Motorhuis Zwolle |
Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp |
Motor Service Amersfoort - Ede |
QCMotortechniek - Almere |
Oscar Motorservice Nunspeet |
Wat is er te doen? |
Waarom cuppen banden?
Re: Waarom cuppen banden?
Zit natuurlijk ook een stukje persoonlijke voorkeur in, maar vooral ook gebrek aan de mogelijkheid om te vergelijken.
Ik ben zeer tevreden over de T30GT, en ga dus niet eens nadenken over een ander merk, daarbij, het gedrag van deze banden op de FJR, zegt niets over het gedrag van dezelfde banden op een R-RT, dat kan wezenlijk verschillen.
Ik denk dat de juiste conclusie is, dat alle grote merken goede banden maken, maar dat de beste eigenschappen soms op een ander vlak liggen, en dat je dus voor jezelf de keuze moet maken, wat voor jou de belangrijkste sterke en zwakke punten zijn, en dan daarmee de juiste band uitzoeken. En daarbij kan de lokale bandenleverancier je dan beter helpen dan welke test dan ook, omdat hij feedback van zijn klanten krijgt, en dat zijn toch uiteindelijk de beste testrijders die je kunt bedenken.
Groet, Aad
Ik ben zeer tevreden over de T30GT, en ga dus niet eens nadenken over een ander merk, daarbij, het gedrag van deze banden op de FJR, zegt niets over het gedrag van dezelfde banden op een R-RT, dat kan wezenlijk verschillen.
Ik denk dat de juiste conclusie is, dat alle grote merken goede banden maken, maar dat de beste eigenschappen soms op een ander vlak liggen, en dat je dus voor jezelf de keuze moet maken, wat voor jou de belangrijkste sterke en zwakke punten zijn, en dan daarmee de juiste band uitzoeken. En daarbij kan de lokale bandenleverancier je dan beter helpen dan welke test dan ook, omdat hij feedback van zijn klanten krijgt, en dat zijn toch uiteindelijk de beste testrijders die je kunt bedenken.
Groet, Aad
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Als je feedback belangrijk vind dan is het misschien aardig om te weten welk merk band het meest toegepast word door de RT rijder. Ik denk dat Michelin nog steeds de meest gebruikte band is onder de RT rijders maar ik ben niet helemaal zeker. Het blijft natuurlijk moeilijk. Over de best verkochte band krijg je meer meningen zowel positief als negatief. Er zijn mensen die telkens van merk wisselen en degene die nou net nooit wisselen.
Ik denk ook dat er niet echt veel verschil zit tussen de top merken en persoonlijke voorkeur speelt ook wel een rol. Ik probeer Pirelli maar een keer ik las op het forum dat de leverancier ( Kenny) ook goede berichten over had tot nu toe. En laat nou net die Pirelli ook goed uit de test komen.
Ik denk ook dat er niet echt veel verschil zit tussen de top merken en persoonlijke voorkeur speelt ook wel een rol. Ik probeer Pirelli maar een keer ik las op het forum dat de leverancier ( Kenny) ook goede berichten over had tot nu toe. En laat nou net die Pirelli ook goed uit de test komen.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
JDoubleOP schreef:Zelf ermee sturen, dan weet je het...... :) Al die oordelen zeggen niet alles. Voor mij BT023 of T30 en beslist geen MPR.Ton1959 schreef:Maar ook de T30GT scoort toch op andere vlakken toch niet zo hoog als de Michelin , Pirelli en Metzeler. Zo'n grote ramp is cuppen nou ook weer niet.
Hoe is het met het cuppen van jouw banden, die cuppen niet?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Waarom cuppen banden?
Cuppen is nihil en ik rijd "stevig". Achterband 8k voorband 16k
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Beide banden cuppen iets bij mij maar niet zodanig dat ik er veel van merk. Ik zit op de 14500 voor de voorband en achter 11500. Het was bij mij erger een tijdje terug en daarom verhoogde ik de bandenspanning.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Waarom cuppen banden?
T30GT voorband 2.6
T30 achterband 2.8
T30 achterband 2.8
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Waarom cuppen banden?
Onder mijn vorige RT: Bridgestone T30GT banden. Prima band! Ook na 10.000 km geen zichtbare/voelbare cupping bij voorband. Achterband wel iets voelbaar. Geen negatief effect op rijgedrag. Veilig aanvoelende en neutraal sturende band.
Nu, op mijn Piedmont Rode RT: MPR3. Lagen er al onder toen ik de motor kocht. Wat een ramp! Nu net 4000 km mee gereden en cuppen als een malle!
Dus deze worden waarschijnlijk nog voor de winter ingewisseld voor een stel T30GT's. Al dan niet in EVO uitvoering.
