Ietsje grotere broer
- intercom
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:31
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Castricum
- Contacteer:
Ietsje grotere broer
Het moest er toch een keer van komen.
Mijn "oude" R1150RT uit 2003 ingeruild voor een R1200RT 2010.
Na 6 jaar trouwe dienst en ondertussen 100.000 km op de teller vonden we het tijd en hebben we eervol afschijd van elkaar genomen. Ja, sommige gebeurtenissen doen zich bijna zomaar voor, in dit geval in Deurne. Voor mij niet naast de deur maar de rit is al bijna een goede reden.
Het is overigens een echte Duitssprekende BMW.
Maar wat een verschil in allerlei opzichten: stuurt nog strakker, loopt nog soepeler rond, versneld bijna ongemerkt en in mijn geval een stuk luxer dan de voorganger. Alles er op en er aan op de radio en alarm na.
Die laatste moet er eigenlijk nog wel bij (al was het maar voor de verzekering).
We gaan weer een langdurige relatie opbouwen en dat moet lukken met een beginstadium van 12.000 km.
Mijn "oude" R1150RT uit 2003 ingeruild voor een R1200RT 2010.
Na 6 jaar trouwe dienst en ondertussen 100.000 km op de teller vonden we het tijd en hebben we eervol afschijd van elkaar genomen. Ja, sommige gebeurtenissen doen zich bijna zomaar voor, in dit geval in Deurne. Voor mij niet naast de deur maar de rit is al bijna een goede reden.
Het is overigens een echte Duitssprekende BMW.
Maar wat een verschil in allerlei opzichten: stuurt nog strakker, loopt nog soepeler rond, versneld bijna ongemerkt en in mijn geval een stuk luxer dan de voorganger. Alles er op en er aan op de radio en alarm na.
Die laatste moet er eigenlijk nog wel bij (al was het maar voor de verzekering).
We gaan weer een langdurige relatie opbouwen en dat moet lukken met een beginstadium van 12.000 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1150RT (2003)2009-2015
BMW R1200RT (2010)2015-heden
BMW R1200RT (2010)2015-heden
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Ietsje grotere broer
Wow, da's toch een spiksplinternieuwe fiets? Van harte gefeliciteerd met jouw schitterende en vele veilige en plezierige kilometers toegewenst!
Laatst gewijzigd door EileRT op 25 apr 2015, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ietsje grotere broer
Gefeliciteerd René, het is een schoonheid. De rij-eigenschappen vs een zijn best groot. Maar die van deze ga je zeker waarderen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: Ietsje grotere broer
Beste Rene
Ze zal zeker zo heerlijk rijden als ze eruit ziet.
Het is een plaatje!
Veel plezier gewenst van en op deze mooie
Ze zal zeker zo heerlijk rijden als ze eruit ziet.
Het is een plaatje!
Veel plezier gewenst van en op deze mooie
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
Re: Ietsje grotere broer
Mooi man!!
Gefeliciteerd ermee en veel mooie en veilige kilometers.
Luc
Gefeliciteerd ermee en veel mooie en veilige kilometers.
Luc
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Ietsje grotere broer
Heel fraai, ga je veel plezier aan beleven!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ietsje grotere broer
Mooie ! Heel veel veilige en plezierige kilometers gewenst
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Ietsje grotere broer
Kan iemand het verschil opsommen tussen de 1150RT en diens opvolger (en het verschil tussen de 1200 RT en LC)..Jos WRSM schreef:Gefeliciteerd René, het is een schoonheid. De rij-eigenschappen vs een zijn best groot. Maar die van deze ga je zeker waarderen.
Want ik hoor vaker dat er prettige verschillen zijn, waarvan sommige zeggen dat dit in het voordeel is van de oude 1150.
Klopt dit?
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Ietsje grotere broer
Wat mij bij de overgang opviel: de 1200 is wat agressiever, merkbaar lichter, meer vermogen, minder windbescherming, iets luidruchtiger, zuiniger. Je voelt dat het een doorontwikkeling is, in het algemeen beter. Maar ja, de 1150 blijft de mooiste van de familie (Net zoals der rest is ook de laatste constatering hartstikke subjectief. Gewoon zelf een keer uitproberen. Als de 1150 nog naar je zin is: bijhouden en mee blijven rijden)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Re: Ietsje grotere broer
+1
De 11xx-serie heeft een veel betere stroomlijning en windbescherming.
