Motorhuis Zwolle |
Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp |
Motor Service Amersfoort - Ede |
QCMotortechniek - Almere |
Oscar Motorservice Nunspeet |
Wat is er te doen? |
Michelin PR3 Levensduur?
- Sylvester
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 nov 2013, 17:17
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Michelin PR3 Levensduur?
Hoi, hoeveel km rijden jullie met je PR3?
De mijne (op mijn 1150 RT)is er helemaal door na 7000km wat ik ontzettend vroeg vind voor een Michelin band. Hij is wel enkel helemaal weg aan de linkerzijkant. Midden en rechterkant zou hij er nog mee door knn maar als ik de verkeerde Jan met de pet tegenkom kost mij dit wss meer dan een band.
De spanning kijk ik regelmatig na dus aan verkeerde bandendruk kan dit niet liggen.
grtn Tim
De mijne (op mijn 1150 RT)is er helemaal door na 7000km wat ik ontzettend vroeg vind voor een Michelin band. Hij is wel enkel helemaal weg aan de linkerzijkant. Midden en rechterkant zou hij er nog mee door knn maar als ik de verkeerde Jan met de pet tegenkom kost mij dit wss meer dan een band.
De spanning kijk ik regelmatig na dus aan verkeerde bandendruk kan dit niet liggen.
grtn Tim
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Exact hetzelfde heb ik gehad met deze band. Aan de zijkanten helemaal weg. Ik heb er wel 13000km mee kunnen rijden.
live today, wait not till tomorrow........
live today, wait not till tomorrow........
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Voorkant of achterkant?
En welke bandendruk hou je aan?
En welke bandendruk hou je aan?
- Sylvester
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 nov 2013, 17:17
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Het gaat hier over de achterband... de voorste is eerder vervangen en hier heb ik al 12000km mee en heeft nog wel wat reserve.
bandendruk zet ik meestal op 2.9 tot 3 kg
bandendruk zet ik meestal op 2.9 tot 3 kg
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Mijn MPR3 ligt er voor 13451 op nu en de achterband 9515. Ik verwacht rond de 20000km met beide te halen qua profieldiepte maar misschien vernieuw ik de voorband eerder .
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Michelin PR3 Levensduur?
toen, op mijn 1100Rt deed tot 20.000 km met de banden, dan waren ze toch wel wat plat op het loopvlak
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Bij mij op de r1100rt idemLemoi schreef:toen, op mijn 1100Rt deed tot 20.000 km met de banden, dan waren ze toch wel wat plat op het loopvlak
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Met mijn vorige R1200RT uit 2010 haalde ik zonder problemen 20k km's met een set MPR3. Reed 90% snelweg en de band was na 20k km's redelijk "vierkant".
Met de huidige R1200RT (LC) heb ik nu MPR4 GT eronder liggen. De RT gaat binnenkort voor een 10K beurt. Eens horen of er wat wordt geroepen over de banden. IK verwacht van niet. Ook hier maak ik voornamelijk snelweg km's.
Mijn inschatting is dat ik met de huidige MPR4 GT ook de 20k km's ga halen.
Met de huidige R1200RT (LC) heb ik nu MPR4 GT eronder liggen. De RT gaat binnenkort voor een 10K beurt. Eens horen of er wat wordt geroepen over de banden. IK verwacht van niet. Ook hier maak ik voornamelijk snelweg km's.
Mijn inschatting is dat ik met de huidige MPR4 GT ook de 20k km's ga halen.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Als je veel dezelfde route volgt, kan het zijn dat je bijvoorbeeld relatief veel de wind van links hebt. Dan kan het voorkomen dat de banden ongelijkmatig slijten. Het kan ook aan het wegdek liggen. Neemt niet weg dat 7000km wel erg snel is. Vorige week heb ik mijn banden (PR2) laten vervangen door PR4. Met de PR2 bijna 20.000km gereden. Mijn voorband was bijna vierkant. De achterband ging nog wel.Sylvester schreef:Hoi, hoeveel km rijden jullie met je PR3?
De mijne (op mijn 1150 RT)is er helemaal door na 7000km wat ik ontzettend vroeg vind voor een Michelin band. Hij is wel enkel helemaal weg aan de linkerzijkant. Midden en rechterkant zou hij er nog mee door knn maar als ik de verkeerde Jan met de pet tegenkom kost mij dit wss meer dan een band.
De spanning kijk ik regelmatig na dus aan verkeerde bandendruk kan dit niet liggen.
grtn Tim
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Sylvester
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 nov 2013, 17:17
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
idd 7000 km vind ik zelf heel snel ook al heb ik een sportieve rijstijl maar zelfs op de GSXR reed ik er meer met de zachtere compounds van Michelin... Ik zal het dus niet bij het type band moeten zoeken.
Ik rij ook bijna nooit dezelfde weg dus hier kan het ook niet aan liggen.
Mss werd de velg dan slecht uitgebalanceerd? Hopelijk rij ik met de nieuwe band wat langer...