En wat de prijs betreft: volgens mij liggen zowel de T30GT's als de MPR4-banden op hetzelfde niveau.
Voorts, mijn lokale dealer is Bridgestone-top dealer; prijzen zijn uitermate scherp! In elk geval veel lager dan bij een willekeurige bandenbedrijf.
Nu, op mijn Piedmont Rode RT: MPR3. Lagen er al onder toen ik de motor kocht. Wat een ramp! Nu net 4000 km mee gereden en cuppen als een malle!
Dus deze worden waarschijnlijk nog voor de winter ingewisseld voor een stel T30GT's. Al dan niet in EVO uitvoering.
En wat de prijs betreft: volgens mij liggen zowel de T30GT's als de MPR4-banden op hetzelfde niveau.
Voorts, mijn lokale dealer is Bridgestone-top dealer; prijzen zijn uitermate scherp! In elk geval veel lager dan bij een willekeurige bandenbedrijf.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Heb begrepen dat de EVO versie niet voor alle maten beschikbaar zouden zijn voor de RTWernerB schreef: Dus deze worden waarschijnlijk nog voor de winter ingewisseld voor een stel T30GT's. Al dan niet in EVO uitvoering.
En wat de prijs betreft: volgens mij liggen zowel de T30GT's als de MPR4-banden op hetzelfde niveau.
Voorts, mijn lokale dealer is Bridgestone-top dealer; prijzen zijn uitermate scherp! In elk geval veel lager dan bij een willekeurige bandenbedrijf.
Setje T30GT's kosten gemiddeld zo'n 330 Euro (ncl. montage vanaf de motor) bij de bandenboeren, bij een dealer in Z'meer ruim 450 euro.
Zal de spanning ook iets verhogen naar 3.0 bar, mijn BT023 beginnen ook langzaam te cuppen (merkbaar als je er met de hand overheen gaat).
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik was vandaag nog even bezig gaan de motor en alhoewel mijn voorband voldoende profiel heeft is de band toch niet geweldig. De voorband MPR3 lijkt in de midden amper te slijten maar meer buiten de midden. Als je dan over de band kijkt zie je geen mooie ronde vorm maar een verhoging in de midden. En als je nou het wiel snel met de hand ronddraait zie je des te meer het effect van het cuppen. Het leek op het oog eerst minder erg maar ik heb besloten dat de voorband eraf gaat.
Ik ga de Pirelli GT volgende week bestellen. De achterband is nog te goed dus daar gaat pas volgend jaar een andere op. De Pirelli is eigenlijk niet eens een dure band maar komt wel zeer goed uit de test.
Ik ga de Pirelli GT volgende week bestellen. De achterband is nog te goed dus daar gaat pas volgend jaar een andere op. De Pirelli is eigenlijk niet eens een dure band maar komt wel zeer goed uit de test.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Knoop uiteindelijk moeten doorhakken en toch maar weer een set Michelins PR4GT's gekocht.
Keuze is hier weer op gevallen omdat dit van alle geteste banden toch de beste regenband is.
Dus nu vlak voor het regenseizoen en de naderende winter....
Zou het voorjaar geweest zijn en/of Bridgestone was op tijd met de T30 GT EVO gekomen voor onder de RT was waarschijnlijk mijn keuze anders geweest.
De prijs voor het monteren vanaf de motor bedroeg voor de Michelins €317,90 inclusief de BTW. Levertijd volgende week.
De Bridgestone's waren wel voor het weekend te leveren en bovendien nog een stukje goedkoper, € 292,05.
De huidige Michelins zitten er dik 11K onder en waren zeker nog wel een 2-3000 km (voor nu 2 mm en achter nog 3 mm) meegegaan tot aan de grens van 1mm maar reden niet meer zo lekker.
Op goede wegen geen probleem maar bij spoorvorming, richels of andere vervormingen van het wegdek voelde je de motor werken en moest je altijd met wat extra reserve rijden. Bovendien begon hij merkbaar zwaarder te sturen zat er (zie foto's) ook nog een grote scheur in de achterband.
Zal met mijn nieuwe set in ieder geval vanaf het begin met een iets verhoogde bandenspanning gaan rijden 2,7/3,1 om het cuppen zoveel mogelijk tegen te gaan. Daarnaast zal iets minder hard remmen ervoor moeten zorgen dat ik wat langer met dit setje ga doen..
Dus heer Bridgestone als u dit leest....
Keuze is hier weer op gevallen omdat dit van alle geteste banden toch de beste regenband is.
Dus nu vlak voor het regenseizoen en de naderende winter....
Zou het voorjaar geweest zijn en/of Bridgestone was op tijd met de T30 GT EVO gekomen voor onder de RT was waarschijnlijk mijn keuze anders geweest.
