Toerbandentest 2015
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Toerbandentest 2015
Is er iemand die weet waar ik een toerbandentest 2015 vandaan kan halen?
Als ik het forum doorspit kom ik wel iets tegen van 2014 en begrijp de MPR4 GT beter uit de test komt dan deT30 GT.
Maar er zou van die T30 ook een andere (betere?) versie zijn nl de EVO uitvoering.
Is deze inmiddels wel in een GT uitvoering en getest?
Als ik het forum doorspit kom ik wel iets tegen van 2014 en begrijp de MPR4 GT beter uit de test komt dan deT30 GT.
Maar er zou van die T30 ook een andere (betere?) versie zijn nl de EVO uitvoering.
Is deze inmiddels wel in een GT uitvoering en getest?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Toerbandentest 2015
Als je MotoPlus abonnee bent, kan je het online lezen;
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... oerbanden/
Naar wat ik begrepen heb;
Metzeler Z8 Interact is de winnaar. Gedeelde tweede plek voor de Pirelli Angel GT en Michelin Pilot Road 4.
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... oerbanden/
Naar wat ik begrepen heb;
Metzeler Z8 Interact is de winnaar. Gedeelde tweede plek voor de Pirelli Angel GT en Michelin Pilot Road 4.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Toerbandentest 2015
Probeer het te lezen maar er schuift iedere keer een aanbieding voor 10 weken Motoplus overheenInspector Gadget schreef:Als je MotoPlus abonnee bent, kan je het online lezen;
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... oerbanden/
Naar wat ik begrepen heb;
Metzeler Z8 Interact is de winnaar. Gedeelde tweede plek voor de Pirelli Angel GT en Michelin Pilot Road 4.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Toerbandentest 2015
Het is ook voor abonnees.
Of je moet heel snel heen-en-weer scrollen ...
Maar dan nog krijg je maar 1 stuk(je) te zien uit een langer artikel.
Of je moet heel snel heen-en-weer scrollen ...
Maar dan nog krijg je maar 1 stuk(je) te zien uit een langer artikel.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Toerbandentest 2015
Las wel dat de MPR3 met afstand de beste nat weer band is ..., de ideale band voor jou hangt dus (uiteraard) af van de aspecten waar jij de meeste waarde aan hecht (maar blijkbaar is de Metzler met de gehanteerde weegfactoren de beste)
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Toerbandentest 2015
Heb geen recente ervaring met Metzeler. Ik ben aan het twijfelen tussen de T30 of de MPR 4.
Zo links en rechts lees/hoor ik dan dat de Michelin toch de beste keuze blijft.
Kan er nog even over nadenken aangezien de profieldiepte in het midden van de band ongeveer 2,5 mm en aan de zijkanten 3 mm diep is.
Voordat de echte natte maanden komen zal ik ze vervangen.
Zo links en rechts lees/hoor ik dan dat de Michelin toch de beste keuze blijft.
Kan er nog even over nadenken aangezien de profieldiepte in het midden van de band ongeveer 2,5 mm en aan de zijkanten 3 mm diep is.
Voordat de echte natte maanden komen zal ik ze vervangen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- aantzeetje
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Toerbandentest 2015
Hier kan je ook nog wat over banden lezen. Jammer genoeg geven ze op het einde geen globaal overzicht van de testresutaten.
http://www.motorradonline.de/motorradre ... est/553628
http://www.motorradonline.de/motorradre ... est/553628
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Toerbandentest 2015
Jazeker wel, heet in het Duits "Endwertung":
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 8?seite=12
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 8?seite=12
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Toerbandentest 2015
Heb vwb de Bridgestone T30GT band alleen maar positieve ervaring. Er liggen nu bij mij Pilot Road 2 banden onder, maar die had de vorige eigenaar nieuw laten monteren. Mijn favoriet is de PR2 niet.
Zodra ze versleten zijn, gaan er weer T30GT-banden onder. Al dan niet in Evo uitvoering.
De T30GT voelt heerlijk stabiel aan en laat zich gemakkelijk sturen. Het "bocht in vallen" wat de PR doet, is de T30GT vreemd. Voorts vind ik de PR2 en PR3 banden snel cuppen! Al na een paar duizend kilometer komen de rilletjes op de banden. Levert onplezierig rijden op.
Inderdaad zou de PR4 in natte omstandigheden meer grip bieden, maar ik rijd nooit op het randje, dus ik kan daar niets zinnigs over melden.
Beide banden liggen in dezelfde prijsklasse.
Metzeler ken ik alleen uit de tijd dat ze onder mijn 1100rt lagen. Was ook niks op aan te merken.
Zodra ze versleten zijn, gaan er weer T30GT-banden onder. Al dan niet in Evo uitvoering.
De T30GT voelt heerlijk stabiel aan en laat zich gemakkelijk sturen. Het "bocht in vallen" wat de PR doet, is de T30GT vreemd. Voorts vind ik de PR2 en PR3 banden snel cuppen! Al na een paar duizend kilometer komen de rilletjes op de banden. Levert onplezierig rijden op.
Inderdaad zou de PR4 in natte omstandigheden meer grip bieden, maar ik rijd nooit op het randje, dus ik kan daar niets zinnigs over melden.
Beide banden liggen in dezelfde prijsklasse.
Metzeler ken ik alleen uit de tijd dat ze onder mijn 1100rt lagen. Was ook niks op aan te merken.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Re: Toerbandentest 2015
Morgen komt er bij mij de 2e T30GT eronder aan de achterzijde, na ruim 18kkm. Tot op het einde niet echt last van een plat middenstuk (wel zichtbaar), ondanks de vele snelwegkilometers en het vele duogebruik, en nauwelijks het gevoel dat je over die slijtagehoek heen moet om de bocht in te kunnen. Het natweergedrag mag van mij nog wat beter, zou bij de evo-versie ook zo moeten zijn, maar die is er (nog) niet voor de 1150. Verder valt op dat de geluidsproductie mooi laag blijft, hoor je bij de PR3 en 4 ook nog wel eens wat over, m.n. door het cuppen.
Al met al ben ik zeer tevreden, beslist geen koopje in de aanschaf, maar wel waar voor je geld.
Groet, Aad
Al met al ben ik zeer tevreden, beslist geen koopje in de aanschaf, maar wel waar voor je geld.
Groet, Aad
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Toerbandentest 2015
Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.
Ik rijd al zeker tegen de 40 jaar voornamelijk BMW-tourmotoren en dan variërend tussen de 10.000 en 13.000 km per jaar. Ik moet eerlijkheidshalve toezeggen dat ik tot op heden niet in staat ben om enig oordeel uit te spreken over de door mij tot nu toe gebruikte motorbanden, m.u.v. de kilometers die ik ermee heb kunnen rijden. En eigenlijk weet ik dat ook niet meer, omdat ik dat inmiddels vergeten ben.
Op dit moment heb ik onder mijn R1200RT de MPR4-banden waar ik tot nu ongeveer 14.000 km mee heb gereden. Ze zijn nu nagenoeg aan vervanging toe en dat vind ik acceptabel. Verder, ik heb geen herkenbare negatieve ervaringen met deze band en ben ik dus tevreden over.
Over al de andere rij-eigenschappen van deze banden kan ik niet oordelen. Of ik herken ze niet of mijn rijstijl laat niet toe dat ik het herken en daardoor in staat ben om er wat van te zeggen. Maar daarom ben ik ook een plezierrijder.
Waarom dan de MPR4-banden? Op mijn motorclub werd er positief over gesproken enne,,,, er was toen bij aanschaf een kortingsactie van de fabrikant.
Welke banden gaan het binnenkort worden? Nou dat ik het niet weet.
Ik rijd al zeker tegen de 40 jaar voornamelijk BMW-tourmotoren en dan variërend tussen de 10.000 en 13.000 km per jaar. Ik moet eerlijkheidshalve toezeggen dat ik tot op heden niet in staat ben om enig oordeel uit te spreken over de door mij tot nu toe gebruikte motorbanden, m.u.v. de kilometers die ik ermee heb kunnen rijden. En eigenlijk weet ik dat ook niet meer, omdat ik dat inmiddels vergeten ben.
Op dit moment heb ik onder mijn R1200RT de MPR4-banden waar ik tot nu ongeveer 14.000 km mee heb gereden. Ze zijn nu nagenoeg aan vervanging toe en dat vind ik acceptabel. Verder, ik heb geen herkenbare negatieve ervaringen met deze band en ben ik dus tevreden over.
