BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Welke banden voor je RT?

Moderators: Walter, JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2017, 22:44
Type: R1200RT
Bijz: dat ie van mij is.. en niet van de bank
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Stolwijk

vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door GSenna » 22 jul 2017, 00:38

de pilot road 4 was nog niet helemaal op..
maar volgende week rondje door de alpen gummen..
dus vandaag even een vers rubbertje d'r om laten leggen.. de road attack 3 (!).. als ik de verhalen moet geloven..
check bijgesloten artikel in de motoplus ..

[/attachment]
Foto 22-07-17 om 00.28 (1).jpg
Foto 22-07-17 om 00.28.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Zwiety » 22 jul 2017, 01:59

Hummm, voor mij een verrassende test uitslag. Ik zelf kijk alleen naar Michelin of metzler. De contis stonden daar niet tussen.
Laat je na je alpentochtje even weten of je zelf ook verschil ervaart tov je vorige set Michelin? Ben benieuwd.
Veel plezier.

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2017, 22:44
Type: R1200RT
Bijz: dat ie van mij is.. en niet van de bank
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Stolwijk

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door GSenna » 22 jul 2017, 03:00

zal ook allemaal wel weer een beetje persoonlijke voorkeur en type rijder zijn gok ik.. zoveel banden zoveel smaken..
Ik hou wel van " iets vlotter dan gemiddeld" , en niet van rechtuit rijden...

Ik vind de pilot road wat " vaag " en onvoorspelbaar op de rand.
prima all round band, fijn in de nattigheid, prima levensduur.. maar niet echt een band voor het sportieve stuurwerk voor mijn gevoel..

Ik heb de RA 2 EVO al eens onder m'n GS gehad.. dat was een feest in de dolomieten .. dus RA 3.. het belooft veel goeds..
als ik terug ben zal ik rapporteren...

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 639
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door scan » 22 jul 2017, 11:05

Nieuwe banden presteren in de regel altijd al goed.
Zo'n test is voor mij niet sturend (N=1) om het merk dat op de 1ste plaats eindigd nou maar even eronder te leggen.
Wat ik mij echter afvraag en veel meer interesseert is hoe de band zich houdt na pakweg 7K of meer.
Die laatste paar duizend kilometers moet deze ook zijn stinkende best doen om me zonder schrammen thuis te brengen.
Zie niet vaak testen waarbij de resultaten van een langere gebruiksduur worden weer gegeven.
Mijn ervaringen, met gerennomeerde merken, zijn dat na verloop van tijd (7-8K) het stuurgedrag bij de ene écht miserabel wordt en bij de ander geen verschil optreedt.
Het enige dat je dan te doen staat is die zooi er af gooien en nieuwe monteren.
Maar dan niet weer diezelfde dus...

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2017, 22:44
Type: R1200RT
Bijz: dat ie van mij is.. en niet van de bank
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Stolwijk

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door GSenna » 22 jul 2017, 14:11

en.. zie daar al het smaakverschil.. :mrgreen:
de levensduur van de band maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit.. als ie na 7K op is.. dan wordt ie vervangen..lb..
ik vind het veel belangrijker dat ie TIJDENS die 7k fatsoenlijk presteert..
tijdens een prettig bochtje op de Stelvio ga ik namelijk niet zitten denken.. " het glijd wel een beetje, maar gelukkig gaat ie lang mee :$ "
enige nadeel van dit principe is dat het af en toe wat centjes kost..

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 639
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door scan » 23 jul 2017, 16:29

Dat is geen kwestie van smaakverschil maar van logisch nadenken.
Als je eerder bij de slijtage indicatoren aankomt ligt het punt dat ie niet meer lekker rijdt natuurlijk ook vroeger.
Maar als je een half versleten band er afgooit en weer met een vers rubbertje begint dan ben je dat probleem kwijt.

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Dingeman » 23 jul 2017, 18:12

Gedurende de levensduur van mijn motorbanden rijdt ik zo divers (dan weer touristische, dan weer sportief, dan weer met droog weer, dan weer met nat weer, dan weer met warm weer, dan weer met koud weer, dan weer op klinkers, dan weer op asfalt, dan weer licht gelakt, dan weer zwaar bepakt enz enz enz) dat ik het niet meer onthoudt hoe de banden zich tov van elke situatie houden. Laat staan dat ik weer eens een keer een ander merk probeer met weer dezelfde verschillende rijstijlen. Ik heb sterk het vermoeden dat ik en velen met mij velen niet in staat zijn om in de verschillende rijstijlen vergelijkingen te maken tussen de verschillende merken banden. Daarom laat ik steeds weer dezelfde merk band leggen als die ik had. Ik voel mij gewoon goed bij deze band. En daar gaat het volgens mij tenslotte om.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2017, 22:44
Type: R1200RT
Bijz: dat ie van mij is.. en niet van de bank
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Stolwijk