De prijs voor het monteren vanaf de motor bedroeg voor de Michelins €317,90 inclusief de BTW. Levertijd volgende week.
De Bridgestone's waren wel voor het weekend te leveren en bovendien nog een stukje goedkoper, € 292,05.
De huidige Michelins zitten er dik 11K onder en waren zeker nog wel een 2-3000 km (voor nu 2 mm en achter nog 3 mm) meegegaan tot aan de grens van 1mm maar reden niet meer zo lekker.
Op goede wegen geen probleem maar bij spoorvorming, richels of andere vervormingen van het wegdek voelde je de motor werken en moest je altijd met wat extra reserve rijden. Bovendien begon hij merkbaar zwaarder te sturen zat er (zie foto's) ook nog een grote scheur in de achterband.
Zal met mijn nieuwe set in ieder geval vanaf het begin met een iets verhoogde bandenspanning gaan rijden 2,7/3,1 om het cuppen zoveel mogelijk tegen te gaan. Daarnaast zal iets minder hard remmen ervoor moeten zorgen dat ik wat langer met dit setje ga doen..
Dus heer Bridgestone als u dit leest....
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Re: Waarom cuppen banden?
Ik heb de reden al gevonden waarom banden cuppen;
https://www.youtube.com/watch?v=E1-pcmH ... ploademail
https://www.youtube.com/watch?v=E1-pcmH ... ploademail
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Ben wel benieuwd waar je de banden hebt aangeschaft, mooie prijs!WaltzingMatilda schreef: De prijs voor het monteren vanaf de motor bedroeg voor de Michelins €317,90 inclusief de BTW. Levertijd volgende week.
De Bridgestone's waren wel voor het weekend te leveren en bovendien nog een stukje goedkoper, € 292,05.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Wel een oude test van meer dan 2 jaar geleden.Ton1959 schreef:Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Inmiddels heeft Michelin al de PR4, hier wordt de oude PR3 getest.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Voor jou een stukje rijden denk ik, helemaal in Zuid-Limburg/GronsveldViaantje schreef:Ben wel benieuwd waar je de banden hebt aangeschaft, mooie prijs!WaltzingMatilda schreef: De prijs voor het monteren vanaf de motor bedroeg voor de Michelins €317,90 inclusief de BTW. Levertijd volgende week.
De Bridgestone's waren wel voor het weekend te leveren en bovendien nog een stukje goedkoper, € 292,05.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Er is geen MPR4 voor mijn motor. Alleen een voorband maar geen achterband. Dus ik moet het doen met de MPR3 test. Ik zie niet in overigens waarom de MPR4 minder zou cuppen dan de MPR3.WaltzingMatilda schreef:Wel een oude test van meer dan 2 jaar geleden.Ton1959 schreef:Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Inmiddels heeft Michelin al de PR4, hier wordt de oude PR3 getest.
Groet Ton
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Waarom cuppen banden?
Ik denk dat ie zelfs meer cupt.... Met de PR3 heb ik 20k weg gereden, met de PR4GT ben ik nu 4k onderweg en toch wat cupping... Ga proberen mijn rijstijl iets rustiger te maken, wordt lastig.... De motor rijdt zo lekker vlot...Ton1959 schreef:Er is geen MPR4 voor mijn motor. Alleen een voorband maar geen achterband. Dus ik moet het doen met de MPR3 test. Ik zie niet in overigens waarom de MPR4 minder zou cuppen dan de MPR3.WaltzingMatilda schreef:Wel een oude test van meer dan 2 jaar geleden.Ton1959 schreef:Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Inmiddels heeft Michelin al de PR4, hier wordt de oude PR3 getest.
Groet Ton
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Niet zozeer omdat ze minder zouden cuppen, dit wist ik immers niet van te voren.Ton1959 schreef:Er is geen MPR4 voor mijn motor. Alleen een voorband maar geen achterband. Dus ik moet het doen met de MPR3 test. Ik zie niet in overigens waarom de MPR4 minder zou cuppen dan de MPR3.WaltzingMatilda schreef:Wel een oude test van meer dan 2 jaar geleden.Ton1959 schreef:Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Inmiddels heeft Michelin al de PR4, hier wordt de oude PR3 getest.
Groet Ton
Maar ik ga ervan uit dat de MPR4 een betere band is dan de MPR3 en dat hij in een actuele test er beter uit zou komen dan de MPR3, toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Als de MPR4 nu zeg maar 185 punten in een test haalt en er komt morgen een MPR5 dan zakt de MR4 automatisch naar 180 punten en de MPR3 nog wat lager. De MPR4 ziet er iets anders uit zou beter kunnen zijn in regen maar of hij langer mee zal gaan kan ik niet zeggen. Ik neem wel aan dat de Michelin altijd bij de top zal horen. Maar om één of andere reden zeggen testers bijna altijd beter tegen nieuwer. Ooit was de BT21 ook een goede band in de test terwijl Bridgestone toegeeft dat de band een grote fout was. Maar ja je weet het nooit ik probeer een keer iets anders volgende keer misschien een Conti of weer een Michelin.WaltzingMatilda schreef:Niet zozeer omdat ze minder zouden cuppen, dit wist ik immers niet van te voren.Ton1959 schreef:Er is geen MPR4 voor mijn motor. Alleen een voorband maar geen achterband. Dus ik moet het doen met de MPR3 test. Ik zie niet in overigens waarom de MPR4 minder zou cuppen dan de MPR3.WaltzingMatilda schreef:Wel een oude test van meer dan 2 jaar geleden.Ton1959 schreef:Ik had deze test gezien vandaar mijn keus voor de Pirelli
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 88?seite=8
Ik vind de Michelins goed in de regen maar ze beginnen al vrij snel met cuppen en vanaf die tijd is er de gevoeligheid voor de lengterichels ook.
Inmiddels heeft Michelin al de PR4, hier wordt de oude PR3 getest.
Groet Ton
Maar ik ga ervan uit dat de MPR4 een betere band is dan de MPR3 en dat hij in een actuele test er beter uit zou komen dan de MPR3, toch?
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Voor mij hoeft hij niet echt veel langer mee te gaan dan pakweg zo'n 12-13.000 km.
Heb liever een band met veel grip dan een langere levensduur. De laatste paar duizend km voel je de band toch steeds meer "achteruit" gaan. (leuke woordspeling trouwens )
Ik gebruik mijn motor veel zakelijk en kan dus de BTW op de banden verrekenen.
Testers moeten nu eenmaal positief zijn anders krijgen de bladen waar ze voor werken minder advertenties.
Heb liever een band met veel grip dan een langere levensduur. De laatste paar duizend km voel je de band toch steeds meer "achteruit" gaan. (leuke woordspeling trouwens )
Ik gebruik mijn motor veel zakelijk en kan dus de BTW op de banden verrekenen.
Testers moeten nu eenmaal positief zijn anders krijgen de bladen waar ze voor werken minder advertenties.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Waarom cuppen banden?
Wel volledig off-topic, maar wil het toch even melden: mijn dorpsdealer (De Jonge Motoren in Tholen) levert de Bridgestone T30GT in de maten voor de 1200rt, uit voorraad tegen € 320,- voor een set. Inclusief de-en montage wielen en inclusief balanceren. Voor het verwijderen van de gewichten gebruikt hij geen metalen gereedschap, maar zacht kunststof wat geen enkele beschadiging achterlaat.
Voor die prijs ga ik niet het halve land afstruinen!
En ja, de volgende keer komen er weer gewoon die T30GT's onder te liggen!
Voor die prijs ga ik niet het halve land afstruinen!
En ja, de volgende keer komen er weer gewoon die T30GT's onder te liggen!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Dat is inderdaad een nette prijs Werner. En als ik jou hoor doen ze het nog goed ook .WernerB schreef:Wel volledig off-topic, maar wil het toch even melden: mijn dorpsdealer (De Jonge Motoren in Tholen) levert de Bridgestone T30GT in de maten voor de 1200rt, uit voorraad tegen € 320,- voor een set. Inclusief de-en montage wielen en inclusief balanceren. Voor het verwijderen van de gewichten gebruikt hij geen metalen gereedschap, maar zacht kunststof wat geen enkele beschadiging achterlaat.
Voor die prijs ga ik niet het halve land afstruinen!
En ja, de volgende keer komen er weer gewoon die T30GT's onder te liggen!
Ik beschadigde in de garage ook nooit geen velgen. Het is gewoon een werkje wat je rustig moet doen. Ik vind het wel jammer dat de meeste motorwielen meestal alleen maar statisch gebalanceert worden en niet dynamisch. Ook vind ik de plak gewichten niet ideaal maar ze zijn inderdaad goed te verwijderen zonder de velg te beschadigen.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Als of het zo moet zijn.
Rij ik vandaag een steentje in mijn achterband die nu op de zaak langzaam leeg aan het lopen is....
Rij ik vandaag een steentje in mijn achterband die nu op de zaak langzaam leeg aan het lopen is....
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Waarom cuppen banden?