Over al de andere rij-eigenschappen van deze banden kan ik niet oordelen. Of ik herken ze niet of mijn rijstijl laat niet toe dat ik het herken en daardoor in staat ben om er wat van te zeggen. Maar daarom ben ik ook een plezierrijder.
Waarom dan de MPR4-banden? Op mijn motorclub werd er positief over gesproken enne,,,, er was toen bij aanschaf een kortingsactie van de fabrikant.
Welke banden gaan het binnenkort worden? Nou dat ik het niet weet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Toerbandentest 2015
Correctie: ik bedoelde uiteraard MPR4 (niet 3)
Ik voel zelf overigens ook geen verschil tussen pirelli angel en mpr4. Wel heb ik een keer BT 20 (meen ik) onder een andere motor gehad en die waren ronduit slecht/gevaarlijk bij nat weer
Ik voel zelf overigens ook geen verschil tussen pirelli angel en mpr4. Wel heb ik een keer BT 20 (meen ik) onder een andere motor gehad en die waren ronduit slecht/gevaarlijk bij nat weer
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Toerbandentest 2015
Een oordeel kan iedereen hebben. Als je met een bepaalde band harder door de bocht durft of je hebt het gevoel dat je meer grip hebt in de regen dan kan je dat uiten. Of dat verschil er bij een ander ook uitkomt is natuurlijk nog de vraag. Er komt ook nog zoiets bij kijken als smaak. Ik schrok ooit van de Bridgestone BT21. Bridgestone schrok zelf van die dropveter die ze een band noemde en wilde hem zo snel mogelijk vergeten. Maar ik ben hem nog niet vergeten.Dingeman schreef:Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.
Dan weet je totaal niet of de band die goed uit een test komt ook dat goede resultaat heeft op jou motor. En moet je maar hopen dat de uitslag van de test ook nog betrouwbaar is.
Mijn GS550E voelt met de Avon Roadrider zeker zo goed in een bocht als mijn BMW met de MPR3.
De enige manier om zeker te zijn is als je achter elkaar 3 verschillende merken op je eigen motor mag testen en kijken met welke je het snelste rond een circuit gaat en dit dan met een droge en met een natte weg. En dan wil je ditzelfde nog een keer doen nadat er 5000km op gereden is en 10000km. En eigenlijk mag je niet eens zien welke band erop ligt als je hem test. maar ja die mogelijkheid krijgen we niet. En dat is er nog zoiets als prijs /kwaliteit verhouding. Ik vind levensduur ook belangrijk dus al is die band nog zo goed als hij bij 5000km op is vind ik hem niks. En daar heeft een ander misschien geen probleem mee.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Toerbandentest 2015
Ik zou er ook telkens graag achter willen komen of ik met een bepaalde band harder door een (natte) bocht durf of dat ik meer grip heb in de regen. Alleen weet ik niet hoe dat te doen. Ik denk dat als het om durf gaat dan moet je dat gaan uitproberen en het niet erg vinden om op een gegeven moment "op je plaat" te gaan. Dan weet je meteen hoe ver je kunt gaan met die betreffende band. Dat proberen laat ik graag aan een ander over.Ton1959 schreef:,,,,,,,,,,,.,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Als je met een bepaalde band harder door de bocht durft of je hebt het gevoel dat je meer grip hebt in de regen dan kan je dat uiten. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Dingeman schreef:Ik vind het knap hoor dat er onder ons, meestens plezierrijders, de kennis aanwezig is om te kunnen oordelen over bepaalde en specifieke onderlinge kwaliteiten van verschillende merken en typen motorbanden en dan ook nog onder verschillende (weers)omstandigheden.
Ik houd het maar op mijn eigen goed gevoel. Dan maar wat rustiger/langzamer door die (natte) bocht.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Toerbandentest 2015
Ik ga ook een stuk rustiger door die natte bocht hoor en neem weinig risico denk ik zelf maar ik voel vooral in de regen wel verschil tussen banden. Ik test de grens niet van de band maar ik houd het op mijn grens die wel soms een stuk verlegd word omdat een bepaalde band of motor je een beter gevoel geeft. Ik rijd voor mijn plezier en niet meer zoals vroeger in alle soorten weer. En ik kan weinig risico's nemen met mijn gezondheid. Maar ja dat is een ander punt daar moet ik niet te veel over denken.