Mijn grootste 'forumirritatie'....

Hulp, meld storingen, melding modificaties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door JosR »

Door de jaren heen heb ik al heel wat forums bezocht en telkens weer is mijn grootste irritatie, met name bij 'how to'-onderwerpen, het niet meer zichtbaar zijn van de ter illustratie in de tekst opgenomen foto's.

Reden daarvoor is dan dat deze foto's zijn ingevoegd middels een link naar een externe fotosite en dat deze link niet meer werkt.

Waarom niet de foto's in het bericht 'uploaden' zodat je zeker weet dat ze behouden blijven als illustratie?

Jos
R1100RT 1996
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag Jos,
Hierin heb je een zekere mate van gelijk
Alleen als men het doet moet men weten dat deze foto's gebruikt (kunnen worden voor andere doelen) je geeft dus in in feite je eigendom (copy right) weg.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door JosR »

Hoi Sacul,

Aangezien we het hier over 'amateurfora' hebben lijkt me dat copyright-overwegingen geen rol zullen spelen....

Gebruikers plaatsen de foto(link)s juist om ze te delen met andere hobbyisten...

Ook foto's geplaatst middels een link zijn gewoon te kopiëren.

Ik denk dat het plaatsen van links geen bewuste keus is, maar wordt gedaan zonder dat men zich ervan bewust is dat deze om wat voor reden dan ook vaak verloren gaan.

Jos
R1100RT 1996
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door scan »

Heeft te maken met aansprakelijkheid van de forum beheerders in geval van overtreding van het persoonlijk eigendom (rechten) van foto's of afbeeldingen e.d. die niet bij de poster van het bericht liggen.
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door JosR »

Dat kan ik allemaal snappen, maar ik doel op de zelfgemaakte, eigen foto's van forumleden die dienen ter illustratie van de tekst...

Jos
R1100RT 1996
theridingman

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door theridingman »

Ik volg Jos hierin volledig. de how to's zijn stukken tekst met fotomateriaal gemaakt door de leden zelf. Als ze dit willen delen met een openbaar forum is dit hun volste recht en heeft copyright er niks (meer) mee te maken.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door white »

Ook ik heb in het verleden meermaals foto's geplaatst.
Om het probleem te voorkomen wat geschetst word heb ik ze op mijn eigen FTP server gezet.
Laat die dan net kapot gaan ...

Veel forums staan simpelweg geen foto's toe, omdat dat teveel ruimte en data genereerd.
Het zijn forums die met een klein budget worden onderhouden, en dan loop je snel tegen dit soort maatregelen aan.
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door Remco63 »

sacuL schreef:Dag Jos,
Hierin heb je een zekere mate van gelijk
Alleen als men het doet moet men weten dat deze foto's gebruikt (kunnen worden voor andere doelen) je geeft dus in in feite je eigendom (copy right) weg.

[groet] sacuL.
Even een kleine correctie: de maker van een foto behoudt altijd het auteursrecht. Bij publikatie op een forum verleen je dat forum toestemming om de foto te publiceren voor een bepaald doel. Dit is het z.g. Publicatierecht of gebruikersrecht. Het auteursrecht geef je dus niet weg bij publicatie mits anders schriftelijk is overeen gekomen. Als auteursrechthebbende kun je dus altijd bezwaar maken tegen een publikatie anders dan op het forum. In de praktijk zal dat niet vaak voorkomen dat je bezwaar serieus wordt genomen, helaas, maar de mogelijkheid is er wel.

Remco
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door scan »

Dat is allemaal duidelijk maar waar het eigenlijk om gaat is het volgende: stel dat een van de forumleden, om zijn betoog te onderbouwen, links of rechts ergens een afbeelding oppikt en deze plaats op het forum. En dat zonder toestemming van de rechthebbende.
In zo'n geval kunnen de forumbeheerder(s) aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade.
En dat kan soms behoorlijk kassa zijn.
Staat die afbeelding op je eigen server dan bij jij degene die de klos is.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik vermoed dat veel foto's verdwijnen omdat mensen ze op een site als mijnalbum oid plaatsen waar ze na langere tijd inactiviteit automatisch afgehaald worden. Zelf plaats ik mijn foto's in Google+, waar ik ze vervolgens openbaar deel. Deze foto's laat ik gewoon staan. Dan zouden ze, als ik ze via een link op het forum publiceer, tot in lengte van dagen zichtbaar moeten blijven.
Ergo: gebruik de juiste omgeving en instellingen, waarmee je de genoemde irritatie (voor anderen) voorkomt.
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door JosR »

Nico4sen schreef:Ik vermoed dat veel foto's verdwijnen omdat mensen ze op een site als mijnalbum oid plaatsen waar ze na langere tijd inactiviteit automatisch afgehaald worden. Zelf plaats ik mijn foto's in Google+, waar ik ze vervolgens openbaar deel. Deze foto's laat ik gewoon staan. Dan zouden ze, als ik ze via een link op het forum publiceer, tot in lengte van dagen zichtbaar moeten blijven.
Ergo: gebruik de juiste omgeving en instellingen, waarmee je de genoemde irritatie (voor anderen) voorkomt.
_004
R1100RT 1996
doov650

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door doov650 »

Wat is het probleem eigenlijk. Dan vraag je toch gewoon nog een keer om de piccies.
Tenzij het draadje door forumbewakers gesloten is verklaard natuurlijk.
Inspector Gadget

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Of je beperkt je afbeeldingen tot 500Kb en kan je ze gewoon uploaden naar het RT-forum en in het betreffende draadje plaatsen. :idea:

Ik ben ook niet dol op externe partijen, ben al eens een hele collectie verloren omdat ze inderdaad te lang mij niet zagen inloggen.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik plaats al mijn foto's via Photobucket.
Daar staat dus een kopie van mijn foto's die ik op mijn PC heb en op mijn 2 backups.
Mocht ik foto's uit photobucket weghalen en mensen hebben daar een probleem mee geef dan ff een seintje en ik plaats ze weer terug.
No problemo.

Foto's verkleinen en op het forum zelf zetten kan lijden tot een overvol forumdata verbruik. Kwaliteit van een 8mb foto naar 500kb is minder. En als ik al mijn foto's die op het forum staan nu direct op het forum zet ipv via photobucket het forum direct door zijn data verbruik heen is.
Denk dat de forumbeheerders dit niet prettig gaan vinden.

Mocht iemand dus ook persoonlijk een foto van mijn collectie willen hebben kan je altijd een mailing sturen.
Op sommige foto's heb ik dus copyright vanwege dingen die ik zelf maak en dus niet voor een ander zijn gebruik zijn zonder overleg.
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mijn grootste 'forumirritatie'....

Ongelezen bericht door JosR »

doov650 schreef:Wat is het probleem eigenlijk
Dat staat in mijn eerste bericht....
R1100RT 1996
Gesloten

Terug naar “Over het forum”