Ton, mijn dealer balanceert dynamisch!Ton1959 schreef:Dat is inderdaad een nette prijs Werner. En als ik jou hoor doen ze het nog goed ook .WernerB schreef:Wel volledig off-topic, maar wil het toch even melden: mijn dorpsdealer (De Jonge Motoren in Tholen) levert de Bridgestone T30GT in de maten voor de 1200rt, uit voorraad tegen € 320,- voor een set. Inclusief de-en montage wielen en inclusief balanceren. Voor het verwijderen van de gewichten gebruikt hij geen metalen gereedschap, maar zacht kunststof wat geen enkele beschadiging achterlaat.
Voor die prijs ga ik niet het halve land afstruinen!
En ja, de volgende keer komen er weer gewoon die T30GT's onder te liggen!
Ik beschadigde in de garage ook nooit geen velgen. Het is gewoon een werkje wat je rustig moet doen. Ik vind het wel jammer dat de meeste motorwielen meestal alleen maar statisch gebalanceert worden en niet dynamisch. Ook vind ik de plak gewichten niet ideaal maar ze zijn inderdaad goed te verwijderen zonder de velg te beschadigen.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Mooi een met een echt balanceerapparaat misschien moet ik daar voor de achterband naar toe. Dat statisch balanceren vind ik echt iets van vroeger. Meer iets voor mijn Enfieldje dat amper over de 100 kon.WernerB schreef:Ton, mijn dealer balanceert dynamisch!Ton1959 schreef:Dat is inderdaad een nette prijs Werner. En als ik jou hoor doen ze het nog goed ook .WernerB schreef:Wel volledig off-topic, maar wil het toch even melden: mijn dorpsdealer (De Jonge Motoren in Tholen) levert de Bridgestone T30GT in de maten voor de 1200rt, uit voorraad tegen € 320,- voor een set. Inclusief de-en montage wielen en inclusief balanceren. Voor het verwijderen van de gewichten gebruikt hij geen metalen gereedschap, maar zacht kunststof wat geen enkele beschadiging achterlaat.
Voor die prijs ga ik niet het halve land afstruinen!
En ja, de volgende keer komen er weer gewoon die T30GT's onder te liggen!
Ik beschadigde in de garage ook nooit geen velgen. Het is gewoon een werkje wat je rustig moet doen. Ik vind het wel jammer dat de meeste motorwielen meestal alleen maar statisch gebalanceert worden en niet dynamisch. Ook vind ik de plak gewichten niet ideaal maar ze zijn inderdaad goed te verwijderen zonder de velg te beschadigen.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Hele keurige prijs, maar heb het idee dat deze "bandenboeren"/ specialisten als Bandencentrale Gilze, en beide partijen in Bleiswijk prijsafspraken hebben, want er zit nog een 10 euro verschil tussen.
Maar de merkdealers (non BMW) praten over ruim 400 Euro een setje GT's, Scheelt toch ruim 150-180 Euries
Worden we weer van!
Maar de merkdealers (non BMW) praten over ruim 400 Euro een setje GT's, Scheelt toch ruim 150-180 Euries
Worden we weer van!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Je kan motorzaken niet echt vergelijken met Bandenbedrijven.Viaantje schreef:Hele keurige prijs, maar heb het idee dat deze "bandenboeren"/ specialisten als Bandencentrale Gilze, en beide partijen in Bleiswijk prijsafspraken hebben, want er zit nog een 10 euro verschil tussen.
Maar de merkdealers (non BMW) praten over ruim 400 Euro een setje GT's, Scheelt toch ruim 150-180 Euries
Worden we weer van!
Re: Waarom cuppen banden?
Ik denk dat alle bandenbedrijven tegenwoordig dynamisch balanceren...
Aad
Aad
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
beckysmile schreef:Ik denk dat alle bandenbedrijven tegenwoordig dynamisch balanceren...
Aad
Autobanden meestal wel maar vaak hebben ze geen opspanhulpstuk om een motorwiel op datzelfde apparaat te monteren. En die doen ze dan statisch. Ik ben al bij meerdere geweest die niet dynamisch balanceren.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Klopt, maar het verschil is wel groot!Ton1959 schreef:Je kan motorzaken niet echt vergelijken met Bandenbedrijven.Viaantje schreef:Hele keurige prijs, maar heb het idee dat deze "bandenboeren"/ specialisten als Bandencentrale Gilze, en beide partijen in Bleiswijk prijsafspraken hebben, want er zit nog een 10 euro verschil tussen.
Maar de merkdealers (non BMW) praten over ruim 400 Euro een setje GT's, Scheelt toch ruim 150-180 Euries
Worden we weer van!
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Waarom cuppen banden?
Heren,
Dit topic gaat inmiddels niet meer over het cuppen van banden. Graag weer on-topic!
Bert M
Moderator
Dit topic gaat inmiddels niet meer over het cuppen van banden. Graag weer on-topic!
