Ik wil een R 1200 ST
Geplaatst: 02 aug 2017, 14:41
Hallo allemaal.
Ik wil een R 1200 ST !!
Momenteel rijd ik sinds twee jaar een R 1150RS. Daarvoor een aantal K RS modellen.... K 100RS, K 1100RS en K 1200RS. Die laatste vond ik niet fijn rijden: heel erg zwaar, vooral op lagere snelheid, bijvoorbeeld met vrouwlief en koffers in de bergen. En sowieso lastig door de bocht te krijgen, door het hoge zwaartepunt (enorme tank) en het kleine stuurtje.
De K 1200RS heb ik verkocht en toen heb ik na enig nadenken en proefrijden op een R van een vriend besloten om zelf ook een Boxer aan te schaffen.
Dat werd dus de R 1150RS. En eigenlijk valt die tegen. Ja, hij stuurt makkelijk, is veel minder zwaar dan de K 1200 RS, gaat makkelijker door de bochten... maar hij mist ook wel behoorlijk wat vermogen, vind ik... Dus de afgelopen maanden ben ik me aan het oriënteren op een andere.
Ik heb wat proefritjes gedaan:
K 1200 S....
Om weer eens te voelen hoe zo'n K ook alweer rijdt...
Snelle motor, veel meer vermogen dan ik nodig heb. M'n vrouw gaat daar zeker niet achterop zitten, en ook weer het gevoel van lastig op lage snelheden.
R 1200 RS...
Hele mooie motor.... maar nog veel te duur voor mij. Ik ga nu geen ruim @ 16.000 uitgeven voor iets wat goed beschouwd een hobby is...
R 1200 ST...
Al een tijdje heb ik aan de ST lopen denken. Destijds gepositioneerd als opvolger van de RS. Meer vermogen, 110 PK. Minder dan de 130PK van de K 1200RS en de 125 PK van de R 1200RS, maar duidelijk meer dan de 95 PK van de R 1150RS. En eerlijk gezegd, ik vind hem wel mooi !! Ja, een duidelijke voorkant... maar daarmee wel een unieke motor. GS-en en RT-s rijden eer tenslotte al genoeg !! (Oei, dat mag je vast niet zeggen op een RT forum...)
Dus ik heb nu wat proefritjes gedaan op een ST... Wat een fijne motor is dat zeg !! Hij rijd echt heel lekker. Goed door de bocht, ook als je sportief schuin wil. Prima op lagere snelheden. Goed door de bocht. En voldoende vermogen. Ja, een R 1200 RS heeft nog meer, maar zoals gezegd vind ik die nog veel te duur.
Dus nu ben ik aan het zoeken naar een ST. En dat valt niet mee. Inmiddels heb ik begrepen dat er maar ongeveer 250 van zijn verkocht in Nederland...
Het liefst zou ik een model willen vinden uit 2007 met ABS, ESA en ASC, maar in ieder geval een model van na augustus 2006 omdat ze vanaf dat moment zijn geleverd met het nieuwere type ABS (zonder servo). En ik heb nog niet één model uit 2007 gevonden. Wel modellen uit 2005 en 2006, maar vaak met hogere kilometerstanden, en dus met dat oudere servo-ondersteunde ABS systeem dat zo storingsgevoelig is.
Ik ben ook aan het praten met BMW -dealers, om te vragen of ze wel eens ooit een ST tegenkomen, en of ze me dan een seintje willen geven. En uiteraard zoek ik me suf op allerlei motoroccasion-websites....
Eerlijk gezegd overweeg ik om dan maar een 2007 model uit Deutschland aan te schaffen, niet van een particulier maar van een BMW-dealer of in ieder geval een motorbedrijf, zodat ik garantie heb: in Duitsland zijn handelaren verplicht om op alle gebruikte motoren tenminste een jaar garantie te geven. Ik woon in Den Bosch, dus de grens bij Nijmegen, Venlo of Doetinchem is niet eens zo ver weg.
