor in de 2CV te plaatsen.
Niet om zot mee te doen, gewoon als uitdaging en leuk aan het stoplicht :-) Het mag uiterlijk niet zichtbaar zijn dat er innerlijk wat aangepast is.
Ik ben mij bewust van het koelingsprobleem, maar ga daar een grotere olikoeler voor in de plaats zetten.
Waarschijnlijk een kleine midlife crisis...
Graag had ik hulp van het forum om mijn BMW R1100S ('99) motor te doen draaien uitgebouwd uit de moto. (zonder versnellingsbak)
De motor hangt in een frame en ik wil deze doen draaien met de electronische regelingen zoals luchtsensor, uitlaatsensor...
Al de rest zoals zijstandaardcontact, verwarmde handvaten, ABS enzo moeten electrisch afgekoppeld worden.
Heeft iemand een schema'tje hoe ik dit zo kan aansluiten? Met juiste draadkleur zou fantastisch zijn.
Andere tips?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ambitieus plan, Desmond! Ik kan alleen maar zeggen bezint eer gij begint. Als liefhebber van zowel de 2CV als van motorfietsen zou ik ze, geloof ik, allebei koesteren zoals ze zijn...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door HansD »

Er zijn mensen die een boxerblok in een vliegtuigje hangen, misschien is daar info te krijgen.
Bijvoorbeeld:

http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... plane.html

http://www.eaa.ca/experimenter/articles ... _boxer.asp
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Bert M »

Er is overigens een Brit die zich met deze bijzondere conversies bezig houdt: Pete Sparrow. Maar hij doet wel iets meer dan alleen het blokje omzetten... Zie ook deze website: http://www.sparrowautomotive.co.uk/citroen2cvbmw.html

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Desmond

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Desmond »

Hans, bedankt voor de links! goed leesvoer. Heb al een mail gestuurd naar een vliegtuigbouwer.

Bert, als 2CV liefhebber begrijp ik dat je het wat zot vindt. Misschien een troost als ik zeg dat deze BMW motor in een LNA 652cc gaat komen. (maar aangezien niemand deze auto nog kent heb ik er maar 2CV op gezet ;) ) Zelf heb ook enkele mooie 2CV tjes die ik nog origineel hou.
Ik heb in dit forum reeds goede electrische schema's gevonden.
Heb zelf de ABS en wat makkelijk herkenbaar electrisch spul afgekoppeld.
Maar wil graag niet elke vijf minuten naar de BMW dealer lopen met vragen. (wel af en toe eens en wil daar ook wel voor betalen, die mensen moeten ook eten)
Hopelijk vind ik een helpende hand dmv een goed schema van een forumliefhebber.
In ruil heb ik nog wel wat R1100S gerief, of een flesje van een goed jaar :-)
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door japachap »

Kijk ook bij de Brits Haynes Werkplaats Handleiding/Manual- er staat gekleurd bedraadingschemas achterin voor alle 1100/1150 modellen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ok, dat van die LNA is voor mij inderdaad een hele troost... In elk geval oprecht Succes gewenst, kerel!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

[youtube]gJIDZznaV28[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Baird »

Ooit een 2CV gezien waar het blok van een BX ingebouwd was, was toch redelijk vlot weg bij de stoplichtsprint. En op een beurs in Essen een Ford Transit met Cosworth F1 en een Hewland bak, dus jouw 2CV met BMW boxer wekt de nieuwsgierigheid op. Krijg je dan nog allerlei keuringen voor toelating op de weg en de verzekering?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je hebt een PB . ..
Desmond schreef:Hoi, even voorstellen:
Als citroen 2CV liefhebber ben ik een projectje bezig om een BMW moto motor in de 2CV te plaatsen.
Niet om zot mee te doen, gewoon als uitdaging en leuk aan het stoplicht :-) Het mag uiterlijk niet zichtbaar zijn dat er innerlijk wat aangepast is.
Ik ben mij bewust van het koelingsprobleem, maar ga daar een grotere olikoeler voor in de plaats zetten.
Waarschijnlijk een kleine midlife crisis...
Graag had ik hulp van het forum om mijn BMW R1100S ('99) motor te doen draaien uitgebouwd uit de moto. (zonder versnellingsbak)
De motor hangt in een frame en ik wil deze doen draaien met de electronische regelingen zoals luchtsensor, uitlaatsensor...
Al de rest zoals zijstandaardcontact, verwarmde handvaten, ABS enzo moeten electrisch afgekoppeld worden.
Heeft iemand een schema'tje hoe ik dit zo kan aansluiten? Met juiste draadkleur zou fantastisch zijn.
Andere tips?
alvast bedankt
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Desmond

Re: R1100S bedrading aanpassen

Ongelezen bericht door Desmond »

mooie reacties, bedankt daarvoor.
Ik heb een gekleurd draadschema, maar raak er nog niet helemaal uit wat ik moet over houden om de motor te laten draaien met de ECU en lamba/luchtsensors.
Bijvoorbeeld: de zijsteun schakelaar heb ik niet nodig, maar knip ik die gewoon af, of is dit een "fail safe" circuit en moet die constant stroom hebben??
Ook voor de benzine relais-meter met al die doorschakelingen weet ik het niet zo goed.
Wel weet ik dat ik op zoek moet naar een electrische benzinepomp die 3 bar levert ( info hier op het forum gevonden :-) )

De auto is reeds oldtimer gekeurd en moet dus niet meer naar de keuring. (al zou die wetgeving wel eens kunnen veranderen, maar dat zien we dan wel)
Vering, banden zijn al aangepast naar zwaarder vermogen, nu nog de aandrijving, chassis en de remmen (ferrodo).

Een kant en klaar schemaatje zal ik mss niet vinden, maar als iemand me al wat op weg kan helpen kom ik er wel. _004
Gesloten

Terug naar “Overig R1100 serie”