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Je hebt gelijk Bert we gaan gauw weer terug. Wat mij opviel dat met de standaard bandenspanning aangegeven door Michelin de banden cuppen. Wat mij ook opviel dat op deze banden site (https://www.mopedreifen.de/shop/show_re ... modell=150) ook een hogere bandenspanning word aangegeven voor de Michelins al stonden er wel een paar extra mededelingen voor de Michelin's mbt tot de bandenspanning. Ik ga mijn nieuwe voorband ook maar meteen op de hogere spanning rijden ik wil geen cuppende banden meer. Voorheen deed ik eerst nog testen of het ook werkt met de aangegeven spanning van de bandenfabrikant.Bert M schreef:Heren,
Dit topic gaat inmiddels niet meer over het cuppen van banden. Graag weer on-topic!
Bert M
Moderator
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
En dat is? 2,7 en 3,1?Ton1959 schreef:Je hebt gelijk Bert we gaan gauw weer terug. Wat mij opviel dat met de standaard bandenspanning aangegeven door Michelin de banden cuppen. Wat mij ook opviel dat op deze banden site (https://www.mopedreifen.de/shop/show_re ... modell=150) ook een hogere bandenspanning word aangegeven voor de Michelins al stonden er wel een paar extra mededelingen voor de Michelin's mbt tot de bandenspanning. Ik ga mijn nieuwe voorband ook maar meteen op de hogere spanning rijden ik wil geen cuppende banden meer. Voorheen deed ik eerst nog testen of het ook werkt met de aangegeven spanning van de bandenfabrikant.Bert M schreef:Heren,
Dit topic gaat inmiddels niet meer over het cuppen van banden. Graag weer on-topic!
Bert M
Moderator
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Voor mijn motor 2,5 en 2,9 is wat ik daar las maar ik kies voor 2,7 achter. Voor tussen 2,4 en 2,5. Maar mijn motor is lichter dan de Rt's.
Re: Waarom cuppen banden?
En dit draadje komt zo, wat mij betreft, weer full-circle terug wat al eens eerder is aangegeven, de bandendruk is vaak te laag.
Zeker als je de motorfabrikant (lees: BMW) opgave volgt.
Op advies van Kenny himself en wat ik zoal gelezen heb en begrijp hoe banden werken en "werken" (pun intended), heb ik aan de voorzijde 2,7 bar en achter 2,9 bar.
En dat stel ik heel nauwgezet voor elke rit weer in met een zeer goede bandendrukmeter (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=76220).
0,2 bar te weinig en ik merkte dat direct in het stuurgedrag. Met, in mijn geval, Pilot 3 banden.
Maar ik geef ook gelijk grif toe dat er emotie bij zal komen kijken, in dat laatste geval.
Zeker als je de motorfabrikant (lees: BMW) opgave volgt.
Op advies van Kenny himself en wat ik zoal gelezen heb en begrijp hoe banden werken en "werken" (pun intended), heb ik aan de voorzijde 2,7 bar en achter 2,9 bar.
En dat stel ik heel nauwgezet voor elke rit weer in met een zeer goede bandendrukmeter (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=76220).
0,2 bar te weinig en ik merkte dat direct in het stuurgedrag. Met, in mijn geval, Pilot 3 banden.
Maar ik geef ook gelijk grif toe dat er emotie bij zal komen kijken, in dat laatste geval.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
In hoeverre wijkt jouw nauwkeurige bandenmeter af met de boordcomputer?Inspector Gadget schreef:En dit draadje komt zo, wat mij betreft, weer full-circle terug wat al eens eerder is aangegeven, de bandendruk is vaak te laag.
Zeker als je de motorfabrikant (lees: BMW) opgave volgt.
Op advies van Kenny himself en wat ik zoal gelezen heb en begrijp hoe banden werken en "werken" (pun intended), heb ik aan de voorzijde 2,7 bar en achter 2,9 bar.
En dat stel ik heel nauwgezet voor elke rit weer in met een zeer goede bandendrukmeter (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=76220).
0,2 bar te weinig en ik merkte dat direct in het stuurgedrag. Met, in mijn geval, Pilot 3 banden.
Maar ik geef ook gelijk grif toe dat er emotie bij zal komen kijken, in dat laatste geval.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
attachment=0]IMG_1627.JPG[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Voor wie er nog nooit een TPMS sensor gezien heeft..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Het uiteindelijke resultaat pfff
Wat is het toch weer fijn rijden met 2 nieuwe banden
Bandenspanning vanaf nu voor 2,7 en achter 3.0.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
Pfffff, al die adviezen cq getallen mbt de bandenspanning.