Hebben jullie tips? Ik hoor het graag. Dankjewel.
Groeten, Willem
Ik wil een R 1200 ST !!
Momenteel rijd ik sinds twee jaar een R 1150RS. Daarvoor een aantal K RS modellen.... K 100RS, K 1100RS en K 1200RS. Die laatste vond ik niet fijn rijden: heel erg zwaar, vooral op lagere snelheid, bijvoorbeeld met vrouwlief en koffers in de bergen. En sowieso lastig door de bocht te krijgen, door het hoge zwaartepunt (enorme tank) en het kleine stuurtje.
De K 1200RS heb ik verkocht en toen heb ik na enig nadenken en proefrijden op een R van een vriend besloten om zelf ook een Boxer aan te schaffen.
Dat werd dus de R 1150RS. En eigenlijk valt die tegen. Ja, hij stuurt makkelijk, is veel minder zwaar dan de K 1200 RS, gaat makkelijker door de bochten... maar hij mist ook wel behoorlijk wat vermogen, vind ik... Dus de afgelopen maanden ben ik me aan het oriënteren op een andere.
Ik heb wat proefritjes gedaan:
K 1200 S....
Om weer eens te voelen hoe zo'n K ook alweer rijdt...
Snelle motor, veel meer vermogen dan ik nodig heb. M'n vrouw gaat daar zeker niet achterop zitten, en ook weer het gevoel van lastig op lage snelheden.
R 1200 RS...
Hele mooie motor.... maar nog veel te duur voor mij. Ik ga nu geen ruim @ 16.000 uitgeven voor iets wat goed beschouwd een hobby is...
R 1200 ST...
Al een tijdje heb ik aan de ST lopen denken. Destijds gepositioneerd als opvolger van de RS. Meer vermogen, 110 PK. Minder dan de 130PK van de K 1200RS en de 125 PK van de R 1200RS, maar duidelijk meer dan de 95 PK van de R 1150RS. En eerlijk gezegd, ik vind hem wel mooi !! Ja, een duidelijke voorkant... maar daarmee wel een unieke motor. GS-en en RT-s rijden eer tenslotte al genoeg !! (Oei, dat mag je vast niet zeggen op een RT forum...)
Dus ik heb nu wat proefritjes gedaan op een ST... Wat een fijne motor is dat zeg !! Hij rijd echt heel lekker. Goed door de bocht, ook als je sportief schuin wil. Prima op lagere snelheden. Goed door de bocht. En voldoende vermogen. Ja, een R 1200 RS heeft nog meer, maar zoals gezegd vind ik die nog veel te duur.
Dus nu ben ik aan het zoeken naar een ST. En dat valt niet mee. Inmiddels heb ik begrepen dat er maar ongeveer 250 van zijn verkocht in Nederland...
Het liefst zou ik een model willen vinden uit 2007 met ABS, ESA en ASC, maar in ieder geval een model van na augustus 2006 omdat ze vanaf dat moment zijn geleverd met het nieuwere type ABS (zonder servo). En ik heb nog niet één model uit 2007 gevonden. Wel modellen uit 2005 en 2006, maar vaak met hogere kilometerstanden, en dus met dat oudere servo-ondersteunde ABS systeem dat zo storingsgevoelig is.
Ik ben ook aan het praten met BMW -dealers, om te vragen of ze wel eens ooit een ST tegenkomen, en of ze me dan een seintje willen geven. En uiteraard zoek ik me suf op allerlei motoroccasion-websites....
Eerlijk gezegd overweeg ik om dan maar een 2007 model uit Deutschland aan te schaffen, niet van een particulier maar van een BMW-dealer of in ieder geval een motorbedrijf, zodat ik garantie heb: in Duitsland zijn handelaren verplicht om op alle gebruikte motoren tenminste een jaar garantie te geven. Ik woon in Den Bosch, dus de grens bij Nijmegen, Venlo of Doetinchem is niet eens zo ver weg.
Hebben jullie tips? Ik hoor het graag. Dankjewel.
Groeten, Willem