Bij de 1200 zit je meer OP de motor, bij de 11xx zit je meer IN de motor.
Bij de 1200 bemerk je het dat als je op de snelweg met tegenwind een vrachtwagen passeert (met name aan de voorzijde) terwijl ik daar bij mijn 1100 er niets van merkte.
Maar de 1100 is behoorlijk zwaarder, dat is waarom ik op de 1200 ben overgestapt.
En de 1150 remt als de brandweer, net als de 1200 van 2005 ~ 2006 (met de gierende ABS pomp)
En inderdaad de 1150 is ook in mijn ogen nog altijd de mooiste BMW.
De 11xx-serie heeft een veel betere stroomlijning en windbescherming.
Bij de 1200 zit je meer OP de motor, bij de 11xx zit je meer IN de motor.
Bij de 1200 bemerk je het dat als je op de snelweg met tegenwind een vrachtwagen passeert (met name aan de voorzijde) terwijl ik daar bij mijn 1100 er niets van merkte.
Maar de 1100 is behoorlijk zwaarder, dat is waarom ik op de 1200 ben overgestapt.
En de 1150 remt als de brandweer, net als de 1200 van 2005 ~ 2006 (met de gierende ABS pomp)
En inderdaad de 1150 is ook in mijn ogen nog altijd de mooiste BMW.
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Ietsje grotere broer
Ik ben erg blij met mijn en gezien de kilometers +/- 84.500 zal ik hier de aankomende jaren erg van gaan genieten. Wat ik wel een beetje mis is het speelse rijden. Als de portemonnee het toelaat zal de volgende aankoop geen RT meer worden. Mijn dan blijft de RT wel in de garage staan voor de donkere dagen vanwege de bescherming.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Re: Ietsje grotere broer
Klopt, de RT's zijn op-en-top toerfietsen, door gewicht en zwaartepunt.
Heel comfortabel.
Alsof onderweg jezelf ff omdraait om uit de kofferbak een gekoeld frisje te halen, bij wijze van spreken. :lol:
Voor het speelse en het betere gooi-en-smijtwerk (in de positieve zin) zijn er inderdaad betere & andere keuzes te maken en merken te kiezen, denk ik zelf ook.
Neemt niet weg dat ik op-en-top nog altijd heel erg blij ben met mijn RT, inclusief alles.
Heel comfortabel.
Alsof onderweg jezelf ff omdraait om uit de kofferbak een gekoeld frisje te halen, bij wijze van spreken. :lol:
Voor het speelse en het betere gooi-en-smijtwerk (in de positieve zin) zijn er inderdaad betere & andere keuzes te maken en merken te kiezen, denk ik zelf ook.
Neemt niet weg dat ik op-en-top nog altijd heel erg blij ben met mijn RT, inclusief alles.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Ietsje grotere broer
Zin in wat meer "spelerij"?... ga dan eens op een F800 rijden!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Ietsje grotere broer
+1
Volgens mij wordt de F800 soms wat ondergewaardeerd, ik bemerk ze niet erg vaak in het dagelijkse verkeer.
Jammer!
Zo vindt ik zelf de F800GS (214kg) een prima kandidaat.
Eigenlijk zou het met motoren net als verschillende onderbroeken moeten zijn;
elke dag een andere, afhankelijk van de toepassing en je stemming. :lol:
Volgens mij wordt de F800 soms wat ondergewaardeerd, ik bemerk ze niet erg vaak in het dagelijkse verkeer.
Jammer!
Zo vindt ik zelf de F800GS (214kg) een prima kandidaat.
Eigenlijk zou het met motoren net als verschillende onderbroeken moeten zijn;
elke dag een andere, afhankelijk van de toepassing en je stemming. :lol:
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ietsje grotere broer
Dan zou ik de F650GS willen aanbevelen: is wel het 800cc twin-blok, maar veel minder nukkig, bokkig ingesteld dan de F800GS. Qua soeplesse goed vergelijkbaar met een 1100RT, maar vele malen lichtvoetiger en wendbaarder. En een prima zadel af fabriek... Een erg leuk speeltoestel voor naast mijn Teutoonse Godin. Ik gebruikte de GS met name om tijdens de avondspits de ring van Amsterdam te ronden! Lachen!Inspector Gadget schreef:+1
Volgens mij wordt de F800 soms wat ondergewaardeerd, ik bemerk ze niet erg vaak in het dagelijkse verkeer.
Jammer!
Zo vindt ik zelf de F800GS (214kg) een prima kandidaat.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- intercom
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:31
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Castricum
- Contacteer:
Re: Ietsje grotere broer
Waar een draadje al naar kan leiden.
Eerst dank voor alle wensen die ik heb mogen ontvangen aangaande de aanschaf en gebruik van mijn nieuwe aanwinst.
Daarnaast om aan te sluiten bij dit draadje, had ik het gevoel de eerste 200 kilometers dat de 1200 wat wiebeliger was.
Dit komt overeen met eerdere uitlatingen van in en op de motor en betreffende het zwaartepunt/gewicht.
Daarna was het meer van verbetering naar verbetering.
Sturen gaat heel strak en mijn grootste probleem is nu de snelheid.
Ik zit ongemerkt zo op de 70 à 80 op een beetje open straat binnen de bebouwde kom als ik niet oppas.
50 rijden bij zo'n milieuvriendelijke paal in welke moderne vorm dan ook moet ik in z'n twee doen anders ben ik de klos. (En ik vind mijzelf een rustige gezapige rijder, ook bij woon-werkverkeer in de file! Had je maar op tijd weg moeten gaan)
Voor de rest een heerlijke motor met één klein minnetje; als ik voor een verkeerslicht sta te wachten, het duurt langen dan een minuut en ik wil weg rijden hapert de machine en likt het alsof die af wil slaan.
Wellicht dat dit een afstel puntje is maar dat had ik hiervoor bij de 1150 nooit.
Eerst dank voor alle wensen die ik heb mogen ontvangen aangaande de aanschaf en gebruik van mijn nieuwe aanwinst.
Daarnaast om aan te sluiten bij dit draadje, had ik het gevoel de eerste 200 kilometers dat de 1200 wat wiebeliger was.
Dit komt overeen met eerdere uitlatingen van in en op de motor en betreffende het zwaartepunt/gewicht.
Daarna was het meer van verbetering naar verbetering.
Sturen gaat heel strak en mijn grootste probleem is nu de snelheid.
Ik zit ongemerkt zo op de 70 à 80 op een beetje open straat binnen de bebouwde kom als ik niet oppas.
50 rijden bij zo'n milieuvriendelijke paal in welke moderne vorm dan ook moet ik in z'n twee doen anders ben ik de klos. (En ik vind mijzelf een rustige gezapige rijder, ook bij woon-werkverkeer in de file! Had je maar op tijd weg moeten gaan)
Voor de rest een heerlijke motor met één klein minnetje; als ik voor een verkeerslicht sta te wachten, het duurt langen dan een minuut en ik wil weg rijden hapert de machine en likt het alsof die af wil slaan.
Wellicht dat dit een afstel puntje is maar dat had ik hiervoor bij de 1150 nooit.
BMW R1150RT (2003)2009-2015
BMW R1200RT (2010)2015-heden
BMW R1200RT (2010)2015-heden
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Ietsje grotere broer
Toch een hoop reacties!
Ik rijdt sinds vorig jaar op een R1150RT, zoals sommige misschien nog weten wilde ik een bonk schroot met een laagje chroom uit Amerika hebben maar
wegens de hele hoge aanschafprijs werd het een RT.
Tot op heden geen spijt van, maar zoals hierboven al door iemand werd genoemd, ik mis het "speelse" karakter of beleving (men zegt dit ook vaak over een Audi, het is zakelijk, zeer goed maar zit geen emotie in).
Maar ik "mis" soms iets aan de motor, wat weet ik niet goed.
Maar wat me vorig jaar opviel, en nu nog meer na het opstappen na de winter is dat het mij geen enkele moeite kost om datgene te doen wat ik vorig jaar geleerd heb.
