Rondje Zuid-Limburg

Plaats hier je (eigengemaakte) GPS routes

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ltjl

Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door ltjl »

Een motorrit is leuk maar vergt vrijwel altijd enige voorbereiding en planning, vaak ook nog extra hardware zoals routerol of GPS. Toch kun je ook een prachtige rit rijden zonder planning, voorbereiding, GPS of andere zaken. Mooi weer, een volle tank en een goed humeur zijn vaak voldoende. Een rit waarbij je je soms in het buitenland waant loopt door het mooie Zuid Limburg en is de meesten welbekend : De Mergelland route. Recent heb ik deze mooie en zeer goed bewegwijzerde route nog eens gereden. In één woord prachtig! Ik heb de route opgepikt bij Maastricht-Aachen Airport. Voor de Verkeerstoren (gelegen naast de vertrek en aankomst hal) staat al een ANWB "Mergelland route" bordje.

Afbeelding

Via de het mooie vlakke rivieren landschap van de Maas bij Borgharen gaat het via Maastricht het heuvelland in. Mooie wegen met leuke bochtjes, soms lijkend op heuse Eifel-wegen, doemen op. Vakwerkhuisjes, kastelen, mooie bossen en diepe dalen en prachtige vergezichten.....je waant je in het buitenland. Op mooie dagen in het weekend kan 't d'r wel vrij druk zijn. Fietsers, Nordic-walkers, wandelaars, campers, cabrio's en hordes motoren doorkruisen het landschap. Druk maar wel leuk om vanaf een terrasje "aapjes" te kijken. Ik heb de route op een doordeweekse dag gereden en het was super rustig.

Afbeelding

Diverse restaurant, cafés en eetgelegenheden kom je tegen. De route is zo'n 130 km lang. Bij wegwerkzaamheden gewoon rechts-links-links-rechts en je zit weer op de route!

Afbeelding

Afbeelding

Heb ik je interesse gewekt? De Mergelland route is simpel te vinden (geen GPS, kaart of routerol nodig):

*Snelweg A2 volgen richting 't zuiden naar Maastricht;

*De wegbewijzering "Maastricht -Aachen Airport" volgen;

*De afslag naar de Luchthaven Maastricht-Aachen Airport nemen;

*De borden t.b.v. de aankomst/vertrek hal volgen en de Verkeerstoren opzoeken (kun je niet missen);

*Letterlijk voor de verkeerstoren je fiets 180 graden draaien (de garmin-dame zou zeggen "maak een U-bocht" :; ) en dan in noordelijke richting verder rijden, met de verkeerstoren in de rug. Het bordje Mergelland route staat vrijwel pal voor de toren;

*Dan gewoon de overige bordjes Mergelland route volgen;

Wel even opletten direct na de start vanaf de verkeerstoren: bij de eerste verkeerslichten na de Toren moet je links (rechts draai je het industrieterrein op richting BMW dealer Mokam, rechtdoor ga je de A2 weer op......dus gewoon links af). Je komt dan snel de bordjes weer tegen



Kun je toch echt niet zonder GPS? Bij deze dan! Dank de BMW Club Roosendaal is de route ook op GPS:
http://www.bmwclubroosendaal.nl/images/ ... droute.gdb" onclick="window.open(this.href);return false;


Veel plezier
Laatst gewijzigd door ltjl op 03 mei 2009, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Die hebben Nina en ik vorig jaar ook gedaan. Heel mooie route.

Helaas heeft de ANWB uit (overdreven?) ecologische overwegingen alle publiciteit naar die routes verwijderd, dus af en toe is het even zoeken naar waar ze lopen.... er zijn er nog heel wat en allemaal mooi, hoewel het Limburgse heuvel landschap wel een streepje voor heeft !

Mooie plaatjes ook, dank voor het werk!
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Wildripper »

Heb aan Nico Vis, van de Promotor, gevraagd om die routes eens in GPS aan te bieden.

Wie weet komt daar een vevolg aan.

Mocht het zo zijn laat ik het jullie weten.
Zümo XT
Kuifje65

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Kuifje65 »

Tja, van zo'n omgeving kunnen de meesten van ons alleen maar dromen..

Ik rij trouwens altijd zonder vooaf uitgeschreven route. Gewoon een idee in je hoofd wat je ongeveer wilt doen en vervolgens rondrijden en de weggetjes die je niet kent inslaan.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door peijsj »

Deze route rijden we ieder jaar wel eens en het maakt flink verschil of je hem in voorjaar; najaar of zomer rijdt.
Blijft geweldig mooi en inderdaad een aanrader. Er zijn er overigens wel meer in Limburg en allemaal prima te doen zonder GPS of routerol. Overigens ik raad je niet aan om het op een mooie dag op zondag te doen. Waanzinnig druk.
Verder barst het hier van de leuke hotelletjes dus ook voor de Noord Nederlander genoeg uitdagingen zou ik zeggen.
Groet
Jan
Marruk8865

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Wildripper schreef:Heb aan Nico Vis, van de Promotor, gevraagd om die routes eens in GPS aan te bieden.

Wie weet komt daar een vevolg aan.

Mocht het zo zijn laat ik het jullie weten.
Op deze site staan ze voor de tomtom: http://www.chrispijn.com/ANWB%20routes% ... OMTOM.htm/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met het juiste programma kun je deze omzetten naar .gpx of .gdb

Ik heb zelf ook dit boekje gekocht: http://www.bol.com/nl/p/boeken/anwb-rou ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan alle routes in. Is even een klusje om ze in MapSource te zetten maar ook wel weer leuk!
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Wildripper »

Marruk8865 schreef:

Op deze site staan ze voor de tomtom: http://www.chrispijn.com/ANWB%20routes% ... TOMTOM.htm/

Met het juiste programma kun je deze omzetten naar .gpx of .gdb

Ik heb zelf ook dit boekje gekocht: http://www.bol.com/nl/p/boeken/anwb-rou ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan alle routes in. Is even een klusje om ze in MapSource te zetten maar ook wel weer leuk!
Nu heb je ons nieuwsgierig gemaakt, alleen de link naar de routes doet het niet. Op zijn site kom ik het ook niet tegen.

Dus misschien heb jij ze zelf beschikbaar en kun je ze plaatsen bij routes. :-)

Leuk boekje van de ANWB, deze is voor leden bij de ANWB een eurootje goedkoper. :D
Zümo XT
Marruk8865

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Dat is jammer! Ik zie het nu ook. Alleen als ik de link in mijn bericht klik dan krijg ik een leeg scherm en als ik de link in bij mijn favorieten klik kom ik nog wel in het scherm op die site waar de routekaartjes staan maar kan de routes zelf niet meer aanklikken. Misschien iets met mijn cache te maken?!
Maargoed, ik zal ff kijken of ik de routes nog op mijn Garmin heb staan en zal ze dan evt. posten.

BTW: als je (ook) een TomTom hebt kun je via TomTom Home verschillende routes naar je TT downloaden waaronder ook de ANWB-routes. Deze routes kun je dan ook evt. weer omzetten met bijvoorbeeld een POI-converter.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

ik heb de link werkend gemaakt :!:
Marruk8865 schreef:Dat is jammer! Ik zie het nu ook. Alleen als ik de link in mijn bericht klik dan krijg ik een leeg scherm en als ik de link in bij mijn favorieten klik kom ik nog wel in het scherm op die site waar de routekaartjes staan maar kan de routes zelf niet meer aanklikken. Misschien iets met mijn cache te maken?!
Maargoed, ik zal ff kijken of ik de routes nog op mijn Garmin heb staan en zal ze dan evt. posten.

BTW: als je (ook) een TomTom hebt kun je via TomTom Home verschillende routes naar je TT downloaden waaronder ook de ANWB-routes. Deze routes kun je dan ook evt. weer omzetten met bijvoorbeeld een POI-converter.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Marruk8865

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Oké, mijn fout dus :oops:
Alleen de routes blijven niet klikbaar helaas!
Is ook niet echt een heel actieve site zo te zien. Ik ga nog even verder zoeken.
Marruk8865

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Ik heb de ANWB-routes geplaatst!
Erteetje

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hallo BeemeRTs

Aangezien ikzelf in Zuid-Limburg woon mag ikmijzelf wel expert noemen op het gebied van toeren in dit gebied. Nu moet ik bekennen dat ik steeds minder het heuvelland opzoek. Voor motorrijders is het steeds vervelender om hier te rijden. Als de eerste zonnestralen doorbreken en het is weekend, is er simpelweg geen doorkomen aan en kun je niks anders doen dan achter veel te traag rijdende vierwielers hangen

Misschien een aardige tip: Als het dan toch niet kunt laten om in limburg te gaan toeren, ga dan bij vaals of maastricht eens de grens over naar belgië. Het is verbazingwekkend mooi rijden en bovendien lijkt het net of niemand zich ervan bewust is dat er ook nog wat te vinden is aan de andere kant van de nederlandse grens. Kortom je kunt hier (de Voerstreek) heel mooi rijden en het is daar vele malen rustiger zodat je niet om de 3 meter stil moet staan.

Al met al vind ik het toch op toergebied een voorrecht om hier in zuid limburg te wonen. Waar ik ook heen wil, (Ardennen, Eiffel, Zuid limburg) al deze schitterende gebieden liggen op een steenworp afstand.

Ik wens jullie, waar jullie ook mogen toeren, heel veel plezierige en veilige kilometers toe voor 2011 (en verder)

Greetz
Luc
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Nou Luc...dat vraagt natuurlijk om een toerritje van jouw hand.. :D . Wanneer gaan we?.. ;)
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedemiddag.

Ik heb van uit Z-Limburg al heel veel tochtjes gemaakt naar Eifel,Ardennen of Luxemburg meestal vanaf een camping,mijn vraag is weet iemand in Z-Limburg ook een geschikt adres voor te overnachten?Misschien zijn er ook wel forumleden die kamers verhuren ik hoor het graag.
Kees BMW
Erteetje

Re: Rondje Zuid-Limburg

Ongelezen bericht door Erteetje »

cdraaisma schreef:Goedemiddag.

Ik heb van uit Z-Limburg al heel veel tochtjes gemaakt naar Eifel,Ardennen of Luxemburg meestal vanaf een camping,mijn vraag is weet iemand in Z-Limburg ook een geschikt adres voor te overnachten?Misschien zijn er ook wel forumleden die kamers verhuren ik hoor het graag.
Hier een paar links:

http://www.lachaussee.nl/ In Sibbe vlak bij Valkenburg
http://www.debloeiendeberg.nl/ In Schweiberg nabij Epen

Groet
Luc
Gesloten

Terug naar “GPS Routes”