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door GSenna » 21 aug 2017, 02:06

zoals beloofd... de ervaring na een weekje Zwitserland ..
de band voelt op de uiterste hellingshoeken duidelijker / minder vaag dan de Pilot Road 4..
Je krijgt iets duidelijker door wat er onder de motor gebeurd, en je kan wat preciezer voelen wanneer je de " grens" nadert.
De band moet duidelijk wel " hard werken ", maar mogelijk dat de extra klikjes demping hier ook wel wat aandeel in hebben.
Het gevoel in de band gaat duidelijk wel ten koste van de levensduur..
bijgaand de foto die ik heb gemaakt na 4000 km (!) in het midden is het profiel nog als nieuw, op de rondingen begint ze al aardig te slijten..

Ik denk persoonlijk; zeker voor de wat " sportievere". rijder (die niet veel om slijtvastheid geeft) absoluut de moeite waard om een keer te proberen...
foto volgt...

Gebruikersavatar
Lemoi
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 588
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Lemoi » 21 aug 2017, 15:24

tja zo als altijd, persoonlijk gevoel.

Heb een paar weken terug ook even flink door wat bochten gereden in de dolomieten met de PR4GT. Geen enkel keer iets vaag of zo gevoelt. Alleen die stepjes die aan de grond zaten.
Dus ja ..
Het belangrijkste is gewoon wat je zelf erbij voelt en de testen als een leidraad nemen. Er is geen "one size fits all" anders waren alle banden wel hetzelfde :-D
Dus als je de conti's goed vind voor jezelf dan gewoon mee doorrijden _004

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Dingeman » 21 aug 2017, 16:34

+1

Ik zei het al eerder.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Zwiety » 21 aug 2017, 18:36

@ Gsenna,
Bedankt voor je bijdrage. _004 Ik hoop niet dat je die 4000km in dat ene weekje hebt weg gereden :shock: lijkt me een knappe prestatie.


Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe anderen met hun hobby bezig zijn en dit beleven. Natuurlijk heeft ieder daar zijn eigen mening/ervaring/beleving bij. En dat maakt dit forum levendig: kijken, vergelijken, en (met eigen ervaring) verrijken. Big RT Smile

Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door jaapwess » 22 aug 2017, 15:19

Wel grappig, mijn MPR4GT was versleten en moest vervangen worden. Ook ik zat aan de nieuwe Metzelers te denken omdat die zo goed sturen. Toch heb ik nieuwe MPR4GT onder laten zetten, gewoon om te kijken hoe een oude en nieuwe band van hetzelfde type zich verhouden.
Je bent altijd geneigd te zeggen bij een andere band "Oh wat stuurt dit beter en oh dit rijdt zoveel fijner" maar nu zeg ik het ook van dezelfde band. En zo beroerd is de MPR4GT ook weer niet (maar de extremen zoek ik ook niet op).

Toch wil ik volgende keer de nieuwe Metzelers proberen, gewoon omdat het kan ;-)
------------------------------------------
'83 K100, '88 K100RS, '91 K75, '14 R1200RT(LC)

Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door japachap » 24 aug 2017, 20:45

Ik had MPR4s en ze gingen snel vierkant en gecupt. Door een spijker had ik ze met pas 8000kms gelopen moeten vervangen.
Ik heb nu de Bridgestone T30 en vind het een veel meer stabiel en vertrouwd band. De MPR4 was voor mij te ver ontwikkeld voor rijden in de natte. De MPR2 was de beste voor mij rijstyle.
Ik ben benieuwd hoe het gaat in de lange termijn met de T30.
Helaas is het altijd even probeeren wat de beste werkt bij jou.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003

Gebruikersavatar
Lemoi
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 588
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Lemoi » 25 aug 2017, 12:52

zo zie je weer ieder zijn eigen band _004

peet52
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2014, 17:07
Type: R1200RT
Bijz: nog geheel standaard
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door peet52 » 26 sep 2017, 15:26