Iedereen heeft natuurlijk een "geijkte" bandenspanningsmeter thuis en laat deze dan ook regelmatig ijken. Dus hij rijdt met de "juiste" bandenspanning.
Kom op mensen, dat is natuurlijk niet waar. De meeste van ons gebruiken toch gewoon de eigen "huis, tuin en keuken" bandenspanningsmeter en eventueel de ook niet geijkte bandenspanningssensoren (indien aanwezig). En we weten allemaal dat daar verschillen in kunnen zitten van meerdere 0,1-de bar.
Ik durf te stellen dat er dus maar heel weinig zijn die met de precieze juiste bandenspanning rijden. Oké, je komt waarschijnlijk wel in de buurt van de door jou gewenste bandenspanning, maar dat is dan ook alles.
Ik rijdt een R1200RT (>2010), heb er voor en achter de Michelin PR4GT op liggen en na bijna 15000 km zijn ze nu bijna aan vervanging toe. Met de bandenspanningsmeter die ik ooit kado kreeg bij aanschaf van een set nieuwe banden zet ik de band voor op 2,4 bar en achter op 2,6 bar. Mijn bandenspanningssensoren geven dan later tijdens het rijden voor 2,6 bar en achter 2,8 bar aan. Verder gebruik ik actief de instellingen die ESA mij biedt in voorkomende omstandigheden.
En het resultaat hiervan is dat ik met mijn rijstijl (gemiddeld sportief) er een goed en veilig gevoel bij heb in nagenoeg alle rij- en weersomstandigheden. En dat lijkt mij het belangrijkst.
Enne echt waar, mijn banden zijn niet gecupt.
Iedereen heeft natuurlijk een "geijkte" bandenspanningsmeter thuis en laat deze dan ook regelmatig ijken. Dus hij rijdt met de "juiste" bandenspanning.
Kom op mensen, dat is natuurlijk niet waar. De meeste van ons gebruiken toch gewoon de eigen "huis, tuin en keuken" bandenspanningsmeter en eventueel de ook niet geijkte bandenspanningssensoren (indien aanwezig). En we weten allemaal dat daar verschillen in kunnen zitten van meerdere 0,1-de bar.
Ik durf te stellen dat er dus maar heel weinig zijn die met de precieze juiste bandenspanning rijden. Oké, je komt waarschijnlijk wel in de buurt van de door jou gewenste bandenspanning, maar dat is dan ook alles.
Ik rijdt een R1200RT (>2010), heb er voor en achter de Michelin PR4GT op liggen en na bijna 15000 km zijn ze nu bijna aan vervanging toe. Met de bandenspanningsmeter die ik ooit kado kreeg bij aanschaf van een set nieuwe banden zet ik de band voor op 2,4 bar en achter op 2,6 bar. Mijn bandenspanningssensoren geven dan later tijdens het rijden voor 2,6 bar en achter 2,8 bar aan. Verder gebruik ik actief de instellingen die ESA mij biedt in voorkomende omstandigheden.
En het resultaat hiervan is dat ik met mijn rijstijl (gemiddeld sportief) er een goed en veilig gevoel bij heb in nagenoeg alle rij- en weersomstandigheden. En dat lijkt mij het belangrijkst.
Enne echt waar, mijn banden zijn niet gecupt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik controleer mijn bandenspanning bij twee verschillende benzinestations maar nooit thuis . Mijn band voor ligt er ook 14500km op en is no g lang niet echt versleten maar wel gecupt. En dat zie ik terug bij de meeste MPR's .
Re: Waarom cuppen banden?
Geen idee, ik gebruik de onboard draadloze bandendruk metingen helemaal niet, want de bandendruk dien je af te lezen bij "koude" banden.WaltzingMatilda schreef:In hoeverre wijkt jouw nauwkeurige bandenmeter af met de boordcomputer?
En die draadloze sensoren geven pas hun meetwaardes door als de motor snelheid heeft.
Het is voor mij meer een early-warning systeem als de band lek zou geraken onderweg, dan krijg je daar vaak wel een melding van, heb ik begrepen.
Em het zat er al op toen ik het beest aanschafte.
- FredBurgmans
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 01 sep 2010, 23:45
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Carbon schwarz metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hardenberg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik rij gewoon een beetje door en heb (juist daarom?) nog nooit last gehad van banden die cuppen. En ik ben aan mijn derde R1200RT bezig .....
--------------
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Verklaar u nader.FredBurgmans schreef:Ik rij gewoon een beetje door en heb (juist daarom?) nog nooit last gehad van banden die cuppen. En ik ben aan mijn derde R1200RT bezig .....
Als ik me goed herinner was jij toch degene die een paar MPR4's in 8000km verslijt? Dan rijd ik nog bijna twee keer zolang met een band om ze dan te vervangen omdat de rijkwaliteiten minder worden door het cuppen. Dus als jij nog wat langer kan rijden met een paar banden word vast dat cuppen ook bij jou wel zichtbaar .
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Inspector Gadget schreef:Geen idee, ik gebruik de onboard draadloze bandendruk metingen helemaal niet, want de bandendruk dien je af te lezen bij "koude" banden.WaltzingMatilda schreef:In hoeverre wijkt jouw nauwkeurige bandenmeter af met de boordcomputer?
En die draadloze sensoren geven pas hun meetwaardes door als de motor snelheid heeft.
Het is voor mij meer een early-warning systeem als de band lek zou geraken onderweg, dan krijg je daar vaak wel een melding van, heb ik begrepen.
Em het zat er al op toen ik het beest aanschafte.
Vandaag bij mijn bandenman de zaak nog een keer op spanning laten zetten, voor 2,7 en achter 3,1.
Klopte precies met de boordcomputer van de RT. Alleen na een paar km was de spanning opgelopen naar 2,8 en 3,2.
Wil ik eigenlijk niet. 2,7 en 3,1 is genoeg voor mij.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Waarom cuppen banden?
Kijk dan maar niet na ff een stukje rijden tijdens zomerse temperaturen, dan is de bandendruk nog veel hoger.WaltzingMatilda schreef:...Alleen na een paar km was de spanning opgelopen naar 2,8 en 3,2.
Wil ik eigenlijk niet. 2,7 en 3,1 is genoeg voor mij.
De juiste bandendruk is tenminste hetgeen wat de fabrikant opgeeft en mogelijk iets meer waarbij jij het gevoel krijgt dat de motor nog steeds goed kantelt en in de bochten rijdt.
Te laag en je voelt de motor wringen en het kantelen gaat minder gemakkelijk, althans zo ervoer ik het toen dit voor mij nog een punt van aandacht was, totdat ik voor mij de ideale waardes gevonden had.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Inspector Gadget schreef:Kijk dan maar niet na ff een stukje rijden tijdens zomerse temperaturen, dan is de bandendruk nog veel hoger.WaltzingMatilda schreef:...Alleen na een paar km was de spanning opgelopen naar 2,8 en 3,2.
Wil ik eigenlijk niet. 2,7 en 3,1 is genoeg voor mij.
De juiste bandendruk is tenminste hetgeen wat de fabrikant opgeeft en mogelijk iets meer waarbij jij het gevoel krijgt dat de motor nog steeds goed kantelt en in de bochten rijdt.
Te laag en je voelt de motor wringen en het kantelen gaat minder gemakkelijk, althans zo ervoer ik het toen dit voor mij nog een punt van aandacht was, totdat ik voor mij de ideale waardes gevonden had.
Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Ik heb eigenlijk constant (tenzij ik andere info nodig heb zoals buitentemperatuur en/of nog te rijden kilometers) mijn bandenspanning in beeld (en bij stilstand het olieniveau) waarbij ik zie dat na een paar km rijden deze 0,1 bar oploopt.
Maar nooit meer eigenlijk.
Deze week met veel regen en koudere temperaturen zie ik hem ook wel eens 0,1 bar teruglopen, maar ook hier weer niet meer dan dat..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
Voor mij is bandenspanning ongeveer de fabriekswaarden aanhouden.
Verder denk ik dat het gevoel en emotie is en zit het tussen je oren. Zoals Inspector Gadget het schrijft, je moet gewoon de voor jou ideale waardes aanhouden. En die kunnen voor eenieder verschillen.
Verder denk ik dat het gevoel en emotie is en zit het tussen je oren. Zoals Inspector Gadget het schrijft, je moet gewoon de voor jou ideale waardes aanhouden. En die kunnen voor eenieder verschillen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Waarom cuppen banden?
Ik schreef ook, ..bij zomerse temperaturen.WaltzingMatilda schreef:Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Ik heb eigenlijk constant (tenzij ik ...
As je band echt warm is (omgevingstemperatuur rond de 30 graden of zo) if aks je echt met je motor aan de slag gaat qua bochten e.d, zal je echt een hogere bandendruk meten dan die 0,1 bar.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Zelfs dan volgens mij niet maar om op zeker te gaan wil ik hier in juni 2016 op terugkomen :mrgreen:Inspector Gadget schreef:Ik schreef ook, ..bij zomerse temperaturen.WaltzingMatilda schreef:Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Ik heb eigenlijk constant (tenzij ik ...
As je band echt warm is (omgevingstemperatuur rond de 30 graden of zo) if aks je echt met je motor aan de slag gaat qua bochten e.d, zal je echt een hogere bandendruk meten dan die 0,1 bar.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..