Het langzame rijden, manoeuvreren, er zit meer dan genoeg pit in, het voorbeeldige comfort (kan er de hele dag op zitten, zoals Inspecteur Gadget al noemde. Fijn dat je er weer bent!). Als ik anderen hoor over een FJR, dan zeg ik toch dat onze RT's net zo goed zijn behalve het aantal pk's (het oude type dan).
Omdat ik niet wil gaan proefrijden met andere motoren (buiten een hoog eigen risico mocht er iets gebeuren) ben ik gewoon benieuwd naar de eigen verhalen over bezitters en niet van motorjournaille. Maar echte praktijkvoorbeelden, zoals dat een 1200RT gevoeliger is, lichter is (misschien hierdoor), andere balans op de motor...
Persoonlijk vindt ik zo'n LC wel heel erg mooi, maar dan met de grepen/bediening van de RT tot 2010. Die vindt ik optisch gewoon mooier (persoonlijk misschien).
En over een aantal jaar zijn die LC's weer stukken betaalbaarder geworden en heb ik nog tijd genoeg om ervaring ermee op te doen (rijden in het algemeen).
Ik rijdt sinds vorig jaar op een R1150RT, zoals sommige misschien nog weten wilde ik een bonk schroot met een laagje chroom uit Amerika hebben maar
wegens de hele hoge aanschafprijs werd het een RT.
Tot op heden geen spijt van, maar zoals hierboven al door iemand werd genoemd, ik mis het "speelse" karakter of beleving (men zegt dit ook vaak over een Audi, het is zakelijk, zeer goed maar zit geen emotie in).
Maar ik "mis" soms iets aan de motor, wat weet ik niet goed.
Maar wat me vorig jaar opviel, en nu nog meer na het opstappen na de winter is dat het mij geen enkele moeite kost om datgene te doen wat ik vorig jaar geleerd heb.
Het langzame rijden, manoeuvreren, er zit meer dan genoeg pit in, het voorbeeldige comfort (kan er de hele dag op zitten, zoals Inspecteur Gadget al noemde. Fijn dat je er weer bent!). Als ik anderen hoor over een FJR, dan zeg ik toch dat onze RT's net zo goed zijn behalve het aantal pk's (het oude type dan).
Omdat ik niet wil gaan proefrijden met andere motoren (buiten een hoog eigen risico mocht er iets gebeuren) ben ik gewoon benieuwd naar de eigen verhalen over bezitters en niet van motorjournaille. Maar echte praktijkvoorbeelden, zoals dat een 1200RT gevoeliger is, lichter is (misschien hierdoor), andere balans op de motor...
Persoonlijk vindt ik zo'n LC wel heel erg mooi, maar dan met de grepen/bediening van de RT tot 2010. Die vindt ik optisch gewoon mooier (persoonlijk misschien).
En over een aantal jaar zijn die LC's weer stukken betaalbaarder geworden en heb ik nog tijd genoeg om ervaring ermee op te doen (rijden in het algemeen).
Re: Ietsje grotere broer
Voordeel van het forum, je krijgt heel veel meningen, ervaringen en tips.intercom schreef:Waar een draadje al naar kan leiden.
Ben ik helemaal met je eens;intercom schreef:Daarna was het meer van verbetering naar verbetering.
Ikzelf miste mijn 1100RT in den beginne nogal, behalve het gewicht.
Herkenbaar. De 1200RT komt flink soepeler over qua motor & aandrijving en ongemerkt gaat het al snel ietwat te hard.intercom schreef:... mijn grootste probleem is nu de snelheid.
Mijn tip, leer (ook) rijden op je motorgeluid en gevoel. Het vergt enige tijd maar je gevoel & gehoor zal je daarna redelijk kunnen "sturen" wat je snelheid e.d. is.
Mogelijk inderdaad iets van afstelling/instelling, ik herken dat probleem in ieder geval niet.intercom schreef:..en lijkt het alsof die af wil slaan. Wellicht dat dit een afstel puntje is maar dat had ik hiervoor bij de 1150 nooit.
Misschien iets minder koppeling geven voordat je gas bijgeeft?
Of juist iets meer gas, maar ik ben geen ervaringsdeskundige op dat vlak, ik rij heel erg/te veel op gevoel en gehoor.