Bedankt voor de reacties!
Ik rij ook bijna nooit dezelfde weg dus hier kan het ook niet aan liggen.
Mss werd de velg dan slecht uitgebalanceerd? Hopelijk rij ik met de nieuwe band wat langer...
Bedankt voor de reacties!
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Achterband 2.9 bar heb ik met 8k ook kaal..... BT023GT Bridgestone op
Voorband 2.6 bar 17k
Sportief rijdend
fyi gr.
Joop
Voorband 2.6 bar 17k
Sportief rijdend
fyi gr.
Joop
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Met een set PR3 doe ik 10k.
Geen afwijkend slijtagebeeld gezien.
Geen afwijkend slijtagebeeld gezien.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Kijk even naar de belading van je motorfiets, ik had vroeger een PC800, die dit verschijnsel ook vertoonde, bleek te liggen aan het kettingslot dat in een zijkoffer lag.
Mijn 1150 RT loopt de banden mooi recht af, maar ik zorg er altijd voor dat de belading goed verdeeld is.
Groet, Aad
Mijn 1150 RT loopt de banden mooi recht af, maar ik zorg er altijd voor dat de belading goed verdeeld is.
Groet, Aad
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ben nu bezig met mijn 3e setje PR3. De vorige setjes gingen ruim 22K mee en op dit setje zit ook alweer 13K en zal de 20K ook weer met gemak halen.
Wel veel snelweg kilometers. Slijtage normaal. (1x per jaar leg ik er een nieuw setje onder)
Wel veel snelweg kilometers. Slijtage normaal. (1x per jaar leg ik er een nieuw setje onder)
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ton geeft het in feite al aan: naast bandenspanning is slijtage ook afhankelijk van je rijstijl . . .
Maar 7K km is van de zotte. Is teruggaan naar de leverancier geen optie? Wellicht een band met fabricagefout oftewel een maandagmorgenband :shock:
Maar 7K km is van de zotte. Is teruggaan naar de leverancier geen optie? Wellicht een band met fabricagefout oftewel een maandagmorgenband :shock:
Ton1959 schreef:Mijn MPR3 ligt er voor 13451 op nu en de achterband 9515. Ik verwacht rond de 20000km met beide te halen qua profieldiepte maar misschien vernieuw ik de voorband eerder .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
En misschien ook nog even kijken of er geen speling zit op het achterwiel/ wielophanging ? Bij mij slijten achterbanden vrij netjes af. En natuurlijk mag je verwachten dat een band na 10000km niet echt rond is. Maar de slijtage is bij mijn achterband vrij normaal . Deze band gaat best lang mee vind ik voor een motor die toch niet echt een lichtgewicht is.
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Rij nooit meer dan 8000 km met een setje. Slechtste ervaring ooit was met de Metzlers die ik na 6000km mocht vervangen. Rijstijl sportief en veel in Frankrijk en Spanje waar de samenstelling van het asfalt grover is dan hier. Vandaar dus. Ja, de Nord pas de Calais met de Côte Opale is op 10 km van men deur. Als je 4000 km in Spanje rijdt mag je zeggen dat je band voor 3/4 weg is. M.a.w. mocht je ooit die richting uitgaan doe dat dan nooit met half tot bijna versleten banden want je zit daar zo op het canvas te rijden.Maar 7K km is van de zotte
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik vermoed dat de hogere temperatuur in Spanje ook een rol zal spelen en de rijstijl zoals je al aangeeft.aantzeetje schreef:Rij nooit meer dan 8000 km met een setje. Slechtste ervaring ooit was met de Metzlers die ik na 6000km mocht vervangen. Rijstijl sportief en veel in Frankrijk en Spanje waar de samenstelling van het asfalt grover is dan hier. Vandaar dus. Ja, de Nord pas de Calais met de Côte Opale is op 10 km van men deur. Als je 4000 km in Spanje rijdt mag je zeggen dat je band voor 3/4 weg is. M.a.w. mocht je ooit die richting uitgaan doe dat dan nooit met half tot bijna versleten banden want je zit daar zo op het canvas te rijden.Maar 7K km is van de zotte
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1200GS Adventure
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Michelin PR3 Levensduur?
De bandopbouw van de PR3 en PR4 is zo samengesteld dat de band aan de zijkanten relatief zachter is dan op het middengedeelte. Dit is gedaan om de wegligging in de bochten te verbeteren. De Michelins liggen dan ook als een blok in de bocht. Als je een sportieve rijstijl hebt en vaak lekker sportief de bochten neemt, dan zal je band ook sneller slijten.
BMW R1100RT; BMW R1150RT; BMW R1100GS; BMW R1200GSA
- Tourist64
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200 GS Adventure
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ede
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Bij mij liggen ze er nu 19.000 km op maar de achterband wordt nu wel redelijk vierkant. Binnenkort moet zowel voor als achter toch wel vervangen worden.
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Op mijn Suzuki met veel tevredenheid de MP2 gehad. Toen deze aan vervanging toe waren, de MP3 genomen.
Deze kon ik echter na de helft van het aantal km's van de MP2 weer laten vervangen omdat ze aan de zijkant "geschubt" waren (2 vakanties in de bergen in combinatie met de warmte)
Navraag bij de bandenboer leerde dat de MP3 gewoon geen heel goede band was. De MP4 zou dat wel zijn, maar voor de zekerheid op zowel mijn Suzuki als mijn BMW de MP2 weer laten monteren.
Op de heb ik voor een week geleden, na 14000km mijn voorband moeten laten vervangen omdat deze vierkant was. (Kwam ik pas in de bergen achter, toen ik bochten ging rijden ipv snelweg )
Nu heb ik de MP4 voor en nog een MP2 achter, eerste gevoel is goed. Ik ga wel eens zien hoeveel km ik met deze band rijd.
Maar voor mij nooit meer een MP3.
Deze kon ik echter na de helft van het aantal km's van de MP2 weer laten vervangen omdat ze aan de zijkant "geschubt" waren (2 vakanties in de bergen in combinatie met de warmte)
Navraag bij de bandenboer leerde dat de MP3 gewoon geen heel goede band was. De MP4 zou dat wel zijn, maar voor de zekerheid op zowel mijn Suzuki als mijn BMW de MP2 weer laten monteren.
Op de heb ik voor een week geleden, na 14000km mijn voorband moeten laten vervangen omdat deze vierkant was. (Kwam ik pas in de bergen achter, toen ik bochten ging rijden ipv snelweg )
Nu heb ik de MP4 voor en nog een MP2 achter, eerste gevoel is goed. Ik ga wel eens zien hoeveel km ik met deze band rijd.
Maar voor mij nooit meer een MP3.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
pas achtergekomen in de bergen dat je voorband vierkant gereden is ??? Amai
- wobbert
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Michelin PR3 Levensduur?
In Nederland heb je ook bochten of rij je altijd in één rechte lijn?
Ik begrijp niet hoe mensen 14000 km met een voorband kunnen doen of 19000 met een achterband? Dat zijn aantallen km's die ik bij verre niet haal.
Met een vierkante band kun je nog wel veel meer km's maken maar dat moet toch gewoon 'ruk' rijden? Daar hoef je toch niet pas in de bergen achter te komen
Ik begrijp niet hoe mensen 14000 km met een voorband kunnen doen of 19000 met een achterband? Dat zijn aantallen km's die ik bij verre niet haal.
Met een vierkante band kun je nog wel veel meer km's maken maar dat moet toch gewoon 'ruk' rijden? Daar hoef je toch niet pas in de bergen achter te komen
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Nou, nee, het verhaal is iets langer maar daar ging het niet om. Ik heb natuurlijk voor vertrek mijn banden gecheckt (net als de rest van mijn motor) en gezien dat er nog genoeg profiel op de banden zat. Tijdens het rijden in de bergen, de echt scherpe bochten, voelde ik een onvolkomenheid aan de band. Inspectie in eerste instantie leverde niets op. Weer een dag gereden, zelfde ervaring. Weer band gecontroleerd. Bleek dat er een vlak stukje op de band zat, mogelijk van een keer hard remmen maar in ieder geval was de band op dat stuk meer "vierkant" dan op de rest van de band. Moest je net zien/voelen.aantzeetje schreef:pas achtergekomen in de bergen dat je voorband vierkant gereden is ??? Amai
Dat is het hele verhaal, maar dat gaat dus niet over de mp3....
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: Michelin PR3 Levensduur?
33000 km met voor- en achterband op mijn Bandit met de MP2, vervolgens 22.000 km met de MP3....ligt aan de motor en de berijder. (lichte motor, lichte bereider, en veel afwisseling van snelweg en bochten)wobbert schreef:In Nederland heb je ook bochten of rij je altijd in één rechte lijn?
Ik begrijp niet hoe mensen 14000 km met een voorband kunnen doen of 19000 met een achterband? Dat zijn aantallen km's die ik bij verre niet haal.
Met een vierkante band kun je nog wel veel meer km's maken maar dat moet toch gewoon 'ruk' rijden? Daar hoef je toch niet pas in de bergen achter te komen
In Nederland rij ik met mijn woon-werkverkeer, dus alleen maar snelweg. In de bergen rij je toch echt vaker op een ander deel van de band ;-)
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ook ik ben verbaasd dat er mensen zijn die überhaupt meer dan 15k kilometers met een voor-of achterband doen. Bij 12 tot 14 duizend houdt het bij mij ook al snel op.
Volgens mij heeft het vooral te maken met wel of niet veel snelwegkilometers/woon-werk verkeer.
Woon/werk en/of snelweg: relatief weinig bochten, gelijkmatige snelheid (niet veelvuldig accelereren) en dus een lange levensduur, 20 k km en meer
Recreatief/'Sportief': veel bochten, veelvuldig accelereren ("bocht uit"), i.h.a. 'aggressiever' remmen, dus een korte(re) levensduur.
Volgens mij heeft het vooral te maken met wel of niet veel snelwegkilometers/woon-werk verkeer.
Woon/werk en/of snelweg: relatief weinig bochten, gelijkmatige snelheid (niet veelvuldig accelereren) en dus een lange levensduur, 20 k km en meer
Recreatief/'Sportief': veel bochten, veelvuldig accelereren ("bocht uit"), i.h.a. 'aggressiever' remmen, dus een korte(re) levensduur.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Hier speelt het "rechterhand syndroom van Caoutchouc" ons grote parten!
- wobbert
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik rij juist veel woon/werk en/of snelweg maar ook die km aantallen haal ik niet.PaPinkelman schreef:Ook ik ben verbaasd dat er mensen zijn die überhaupt meer dan 15k kilometers met een voor-of achterband doen. Bij 12 tot 14 duizend houdt het bij mij ook al snel op.
Volgens mij heeft het vooral te maken met wel of niet veel snelwegkilometers/woon-werk verkeer.
Woon/werk en/of snelweg: relatief weinig bochten, gelijkmatige snelheid (niet veelvuldig accelereren) en dus een lange levensduur, 20 k km en meer
Recreatief/'Sportief': veel bochten, veelvuldig accelereren ("bocht uit"), i.h.a. 'aggressiever' remmen, dus een korte(re) levensduur.
Toch het syndroom dan En houden van sportief rijden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Voor een groot gedeelte hangt het af van degene die op de motor rijd. Zelfs bij mijn oudere en zwaardere Suzuki ree ik in de jaren 80 al 18000km met een achterband en men zegt dat ondertussen de banden beter geworden zijn. En dan was mijn band nog niet echt op.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Precies, dat is het. Ik zie soms filmpies van motorrijders die een partij traag rijden.scan schreef:Hier speelt het "rechterhand syndroom van Caoutchouc" ons grote parten!
Ze vallen bijkans om in de bochten zo traag als het gaat. En ja dan zul je langer met je banden doen.
Not my cup of tea , zeg maar. Voor de rest vooral doen wat je fijn vindt.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik zie ook vaak van die figuren die perse bij elk verkeerslicht vooraan willen staan. En dan zo snel mogelijk naar het volgende verkeerslicht rijden om daar weer stil te staan. Dus er is eigenlijk vaak een probleem met het vooruit kijken ofwel anticiperen. Ze komen mij vaak voorbij maar we staan telkens voor dezelfde lichten naast elkaar. En ze klagen dan ook weer over remblokken die snel verslijten en het benzineverbruik. En dan verslijten banden natuurlijk sneller. En een andere band proberen heeft dan geen zin omdat de meeste nog korter meegaan.
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Heb ondervonden dat de ESA rijmodus sportief ook nog een rol speelt. Achtervering is dan strakker gesteld ( en komt iets hoger op zen "achterpoten" te staan) waardoor er iets meer gewicht op het voorwiel komt. Kon na 6000km met de MPR3 een andere voorband steken. (Ik rij geen woon/werk en meestal zijn de flanken bij mij eerder versleten dan het bovenste loopprofiel)
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Is dat zo?
Bij de rijmodus sportief wordt alleen de ingaande demping strakker gezet de rijhoogte (veervoorspanning) veranderd niet.
Dat doe je door de belading anders in te stellen door te kiezen voor solo, duo of met duo met koffers.
Dus de oorzaak van die snelle slijtage zal dan wel ergens anders liggen bijv. een te lage bandenspanning of iets dergelijks.
Bij de rijmodus sportief wordt alleen de ingaande demping strakker gezet de rijhoogte (veervoorspanning) veranderd niet.
Dat doe je door de belading anders in te stellen door te kiezen voor solo, duo of met duo met koffers.
Dus de oorzaak van die snelle slijtage zal dan wel ergens anders liggen bijv. een te lage bandenspanning of iets dergelijks.
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Oeps, kan zijn dat deze dan toch op 2 personen en sportief stond. Ondervond dat ik veel minder goed aan de grond kon met men voeten dus moet die achteraan hoger gestaan hebben. Reed wel nog strakker in de bochten met alle gevolgen vandien.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik hou altijd alles bij om globaal te kunnen voorspellen wat er komend jaar aan onderhoud plaats moet gaan vinden.
Hierdoor heb ik een overzicht van levensduur en slijtage. Ook probeer ik op deze manier zelf te ontdekken wat goed is voor mij en mijn motor.
Mijn rijstijl is rustig, geen woon-werk ritten, veel toeren en vaak (60%) met een duo passagier en koffers die er zelden af zijn.
Vering stel ik nooit anders in. Deze staat op duo ingesteld. Voor heb ik 2.5 bar en achter 2.9 bar.
De achterband gaat langer mee dan de voorband.
Dit zijn mijn ervaringen;
achter BT021 17650 Km, BT023 20350 Km. Daar heb ik sinds mei een PR3 onder zitten.
Voor BT021 11750 Km, BT023 13300 Km, en nu een PR3 waar ik nu 13600 Km op heb zitten en verwacht daar nog 2000 Km mee te kunnen rijden.
De PR3 is wat duurder maar als ik dit omzet naar afstand is de band iets goedkoper. En ook niet onbelangrijk dat deze nog steeds lekker stuurt.
De BT023, welke heel goed zouden moeten zijn voor de R1100RT, heb ik een matige ervaring mee. De band was al vrij snel vierkant welke het stuurgedrag nadelig beïnvloede. Met de PR3 voorband ben ik dik tevreden. Dit was dan ook de reden om achter ook een PR3 uit te gaan proberen. Die ervaring is nog te kort om daar iets over te zeggen.
Isaac
Hierdoor heb ik een overzicht van levensduur en slijtage. Ook probeer ik op deze manier zelf te ontdekken wat goed is voor mij en mijn motor.
Mijn rijstijl is rustig, geen woon-werk ritten, veel toeren en vaak (60%) met een duo passagier en koffers die er zelden af zijn.
Vering stel ik nooit anders in. Deze staat op duo ingesteld. Voor heb ik 2.5 bar en achter 2.9 bar.
De achterband gaat langer mee dan de voorband.
Dit zijn mijn ervaringen;
achter BT021 17650 Km, BT023 20350 Km. Daar heb ik sinds mei een PR3 onder zitten.
Voor BT021 11750 Km, BT023 13300 Km, en nu een PR3 waar ik nu 13600 Km op heb zitten en verwacht daar nog 2000 Km mee te kunnen rijden.
De PR3 is wat duurder maar als ik dit omzet naar afstand is de band iets goedkoper. En ook niet onbelangrijk dat deze nog steeds lekker stuurt.
De BT023, welke heel goed zouden moeten zijn voor de R1100RT, heb ik een matige ervaring mee. De band was al vrij snel vierkant welke het stuurgedrag nadelig beïnvloede. Met de PR3 voorband ben ik dik tevreden. Dit was dan ook de reden om achter ook een PR3 uit te gaan proberen. Die ervaring is nog te kort om daar iets over te zeggen.
Isaac
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Toch weer een update:mrgreen:
Ben momenteel aan het toeren in zuid Frankrijk met metzeler roadtec banden. Voorheen dus , zoals eerder vermeld 13500km met de pr3 gereden en aan de zijkanten ineens helemaal versleten. Als ik nu na 9500km kijk naar de metzelers, heb ik een erg mooi slijtbeeld. Niet echt een platte kant en ze zien er uit om nog lang mee te gaan. Misschien is de pr4 beter, maar de pr3 komt er bij mij niet meer onder.
Uiteraard raak je over banden keus niet uitgepraat en blijft het een persoonlijke keuze. Dit is in ieder geval mijn ervaring.
live today, wait not till tomorrow........
Ben momenteel aan het toeren in zuid Frankrijk met metzeler roadtec banden. Voorheen dus , zoals eerder vermeld 13500km met de pr3 gereden en aan de zijkanten ineens helemaal versleten. Als ik nu na 9500km kijk naar de metzelers, heb ik een erg mooi slijtbeeld. Niet echt een platte kant en ze zien er uit om nog lang mee te gaan. Misschien is de pr4 beter, maar de pr3 komt er bij mij niet meer onder.
Uiteraard raak je over banden keus niet uitgepraat en blijft het een persoonlijke keuze. Dit is in ieder geval mijn ervaring.
live today, wait not till tomorrow........
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Banden, het blijft een persoonlijk iets en kunnen we jaren over mekkeren. Veel te veel omstandigheden afhankelijk zoals hier ook al door iemand aangehaald: temperatuur, welk type asfalt, autoweg woon-werk, sportief of relaxed, met 1 of met 2 al dan niet met bagage enz...
Motorrijden is voor mij een hobby en ga zeker geen uitvoerige boekhouding bijhouden. Enkel van "deju" zijn die banden nu al op? Das wel erg snel, ok, nieuwe leggen dus. Alles boven de 8000 km is voor mij een plus of dit nu Metzler's zijn of Michelin maakt weinig uit. Enkel dat Metzler's met mijn rijstijl zeer snel cuppen. Zowel voor als achter (gas er op na 1/3 van de bocht + nog eens opschakelen indien nodig). Erger nog, Metzler komt er bij mij niet meer onder wegens 2 keer voorwielslip (1x met de MG Norge en 1x met de R1200RT). Rij nooit met passagier en voor steeds 2.5 en achter 2.9.
Motorrijden is voor mij een hobby en ga zeker geen uitvoerige boekhouding bijhouden. Enkel van "deju" zijn die banden nu al op? Das wel erg snel, ok, nieuwe leggen dus. Alles boven de 8000 km is voor mij een plus of dit nu Metzler's zijn of Michelin maakt weinig uit. Enkel dat Metzler's met mijn rijstijl zeer snel cuppen. Zowel voor als achter (gas er op na 1/3 van de bocht + nog eens opschakelen indien nodig). Erger nog, Metzler komt er bij mij niet meer onder wegens 2 keer voorwielslip (1x met de MG Norge en 1x met de R1200RT). Rij nooit met passagier en voor steeds 2.5 en achter 2.9.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
De 10k km beurt uitgevoerd en mijn inschatting blijkt correct. Net als met de PR3 onder de 2010 1200RT, doe ik 20k km met een set banden, PR4GT, onder de 1200RT LC.hv121456 schreef:Met mijn vorige R1200RT uit 2010 haalde ik zonder problemen 20k km's met een set MPR3. Reed 90% snelweg en de band was na 20k km's redelijk "vierkant".
Met de huidige R1200RT (LC) heb ik nu MPR4 GT eronder liggen. De RT gaat binnenkort voor een 10K beurt. Eens horen of er wat wordt geroepen over de banden. IK verwacht van niet. Ook hier maak ik voornamelijk snelweg km's.
Mijn inschatting is dat ik met de huidige MPR4 GT ook de 20k km's ga halen.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Mijnsinziens is 2,5bar voor te weinig als je met duo en al helemaal als je ook nog de koffers vol hebt gestouwd..
Tijdens remmen komt het volle gewicht op de voorkant (lees voorwiel/band) te staan en daarmee neemt de wrijving extreem toe.
Vergelijk het maar met het uitgummen van potloodstrepen op papier. Druk je tijdens het rubben niet te hard op het gummetje dan krijg je fijne stukjes gum te zien.
Rub en druk je harder dan worden de stukken die van het gummetje komen ook grover.
Zo werkt het rubbercompound van de band op de weg ook.
We moeten ook niet vergeten dat elke producent zijn eigen matrix van comprimissen kiest voor wat hij belangrijk vindt waaraan zijn product moet voldoen.
De ene kiest ervoor om een excellente grip op nat wegdek te hebben en dat kan dan wellicht gevolgen hebben voor de levensduur.
Een ander kiest voor lange levensduur en dan kunnen de rijeigenschappen wellicht nadelig beïnvloed worden.
Zo is er voor elk wat wils. Maar hoe kom je daar nu achter.
Ten ene kun je afgaan op de ervaringen van je bandenman en ten tweede spelen eigen ervaringen een grote rol.
Als je tevreden bent met jouw montage blijf er dan bij want motorrijden zit ook voor een groot deel in datgene wat tussen je oren zit en dat verteld hoeveel vertrouwen je in de combo hebt om lekker vooruit te komen. Never change a winning team!
Tijdens remmen komt het volle gewicht op de voorkant (lees voorwiel/band) te staan en daarmee neemt de wrijving extreem toe.
Vergelijk het maar met het uitgummen van potloodstrepen op papier. Druk je tijdens het rubben niet te hard op het gummetje dan krijg je fijne stukjes gum te zien.
Rub en druk je harder dan worden de stukken die van het gummetje komen ook grover.
Zo werkt het rubbercompound van de band op de weg ook.
We moeten ook niet vergeten dat elke producent zijn eigen matrix van comprimissen kiest voor wat hij belangrijk vindt waaraan zijn product moet voldoen.
De ene kiest ervoor om een excellente grip op nat wegdek te hebben en dat kan dan wellicht gevolgen hebben voor de levensduur.
Een ander kiest voor lange levensduur en dan kunnen de rijeigenschappen wellicht nadelig beïnvloed worden.
Zo is er voor elk wat wils. Maar hoe kom je daar nu achter.
Ten ene kun je afgaan op de ervaringen van je bandenman en ten tweede spelen eigen ervaringen een grote rol.
Als je tevreden bent met jouw montage blijf er dan bij want motorrijden zit ook voor een groot deel in datgene wat tussen je oren zit en dat verteld hoeveel vertrouwen je in de combo hebt om lekker vooruit te komen. Never change a winning team!
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik heb even de geadviseerde gegevens er bij gezocht voor de 1100RT.
Deze is;
With pillion passenger and luggage
front bar (psi) 2.5 (36.25)
rear bar (psi) 2.9 (42.06)
Laat dit nu precies de waarde zijn waar mijn banden op staan. Uiteraard zit er duidelijk verschil in gevoel tussen hard en minder hard opgepompte banden.
Beneden de 2 bar stuurt de motor erg zwaar en vanaf 2.9 bar is elke bobbel in het asfalt hinderlijk voelbaar. Als elke reparatie van het asfalt voelbaar is in het stuur dan zit ik toch anders op de motor. De 2.5 bar zit mooi tussen de 2 en 2.9 in en is ook toevallig de advies druk van BMW.
Achter merk ik wel dat deze harder is als ik solo op de motor zit. Dit komt het rijgedrag niet ten goede. Ook speelt daar de instelling van de demping in mee. Maar daar kan ik mee leven. Om steeds lucht er uit te laten lopen en de demping aan te passen als ik alleen weg gaat vind ik net even te veel werk.
Uiteraard is dat voor een ieder misschien net iets anders en zal er zeker verschil zijn tussen de verschillende merken banden. Het is gewoon een kwestie van, binnen de grenzen natuurlijk, uit proberen wat het lekkerste rijd.
Isaac
Deze is;
With pillion passenger and luggage
front bar (psi) 2.5 (36.25)
rear bar (psi) 2.9 (42.06)
Laat dit nu precies de waarde zijn waar mijn banden op staan. Uiteraard zit er duidelijk verschil in gevoel tussen hard en minder hard opgepompte banden.
Beneden de 2 bar stuurt de motor erg zwaar en vanaf 2.9 bar is elke bobbel in het asfalt hinderlijk voelbaar. Als elke reparatie van het asfalt voelbaar is in het stuur dan zit ik toch anders op de motor. De 2.5 bar zit mooi tussen de 2 en 2.9 in en is ook toevallig de advies druk van BMW.
Achter merk ik wel dat deze harder is als ik solo op de motor zit. Dit komt het rijgedrag niet ten goede. Ook speelt daar de instelling van de demping in mee. Maar daar kan ik mee leven. Om steeds lucht er uit te laten lopen en de demping aan te passen als ik alleen weg gaat vind ik net even te veel werk.
Uiteraard is dat voor een ieder misschien net iets anders en zal er zeker verschil zijn tussen de verschillende merken banden. Het is gewoon een kwestie van, binnen de grenzen natuurlijk, uit proberen wat het lekkerste rijd.
Isaac
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Hoi, ik heb net met mijn MPR3's 23.000 km gerederen. Ik ben nu wel overgestapt naar MPR4. Ik rijd met 2,6 bar voor en 2,9 achter en veel snelweg km's.
Groet,
Arjan
Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Helaas levert Michelin geen pr4 in 18 inch. Daardoor voor pr3 moeten kiezen voor mijn achterband. Die ligt er nu 30k op. Die gaat binnen een paar weken vervangen worden. En dan weer een pr3. rij voornamelijk woon werk verkeer. Dagelijks 85km. Waarvan 70km binnendoor.wat wel uitmaakt is dat ik geen verkeerslichten of kruispunten tegenkom waar ik moet stoppen. Enkel rotondes die ruim te overzien zijn. Echt hard in de ankers of constant optrekken is dus niet nodig. Ik ben zelf ook verbaasd dat de achterband er zo lang opzit. Had slechte ervaring met de pr3 voorband. Zie was na 8k in allerlei hoeken gecupt behalve rond. Daar nu een pr4gt liggen. Wat een wereld van verschil. Heerlijke band die erg zeker aanvoelt. Zit er nu 20k op en is nog prima rond en van profieldiepte.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Michelin PR3 Levensduur?
30.000 met een achterband :shock: :shock: is die dan niet zo plat als een autoband? Die van mij gaat er binnenkort vanaf met 10.000 eropthepeck schreef:Daardoor voor pr3 moeten kiezen voor mijn achterband. Die ligt er nu 30k op.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
De band is wel aan vervanging toe maar nog echt niet vlak als een autoband. Stuurt ook nog steeds prima. Ja. Ik rij als een oud wijf :lol:R1200rt2008 schreef:30.000 met een achterband :shock: :shock: is die dan niet zo plat als een autoband? Die van mij gaat er binnenkort vanaf met 10.000 eropthepeck schreef:Daardoor voor pr3 moeten kiezen voor mijn achterband. Die ligt er nu 30k op.
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Wat je hier veel leest is dat mensen hun banden 'plat' rijden en dan soms al met weinig km gaan vernieuwen.
Zonde want platte banden zijn eigenlijk niet versleten. Door je banden tijdig weer 'rond' te rijden gaan ze veel langer mee en blijft je fiets bovendien heerlijk sturen.
Het enige wat je nodig hebt is een groot parkeerterrein waar je even los kan gaan.
Door de weeks rijd ik mijn banden plat op de snelweg door de saaie woon werk ritjes. Alleen maar snelweg....
Op zondag ochtend zoek ik een groot parkeerterrein op waar ik eerst heerlijk mijn slalommetjes, achtjes, cirkeltjes ga rijden. Waarna ik een bochtige lokale route neem om mijn banden weer lekker rond te krijgen. Lekker een uurtje sturen. Niet alleen goed voor je banden maar vooral ook voor je eigen vaardigheid met dat monster van bijna 300 kilo.
Ik ben zeker geen slome rijder en toch rij ik minimaal een dikke 22.000 km met mijn banden. Soms zijn ze niet eens echt helemaal versleten na zoveel kilometers maar vervang ik ze omdat ik ieder jaar voor de winter weer nieuwe banden wil.
Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee en zoek wat regelmatiger een lokaal parkeerterrein op om lekker te gaan sturen.
Veel plezier.
Zonde want platte banden zijn eigenlijk niet versleten. Door je banden tijdig weer 'rond' te rijden gaan ze veel langer mee en blijft je fiets bovendien heerlijk sturen.
Het enige wat je nodig hebt is een groot parkeerterrein waar je even los kan gaan.
Door de weeks rijd ik mijn banden plat op de snelweg door de saaie woon werk ritjes. Alleen maar snelweg....
Op zondag ochtend zoek ik een groot parkeerterrein op waar ik eerst heerlijk mijn slalommetjes, achtjes, cirkeltjes ga rijden. Waarna ik een bochtige lokale route neem om mijn banden weer lekker rond te krijgen. Lekker een uurtje sturen. Niet alleen goed voor je banden maar vooral ook voor je eigen vaardigheid met dat monster van bijna 300 kilo.
Ik ben zeker geen slome rijder en toch rij ik minimaal een dikke 22.000 km met mijn banden. Soms zijn ze niet eens echt helemaal versleten na zoveel kilometers maar vervang ik ze omdat ik ieder jaar voor de winter weer nieuwe banden wil.
Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee en zoek wat regelmatiger een lokaal parkeerterrein op om lekker te gaan sturen.
Veel plezier.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4474
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Bedankt voor jouw "multifunctionele" TIP!strik schreef:Door je banden tijdig weer 'rond' te rijden gaan ze veel langer mee en blijft je fiets bovendien heerlijk sturen . . . (knipperdeknip) . . . Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee en zoek wat regelmatiger een lokaal parkeerterrein op om lekker te gaan sturen. Veel plezier.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Franky
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
+1EileRT schreef:Bedankt voor jouw "multifunctionele" TIP!strik schreef:Door je banden tijdig weer 'rond' te rijden gaan ze veel langer mee en blijft je fiets bovendien heerlijk sturen . . . (knipperdeknip) . . . Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee en zoek wat regelmatiger een lokaal parkeerterrein op om lekker te gaan sturen. Veel plezier.
Grts Franky
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Michelin PR3 Levensduur?
strik schreef:Wat je hier veel leest is dat mensen hun banden 'plat' rijden en dan soms al met weinig km gaan vernieuwen.
Zonde want platte banden zijn eigenlijk niet versleten. Door je banden tijdig weer 'rond' te rijden gaan ze veel langer mee en blijft je fiets bovendien heerlijk sturen.
Het enige wat je nodig hebt is een groot parkeerterrein waar je even los kan gaan.
Door de weeks rijd ik mijn banden plat op de snelweg door de saaie woon werk ritjes. Alleen maar snelweg....
Op zondag ochtend zoek ik een groot parkeerterrein op waar ik eerst heerlijk mijn slalommetjes, achtjes, cirkeltjes ga rijden. Waarna ik een bochtige lokale route neem om mijn banden weer lekker rond te krijgen. Lekker een uurtje sturen. Niet alleen goed voor je banden maar vooral ook voor je eigen vaardigheid met dat monster van bijna 300 kilo.
Ik ben zeker geen slome rijder en toch rij ik minimaal een dikke 22.000 km met mijn banden. Soms zijn ze niet eens echt helemaal versleten na zoveel kilometers maar vervang ik ze omdat ik ieder jaar voor de winter weer nieuwe banden wil.
Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee en zoek wat regelmatiger een lokaal parkeerterrein op om lekker te gaan sturen.
Veel plezier.
Je kunt je natuurlijk ook inschrijven bij een (of meer)van de tientallen routes die er maandelijks door de diverse motorclubs in heel Nederland (of daarbuiten) georganiseerd worden.
Lijkt mij een stuk leuker en veel minder saai dan ieder keer weer je hele tank leegrijden op de een of andere parkeerplaats en dat om de zijkanten van je banden wat "bij te slijpen?"
Lekker sturen daar denk ik toch echt heel anders over!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Haha... groot gelijk.
Maar met rondjes op de parkeerplaats bedoel ik meer op de motogymkhana manier. Als je dat niet leuk vindt.....
Daarna een leuke route op de weg met na iedere 500-1000 meter weer een bocht. Zo heeft ieder weer zijn eigen hobby!
Maar met rondjes op de parkeerplaats bedoel ik meer op de motogymkhana manier. Als je dat niet leuk vindt.....
Daarna een leuke route op de weg met na iedere 500-1000 meter weer een bocht. Zo heeft ieder weer zijn eigen hobby!
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- aantzeetje
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
lol denk dat ik een aantal duizend km autoweg dien te rijden dan want de zijvlakken zijn altijd eerder versleten dan het middelste loopvlak. Maar ja, waar zit de lol dan?