Slijptolletje doet wonderenaantzeetje schreef:lol denk dat ik een aantal duizend km autoweg dien te rijden dan want de zijvlakken zijn altijd eerder versleten dan het middelste loopvlak. Maar ja, waar zit de lol dan?
Michelin PR3 Levensduur?
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Michelin PR3 Levensduur?
... of goed met de achterrem remmen
- aantzeetje
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Michelin PR3 Levensduur?
mat ABS en ASC zal dat niet lukken
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Michelin PR3 Levensduur?
effe de band kort op een andere motor leggen dan?aantzeetje schreef:mat ABS en ASC zal dat niet lukken
Re: Michelin PR3 Levensduur?
ASC kan je uitschakelen (knop 3 seconden ingedrukt houden) en als je snel genoeg bent (= heel snel remmen), kan je soms ook de ABS "overrulen".
(bij de ene bouwjaar lukt dat wat beter dan de andere bouwjaar)
(bij de ene bouwjaar lukt dat wat beter dan de andere bouwjaar)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik zit op 14200km met de MPR3 voor en ongeveer 10000km met de MPR3 achter. Als je de banden 0,3 harder zet dan voorgeschreven gaan ze enorm lang mee en de motor blijft licht sturen. Het cuppen wat ik in het begin had is gereduceert tot bijna niks. Qua levensduur en grip in de regen kan je niet veel beters hebben dan de MPR3 .Er is helaas geen MPR4 set voor mijn motor dus dan zou ik misschien nog een MPR4 voorop kunnen proberen als de voorband op is. Of uiteindelijk tegelijk vervangen voor een paar Metzelers.
Maar ja dit jaar verslijt ik mijn MPR3 niet. Gewoon te weinig gereden dit jaar maar er is nog tijd.
Maar ja dit jaar verslijt ik mijn MPR3 niet. Gewoon te weinig gereden dit jaar maar er is nog tijd.
- FredBurgmans
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01 sep 2010, 23:45
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Carbon schwarz metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hardenberg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Het is voor mij werkelijk een raadsel hoe het kan dat 'men' zo lang met banden doet, en met lang bedoel ik >10.000km. Ik spring een gat in de lucht als ik 10k red, echt waar.
Gisteren heb ik mijn PR4's bij Bob van Sabra in Geldermalsen laten vervangen, ze zaten er 8.000km op. Het vervangen deed ik met pijn in mijn hart en vooral portemonnee....
Ik was eigenlijk de mening toegedaan dat de PR4 nog wel zo'n 2.000km mee moesten kunnen. Niet dus! Toen ik Bob vroeg wat zijn verwachting m.b.t. de levensduur van deze PR4's was zijn antwoord: "voorbandje pakweg 2.000km, achterband nog hooguit 500km". De slijtnokken achter waren al in beeld, maar omdat het slijtageproces niet linear is gaan die laatste kilometers heel erg hard. Slik .....
De voorband heb ik nu dus 'te vroeg' laten vervangen en de achterband net niet te laat.
De reden waarom ik nú ging en niet pas 2.000km verder, is dat er een trip van bijna 5.000km op het programma staat.
Ik heb gekozen voor de Metzeler Z8 Interact M/O en mijn eerste ervaring is dat deze Metzeler een superband is, de RT lijkt te rijden als op de rails .
Gisteren heb ik mijn PR4's bij Bob van Sabra in Geldermalsen laten vervangen, ze zaten er 8.000km op. Het vervangen deed ik met pijn in mijn hart en vooral portemonnee....
Ik was eigenlijk de mening toegedaan dat de PR4 nog wel zo'n 2.000km mee moesten kunnen. Niet dus! Toen ik Bob vroeg wat zijn verwachting m.b.t. de levensduur van deze PR4's was zijn antwoord: "voorbandje pakweg 2.000km, achterband nog hooguit 500km". De slijtnokken achter waren al in beeld, maar omdat het slijtageproces niet linear is gaan die laatste kilometers heel erg hard. Slik .....