Na 4 stel MPR4GT te hebben versleten, nu dan de Metzeler roadtec01 laten monteren. Een genot om te sturen. De aanvankelijk euforie nam na een trip van 3200Km snel af. Een enorm bijgeluid komt van de achterband, die al behoorlijk gecupt is. Zelfs mee naar de dealer terug, omdat ik meende dat mijn cardan het geluid veroorzaakte.
Na dubbel check geen wiel lagers of cardan maar alleen de band. Met MPR nooit last van gehad.
Ik zit erover te denken om deze maar weer snel te vervangen door de MPR4GT

Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Guusvb » 26 sep 2017, 22:37

peet52 schreef:
26 sep 2017, 15:26
Na 4 stel MPR4GT te hebben versleten, nu dan de Metzeler roadtec01 laten monteren. Een genot om te sturen. De aanvankelijk euforie nam na een trip van 3200Km snel af. Een enorm bijgeluid komt van de achterband, die al behoorlijk gecupt is.
Ik zit erover te denken om deze maar weer snel te vervangen door de MPR4GT
Ik heb net vorige week mijn Metzeler Roadtec 01 (set) vervangen na 17000 km. Bij 16k nog nauwelijks gecuped maar merkte dat ik harder moest werken in de bochten. Voorbandje zag er nog goed uit qua profiel (voldoende) maar achter was op. Daarvoor had ik MPR4 GT's die bij minder dan 10k al gecuped waren en bij 14k vervangen omdat het niet lekker meer stuurde.
De test in MotoPlus ook gezien en dacht ook voor de no.1 te gaan. Mijn bandenboer waarschuwde voor de levensduur van die band en ben dus toch weer voor de Roadtec 01 gegaan.
Ik geloof niet dat mijn rijstijl erg veranderd is en begrijp echt niet hoe ik een band in 3200 km naar de kl**te zou kunnen helpen.... _001
Op naar de volgende 16000 heerlijke en veilige km's..

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 639
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door scan » 27 sep 2017, 10:27

Spanning, spanning, spanning...

Gebruikersavatar
Lemoi
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 588
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Lemoi » 27 sep 2017, 10:50

tja zoveel invloeden. Ik deed op mijn r1100Rt al gauw 15K Km zonder problemen met MPR3 (top was 23K KM mar toen was het ook echt tijd) . en op mijn 1200RT ook al gauw 15K met de MPR4GT. Dus ja wat is wijsheid...

Ofwel zelf uitproberen is het beste daar er toch zoveel invloeden zijn op de banden, dat is hier in dit draadje al genoeg bewezen.

Markus
Berichten: 104
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Markus » 27 sep 2017, 19:09

De metzeler roadtec 01 is er bij mij met toeval opgekomen, door een kapotte achterband in Frankrijk.

Eenmaal thuis was ook de voorband ook wel in staat van vervanging, dus een complete set erop. Nu 3000 km verder (in een maand) heeft deze band mij zeer positief verrast.
Waarom: het soepele gedrag in de bochten, de grip bij niet wegdek (zover ik dat momenteel heb gehad). Ik durf meer met deze band dan de door mij al zeer goed bevonden T30 van Bridgestone.
Zelfs de stepjes beginnen te slijten, iets wat mij de 30k km ervoor nog nooit is gelukt.

Bijgeluid herken ik wel, maar ervaar ik niet als hinderlijk. Dit geluid had ik op de MP4GT ook, die er zeer snel af zijn gegaan.

Ben benieuwd hoelang ze meegaan, daar kan ik nog geen zinnig woord over zeggen.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3076
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vers rubber.. de ontwikkelingen gaan door...

Ongelezen bericht door Ton1959 » 29 sep 2017, 00:08

Iedereen rijd anders en iedereen heeft andere eisen en iedereen gebruikt zijn motor anders. Daarbij komt ook nog eens om de hoek dat een band het op de ene motor zeer goed doet en op de andere tegenvalt. En dan is het nog de kunst om de juiste bandenspanning en schokbrekerafstelling te gebruiken. Daarbij blijft het totale onderhoud van de motor een grote rol spelen. Vooral die schokbrekers worden vaak over het hoofd gezien.
En als je dan ook nog eens gaat rondrijden met een zooi spul in je topkoffer wat schuift en zelfs meer is dan 10 kg dan kan je ook problemen krijgen.
Maar ik zou zeggen vervang je banden op tijd en houd die banden goed op spanning.
Ik ben blij dat de banden op mijn BMW niet cuppen. Op mijn R1100R was dat wel duidelijk zichtbaar na 3500km al. En dat was met de MPR3. De MPR4 schijnt meer te cuppen volgens de bandenboer maar ik heb hem nooit gehad op mijn motor dus ik kan er niks zinnigs over zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten