Toerbandentest 2015

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Is er iemand die weet waar ik een toerbandentest 2015 vandaan kan halen?
Als ik het forum doorspit kom ik wel iets tegen van 2014 en begrijp de MPR4 GT beter uit de test komt dan deT30 GT.
Maar er zou van die T30 ook een andere (betere?) versie zijn nl de EVO uitvoering.
Is deze inmiddels wel in een GT uitvoering en getest?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je MotoPlus abonnee bent, kan je het online lezen;
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... oerbanden/

Naar wat ik begrepen heb;
Metzeler Z8 Interact is de winnaar. Gedeelde tweede plek voor de Pirelli Angel GT en Michelin Pilot Road 4.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:Als je MotoPlus abonnee bent, kan je het online lezen;
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... oerbanden/

Naar wat ik begrepen heb;
Metzeler Z8 Interact is de winnaar. Gedeelde tweede plek voor de Pirelli Angel GT en Michelin Pilot Road 4.
Probeer het te lezen maar er schuift iedere keer een aanbieding voor 10 weken Motoplus overheen :evil:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is ook voor abonnees.
Of je moet heel snel heen-en-weer scrollen ... :$
Maar dan nog krijg je maar 1 stuk(je) te zien uit een langer artikel. :(
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Las wel dat de MPR3 met afstand de beste nat weer band is ..., de ideale band voor jou hangt dus (uiteraard) af van de aspecten waar jij de meeste waarde aan hecht (maar blijkbaar is de Metzler met de gehanteerde weegfactoren de beste)
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Heb geen recente ervaring met Metzeler. Ik ben aan het twijfelen tussen de T30 of de MPR 4.
Zo links en rechts lees/hoor ik dan dat de Michelin toch de beste keuze blijft.
Kan er nog even over nadenken aangezien de profieldiepte in het midden van de band ongeveer 2,5 mm en aan de zijkanten 3 mm diep is.
Voordat de echte natte maanden komen zal ik ze vervangen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Hier kan je ook nog wat over banden lezen. Jammer genoeg geven ze op het einde geen globaal overzicht van de testresutaten.

http://www.motorradonline.de/motorradre ... est/553628
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Jazeker wel, heet in het Duits "Endwertung":
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 8?seite=12
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door WernerB »

Heb vwb de Bridgestone T30GT band alleen maar positieve ervaring. Er liggen nu bij mij Pilot Road 2 banden onder, maar die had de vorige eigenaar nieuw laten monteren. Mijn favoriet is de PR2 niet.
Zodra ze versleten zijn, gaan er weer T30GT-banden onder. Al dan niet in Evo uitvoering.
De T30GT voelt heerlijk stabiel aan en laat zich gemakkelijk sturen. Het "bocht in vallen" wat de PR doet, is de T30GT vreemd. Voorts vind ik de PR2 en PR3 banden snel cuppen! Al na een paar duizend kilometer komen de rilletjes op de banden. Levert onplezierig rijden op.
Inderdaad zou de PR4 in natte omstandigheden meer grip bieden, maar ik rijd nooit op het randje, dus ik kan daar niets zinnigs over melden.
Beide banden liggen in dezelfde prijsklasse.
Metzeler ken ik alleen uit de tijd dat ze onder mijn 1100rt lagen. Was ook niks op aan te merken.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
beckysmile

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door beckysmile »

Morgen komt er bij mij de 2e T30GT eronder aan de achterzijde, na ruim 18kkm. Tot op het einde niet echt last van een plat middenstuk (wel zichtbaar), ondanks de vele snelwegkilometers en het vele duogebruik, en nauwelijks het gevoel dat je over die slijtagehoek heen moet om de bocht in te kunnen. Het natweergedrag mag van mij nog wat beter, zou bij de evo-versie ook zo moeten zijn, maar die is er (nog) niet voor de 1150. Verder valt op dat de geluidsproductie mooi laag blijft, hoor je bij de PR3 en 4 ook nog wel eens wat over, m.n. door het cuppen.
Al met al ben ik zeer tevreden, beslist geen koopje in de aanschaf, maar wel waar voor je geld.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.

Ik rijd al zeker tegen de 40 jaar voornamelijk BMW-tourmotoren en dan variërend tussen de 10.000 en 13.000 km per jaar. Ik moet eerlijkheidshalve toezeggen dat ik tot op heden niet in staat ben om enig oordeel uit te spreken over de door mij tot nu toe gebruikte motorbanden, m.u.v. de kilometers die ik ermee heb kunnen rijden. En eigenlijk weet ik dat ook niet meer, omdat ik dat inmiddels vergeten ben.

Op dit moment heb ik onder mijn R1200RT de MPR4-banden waar ik tot nu ongeveer 14.000 km mee heb gereden. Ze zijn nu nagenoeg aan vervanging toe en dat vind ik acceptabel. Verder, ik heb geen herkenbare negatieve ervaringen met deze band en ben ik dus tevreden over.

Over al de andere rij-eigenschappen van deze banden kan ik niet oordelen. Of ik herken ze niet of mijn rijstijl laat niet toe dat ik het herken en daardoor in staat ben om er wat van te zeggen. Maar daarom ben ik ook een plezierrijder.

Waarom dan de MPR4-banden? Op mijn motorclub werd er positief over gesproken enne,,,, er was toen bij aanschaf een kortingsactie van de fabrikant.

Welke banden gaan het binnenkort worden? Nou dat ik het niet weet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Correctie: ik bedoelde uiteraard MPR4 (niet 3)

Ik voel zelf overigens ook geen verschil tussen pirelli angel en mpr4. Wel heb ik een keer BT 20 (meen ik) onder een andere motor gehad en die waren ronduit slecht/gevaarlijk bij nat weer
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dingeman schreef:Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.
Een oordeel kan iedereen hebben. Als je met een bepaalde band harder door de bocht durft of je hebt het gevoel dat je meer grip hebt in de regen dan kan je dat uiten. Of dat verschil er bij een ander ook uitkomt is natuurlijk nog de vraag. Er komt ook nog zoiets bij kijken als smaak. Ik schrok ooit van de Bridgestone BT21. Bridgestone schrok zelf van die dropveter die ze een band noemde en wilde hem zo snel mogelijk vergeten. Maar ik ben hem nog niet vergeten.
Dan weet je totaal niet of de band die goed uit een test komt ook dat goede resultaat heeft op jou motor. En moet je maar hopen dat de uitslag van de test ook nog betrouwbaar is.
Mijn GS550E voelt met de Avon Roadrider zeker zo goed in een bocht als mijn BMW met de MPR3.
De enige manier om zeker te zijn is als je achter elkaar 3 verschillende merken op je eigen motor mag testen en kijken met welke je het snelste rond een circuit gaat en dit dan met een droge en met een natte weg. En dan wil je ditzelfde nog een keer doen nadat er 5000km op gereden is en 10000km. En eigenlijk mag je niet eens zien welke band erop ligt als je hem test. maar ja die mogelijkheid krijgen we niet. En dat is er nog zoiets als prijs /kwaliteit verhouding. Ik vind levensduur ook belangrijk dus al is die band nog zo goed als hij bij 5000km op is vind ik hem niks. En daar heeft een ander misschien geen probleem mee.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ton1959 schreef:
Dingeman schreef:Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.
,,,,,,,,,,,.,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Als je met een bepaalde band harder door de bocht durft of je hebt het gevoel dat je meer grip hebt in de regen dan kan je dat uiten. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ik zou er ook telkens graag achter willen komen of ik met een bepaalde band harder door een (natte) bocht durf of dat ik meer grip heb in de regen. Alleen weet ik niet hoe dat te doen. Ik denk dat als het om durf gaat dan moet je dat gaan uitproberen en het niet erg vinden om op een gegeven moment "op je plaat" te gaan. Dan weet je meteen hoe ver je kunt gaan met die betreffende band. Dat proberen laat ik graag aan een ander over.

Ik houd het maar op mijn eigen goed gevoel. Dan maar wat rustiger/langzamer door die (natte) bocht.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerbandentest 2015

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ga ook een stuk rustiger door die natte bocht hoor en neem weinig risico denk ik zelf maar ik voel vooral in de regen wel verschil tussen banden. Ik test de grens niet van de band maar ik houd het op mijn grens die wel soms een stuk verlegd word omdat een bepaalde band of motor je een beter gevoel geeft. Ik rijd voor mijn plezier en niet meer zoals vroeger in alle soorten weer. En ik kan weinig risico's nemen met mijn gezondheid. Maar ja dat is een ander punt daar moet ik niet te veel over denken.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”