De voorband heb ik nu dus 'te vroeg' laten vervangen en de achterband net niet te laat.
De reden waarom ik nú ging en niet pas 2.000km verder, is dat er een trip van bijna 5.000km op het programma staat.
Ik heb gekozen voor de Metzeler Z8 Interact M/O en mijn eerste ervaring is dat deze Metzeler een superband is, de RT lijkt te rijden als op de rails .
--------------
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
FredBurgmans schreef:Het is voor mij werkelijk een raadsel hoe het kan dat 'men' zo lang met banden doet, en met lang bedoel ik >10.000km. Ik spring een gat in de lucht als ik 10k red, echt waar.
Gisteren heb ik mijn PR4's bij Bob van Sabra in Geldermalsen laten vervangen, ze zaten er 8.000km op. Het vervangen deed ik met pijn in mijn hart en vooral portemonnee....
Als dat een raadsel is moet je een kleinere motor met veel minder vermogen kopen. Het is zeer eenvoudig voor mij en het zou met niet verbazen als ik er zelfs 30000km mee kan rijden maar dan word het rijden wel minder leuk. Voor mij is het al genieten van een motor al als ik er op zit. Ik hoef niet bij elk verkeerslicht het eerste weg te zijn en ik kijk goed vooruit omdat het zinloos is om snel op te trekken als je weet dat het volgende licht toch niet op groen gaat als ik erop af kom. Als ik op de motor zit geniet ik van het uitzicht en van het feit dat ik niet in een auto zit. En heel af en toe rijd ik snel weg van de auto's om even nog meer vrijheid te voelen. Maar dat hoeft niet heel de tijd. Maar ik leg het niet te vaak uit omdat men vaak de uitleg toch niet snapt.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4479
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik ben het helemaal met jou eens Ton, zo beleef ik ook het motorrijden en ik snap jou wel . . . !
Ton1959 schreef:Voor mij is het al genieten van een motor al als ik er op zit. Ik hoef niet bij elk verkeerslicht het eerste weg te zijn en ik kijk goed vooruit omdat het zinloos is om snel op te trekken als je weet dat het volgende licht toch niet op groen gaat als ik erop af kom. Als ik op de motor zit geniet ik van het uitzicht en van het feit dat ik niet in een auto zit. En heel af en toe rijd ik snel weg van de auto's om even nog meer vrijheid te voelen. Maar dat hoeft niet heel de tijd. Maar ik leg het niet te vaak uit omdat men vaak de uitleg toch niet snapt.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Ik snap je wel, heer Fred.FredBurgmans schreef:Het is voor mij werkelijk een raadsel hoe het kan dat 'men' zo lang met banden doet, en met lang bedoel ik >10.000km. Ik spring een gat in de lucht als ik 10k red, echt waar.
Gisteren heb ik mijn PR4's bij Bob van Sabra in Geldermalsen laten vervangen, ze zaten er 8.000km op. Het vervangen deed ik met pijn in mijn hart en vooral portemonnee....
Ik was eigenlijk de mening toegedaan dat de PR4 nog wel zo'n 2.000km mee moesten kunnen. Niet dus! Toen ik Bob vroeg wat zijn verwachting m.b.t. de levensduur van deze PR4's was zijn antwoord: "voorbandje pakweg 2.000km, achterband nog hooguit 500km". De slijtnokken achter waren al in beeld, maar omdat het slijtageproces niet linear is gaan die laatste kilometers heel erg hard. Slik .....
De voorband heb ik nu dus 'te vroeg' laten vervangen en de achterband net niet te laat.
De reden waarom ik nú ging en niet pas 2.000km verder, is dat er een trip van bijna 5.000km op het programma staat.
Ik heb gekozen voor de Metzeler Z8 Interact M/O en mijn eerste ervaring is dat deze Metzeler een superband is, de RT lijkt te rijden als op de rails .
Zal iets te maken hebben met het verschil tussen honing snoepen en op bijen kauwen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin PR3 Levensduur?
Zoals ik al zei niet iedereen snapt het.doov650 schreef:Ik snap je wel, heer Fred.FredBurgmans schreef:Het is voor mij werkelijk een raadsel hoe het kan dat 'men' zo lang met banden doet, en met lang bedoel ik >10.000km. Ik spring een gat in de lucht als ik 10k red, echt waar.
Gisteren heb ik mijn PR4's bij Bob van Sabra in Geldermalsen laten vervangen, ze zaten er 8.000km op. Het vervangen deed ik met pijn in mijn hart en vooral portemonnee....
Ik was eigenlijk de mening toegedaan dat de PR4 nog wel zo'n 2.000km mee moesten kunnen. Niet dus! Toen ik Bob vroeg wat zijn verwachting m.b.t. de levensduur van deze PR4's was zijn antwoord: "voorbandje pakweg 2.000km, achterband nog hooguit 500km". De slijtnokken achter waren al in beeld, maar omdat het slijtageproces niet linear is gaan die laatste kilometers heel erg hard. Slik .....
De voorband heb ik nu dus 'te vroeg' laten vervangen en de achterband net niet te laat.
De reden waarom ik nú ging en niet pas 2.000km verder, is dat er een trip van bijna 5.000km op het programma staat.
Ik heb gekozen voor de Metzeler Z8 Interact M/O en mijn eerste ervaring is dat deze Metzeler een superband is, de RT lijkt te rijden als op de rails .
Zal iets te maken hebben met het verschil tussen honing snoepen en op bijen kauwen.
Re: Michelin PR3 Levensduur?
hallo,
kan me wel vinden in de ervaringen van Strik : voor - en achterband nu na precies 25000 km op km-teller aan vervanging toe ! beginnende cupping voorband op linker loopvlak en vierkant-kantelgevoel van achterband.R1100RT/300 kg rijklaar/bandenspanning voor 2,6....3,1 achter/ 80 % woonwerk op Duitse snelweg de rest lekkere kronkeltoeren/dit is mijn derde set MPR3, de vorige sets haalden 22000 km/lijkt haast erop dat deze set een andere compound heeft,heb nog nooit eerder dit kilometrage gehaald !! O ja ook met passagier en bagage dezelfde bandenspanning! Echter wel met GROOT verschil van schokdemperinstelling achter tussen solo en duorijden .Lees dat T30 evo cq. GT niet echt overtuigend beter zijn bij NAT weer.Misschien kom ik nog ervaringen tegen over de nat weer eigenschappen tussen T30 en MPR3....groeten Marleen.
NB: WP-schokdemper bij Wilberts laten voorzien van extra zwaardere veer(geschikt voor het zwaardere vakantiewerk=450 kg+) en fijnafstemming mhv extra hydrolische ingaande demping( 7 standen) naast de in 11 standen regelbare uitgaande demping.
kan me wel vinden in de ervaringen van Strik : voor - en achterband nu na precies 25000 km op km-teller aan vervanging toe ! beginnende cupping voorband op linker loopvlak en vierkant-kantelgevoel van achterband.R1100RT/300 kg rijklaar/bandenspanning voor 2,6....3,1 achter/ 80 % woonwerk op Duitse snelweg de rest lekkere kronkeltoeren/dit is mijn derde set MPR3, de vorige sets haalden 22000 km/lijkt haast erop dat deze set een andere compound heeft,heb nog nooit eerder dit kilometrage gehaald !! O ja ook met passagier en bagage dezelfde bandenspanning! Echter wel met GROOT verschil van schokdemperinstelling achter tussen solo en duorijden .Lees dat T30 evo cq. GT niet echt overtuigend beter zijn bij NAT weer.Misschien kom ik nog ervaringen tegen over de nat weer eigenschappen tussen T30 en MPR3....groeten Marleen.
NB: WP-schokdemper bij Wilberts laten voorzien van extra zwaardere veer(geschikt voor het zwaardere vakantiewerk=450 kg+) en fijnafstemming mhv extra hydrolische ingaande demping( 7 standen) naast de in 11 standen regelbare uitgaande demping.