BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

via de R850RT naar de R1150RT

Laat hier je R1150RT maar zien . . . .

Moderator: JOS WRSM

Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1150RT
Bijz: MyRouteApp & TomTom 410 op standaard R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

via de R850RT naar de R1150RT

Ongelezen bericht door fransgabler » 07 dec 2017, 21:01

Nadat ik van het voorjaar een puntgave R850T aanschafte, viel het me op dat ik toch wat harder ging rijden dan oorspronkelijk bedoeld was. Door de kuip en de ruit rijd je voor het weet met een aardig gangetje Nederland door en Duitsland in.

Mijn 850 er dateerde uit 1999 en dat betekent dat de 6e versnelling er nog niet ingebouwd was. Niet alleen de RT miste die versnelling, ik miste hem ook. Boven de 120 begint het motortje toch aardig te gieren, wat eigenlijk niet nodig is. Er zit meer dan voldoende power in een 850, alleen de gearing lijkt niet gekozen om langdurig op hogere snelheid door te rijden. Waarschijnlijk trekt het motortje zich er niets van aan, maar ik word een beetje onrustig van zo'n hoog toerental.

Omdat de hele setup van de boxertwin/RT me buitengewoon goed beviel, ben ik overgestapt op een R1150RT met slechts 39000 km ervaring. Door de 6e versnelling glijdt die motor heel gemakkelijk met 140 km/uur door het landschap heen. Rustig en stevig kunnen doorrijden is een mooie combi op weg naar Sauerland en de Eiffel.

De stuureigenschappen van die Erteetjes zijn wel heel erg op orde. Van de grotere zwaardere toermachines rond de 300 kilo is het bochtengedrag ongekend, zo bleek eens te meer tijdens toertochten door de Eiffel. De Rt is een scherp sturende motor die zich in de bochten zelf ook nog makkelijk laat corrigeren.

Hier even uitblazen hier in de buurt van Cochem, ik had het harder nodig dan de fiets.
Op de computer routes ontwerpen vanuit myrouteapp is toch nog wat anders dan de routes met de TomTom 410 echt te rijden. Heerlijk, om zo dubbel te kunnen genieten. Ik kan niet wachten tot het voorjaar.
FullSizeRender.jpg
Geweldige motoren die Ertee's!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Op weg

Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1150RT
Bijz: MyRouteApp & TomTom 410 op standaard R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

Re: via de R850RT naar de R1150RT

Ongelezen bericht door fransgabler » 08 dec 2017, 21:21

Ik hoor van meer kanten dat de 1150 een lomperik is in vergelijk met de 1200.
Qua uiterlijk in ieder geval niet, de lijnen van de 1150 komen wat prettiger over in vergelijk met de hoekige 1200.

Je advies zal ik zeker niet in de wind slaan, voorlopig biedt de 1150 wat ik nodig heb en is de 1200 nog een tikje aan de dure kant.
Dankzij de 1200 zijn de gebruikte 1150 goed te betalen en ik heb er een R1150GS naast als naked bike. Lekkere combi hoor. .

Je houdt altijd baas boven baas. let wel: Ik kom van de K75/100 en de R80/R100RT

Zo reed ik afgelopen zomer op een Yamaha xjr 1300 en op een BMW K1200GT.
Na deze motoren is de 1150 opeens een bokkige stoommachine, die trilt, puft en piept.

Maar...die eigenschappen passen wel bij mijn leeftijd.
Op weg

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2209
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: via de R850RT naar de R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT » 08 dec 2017, 21:54

Qua looks vind ik de 850/1100/1150 hele mooie motoren. Het ronde lijnenspel spreekt ook mij meer aan dan de meer hoekige 1200. Feit is wel dat de eerst genoemde types ruim 30 kilo zwaarder zijn. De 1200 rijdt lichter, speelser. Bij zijn voorgangers zit je meer "in" de motor. Bij de 1200 zit je er meer "op". In combinatie met bijvoorbeeld een V-Stream ruit van ZTechnik ervaar ik op mijn 1100 een vrijwel stille rit onder ook hogere snelheden. Ongekend stil zelfs . . .
fransgabler schreef:
08 dec 2017, 21:21
Ik hoor van meer kanten dat de 1150 een lomperik is in vergelijk met de 1200.
Qua uiterlijk in ieder geval niet, de lijnen van de 1150 komen wat prettiger over in vergelijk met de hoekige 1200.
Het is maar net welke kwalificatie je hieraan geeft. Er zijn mensen die meer dan tevreden, ja zeg maar gelukkig zijn met hun wellicht ietwat gedateerde RT.
fransgabler schreef:
08 dec 2017, 21:21
Je houdt altijd baas boven baas.
Ach, daar krijgen we vroeg of laat allemaal mee te maken . . . ;)
fransgabler schreef:
08 dec 2017, 21:21
Na deze motoren is de 1150 opeens een bokkige stoommachine, die trilt, puft en piept. Maar...die eigenschappen passen wel bij mijn leeftijd.
Ik wens je veel plezier op deze schitterende zilverkleurige -1150- ! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Showen die R1150RT”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast